درباره نویسنده
دیار آفتاب گزارش میدهد؛
شتاب در اجرای پروژه قطار شهری امیرکبیر

پروژه قطار بینشهری امیرکبیر مدتهاست که مطرح شده است اما اخیرا با پیگیریهای صورت گرفته در دست بررسی قرار گرفته است.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب» پروژه احداث قطار بین شهری امیرکبیر به اراک یکی از مهمترین طرحهای زیرساختی استان مرکزی است که از مدتها پیش مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
این پروژه، که قرار است نقش کلیدی در بهبود حمل و نقل عمومی ایفا کند، همچنان در مرحله مطالعات اولیه باقی مانده و عملیاتی شدن آن با چالشهای متعددی روبهرو است و اجرای این طرح میتواند تغییرات گستردهای در حوزههای مختلف اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی ایجاد کند.
با توجه به رشد روزافزون جمعیت و افزایش تقاضای سفرهای بین شهری، نیاز به توسعه زیرساختهای حمل و نقل عمومی بیش از پیش احساس میشود.
احداث خط ریلی امیرکبیر - اراک میتواند نقش مهمی در کاهش وابستگی به حمل و نقل جادهای داشته باشد که در نتیجه باعث کاهش تصادفات، افزایش ایمنی سفر و کاهش هزینههای مرتبط با حمل و نقل میشود.
قطارهای بین شهری نسبت به وسایل نقلیه شخصی و عمومی، از نظر مصرف سوخت و تولید آلایندههای زیستمحیطی، بسیار بهینهتر عمل میکنند که این امر به کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت زندگی شهروندان کمک میکند.
علاوه بر کاهش زمان سفر و افزایش راحتی مسافران، این پروژه میتواند تأثیرات اقتصادی مهمی در زمینه ایجاد فرصتهای جدید شغلی از مرحله طراحی و ساخت گرفته تا بهرهبرداری ایجاد کند که میتوانند به رونق اقتصادی منطقه کمک کند.
این پروژه موجب کاهش هزینههای حمل و نقل کالاهای صنعتی و تجاری بین دو منطقه شده و باعث بهبود تجارت و سرمایهگذاری در استان مرکزی خواهد شد.
از نظر اجتماعی، این خط ریلی میتواند ارتباطات بین شهروندان امیرکبیر و اراک را تقویت کند. تسهیل رفت و آمد میان این دو شهر نه تنها موجب بهبود سبک زندگی ساکنان خواهد شد، بلکه زمینهساز افزایش تعاملات فرهنگی، آموزشی و تجاری میان این دو منطقه خواهد بود.
با وجود تمامی مزایای این پروژه، عوامل متعددی موجب تأخیر در آغاز عملیات ساخت شدهاند. از جمله این چالشها، تأمین بودجه و سرمایهگذاری لازم برای احداث این خط ریلی است.
هزینههای بالای زیرساختهای حمل و نقل ریلی، نیازمند حمایت گسترده دولتی و مشارکت بخش خصوصی است. مشکلات فنی و زیرساختی نیز از جمله موانعی هستند که باید برطرف شوند.
طراحی مسیر، انتخاب فناوریهای مناسب و تأمین تجهیزات مورد نیاز، نیازمند مطالعات تخصصی و برنامهریزی دقیق است.
در این خصوص گفتگویی با مسئولان مربوطه با این پروژه شده که به شرح زیر است.
احداث قطار بین شهری در استان مرکزی
هوشنگ بازوند معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: توسعه حمل و نقل ریلی پرسرعت یکی از ضرورتهای اساسی برای رشد اقتصادی و بهبود زیرساختهای حمل و نقل در کشور محسوب میشود.
وی مطرح کرد: با وجود پیشرفتهای چشمگیر در کشورهای مختلف در این زمینه، هنوز بخش قطارهای سریعالسیر در کشور ما به مرحله مطلوب نرسیده است که این مسأله نه تنها موجب کندی حمل و نقل داخلی و بینالمللی میشود، بلکه از جذب سرمایهگذاری و ارتقای استانداردهای حمل و نقل نیز جلوگیری میکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: تجربه استان اصفهان نشان داده است که با مشارکت صنایع بزرگ و جذب سرمایهگذاری مناسب، امکان پیشبرد این پروژهها وجود دارد که پروژه قطار سریعالسیر اصفهان - قم نمونهای موفق از این همکاری است که توانست از طریق جذب فاینانس داخلی، مراحل اجرایی خود را سرعت ببخشد.
بازوند اظهار کرد: این الگو میتواند به عنوان یک راهکار مؤثر در سایر استانها، به ویژه در استان مرکزی، اجرا شود چراکه این استان با داشتن صنایع متعدد و ظرفیتهای اقتصادی بالا، قادر است در اجرای پروژههای زیرساختی نقشی کلیدی ایفا کند و از طریق مشارکت صنایع، به رونق اقتصادی و بهبود حمل و نقل ریلی کمک کند.
وی تصریح کرد: توسعه مسیرهای ریلی پرسرعت نه تنها موجب بهبود حمل و نقل کالا و مسافر میشود، بلکه نقش مهمی در تقویت مسیرهای ترانزیتی و ارتباطی کشور خواهد داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: اجرای چنین پروژههایی نیازمند همکاری نزدیک میان بخش خصوصی و دولتی است و دولت باید شرایط لازم برای جذب سرمایهگذاری و ارائه مشوقهای اقتصادی را فراهم کند تا شرکتهای داخلی بتوانند با اطمینان وارد این عرصه شوند و از منافع اقتصادی آن بهرهمند شوند.
بازوند مطرح کرد: افزایش سرعت اجرای پروژههای ریلی علاوه بر مزایای اقتصادی، دارای تأثیرات اجتماعی و زیستمحیطی نیز خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: با کاهش استفاده از وسایل حمل و نقل جادهای و کاهش آلودگیهای ناشی از تردد خودروها، حمل و نقل ریلی میتواند نقش مهمی در کاهش آلودگیهای زیستمحیطی ایفا کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: توسعه حمل و نقل سریعالسیر ریلی موجب بهبود رفاه اجتماعی و افزایش سطح رضایتمندی مردم خواهد شد چراکه امکان سفرهای سریع، راحت و ایمن را برای آنها فراهم میآورد.
بازوند مطرح کرد: با توجه به ضرورت توسعه زیرساختهای حمل و نقل ریلی پرسرعت و نقش کلیدی آن در رشد اقتصادی نیاز است که دولت و بخش خصوصی با همکاری یکدیگر، راهکارهای اجرایی مناسب را اتخاذ کنند.
وی عنوان کرد: تدوین سیاستهای حمایتی، ارائه تسهیلات مالی، تسریع در روند اجرای پروژهها و مشارکت مؤثر صنایع از جمله اقداماتی است که میتواند مسیر توسعه حمل و نقل ریلی را هموار کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: سرمایهگذاری در بخش توسعه حمل و نقل سریعالسیر ریلی نه تنها موجب رونق اقتصادی خواهد شد، بلکه کشور را به سطح استانداردهای جهانی نزدیک خواهد کرد و نسل جوان را امیدوار به آیندهای بهتر خواهد ساخت.
ارتباط ریلی امیرکبیر به شبکه سراسری نزدیکتر شد
نادرقلی ابراهیمی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی درباره طرح توسعه حمل و نقل ریلی و اتصال شهر جدید امیرکبیر از طریق راهآهن به شهر اراک گفت: قطار یکی از ایمنترین و بهصرفهترین وسایل حمل و نقل است.
وی افزود: توسعه حمل و نقل ریلی بهویژه درونشهری و بین شهری یکی از راهکارهای مناسب و تسهیلکننده در رفت و آمد شهروندان است، در همین راستا، مطالعات و پیشنهادهایی برای احداث قطار درون شهری در اراک و توسعه خطوط ریلی حومهای ارائه شده است.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت اتصال شهر امیرکبیر به شبکه راهآهن بیان کرد: از پیشنهادهای مطرح شده، احداث یک خط آنتنی از ایستگاه مالکآباد به شهر جدید امیرکبیر است که مسیر رفت و آمد شهروندان را تسهیل میکند که این پیشنهاد در جلسهای با حضور معاون وزیر راه و رئیس راهآهن کشور و دیگر مسئولان بررسی و مورد تأیید اولیه قرار گرفته است.
ابراهیمی درباره وضعیت اجرایی این پروژه تصریح کرد: با توجه به محدودیتهای مالی، احداث یک مسیر جداگانه ریلی که از شهر جدید امیرکبیر مستقیماً به اراک متصل شود هزینههای بالایی دارد و در شرایط فعلی امکانپذیر نیست بنابراین پیشنهاد شد که از ایستگاه مالکآباد، یک خط فرعی به شهر امیرکبیر متصل شود که هم هزینهها را کاهش دهد و هم اجرای پروژه را تسریع کند، اکنون باید دستگاههای اجرایی برای عملیاتی شدن آن همکاری لازم را داشته باشند.
وی درباره مسائل مطرح شده پیرامون مخالفتهای مدیرکل راهآهن اراک در خصوص اجرایی نشدن این پروژه خاطرنشان کرد: در نشستهایی که با مسئولان راهآهن کشور انجام شد، این طرح مورد تأیید قرار گرفت و مقرر شد اقدامات اجرایی آن پیگیری شود، اگر در سطح استانی موانعی مطرح شود، انتظار میرود استانداری برای رفع مشکلات ورود کند.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تأمین واگن و لوکوموتیو نیز از مراحل بعدی پروژه است که تولید توسط کارخانجات داخلی از جمله واگنسازی اراک بسیار مغتنم و ارزشمند است.
ابراهیمی عنوان کرد: بهعنوان نماینده مردم، پیگیری رفاه شهروندان و توسعه حمل و نقل ریلی از اولویتهای کاری است و امیدواریم با همکاری دستگاههای مرتبط، این پروژه بهسرعت اجرایی شود تا شهروندان شهر جدید امیرکبیر بتوانند با سهولت و ایمنی بیشتری به مرکز استان دسترسی داشته باشند.
احداث قطار شهری امیرکبیر در بنبست قرار گرفت
سعید میرزایی مدیرعامل اسبق شرکت عمران شهر جدید امیرکبیر در رابطه با حمل و نقل آسان، ایمن و قطار بینشهری شهر امیرکبیر تا شهر مهاجران گفت: در دو سال گذشته، پروژه قطار بینشهری امیرکبیر یکی از مهمترین موضوعات مورد پیگیری بوده که این پروژه ابتدا در شورای ترافیک استان مطرح و با همکاری مشاور، سه جایگزین ارائه شد.
وی افزود: یکی از این جایگزینها توسط شورای ترافیک تصویب شد. پس از آن، پیگیریها در سطح ملی ادامه یافت و رئیس راهآهن کشور اجازه ساخت ایستگاه را صادر کرد. با این حال، مخالفت مدیر راهآهن اراک مانع از پیشروی پروژه شد.
مدیرعامل اسبق شرکت عمران شهر جدید امیرکبیر بیان کرد: علت مخالفت مدیر راهآهن اراک با احداث ایستگاه قطار شهری برای شهر جدید امیرکبیر را اختصاص و تأمین واگن مورد نیاز برای ناوگان حمل و نقل ریلی شهر امیرکبیر به اراک دانست.
میرزایی در رابطه با گزارش مخالفت مدیر راهآهن اراک بیان کرد: این مخالفت به استاندار مرکزی گزارش شد و پیشبینی میشود که با حمایت استاندار، راهحل مناسبی ارائه شود.
وی در رابطه با پروژه قطاری شهری امیرکبیر به اراک خاطرنشان کرد: فاز اول این پروژه که اتصال اراک به شهر جدید امیرکبیر است، در مراحل پایانی بررسی قرار دارد و جلسات بیشتری برای اقناع مدیران مربوطه برگزار خواهد شد.
مدیرعامل اسبق شرکت عمران شهر جدید امیرکبیر در رابطه با مسئله حمل و نقل عمومی شهر امیرکبیر اظهار کرد: حمل و نقل عمومی شهر امیرکبیر بهعنوان یکی از اولویتهای اساسی مورد توجه قرار گرفته است. بهمنظور بهبود وضعیت حمل و نقل و کاهش آلودگی، پیشنهاد تأمین چند اتوبوس برقی مطرح و به تصویب شورای اسلامی شهر اراک رسید.
میرزایی در پایان با تأکید به اختصاص اتوبس برقی به شهر جدید امیرکبیر تصریح کرد: برنامهریزی برای امضای تفاهمنامه با سازمان حمل و نقل شهرداری اراک در حال انجام است. مقرر شده است که ۲ یا ۳ دستگاه اتوبوس برقی به این شهر اختصاص یابد تا دسترسی آسان و ایمن برای شهروندان فراهم شود.
مجری طرح بهرهبرداری قطار صلاحیت صدور مجوز ندارد
سعید ترکی مدیرعامل راهآهن اراک در واکنش به درج مطلبی با عنوان «احداث قطار شهری امیرکبیر در بنبست قرار گرفت» گفت: در خصوص ادعای مطرح شده مبنی بر اخذ مجوز از رئیس راه آهن کشور توسط مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید امیرکبیر به استحضار میرساند مهدی قمرینژاد مدیر پروژه بهره برداری از قطارهای حومهای راه آهن است که طی نامه شماره ۸۷۸۸۶/۳۰۵/ ص -۲۳/ ۱۰/۱۴۰۳ اعلام داشت «با توجه به پیشبینی تقاضای سفر محدود در این مسیر و با عنایت به در خواست مدیرعامل شهر جدید امیرکبیر و اعلام مشارکت کامل در ساخت توقفگاه خواستاری، احداث سکو و توقفگاه حومهای در بلاک ایستگاههای نانگرد – مشکآباد مطابق با ضوابط و مقررات شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای بهرهبرداری روزانه از یک زوج قطار حومهای از نظر مجری بلامانع است» که اولا قمرینژاد سمت ریاست یا معاونت راه آهن جمهوری اسلامی ایران را ندارند و ثانیا اعطای مجوز با شرایط اعلام شده در خصوص ساخت توقفگاه بوده و ایستگاه مورد بررسی نبوده است.
در ادامه آمده است: مورد بعدی در خصوص احداث توقفگاه حومهای امیرکبیر در راه آهن سراسری و محور تهران – جنوب، بستگی به نظر کمیته فنی ایستگاهها که زیر نظر معاونت فنی و زیربنایی است داشته و مجری طرح بهرهبرداری از قطارهای حومهای به تنهایی صلاحیت صدور مجوز را ندارد.
در بخش دوم مصاحبه علت مخالفت مدیرکل راه آهن منطقه اراک اختصاص و تأمین واگن مورد نیاز برای ناوگان حمل و نقل ریلی شهر امیر کبیر اعلام شده که به استحضار میرساند کلیه ناوگان مسافری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در اختیار بخش خصوصی است و با توجه به تعداد ساکنین و تقاضای محدود سفر بخش خصوصی تاکنون تمایلی جهت سرمایه گذاری اعلام ننموده است.
بنابراین مخالفت یا موافقت مدیرکل راه آهن منطقه اراک توفیری در اختصاص یا تأمین واگن مورد نیاز ندارد و صدور مجوز ساخت و بهرهبرداری از خطوط حومهای منوط به تصمیم گیری هیأت مدیره راه آهن جمهوری اسلامی ایران است و ادارات کل مناطق در اخذ تصمیم مشارکتی ندارند.
بعد از پیگیریهای فراوان از قدرتالله ابک سرپرست هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی در خصوص سرانجام احداث قطار بین شهری امیرکبیر به اراک، ایشان پاسخگو نبودند اما در جلسه معرفی سرپرست شهر جدید استان مرکزی واکنشش را نسبت به قطار بین شهری مطرح کرد.
قطار بین شهری گامی اساسی در جهت توسعه پایدار شهر امیرکبیر و مهاجران است
قدرتالله ابک گفت: قطار محلی برای شهر امیرکبیر و مهاجران یک ضرورت اساسی است که میتواند تحولات زیادی در حوزه حمل و نقل، اشتغالزایی، توسعه شهری و ارتقای سطح زندگی مردم منطقه ایجاد کند.
وی افزود: این پروژه در سالهای گذشته با همکاری وزارت مربوطه و مسئولان وقت تصویب شد و بر اساس توافقات صورت گرفته، شهرداری مهاجران موظف به انجام برخی اقدامات کلیدی جهت پیشبرد این طرح بود که این اقدامات شامل تأمین زیرساختهای لازم، تهیه زمین برای ایستگاهها، هماهنگی با پیمانکاران، و رفع موانع اجرایی بوده است.
سرپرست هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی مطرح کرد: با تغییر مدیریت و انتصاب مدیرعامل جدید شهر امیرکبیر، انتظار میرود که پروژه قطار شهری مجدداً مورد بررسی قرار گیرد و تعهدات پیشین به شکلی جدیتر و برنامهریزیشده دنبال شود.
ابک عنوان کرد: یکی از گامهای مهم در این مسیر، بازنگری مفاد توافقنامه، تعیین وضعیت فعلی پروژه و جلب حمایتهای مالی و اجرایی از سوی نهادهای دولتی و سرمایهگذاران بخش خصوصی است.
وی خاطرنشان کرد: مدیرعامل جدید شهر امیرکبیر باید ضمن تعامل مؤثر با وزارتخانههای مرتبط، کارشناسان حمل و نقل و برنامهریزان شهری، روند اجرای راهآهن را سرعت بخشد و مشکلات احتمالی را برطرف کند.
سرپرست هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی اظهار کرد: پروژه قطار شهری نه تنها باعث کاهش ترافیک جادهای و تسهیل رفت و آمد شهروندان خواهد شد، بلکه فرصتهای اقتصادی متعددی نیز به همراه دارد.
ابک تصریح کرد: اتصال شهرهای امیرکبیر و مهاجران به خطوط ریلی کشور میتواند سبب رونق تجارت، افزایش گردشگری، جذب سرمایهگذاران و رشد فعالیتهای صنعتی و خدماتی شود.
وی عنوان کرد: توسعه حمل و نقل ریلی به عنوان یک گزینه پاک و پایدار، تأثیرات مثبتی بر محیط زیست خواهد داشت و مصرف سوختهای فسیلی را کاهش خواهد داد.
سرپرست هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی مطرح کرد: باید با همافزایی و برنامهریزی دقیق، مسیر پروژه قطار بین شهری هموار شود و راهآهن محلی هرچه سریعتر به مرحله اجرا و بهرهبرداری برسد.
ابک خاطرنشان کرد: طرح قطار بین شهری گامی اساسی در جهت توسعه پایدار شهر امیرکبیر و مهاجران است.
به گزارش «دیار آفتاب» پروژه احداث قطار بین شهری امیرکبیر و اراک یک گام بزرگ در جهت توسعه زیرساختهای حمل و نقل استان مرکزی محسوب میشود.
این طرح، علاوه بر تأثیرات مثبت اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی، میتواند به ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و افزایش بهرهوری در سفرهای بین شهری کمک کند.
با این حال، عبور از چالشهای موجود نیازمند همکاری گسترده میان بخشهای دولتی و خصوصی، تأمین منابع مالی کافی، و اجرای برنامهریزیهای دقیق است و با تحقق این شرایط، این پروژه میتواند به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای توسعه پایدار استان مرکزی شناخته شود.
انتهای خبر/
درباره نویسنده
نظرات:
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!
- جشن دختران «مثل ستاره» در اراک برگزار میشود
- عدالتمحوری، میراث ماندگار شهید رئیسی
- احیای هپکو میراث جاودانه شهید رئیسی
- ورود سامانه جدید بارشی به کشور
- اشتغالزایی برای ۳۰ نفر در فراهان
- جشن بزرگ «مثل ستاره» در اراک برگزار شد
- جشن دهه کرامت در اراک
- شهید رئیسی سرمایه اجتماعی نظام را تقویت کرد
- کرامات رضوی؛ تجلی قدرت الهی
- وداعی ماندگار با شهید خدمت
- مردمداری رمز محبوبیت شهید رئیسی
- مدیر شعب بانک کشاورزی استان مرکزی معرفی شد
- «نجمه غفاری» صدای توانیابان در عرصه آموزش
- افتتاح اولین پانسیون مطالعاتی استان مرکزی
- «خلیج فارس» در اسناد تاریخی معتبر ثبت است
- مراسم بزرگداشت اولین سالگرد شهید جمهور در اراک
- دهه کرامت فرصتی برای بازخوانی خدمات شهید رئیسی
- جشن ازدواج آسان ۱۱۴ زوج اراکی
- افتتاح پل سنجان میراث شهید رئیسی
- سردرگمی دانشآموزان اراکی از تغییر ساعت کار مدارس
آخرین اخبار
- سگها در پارکها تهدیدی برای سلامت کودکان است
- پاسدار باید در خدمتگزاری به اسلام پیشتاز باشد
- سوره «فجر» آیه 1 تا ۳۰
- خوشغیرتها در جادهاند؛ شایعهسازی ممنوع
- برگزاری فینال جام حذفی تبلور همافزایی مسئولان است
- امام (ره) همواره در مسیر اخلاق بود
- استانداران مدیرانی سالم و مردمی انتخاب کنند
- ۱۴ پروژه شهری آماده بهرهبرداری است
- امام خمینی (ره) نماد عقلانیت و عدالت است
- هنر بزرگ امام راحل تشکیل انقلاب اسلامی بود
- تحریمها نتوانستند ایران را متوقف کنند
- دیدار تیم فوتبال استقلال و ملوان
- استقلال تهران قهرمان جام حذفی شد
- شتاب در اجرای پروژه قطار شهری امیرکبیر
- فرج صاحب زمان (عج) را از خدا بخواهید
- سوره «الغاشیه» آیه 1 تا ۲۶
- توقيف محموله 43 ميلياردی تجهيزات پزشکی قاچاق
- مطالبهگری و نظارت از ویژگیهای مجلس کارآمد است
- سفری به سوی عشق و رشد
- پرداخت ۴۰ میلیارد تومان به بیماران خاص
- واریزی غیرمنتظره برای ۴۹ میلیون ایرانی
- جوانان نقش مهمی در تحقق شعار سال دارند
- همدلی مسئولان برای رفع مشکلات کامیونداران افزایش یافت
- ازدواج حضرت زهرا (س) الگویی بیبدیل برای خانوادهها
- جشن سالروز ازدواج امیرالمؤمنین و حضرت زهرا (س)
- جاهلان و قرآن
- فینال جام حذفی فرصتی برای نمایش توانمندیهای مرکزی
- هیچگاه از امام (ره) امت دست بر ندارید
- سوره «اعلی» آیه 1 تا ۱۹
- برای بازی فردا آماده هستیم
- مشاهده بیشتر