درباره نویسنده
رئیس سازمان بهزیستی کشور:
طرح استعدادیابی نوجوانان کشور توسعه مییابد

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در طرح جدید بهزیستی، ۳۰ هزار نوجوان ۱۳ تا ۱۸ ساله تحت غربالگری و استعدادیابی قرار میگیرند تا مسیر تحصیلی و شغلی آنان بر اساس شخصیت و توانمندیشان مشخص شود؛ هدف، ایجاد مشاغل پایدار و هدفمند است.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب» سید جواد حسینی امروز در سفر به استان مرکزی در جلسه شورای سالمندان استان در سالن جلسات امیرکبیر استانداری مرکزی با اشاره به نقش مدرسه بهعنوان محور اصلی تحولات اجتماعی و فرهنگی، گفت: چرا انتخاب مدرسه بهعنوان پایگاه فعالیتهای اجتماعی و توانمندسازی جامعه، تصمیمی راهبردی بوده است در حالی که مکانهای متعددی همچون مسجد، پایگاه بسیج، هلال احمر و کانونهای فرهنگی میتوانستند محل اجرای برنامهها باشند، اما مدرسه به دلیل ظرفیتهای ذاتی و جایگاه بنیادین در سند تحول آموزش و پرورش، بهترین گزینه تشخیص داده شد.
وی افزود: مدرسه باید فراتر از یک نهاد آموزشی صرف عمل کند و به کانونی برای پرورش نسل آینده، شناسایی استعدادها و آمادهسازی جوانان برای نقشآفرینی اجتماعی و شغلی تبدیل شود.
رئیس سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: مدرسه باید محلی باشد که بازاریان، پزشکان، مهندسان و سایر اقشار جامعه در آن حضور یابند و ارتباط میان نسلها برقرار شود.
حسینی با اشاره به تجربههای شخصی خود در مطالعه و اجرای سند تحول بنیادین، تأکید کرد: مدرسه باید به جامعهای کوچک در دل محله بدل شود؛ جایی که آموزش رسمی با مهارتآموزی، هدایت تحصیلی و پرورش شخصیت تلفیق گردد.
وی عنوان کرد: برنامه غربالگری و استعدادیابی برای نوجوانان طراحی شده است تا در سنین ۱۳ تا ۱۸ سالگی مسیر تحصیلی و شغلی آنان بر اساس ویژگیهای شخصیتی و توانمندیهای فردی مشخص شود. این طرح شامل چهار محور اصلی، شناخت شخصیت، شناسایی استعداد، تعیین مسیر آینده و آموزش مهارتهای شغلی است.
رئیس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: در مرحله نخست، ۳۰ هزار نوجوان تحت پوشش این طرح قرار میگیرند و هدف نهایی، ایجاد مشاغل پایدار و متناسب با توانمندیهای فردی است.
حسینی با اشاره به موضوع توانبخشی مبتنی بر جامعه اظهار کرد: این رویکرد میتواند در ۹۵ درصد مناطق کشور اجرایی شود و مدارس بهترین بستر برای تحقق آن هستند.
وی با اشاره به پژوهشهای ملی و بینالمللی بیان کرد: بزرگترین مشکل سالمندان نه مسکن و اشتغال، بلکه احساس تنهایی و نیاز به تعامل اجتماعی است. به همین دلیل، مدارس میتوانند در ساعات بعد از ظهر به محلی برای حضور سالمندان تبدیل شوند؛ جایی برای گفتگو، خاطرهگویی، آموزش مهارتهای هنری و ایجاد نشاط اجتماعی است.
رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: همکاری با انجمنهای تخصصی و استقرار نیروهای متخصص در مدارس، امکان معاینه رایگان سالمندان و ارائه مداخلات درمانی را فراهم میکند. تجربه موفق غربالگری بینایی در کودکان ۳ تا ۵ ساله که موجب کاهش آمار تنبلی چشم در کشور شده، میتواند الگویی برای خدمات مشابه در حوزه سالمندی باشد.
حسینی در پایان تصریح کرد: مدرسه باید به محور اصلی پیوند نسلها، ارتقای سلامت جسمی و روانی و بستری برای تحقق عدالت آموزشی و اجتماعی تبدیل شود؛ نهادی که همزمان پاسخگوی نیازهای کودکان، نوجوانان و سالمندان باشد و با اجرای درست سند تحول بنیادین، جامعهای پویا و توانمند بسازد.
انتهای خبر/
درباره نویسنده
نظرات:
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!
- «علی فاضلی» نایبقهرمان مسابقات قویترین مردان شد
- آخرین وضعیت پروژه ۸۱۰۰ واحدی مسکن ملی
- برگزاری اجتماعات یادگیری معلمان
- مجتمع آب سنگین خنداب را بیشتر بشناسید
- تلخ و شیرینهای ۴ ساله خانه ملت!
- حادثه تلخ بمباران شهر اراک در دوران دفاعمقدس
- دادستان جدید خمین معرفی شد
- مسیرهای راهپیمایی روز قدس در استان مرکزی
- افزایش ۲۲ درصدی نرخ نان در استان مرکزی
- «حسین افضلی» بازرس کل استان مرکزی شد
آخرین اخبار
- سرعت رشد سالمندی جامعه نگرانکننده است
- طرح استعدادیابی نوجوانان کشور توسعه مییابد
- بحران مسکن اولویت نخست اقتصاد ایران است
- ۱۵ درصد جمعیت استان مرکزی سالمند است
- ضرورت تشکیل شعب تخصصی حقوق سلامت
- اقامه نماز، کلید آرامش نسل نو است
- نامگذاری مرکز فرهنگی تفرش به نام شهیدان «زینلی»
- برگزاری یادواره ۶۸ شهید دهستان گرکان در آشتیان
- آلومینیوم به مصاف ذوب آهن میرود
- مهمترین عامل پیروزی در جنگ وحدت کلمه بود
- مشاهده بیشتر