درباره نویسنده
خطبه 53 نهجالبلاغه؛
نافرمانی از امام حق

حضرت علی (ع) در نهجالبلاغه از شکایت از نافرمانی از امام حق گفتهاند.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب» هر روز یک حکمت از نهجالبلاغه امیرالمؤمنین علی (ع) را میخوانیم.
ثُمَ قَالَ (علیه السلام):
أُنْبِئْتُ بُسْراً قَدِ اطَّلَعَ الْیَمَنَ وَ إِنِّی وَ اللَّهِ لَأَظُنُّ أَنَّ هَؤُلَاءِ الْقَوْمَ سَیُدَالُونَ مِنْکُمْ بِاجْتِمَاعِهِمْ عَلَی بَاطِلِهِمْ وَ تَفَرُّقِکُمْ عَنْ حَقِّکُمْ، وَ بِمَعْصِیَتِکُمْ إِمَامَکُمْ فِی الْحَقِ وَ طَاعَتِهِمْ إِمَامَهُمْ فِی الْبَاطِلِ، وَ بِأَدَائِهِمُ الْأَمَانَةَ إِلَی صَاحِبِهِمْ وَ خِیَانَتِکُمْ، وَ بِصَلَاحِهِمْ فِی بِلَادِهِمْ وَ فَسَادِکُمْ، فَلَوِ ائْتَمَنْتُ أَحَدَکُمْ عَلَی قَعْبٍ لَخَشِیتُ أَنْ یَذْهَبَ بِعِلَاقَتِهِ.
ترجمه:
پس آن حضرت(ع) فرمود:
خبر یافتم که بُسر بر یمن غلبه یافته، به خدا سوگند، پندارم که این قوم بزودی بر شما چیره شوند. زیرا آنها با آنکه بر باطلاند، دست در دست هم دارند و شما با آنکه بر حق هستید، پراکندهاید.
شما امامتان را، که حق با اوست، نافرمانی میکنید و آنان پیشوای خود را با آنکه بر باطل است فرمانبردارند. آنان با بیعتی که با پیشوای خود کردهاند، امانت نگه میدارند و شما خیانت میورزید.
آنان در شهرهای خود اهل صلاح و درستی هستند و شما اهل فساد و نادرستی. به گونهای که اگر قدحی چوبین را به یکی از شما سپارم، ترسم که حلقهها و تسمه آن را بدزدد.
شرح:
در بخش دوم این خطبه، امام، اشاره به داستان بُسر بن اَرْطاة، جنایتکار مشهور شام و غلبه او بر یمن میکند و سپس به سرنوشت مردم عراق اشاره کرده و آینده تاریک آنها را، با ذکر علل و عوامل دقیق آن، باز میگوید.
بعضی از شارحان نهج البلاغه، نوشتهاند که معاویه، بُسر بن ارطاة را که مردی خونریز و مفسد فِی الارض و آدمکش و غارتگر بود، مأموریت داد و با گروه عظیم مسلّحی، به سوی مدینه فرستاد و گفت: «هر جا که میرسی، شیعیان علی را تحت فشار قرار داده و دلهای آنها را مملوّ از ترس و وحشت کن. هنگامی که وارد مدینه شدی، مردم آن شهر را، چنان بترسان که مرگ را با چشم خود ببینند چرا که آنها به پیامبر پناه دادند و به یاریاش برخاستند و پدرم ابوسفیان را شکست دادند».
سپس از طه حسین، نویسنده معروف مصری، نقل میکند که بسر دستور معاویه را دقیقاً اجرا کرد. و حتّی از خود، خشونت بیشتری بر آن افزود و در ریختن خونها و غارت اموال و غصب حقوق و هتک حرمتها، چیزی فرو نگذارد تا به مدینه آمد و مصائب عظیمی را به بار آورد که همه، با چشم خود دیدند. او، آنها را مجبور به بیعت با معاویه کرد و… بُسر، سپس به سوی یمن آمد و با خونریزی بسیار، رعب و وحشتی در آنجا حاکم ساخت، سپس برای معاویه بیعت گرفت و دو فرزند خردسال عبیدالله بن عباس (حاکم یمن) را سر برید. (۱)
ابن اثیر میافزاید: این دو کودک، در نزد مردی از صحرانشینان بنی کنانه بودند. هنگامی که بُسر میخواست آنها را به قتل برساند، مرد کنانی گفت: «اینها که گناهی ندارند، چرا آنها را میکشی؟ اگر میخواهی آنها را به قتل برسانی، پس مرا هم به قتل برسان (که شاهد این ننگ نباشم که در حفظ امانت، کوتاهی کردهام.) بُسر از این شرمنده نشد، او را هم کشت. (۲)
به هر حال، این اخبار دردناک، به امیرالمؤمنین (علیه السلام) رسید و شدیداً ناراحت شد و در این فراز از خطبه فرمود: «به من خبر رسیده که بُسر (بن أرطاة) بر یمن، تسلّط یافته است. به خدا سوگند! یقین دارم که این گروه (ستمگر و خونخوار) به زودی، بر همه شما مسلّط میشوند و حکومت را از شما خواهند گرفت؛ (أُنْبِئْتُ بُسْراً قَدِ اطَّلَعَ(۳) الْیَمَنَ وَ إِنِّی وَاللهِ! لاََظُنُّ أَنَ هؤُلاءِ الْقَوْمَ سَیُدَالُونَ (۴) مِنْکُمْ)؛
سپس حضرت، به علل این مطلب پرداخته و روی چهار موضوع بسیار مهم که همیشه عامل پیروزی است، انگشت میگذارد.
نخست این که میفرماید: «آنها، در امر باطل خود، متّحدند و شما، در امر حقّتان، پراکندهاید؛ (بِاجْتِماعِهمْ عَلَی بَاطِلِهمْ، وَ تَفَرُّقِکُمْ عَنْ حَقِکُمْ).
اتّحاد، همه جا، مایه پیروزی است به خصوص اگر طرفداران حق، متّحد باشند، امّا چه دردناک است که طرفداران حق، پراکنده باشند و حامیان باطل، متّحد! با این که باطل، سرچشمه پراکندگی، و حق، کانونِ وحدت و اتّحاد است.
آری، برای پیروزی، در هر کار اجتماعی، قبل از هر چیز، اتفاق و وحدت لازم است و پراکندگی و اختلاف، سمّ مهلک و کشندهای است.
دیگر این که «شما، از پیشوای خود، در امر حق، اطاعت نمیکنید در حالی که آنها، در امر باطل، مطیع فرمان پیشوای خویشاند؛ (وَ بِمَعْصِیَتِکُمْ إِمَامَکُمْ فِی الْحَقِ، وَ طَاعَتِهِمْ إِمَامَهُمْ فِی الْبَاطِلِ).
آری، انضباط و اطاعت حساب شده، همه جا، از شرایط اصلی پیروزی است. هیچ سپاه و لشکری و هیچ قوم و ملّتی، بدون انضباط و اطاعت از فرمانده خود، به جایی نمیرسد و به همین دلیل، در مدیریت امروز، برای مسأله انضباط، اهمیّت فوق العادهای قائلاند.
سوم این که آنها، نسبت به رییس خود، ادای امانت میکنند، در حالی که شما، خیانت میکنید؛ (وَ بِأَدَائِهِمُ الاَمَانَةَ إِلَی صَاحِبِهِمْ وَ خِیَانَتِکُمْ).
امانت داری آنان، سبب میشود که نیروها و تدارکات و سرمایهها و امکاناتشان ضدّ مخالفشان، بسیج شود، ولی خیانت شما، همه چیز را بر باد میدهد. یک گروه فاقد امکانات و تجهیزاتِ لازم، سرنوشتشان، چیزی جز شکست نیست.
بعضی از شارحان نهج البلاغه، «امانت» را در اینجا، به معنای «بیعت» گرفتهاند، ولی تفسیری که در بالا آمد، با توجه به جملههایی که در ادامه خطبه میآید، صحیحتر به نظر میرسد، به علاوه بیعت، اگر به معنای اطاعت باشد، در بالا ذکر شده است و نیازی به تکرار نیست.
چهارم این که، آنها، «در اصلاح شهرها و دیار خود میکوشند، در حالی که شما، مشغول فساد هستید، (وَ بِصَلاَحِهِمْ فی بِلاَدِهِمْ وَ فَسَادِکُمْ).
به این ترتیب، آنها، دارای اتحاد و انضباط و امانت و اصلاح در بلاد خویشاند و شما، پراکنده و نافرمان و خیانتکار و مفسد هستید و بسیار طبیعی است که چنان افرادی، بر چنین افرادی، پیشی گیرند و پیروز شوند.
مدیریت و تدبیر و حاکمیت، هر قدر حساب شده و قوی باشد، با وجود چنین افرادی، به نتیجه نمیرسد؛ چرا که بازوان مدیر و حاکم، مردماند. آری، حق، با ضعف و ناتوانی و فساد یارانش، ضعیف میشود. و باطل، با قوّت و قدرت و اتحاد اعوانش، قوی میگردد.
حضرت، سپس برای تکمیل سخنان خود میافزاید: «من، چگونه میتوانم به شما اعتماد کنم در حالی که اگر من، قدحی را به رسم امانت، به یکی از شما بسپارم، از آن بیم دارم که دسته، یا بند آن قدح را برباید! (فَلَوِ ائْتَمَنْتُ أَحَدَکُمْ عَلَی قَعْب(۵)، لَخَشِیْتُ أَنْ یَذْهَبَ بِعِلاَقَتِهِ (۶) ).
کسانی که در موضوعاتی تا این حد کوچک و کم ارزش، قابل اعتماد نباشند، در مهمترین پستهای حکومت اسلامی و مسأله جنگ و صلح و بیت المال و مانند آن، چگونه ممکن است مورد اعتماد قرار بگیرند؟!
انتهای خبر/
درباره نویسنده
نظرات:
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!
- «علی فاضلی» نایبقهرمان مسابقات قویترین مردان شد
- آخرین وضعیت پروژه ۸۱۰۰ واحدی مسکن ملی
- برگزاری اجتماعات یادگیری معلمان
- تلخ و شیرینهای ۴ ساله خانه ملت!
- دادستان جدید خمین معرفی شد
- حادثه تلخ بمباران شهر اراک در دوران دفاعمقدس
- مسیرهای راهپیمایی روز قدس در استان مرکزی
- «حسین افضلی» بازرس کل استان مرکزی شد
- تأثیر هوش مصنوعی در تکامل دین
- فرمانده سپاه ناحیه خمین معرفی شد
آخرین اخبار
- نیروهای مسلح با اقتدار، صهیونیستها را تنبیه میکنند
- ارسال شکایت رسمی جنایت رژیم صهیونیستی
- جنگ هوشمند؛ چالشها و تهدیدها
- استعدادهای ژیمناستیک در ایران دیده میشوند
- تجاوز صهیونیستها به مجتمع آب سنگین خنداب
- تسهیلات مالیاتی برای حمایت از مردم و تولیدکنندگان
- افزایش سهمیه آرد نانواییها و تشدید نظارتها
- عکسالعمل هنرمندان استان مرکزی به جنایات رژیم صهیونسیتی
- روح شهادت در ایران زنده است
- نافرمانی از امام حق
- مشاهده بیشتر