درباره نویسنده
استاد دانشگاه اراک:
عطار تأثیر عمیقی بر درک عرفان اسلامی گذاشت

استاد دانشگاه اراک گفت: عطار نیشابوری با استفاده از ادبیات تمثیلی، مفاهیم عرفانی را به صورتی ساده و قابل فهم برای عموم ارائه داد و تأثیر عمیقی بر درک عرفان اسلامی گذاشت.
طاهره میرهاشمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب» به مناسبت گرامیداشت روز عطار نیشابوری گفت: میان بزرگان شعر عرفانی فارسی، زندگی هیچ شاعری به اندازه فریدالدین محمد عطار نیشابوری ناشناخته نیست. از زوایای پنهان زندگی فردی این شاعر بزرگ قرن ششم و هفتم هجری قمری اطلاعات قطعی و مسلمی در دست نیست و اغلب آنچه در این باره گفته شده، احتمالات و افسانهها است.
استاد دانشگاه اراک بیان کرد: از جمله این افسانهها میتوان به ماجرای توبه کردن عطار پس از برخورد با یک درویش و داستان مرگ او اشاره کرد که در آن سرش را بریده و در حالی که سرش را زیر بغل گرفته بود، مسافتی طولانی را پیمود و منظومه «بی سر نامه» را سرود.
وی افزود: تنها نکتهای که با اطمینان میتوان درباره زندگی عطار بیان کرد، نام او محمد است که در آثارش به آن اشاره کرده است و در مواردی به همنامی خود با حضرت رسول (ص) نیز اشاره داشته است. تخلصهای او نیز «عطار» و «فرید» بوده است. بنابراین، شاعر مورد بحث ما «فریدالدین محمد عطار» اهل نیشابور بوده که شغل عطاری داشته است.
میرهاشمی در ادامه به آثار اصیل عطار اشاره کرد و گفت: در تاریخ ادبیات فارسی، آثار زیادی به عطار منسوب شدهاند که بسیاری از آنها مجعول هستند. با استناد به مقدمهای که عطار در اواخر عمر بر مختارنامه خود نوشته، آثار اصلی او را میتوان شامل الهینامه (خسرونامه)، اسرارنامه، مصیبتنامه، منطقالطیر (مقاماتالطيور)، دیوان (شامل غزلیات و قصاید) و مختارنامه دانست.
استاد دانشگاه اراک همچنین اظهار کرد: عطار در همین مقدمه ذکر کرده که دو اثر منظوم خود به نامهای «جواهرنامه» و «شرحالقلب» را نابود کرده است. بنابراین، هر اثری با این نامها که یافت شود، از عطار نیست و جعلی است و علاوه بر آثار منظوم، عطار یک اثر منثور نیز دارد به نام «تذکرةالاولیاء» که به گفته دکتر شفیعی کدکنی، «در ادبیات منثور عرفانی، گل سرسبد تمام آثار است».
عطار یکی از شاعران تاثیرگذار و صاحب سبک در ادبیات فارسی است
وی تاکید کرد: با توجه به تصریح عطار در ذکر اسامی آثارش، میتوان با قطعیت گفت که دیگر منظومههایی که به اسمهای بلبلنامه، بیسرنامه، اشترنامه، نزهتنامه و... به عطار منسوب شدهاند، از آثار او نیستند و اغلب جعلی و حاصل طبع سست کسانی هستند که برای حفظ منظومههای ضعیف خود، نام معتبر عطار را بر این آثار نهادهاند. به همین دلیل، در بحث از سرودهها و نوشتههای عطار، توجه به اصالت این آثار بسیار مهم است.
میرهاشمی عطار نیشابوری را یکی از شاعران تاثیرگذار و صاحب سبک در ادبیات فارسی دانست که مفاهیم عرفانی و اخلاقی را با زبانی نمادین و رمزگونه وارد آثار خود کرد و به آن ثبات بخشید.
به گفته این استاد دانشگاه، این شاعر برجسته با سخنی بدون پیرایه، مقاصد عرفانیاش را به مخاطب منتقل کرده و سبک ادبی او منحصربهفرد و متمایز از سایر شاعران است.
وی روانی زبان عطار را ریشه در تسلط عمیق او بر مفاهیم و گزارههای عرفانی و شناخت دقیق از نمادهای ادبی عنوان کرد و افزود: مهمترین خدمت عطار به مقوله عرفان، تجسم مفاهیم و مضامین عرفانی در قالب ادبیات سمبلیک و تمثیلی است. این ویژگی باعث میشود که خواننده و مخاطب، تجربهای عینی و ملموس از مفاهیم عرفانی پیدا کنند و قادر باشند تا با این مفاهیم تعامل بهتری داشته باشند.
عطار تحول عمدهای در عرصه عرفان ایجاد کرد
میرهاشمی با اشاره به اینکه پیش از عطار، مفاهیم عرفانی بیشتر با زبان فلسفی و منطقی بیان میشد، اظهار داشت: عطار با استفاده از زبان تمثیلی و سمبلیک، پیچیدگیهای عرفانی را به صورتی ساده و قابل فهم برای عموم مردم میسازد.
استاد دانشگاه اراک این تحول در نحوه بیان مفاهیم عرفانی را موجب بیرون آمدن عرفان به زبانی شاعرانه و از دل زندگی روزمره دانست و تصریح کرد: مخاطب میتواند ارتباط معنایی عمیقتری با این مفاهیم برقرار کند. عطار با تمثیلهای شعری خود، مفاهیم روحانی و اخلاقی را در قالب داستانها، شخصیتها و موقعیتهای ملموس به تصویر میکشد که این امر نه تنها فهم عرفان را تسهیل میکند، بلکه باعث میشود که این مفاهیم در ذهن خواننده ماندگارتر و اثرگذارتر باقی بمانند.
وی در پایان سخنان خود، تحول عمدهای که عطار در عرصه عرفان ایجاد کرده را کمک به تبیین مفاهیم عرفانی از طریق زبان ادبی عنوان کرد و گفت: عطار با بیان تمثیلی و سمبلیک خود، عرفان را از یک مفهوم انتزاعی و پیچیده، به یک تجربه انسانی نزدیکتر و دستیافتنیتر تبدیل کرده است. این ویژگیهای آثار عطار نه تنها در زمان خودش تأثیرگذار بود، بلکه هنوز هم به عنوان یکی از مهمترین منابع برای درک عرفان اسلامی به شمار میآید.
انتهای خبر/
درباره نویسنده
نظرات:
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!
- رژه مشترک نیروهای مسلح در اراک
- بانوی اراکی نایب قهرمان جهان شد
- جشنواره باغ گلهای لاله در اراک
- موافقت اولیه برای حمایت از پروژه 8112 واحدی
- گشایش باغ گلهای لاله در اراک
- 6 نامزد نهایی چهره هنر سال معرفی شدند
- مسیر بازار سرمایه در سال ۱۴۰۴
- «آوینی» روایتگر حقیقت جاودانه
- مجتمع آب سنگین خنداب را بیشتر بشناسید
- پیشرفت ایران در فناوری هستهای چشمگیر است
- بارش باران شبانگاهی در اراک
- سعدی بزرگترین پیامآوران صلح
- تحقق رشد اقتصادی با همکاری جهادی محقق میشود
- تخریب بقیع جنایتی نابخشودنی از سوی وهابیت است
- قاچاق کالا؛ چالشی برای اقتصاد و امنیت
- پروژه تبدیل ایران به هاب ترانزیتی در ۱۴۰۴
- هشدار باد و رعد و برق
- تقویت مهارت حل مسئله
- یک خبر موثق از عمان
- تجمع دانشجویان در حمایت از مردم غزه
آخرین اخبار
- نماز را در اول وقت بخوانید
- سوره «قلم» آیه ۱ تا ۱۵
- آلومینیوم اراک و استقلال
- باخت سنگین آلومینیوم مقابل استقلال
- رقابت ۲۹۶ داوطلب کنکور در فراهان
- مقصران حادثه بندرعباس محاکمه شوند
- شهید مطهری مجاهد خستگیناپذیر بود
- شهید مطهری شخصیت کمنظیر بود
- نقش بیبدیل شهید مطهری در تبیین معارف اسلام
- سرمایهگذاری در پژوهشهای جدید موفقیت را تضمین میکند
- آلومینیوم به مصاف تیم دوازدهم لیگ برتر میرود
- پیشرفت دختران محجبه در عرصه علمی بیشمار است
- تلاقی نوآوری و فرهنگ در دنیای جوانان
- قرآن کریم
- معلمان جامعه را با تعلیم رشد میدهند
- دیگران را به وحدت دعوت کنید
- سوره «ملک» آیه ۱۳ تا ۲۶
- رقابت ۱۷۸ داوطلب در آزمون سراسری ۱۴۰۴ تفرش
- اردوی «با همکلاسیام» در کمیجان
- برگزاری پویش کبوترهای سرخ در تفرش
- نماهنگ «نگین ایران» منتشر شد
- همایش پیادهروی دهه کرامت در فراهان
- معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان مرکزی
- مشارکت همگانی میان دستگاههای فرهنگی ضروری است
- نسل جوان نیاز به پیوند فرهنگی دارد
- امنیت شغلی کارگران اولویت اصلی است
- پرهیز از سیاستزدگی در فرهنگ و هنر
- آغاز بهکار خط اتوبوس شهری راهآهن ساوه
- استان مرکزی مهد مشاهیر و مفاخر کشور است
- ضرورت بهرهگیری از جوانان برای اجرای برنامههای فرهنگی
- مشاهده بیشتر