درباره نویسنده
حضور نهادهای دولتی در سینما؛ فرصت یا تهدید؟

در حالی که عدهای از منتقدان تا چند سال گذشته اقتصاد سینما را نیازمند حمایتهای بخش دولتی میدانستند، حضور فعال نهادهای دولتی در آثار فجر ۴۲ نیز بهعنوان یک انتقاد جدی مطرح شده است.
به گزارش «دیار آفتاب»؛ «بعد از فیلم سوزی سینما در دوران کرونا دیگر اقتصاد سینما زنده نخواهد شد.» این جمله بسیاری از سینماگران بعد از تعطیلی طولانی مدت سینما در سالهای همهگیری ویروس کرونا است که حتی سال گذشته نیز به کرات تکرار میشد.
در حالی که بیشتر از تولیدات حاضر در جشنواره فیلم فجر ایدههایی وجود دارند که به دلیل نبودن بودجه و امکانات لازم ساخته نمیشوند، ارگانی بودن یکی از انتقاداتی است که به جشنواره ۴۲ فیلم فجر وارد میشود. مسئولین سازمان سینمایی این اتفاق را به دلیل «شرایط نامساعد اقتصاد سینما بعد از دوران رکودش میدانند»، که برخی سینماگران عدم حمایت دولت از سینما را بهعنوان انتقادی مهم مطرح میکنند، اما واقعیت این است برخی از آثار به جهت حجم تولید امکان ساخت شخصی ندارند.
نزدیک شدن به فروش هزار میلیارد تومانی سینماها در گیشه اتفاقی است که در صورت وقوع به گفته کاشناسان باعث خواهد شد «احتمالا از سال آینده بخش خصوصی احساس امنیت بیشتری برای حضور در سینما کند». موضوعی که رئیس سازمان سینمایی محمد خزاعی در توضیح آن به فارس میگوید که «اقتصاد سینما احیا شده و بعد از دو سال بسیار سخت و تلاش نهادها برای حفظ چرخه تولید در سینما، امروز به شرایط ثبات در این صنعت رسیدهایم.»
نمایی از فیلم سینمایی «تنگه ابوغریب»
در دوره قبل ۱۶ فیلم از ۲۴ اثر حاضر در جشنواره فیلم فجر چهلویکم مربوط ارگانهای مختلف بود تا ۶۷ درصد آثار حاضر در جشنواره ارگانی باشد. دوره چهلم جشنواره فیلم فجر نیز ۷ فیلم ارگانی داشت تا میزان مشارکت نهادهای دولتی در آن ۳۲ درصد باشد.
در این دوره ارگانهای دولتی مجموعا ۱۴ فیلم را تولید و در ساخت ۵ فیلم با بخش خصوصی مشارکت کردهاند. همچنین ۱۴ فیلم از آثار این دوره نیز تولید متعلق به بخش خصوصی است.
اقتصاد سینما در دوران کرونا و بعد از تعطیلیها و فیلمسوزیهای با افت بسیار شدیدی مواجه شد؛ آثار زیادی به اکران نرسیدند و فیلمهای روی پرده هم که با هزینه بالا ساخته شده بودند فروش خوبی نداشتند. به گونهای که سال ۱۴۰۰ مجموعا ۱۵۸ میلیارد و ۱۴۰۱ مجموعا ۴۴۹ میلیارد تومان فروش در گیشه سینماها به ثبت رسید و سال ۱۴۰۲ با بازگشت بخش خصوصی به چرخه تولید رقم فروش تا به امروز به عدد ۹۵۴ میلیارد تومان رسیده است.
منتقدان معتقدند که «فیلمسازی گسترده ارگانها باعث شده تا دست بخش خصوصی از سینما و جشنواره فیلم فجر کوتاه و جشنواره بهصورت ارگانی برگزار شود».
اما دبیر دوره ۴۲ جشنواره فیلم فجر مجتبی امینی میگوید که «وقتی تولیدات بخش خصوصی کم شده، چه ایرادی دارد بخش دولتی عزم کرده و به سینما کمک کند.»
گروه فیلمسازی چین (China Film Group Corporation یا CFGC) یک شرکت ساخت و تولید فیلم دولتی در چین است و نقش مهمی در صنعت فیلم این کشور دارد.
تولید فیلم و سریال، توزیع فیلم، ترویج صنعت فیلم چینی و تنظیم و کنترل محتوای فیلمها از جمله وظایف این نهاد دولتی در چین است، اما مدیرانش مهمترین وظیفه این کمپانی را پشتیبانی مالی میدانند؛ CFGC به عنوان یک شرکت دولتی، توانسته است از حمایت مالی دولت چین بهرهمند شود و به همین دلیل میتواند برای ساخت پروژههای بزرگ و هزینهبر تولید فیلم به کمک بدنه سینمای چین بیاید.
انتهای خبر/
درباره نویسنده
نظرات:
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!
- «علی فاضلی» نایبقهرمان مسابقات قویترین مردان شد
- آخرین وضعیت پروژه ۸۱۰۰ واحدی مسکن ملی
- برگزاری اجتماعات یادگیری معلمان
- تلخ و شیرینهای ۴ ساله خانه ملت!
- دادستان جدید خمین معرفی شد
- حادثه تلخ بمباران شهر اراک در دوران دفاعمقدس
- مسیرهای راهپیمایی روز قدس در استان مرکزی
- مجتمع آب سنگین خنداب را بیشتر بشناسید
- «حسین افضلی» بازرس کل استان مرکزی شد
- تأثیر هوش مصنوعی در تکامل دین
آخرین اخبار
- شکست دشمن در ایجاد شکافهای اجتماعی
- نهضت عاشورا، زندهترین حماسه تاریخ
- حق بر باطل پیروز است
- سوره «بقره» آیه ۵۸ تا ۶۱
- افتتاح چند طرح با حضور وزیر نیرو
- ضرورت احداث سالانه ۶۵۰۰ مگاوات نیروگاه جدید
- آغاز ساخت ۸۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در ساوه
- پیشرفت ۳۸ درصدی طرح انتقال آب به ساوه
- آبرسانی به ساوه نیازمند ۲ هزار میلیارد اعتبار
- آئین کلنگزنی بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور در ساوه
- مشاهده بیشتر