درباره نویسنده
خطبه 50 نهجالبلاغه؛
حمایت خویشاوندان

حضرت علی (ع) در نهجالبلاغه از حمایت خویشاوندان گفتهاند.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب» هر روز یک حکمت از نهجالبلاغه امیرالمؤمنین علی (ع) را میخوانیم.
تأدیب الأغنیاء:
أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ لَا یَسْتَغْنِی الرَّجُلُ وَ إِنْ کَانَ ذَا مَالٍ عَنْ [عَشِیرَتِهِ] عِتْرَتِهِ وَ دِفَاعِهِمْ عَنْهُ بِأَیْدِیهِمْ وَ أَلْسِنَتِهِمْ، وَ هُمْ أَعْظَمُ النَّاسِ حَیْطَةً مِنْ وَرَائِهِ وَ أَلَمُّهُمْ لِشَعَثِهِ وَ أَعْطَفُهُمْ عَلَیْهِ عِنْدَ نَازِلَةٍ إِذَا [إِنْ] نَزَلَتْ بِهِ، وَ لِسَانُ الصِّدْقِ یَجْعَلُهُ اللَّهُ لِلْمَرْءِ فِی النَّاسِ خَیْرٌ لَهُ مِنَ الْمَالِ [یُوَرِّثُهُ غَیْرَهُ] یَرِثُهُ غَیْرُهُ. أَلَا لَا یَعْدِلَنَّ أَحَدُکُمْ عَنِ الْقَرَابَةِ یَرَی بِهَا الْخَصَاصَةَ أَنْ یَسُدَّهَا بِالَّذِی لَا یَزِیدُهُ إِنْ أَمْسَکَهُ وَ لَا یَنْقُصُهُ إِنْ أَهْلَکَهُ، وَ مَنْ یَقْبِضْ یَدَهُ عَنْ عَشِیرَتِهِ فَإِنَّمَا تُقْبَضُ مِنْهُ عَنْهُمْ یَدٌ وَاحِدَةٌ وَ تُقْبَضُ مِنْهُمْ عَنْهُ أَیْدٍ کَثِیرَةٌ، وَ مَنْ تَلِنْ حَاشِیَتُهُ یَسْتَدِمْ مِنْ قَوْمِهِ الْمَوَدَةَ.
[قال السید الشریف أقول… و ما أحسن المعنی الذی أراده (علیه السلام) بقوله و من یقبض یده عن عشیرته… إلی تمام الکلام فإن الممسک خیره عن عشیرته إنما یمسک نفع ید واحدة فإذا احتاج إلی نصرتهم و اضطر إلی مرافدتهم قعدوا عن نصره و تثاقلوا عن صوته فمنع ترافد الأیدی الکثیرة و تناهض الأقدام الجمة].
ترجمه:
ای مردم، آدمی هر چند توانگر بود، از عشیره خویش و دفاع آنان از او، به دست و زبان، بینیاز نباشد. زیرا عشیره هرکس، بزرگترین محافظان او هستند که از پشت سر حمایتش میکنند و بیش از دیگر مردم، اوضاع پراکنده او را به سامان میآورند و چون حادثهای بر او فرود آید از دیگران بدو مهربانترند.
و نام نیکی که خدا برای آدمی در میان مردم میگذارد از مالی که دیگران برای او به میراث میگذارند بهتر است.
بدانید که هیچیک از شما نباید از خویشاوندی، که گرفتار فقر و بینوایی است روی یاری برتابد. باید که یاریش دهد، به مالی که اگر انفاقش نکند، بر داراییش نیفزاید و اگر انفاقش کند، سبب نقصان در مال او نگردد. هر کس که دست یاری از عشیره خود فرو بندد، یک دست از یاری آنان کاسته شده، ولی او از یاری دستهای بسیاری خود را محروم داشته.
هرکس که با اطرافیان خود بمدارا رفتار کند همواره دوستی و مودت آنان را نصیب خود ساخته است.
(سید رضی) میگویم: در متن خطبه «هرکس دست یاری از عشیره خود…» بدین معنی است که کسی که یاری خود را از عشیرهاش دریغ میدارد یاری یک تن را از آنان دریغ داشته و اگر به یاری آنان نیازش افتد و بخواهد که یاریش کنند، به یاریش برنخیزند پس، از مساعدت دستهای بسیار محروم ماند. گروه زیادی را از یاری خود باز داشته است.
شرح:
از آنجا که در بخشهای قبلی این خطبه، امام (علیه السلام) توصیههایی به افراد تنگدست کرده بود که وضع زندگی آنها، سبب انحراف از موازین اخلاق و اطاعت فرمان خدا نشود، در این بخش، به وضع اغنیا و افراد پردرآمد پرداخته و دستورهای لازم را به آنها میدهد، تا تعادلی در ارکان جامعه برقرار شود.
نخست، به تشویق آنان برای کمک به بستگان و خویشاوندان و نیازمندان پرداخته و با دلیلی روشن، آنها را به گذشت از بخشی از ثروتهای خود ترغیب میکند، میفرماید: «ای مردم! انسان هر چند ثروتمند باشد از اقوام و بستگان خود بینیاز نیست که از وی با دست و زبان دفاع کنند؛ (أَیُّهَا النّاسُ إِنَّهُ لاَیَسْتَغْنِی الرَجُلُ – وَ إِنْ کَانَ ذَا مَال – عَنْ عِتْرَتِهِ(۱)، وَ دِفَاعِهِمْ عَنْهُ بِأَیْدِیهِمْ وَ أَلسِنَتِهِمْ).
آنها در واقع، بزرگترین گروهی هستند که از او پشتیبانی میکنند و پریشانی و مشکلات او را از میان میبرند و به هنگام بروز حوادث سخت، نسبت به او، از همه، مهربان ترند؛ (وَ هُمْ أَعْظَمُ النَّاسِ حَیْطَةً(۲) مِنْ وَرَائِهِ وَ أَلَمُهُمْ (۳) لِشَعَثِهِ (۴) وَ أَعْطَفُهُمْ عَلَیْهِ عِنْدَ نَازِلَة إِذا نَزَلَتْ بِهِ).
آری، زندگی فراز و نشیبهایی دارد و حوداث تلخ و ناگوار و گاه طوفانهای سخت، که هیچ انسانی، به تنهایی، توانایی ایستادگی در برابر آن را ندارد. عقل و درایت ایجاب میکند که انسان، در حال سلامت و آرامش، به فکر آن روزها باشد. حال، چه کسب بهتر از بستگان و خویشاوندان انسان است که از او، در چنین حالاتی، حمایت کنند؟ ولی آیا بدون نیکی به آنها و حمایت مالی و معنوی و ابراز مراتب محبّت و دوستی نسبت به آنان، میتواند حمایتشان را برای چنین روزهایی جلب کند؟ به یقین، نه. پس چه بهتر که هر انسانی، با بذلِ بخشی از امکانات مادّی خود، پیوندهای محبّت و دوستی با خویشاوندان خویش را محکم سازد تا در برابر حوادث و طوفانهای سخت تنها نماند.
درست است که نیکی به دیگران، نیز آثاری را دارد که أَلإنسانُ عَبیدُ الإحسانِ، ولی بیشک، بستگان انسان، نسبت به این امر، اولویت دارند، علاوه بر این، زمینههای محبّت، در آنها، آمادهتر است.
این نکته قابل توجّه است که اگر این دستور اجرا شود، در حقیقت، در تمام سطح جامعه، با محرومیتها، مبارزه خواهد شد؛ زیرا، در هر قبیله و فامیلی، معمولا افراد متمکّنی وجود دارند که اگر آنها به خویشاوندان خود برسند، مشکلات در سطح عموم حل خواهد شد. به خصوص این که هم شناخت انسان نسبت به افراد محروم فامیل خود بیشتر است و هم پذیرش آنها بر آنان گواراتر.
امام (علیه السلام) در نامهای به امام حسن مجتبی (علیه السلام) سخن جامعی در این زمینه بیان فرموده، و فایده توجّه به اقوام و بستگان را چنین شرح میدهد: «وَ أکْرِم عَشیرَتَکَ! فَإنَهُم جَناحُکَ الّذی بِه تَطیرُ وَ أَصْلُکَ الّذی اِلَیْهِ تَصیرُ وَ یَدُکَ الّتی بها تَصُولُ؛ قبیله و بستگانت را گرامی دار! زیرا آنها، بال و پر تو هستند که به وسیله آن، پرواز میکنی، و اصل و ریشهات هستند که به آن، باز میگردی، و دست و بازوی تو هستند که با آن، به دشمن حمله میکنی» (۵).
حضرت سپس به سراغ دلیل لطیف دیگری میرود و افراد متمکّن را از این طریق، به انجام کمکهای مالی نسبت به همه، ترغیب میکند. او میفرماید: «نام نیکی که خداوند (در سایه نیکوکاری و محبّت) به انسان عطا میکند، از ثروتی که به هر حال، برای دیگران به ارث میگذارد، بهتر است (که این ثروتی است معنوی و ماندگار، و آن جیفهای مادّی و فرّار)؛ (وَ لِسانُ الصِدْقِ یَجْعَلُهُ اللهُ لِلْمَرْءِ فِی النّاسِ خَیْرٌ لَهُ مِنَ المالِ یَرِثُهُ غَیْرُهُ).
و به تعبیر دیگر:
نام نیکی گر بماند زآدمی *** بِه کزو مانَد سرای زرنگار
اشاره به این که مال و ثروت، به هر صورت چیزی نیست که با انسان، در قبر و قیامت وارد شود، باید بگذارد و بُگذرد و بیشک بعد از مرگ او، به دست وارثان میافتد و صاحب اصلی معمولا فراموش میشود، ولی یک چیز ممکن است بعد از مرگ انسان، برای او بماند و آن، نام نیک و ذکر خیر است که هر وقت مَردم، اسم او را میشنوند، رحمت خدا را برای او تقاضا میکنند و بر او درود میفرستند.
این یک سرمایه جاودان معنوی و مادّی است که یکی از طُرُق مهم کسب آن، انفاق در راه خدا و بذل و بخشش و احسان و نیکوکاری نسبت به بندگان حق است.
در واقع، در مجموع این سخن از دو طریق، اغنیا بر کمک به نیازمندان و جامعه تشویق شده اند: یکی به دست آوردن اَعوان و انصاری که در طول زندگی و در حوادث تلخ و دردناک، به یاری او میشتابند و دیگر، یارانی که بعد از مرگ، آمرزش و شادی روح او را از خدا طلب میکنند. و چه افتخاری از این بالاتر که انسان، بتواند با متاع زودگذر دنیا، هر دو سرمایه را به دست آورد.
انتهای خبر/
درباره نویسنده
نظرات:
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!
- «علی فاضلی» نایبقهرمان مسابقات قویترین مردان شد
- آخرین وضعیت پروژه ۸۱۰۰ واحدی مسکن ملی
- برگزاری اجتماعات یادگیری معلمان
- تلخ و شیرینهای ۴ ساله خانه ملت!
- دادستان جدید خمین معرفی شد
- مسیرهای راهپیمایی روز قدس در استان مرکزی
- حادثه تلخ بمباران شهر اراک در دوران دفاعمقدس
- «حسین افضلی» بازرس کل استان مرکزی شد
- تأثیر هوش مصنوعی در تکامل دین
- فرمانده سپاه ناحیه خمین معرفی شد
آخرین اخبار
- ضد صهیونیستیترین اجتماع مردم اراک در عید غدیر
- غدیر و شادمانی اراکیها برای وعده صادق ۳
- پاسخ قاطع نیروهای مسلح به جنایتهای رژیم صهیونیستی
- اطمینانبخش بودن ذخایر کالاهای اساسی استان مرکزی
- واکنش هنرمندان استان مرکزی به جنایات رژیم صهیونسیتی
- ۲ پاسدار در زرندیه به شهادت رسیدند
- غدیر مشارکت مردم در حکومت را تثبیت کرد
- ۷ درصد قیمت نفت افزایش پیدا کرد
- والیبالیستهای ایران طعم غیرت به نمایش گذاشتند
- ولایتفقیه، استمرار راه غدیر
- مشاهده بیشتر