درباره نویسنده
خطبه 56 نهجالبلاغه؛
آمادگی برای جنگ

حضرت علی (ع) در نهجالبلاغه از آمادگی برای جنگ گفتهاند.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب» هر روز یک حکمت از نهجالبلاغه امیرالمؤمنین علی (ع) را میخوانیم.
وَ لَمْ یُبَایِعْ حَتَّی شَرَطَ أَنْ یُؤْتِیَهُ عَلَی الْبَیْعَةِ ثَمَناً، فَلَا ظَفِرَتْ یَدُ الْبَائِعِ وَ خَزِیَتْ أَمَانَةُ الْمُبْتَاعِ. فَخُذُوا لِلْحَرْبِ أُهْبَتَهَا وَ أَعِدُّوا لَهَا عُدَّتَهَا، فَقَدْ شَبَّ لَظَاهَا وَ عَلَا سَنَاهَا؛ وَ اسْتَشْعِرُوا الصَّبْرَ فَإِنَّهُ أَدْعَی إِلَی النَصْرِ.
ترجمه:
تا بهایی نگرفت بیعت نکرد آنکه فروخت سودی نکرد و آنکه خرید خوار و ذلیل شد. جنگ را آماده شوید و ساز و برگ نبرد مهیا دارید که آتش کارزار افروخته شده و شعله آن بالا گرفته است. پایداری ورزید که پایداری بیش از هر سلاح دیگر پیروزی را میسر گرداند.
شرح:
در بخش سوم این خطبه، امام (علیه السلام) ضمن اشاره به ماجرای رسوای معامله عمروعاص با معاویه، بر سر بیعت کردن با او و نتیجه آن میفرماید: سپس مسلمانان را به آماده شدن برای پیکار با پیمان شکنان دعوت میکند. میفرماید: «او (با معاویه) بیعت نکرد تا این که بر او شرط کرد که در برابر آن، بهایی دریافت کند؛ وَ لَمْ یُبَایِعْ حَتَی شَرَطَ أَنْ یُؤْتِیهِ عَلَی الْبَیْعَةِ ثَمَناً».
مورّخان، آوردهاند که امام (علیه السلام) بعد از پیروزی در جنگ جمل، وارد کوفه شد و آن را مقرّ حکومت خود قرار داد و جریر بن عبدالله بجلی را برای گرفتن بیعت از معاویه، به شام فرستاد. معاویه که مایل نبود با امام (علیه السلام) بیعت کند، در این باره، به مشورت پرداخت. برادرش، عتبة بن ابی سفیان، به او گفت: «در این کار، از عمروعاص کمک بگیر! چرا که میدانی مردی است بسیار هوشمند و صاحب نظر. ولی او، کسی بود که زیر بار حکم عثمان در حیات او نرفت و طبیعی است که تسلیم تو نخواهد شد، مگر این که بهای قابل ملاحظهای برای او قرار دهی که دین خود را به تو بفروشد و این کار را خواهد کرد، چرا که او مرد دنیاپرستی است».
معاویه، نامهای برای عمروعاص نوشت و از وی در این باره کمک خواست و او را به شام دعوت کرد. عمرو، در این باره، با فرزندانش به مشورت پرداخت. یکی از فرزندان او به نام عبدالله، او را از دخالت در این گونه کارها و حاشیه نشینی معاویه برحذر داشت، ولی فرزند دیگرش به نام محمد، او را تشویق کرد که به شام رود و به معاویه ملحق شود.
پس از ورود عمروبن عاص به شام، معاویه، در مجلسی به او چنین گفت: «یا أَباعبدِالله! أَدعُوکَ اِلَی الْجِهادِ هذَا الرَّجُلِ الَّذی عَصَی اللهَ وَ شَقَّ عَصَی الْمُسلِمینَ وَ قَتَلَ الْخَلیفَةَ وَ أَظْهَرَ الْفِتْنَةَ وَ فَرَّقَ الْجَماعَةَ وَ قَطَعَ الرَحِمَ»! ای اباعبدالله (کنیه عمروبن عاص است) من، از تو دعوت میکنم که با این مرد که به نافرمانی خدا برخاسته و وحدت مسلمانان را به اختلاف مبدل کرده و خلیفه را کشته و فتنه را آشکار ساخته و جمع مردم را به پراکندگی کشانده و قطع رحم کرده است، (۱) پیکار کنی».
عمرو – که از دروغ پردازیهای او آگاه و باخبر بود و میدانست هیچ یک از این تعبیرات درباره علی (علیه السلام) صادق نیست – رو به او کرد و گفت: «منظورت از این شخص چه کسی است؟» معاویه گفت: «منظورم، علی است.» عمروبن عاص گفت: «وَ اللهِ! ما أنْتَ و علیُّ بِجَمْلَی بَعیر لَیْسَ لَکَ هِجْرَتُهُ وَ لاسابِقَتُهُ وَ لاصُحْبَتُهُ وَ لاجِهادُهُ و لافقْهُهُ و لاعلْمُهُ. وَ وَاللهِ! اِنَّ لَهُ مَعَ ذلِکَ لَحْظاً فِی الْحَرْبِ لَیْسَ لاَحد غَیرَهُ؛ به خدا سوگند! ای معاویه! تو، با علی، هرگز برابر نیستی؛ نه افتخار او را در هجرت با پیامبر داری و نه سابقه او را در اسلام و نه همنشینیاش با رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) را و نه جهادش را و نه فقهش را و نه علمش را. افزون بر این، به خدا سوگند! او، بهره وافری در جنگ دارد که هیچ کس به پای او نمیرسد – سپس اضافه کرد – با این حال و با تمام خطراتی که در این کار است، اگر من، با تو بیعت کنم که با او بجنگم، چه پاداشی برای من قرار خواهی داد؟» معاویه گفت: «هر چه خودت بگویی!» عمرو گفت: «بعد از پیروزی، حکومت مصر را به من واگذار کن» معاویه تأملی کرد و گفت: «من، خوش ندارم که عرب درباره تو بگویند به خاطر اغراض دنیوی، با من بیعت کردی.» عمروبن عاص گفت: «این حرفها را کنار بگذار! (مطلب همین است که من میگویم باید حکومت مصر را به من واگذار کنی). معاویه، سرانجام، بعد از مشورت با برادرش در برابر پیشنهاد عمرو تسلیم شد و این قرار داد را با او امضا کرد. (۲)
این نکته قابل توجه است که اصرار عمروبن عاص بر حکومت مصر – گذشته از این که مصر، یکی از مراکز مهم دنیای آن روز و پایگاه قدرت و ثروت محسوب میشد – به این خاطر بود که او، مصر را در عصر خلیفه دوم، فتح کرده بود و از نزدیک زیباییها و درآمد سرشار و مواهب مادّی مصر را مشاهده کرده بود؛ زیرا، در تمام مدت خلافت عمر، او، والی مصر بود و بعد از او نیز چهار سال، در زمان عثمان، بر آن سرزمین حکومت میکرد تا این که عثمان او را معزول کرد.
به هر حال، امام (علیه السلام) در ادامه این سخن میفرماید: «در این معامله شوم، دست فروشنده به پیروزی نرسد! و سرمایه خریدار، به رسوایی منتهی شود!
(فَلاَ ظَفِرَتْ یَدُ الْمُبایِعِ، وَ خَزِیَتْ أَمَانَةُ الْمُبْتَاعِ)! (۳)
در حقیقت، این سخن، نفرینی است بر ضد این خریدار و این فروشنده. درست است که معاویه، به گفته خود عمل کرد و حکومت مصر را به او سپرد، ولی این حکومت، چند سالی بیشتر دوام پیدا نکرد و اجل، به عمروبن عاص مهلت نداد. به علاوه، سخنانی که از او، در پایان عمرو نقل شده، نشان میدهد که از پایان کار خود بیمناک بود و آن رضایت باطنی و درونی که لازمه پیروزی است، هرگز نصیب او نشد. (۴)
نیز معاویه اگر چه با این کار خود، پایههای حکومتش را محکم کرد، ولی میدانیم سرانجام، این حکومت، به رسوایی کشید. تمام چهرههای محبوب صحابه، از مهاجران و انصار و افراد خوشنام و پرهیزکار، از اطراف او پراکنده شدند و بازماندگان دشمنان اسلام و سردمداران جاهلیت عرب، اطراف او را گرفتند و حکومت خودکامهای که پایههایش بر قتل و ارعاب و تهدید و هتک محرمات استوار بود، برای او باقی ماند.
این احتمال نیز وجود دارد که جمله بالا، نفرین نباشد، بلکه جمله خبریه باشد؛ یعنی، اشاره به این واقعیت است که فروختن دین به دنیا، هرگز، قرین با پیروزی نیست، و هم فروشنده زیان میکند و هم خریدار رسوا میشود، به این مطلب، در آیات قرآن اشاره شده است، آنجا که میفرماید: «أُولئِکَ الَّذینَ اشْتَرَوُا الضَلالَةَ بِالْهُدی فَمارَبِحَتْ تِجارَتُهُمْ (۵)؛ آنها، کسانی هستند که هدایت را به گمراهی فروختند و این تجارت آنها، سودی نداده و هدایت نیافتند.»
و در جایی دیگر میفرماید: «أوُلئِکَ الَّذینَ اشْتَرَوُا الْحَیاةَ الدُّنْیا بِالاْخِرَةِ فَلا یُخَفَفُ عَنْهُمُ الْعَذابُ وَ لا هُمْ یُنْصَرُونَ (۶)؛ آنها، کسانی هستند که آخرت را به زندگی دنیا فروختند، از این رو، عذاب آنان، تخفیف داده نمیشود و کسی آنان را یاری نخواهد کرد».
تعبیر به امانت، در کلام امام (علیه السلام) که ناظر به حکومت مصر و حقوق مسلمانان آن دیار است، اشاره به این حقیقت است که حکومت بر انسانها، یک امانت الهی است و تنها باید در دست پاکان و صالحان باشد تا به نفع مردم جریان یابد و آنها که آن را وسیله کامجویی و منافع شخصی و هوسرانی خویش میسازند، در حقیقت، خائنان به این امانت الهی هستند و کارشان به رسوایی میکشد. به همین دلیل، بسیاری از مفسران، در تفسیر آیه (اِنَّ اللهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الاَماناتِ اِلی أَهْلِها) (۷) حکومت و ولایت را، به عنوانِ تنها مصداق یا یک مصداق روشن از امانت الهی شمردهاند.
در ادامه این سخن امام (علیه السلام) میفرماید: «اکنون که چنین است و حاکمان شام، برای تحکیمِ پایههای قدرت خود، روی بلاد مسلمانان، بیرحمانه معامله میکنند و رشوههای بسیار به هم میدهند) شما آماده پیکار شوید و ساز و برگ جنگ را فراهم سازید! که (با این اَعمال حاکمانِ شام) آتش جنگ زبانه کشیده و شعلههای آن بالا گرفته است؛ «فَخُذُوا لِلْحَرْبِ أُهْبَتَهَا (۸)، وَ أَعِدُّوا لَهَا عُدَّتَهَا فَقَدْ شَبَ (۹) لَظَاهَا (۱۰)، وَ عَلاَ سَنَاهَا (۱۱).»
این تعبیر، نشان میدهد که امام، تمام راههای مسالمت آمیز را برای پایان دادن به مخالفت نفاق افکنان، مخصوصاً، حاکمان شام به کار گرفته بود و چون هیچ کدام سودی نبخشید و روز به روز توطئهها شدیدتر و پیچیدهتر میشد، دستور آماده شدن برای جنگ داد؛ چرا که شعلههای آن از سوی دشمن، بالا گرفته بود و نشانههای آن نمایان گشته بود.
تاریخ اسلام نیز گواهی میدهد که دشمنان امام و گروه نفاق افکن، به سرعت، خود را برای جنگ آماده میکردند و نامههایی که برای طلحه و زبیر و دیگران نوشتند، نیز گواه این معنا است.
حضرت، سرانجام سخن خود را با اشاره به مهمترین عوامل پیروزی، پایان میدهد و میفرماید: «صبر و استقامت را شعار خود سازید! که بیش از هر چیز، پیروزی را به سوی شما فرامی خواند؛ وَاسْتَشْعِرُوا الصَّبْرَ فَإِنَّهُ أَدْعَی إِلَی النَصْرِ.»
با توجه به این که استشعار را از مادّه «ش ع ر» به معنای لباس زیرین (در برابر دثار به معنی لباس روئین) است، این حقیقت، روشن میشود که صبر و استقامت، باید در درون جان، جای گیرد و روح انسان را در برابر حوادث سخت، زیر بال و پر خویش جای دهد.
انتهای خبر/
درباره نویسنده
نظرات:
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!
- «علی فاضلی» نایبقهرمان مسابقات قویترین مردان شد
- آخرین وضعیت پروژه ۸۱۰۰ واحدی مسکن ملی
- برگزاری اجتماعات یادگیری معلمان
- تلخ و شیرینهای ۴ ساله خانه ملت!
- دادستان جدید خمین معرفی شد
- حادثه تلخ بمباران شهر اراک در دوران دفاعمقدس
- مسیرهای راهپیمایی روز قدس در استان مرکزی
- «حسین افضلی» بازرس کل استان مرکزی شد
- مجتمع آب سنگین خنداب را بیشتر بشناسید
- تأثیر هوش مصنوعی در تکامل دین
آخرین اخبار
- رسانهها در خط مقدم جنگ شناختی هستند
- رژیم نامشروع صهیونیستی در باتلاق نابودی است
- حمایت بانوی ورزشکار اراکی از نیروهای مسلح ایران
- آمادگی کامل دستگاههای اقتصادی در مواجهه با بحران
- سایت انتخاب مسدود شد
- نفت به زیر ۷۰ دلار سقوط کرد
- ورزشکاران حامیان پرتلاش جبهه مقاومت هستند
- ایران میتواند آمریکا را از منطقه بیرون کند
- ضربه بزرگ انسجام ملی به رژیم صهیونیستی
- همت بسیجیان برای حفظ امنیت شهر
- مشاهده بیشتر