فدراسیون فوتبال: برانکو « هیچ‌وقت» مربی تیم ملی ایران نمی‌شود ممنوعیت کلیه سفرها در ایام عید فطر در سراسر کشور ابلاغ شد شاید فردا مذاکرات نهاییِ وین باشد تعیین شرایط نامزدهای ریاست جمهوری طبق اختیارات قانونی است جهادگران بسیجی خدمت مخلصانه را به عنوان یک عمل صالح می دانند بقایای موشک چینی به احتمال زیاد در آب می‌افتد جزئیاتی از طرح جدید توزیع سیم کارت دانش‌آموزی روز قدس روز بسیج کردن ملت های مسلمان و وحدت آزادی خواهان جهان برای آزادی قدس شریف است حرکت رو به زوال رژیم دشمن صهیونیستی آغاز شده است/ تغییر موازنه‌ قوا در مساله فلسطین به نفع دنیای اسلام رژیم صهیونیستی مجسمه شیطان است
شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۴:۵۲
کد خبر: 85854
تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۳
در گفت‌وگو با عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع بررسی شد؛

بازگشت شرکت‌های کره‌ای نباید تولید ملی را تهدید کند/ چگونه برندهای خارجی می‌توانند به ایران برگردند؟

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه تولید کنندگان ایرنی تهدید را تبدیل به فرصت کردند، گفت: نباید بازار بکر کشور دوباره به صنایع خارجی داده شود که در شرایط تحریم کشور را تنها گذشتند و رفتند و باید ملزم به سرمایه گذاری و مشارکت با شرکت‌های داخلی باشند.

به گزارش دیار آفتاب؛ به نقل از خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها؛ این بار فقط شرکت‌های اروپایی از ایران خارج نشدند، بلکه بسیاری از شرکت‌هایی آسیایی هم ایران را ترک کردند؛ از جمله دو شرکت تولیدکننده لوازم خانگی کره‌ای هم از ایران رفتند.

خروج شرکت سامسونگ و ال جی از ایران باعث، افزایش شدید قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی شد، اما این بار نیز مانند گذشته، این تهدید تبدیل به یک فرصت شد و بیش از ۱۵۰ تولیدکنندگان ایرانی که حمایت‌های درخور از آنها نمی‌شد، وارد میدان شدند و توانستند به سرعت جای خالی برندهای خارجی را پر کنند.

رشد تولیدات لوازم خانگی ایرانی در سال گذشته

کشور ما در تولید لوازم خانگی ظرفیت بالایی دارد، اما همیشه بازار عمده این محصولات در اختیار شرکت‌های خارجی بود. با خروج شرکت‌های کره‌ای، تولیدکنندگان ایرانی با استفاده از این فرصت، توانایی خود را نشان دادند؛ طوری که براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید لوازم خانگی در سال گذشته بیش از ۲۴ درصد رشد داشت.

بنابراین گزارش، پس از مذاکرات برجامی در وین و بازگشت آمریکا به برجام، بحث‌هایی در روزهای گذشته در مورد بازگشت یا عدم بازگشت شرکت‌های لوازم خانگی خارجی به کشور مطرح شده است.

برخی می‌گویند: ممکن است بخشی از تحریم‌ها و محدودیت‌ها برداشته بود و شرکت‌هایی مانند سامسونگ، ال جی و… دوباره به ایران برگردند؛ البته این موضوع باعث نگرانی تولیدکنندگان ایرانی شده که بازگشت برندهای کره‌ای به بازار ایران، تولید و بازارشان را در معرض تهدید قرار بگیرد.

عباس هاشمی دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران معتقد است: نباید بازار را دو دستی تقدیم برندهای کره‌ای کنیم.

وی تاکید دارد: برقراری تعاملات و ارتباط سازنده با دنیا اجتناب ناپذیر است. نمی‌توان با هیچ شرکت و کشور خارجی ارتباط برقرار نکنیم، زیرا موجب می‌شود از نظر فناوری از دنیا عقب بمانیم؛ شاید بتوان از نظر کمی تولید داخل را ارتقا داد، اما از نظر بهبود کیفی نیاز به تعامل با دنیا داریم.

شرط مجلس برای سامسونگ و ال جی/ تولیدکنندگان ایرانی تهدید را به فرصت تبدیل کردند

علی جدی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی راه دانا؛ درباره احتمال بازگشت تولیدکنندگان لوازم خانگی خارجی به ایران و نگرانی تولیدکنندگان داخلی، اظهار کرد: زمانی شرکت‌ها ال جی و سامسونگ و یا دیگر شرکت‌های اروپایی کشور را ترک کردند؛ در مقطعی مشکلاتی را در بازار لوازم خانگی ایجاد کرد که موجب جهش قیمت‌ها شد و مردم را در فشار مضاعفی قرار داد.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان ایرانی با اتکا به توان ملی این تهدید را به فرصت تبدیل کردند و هم از نظر افزایش تیراژ تولید و هم رشد کیفیت قدم‌های خوبی برداشتند و در بازدیدهای اعضای کمیسیون صنایع از کارخانجات این رشد به وضوح دیده می‌شد.

این نماینده مردم در مجلس گفت: درست است که مردم مدتی به سختی افتادند، ولی صنایع تولیدی لوازم خانگی نشان دادند که توان پوشش مصرف داخل را دارد و با اندکی حمایت به سادگی می‌توان با با صادرات، مصارف کشورهای دیگر را تامین کرد.

نباید بازار بکر کشور را دوباره به خارجی‌ها بدهیم/ تولید ملی دچار مشکل نشود

جدی با اشاره مذاکرات برجامی در وین و اینکه اگر قرار است تحریم‌ها برداشته شود، بیان کرد: کمیسیون صنایع و معادن مجلس تمایلی ندارد که بازار بکر کشور دوباره به صنایع خارجی داده شود که در شرایط تحریم کشور را تنها گذشتند و رفتند.

وی تصریح کرد: تفاوتی ندارد که این شرکت‌ها اروپایی باشند یا آسیایی؛ مهم این است که ورود این برندهای خارجی، تولید ملی کشور را دچار مشکل نکنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به موضوع ایجاد و نقش رقابت در بازار، گفت: در بحث مصرف داخلی اگر شرکت‌های ایرانی بخواهند آرندی‌شان (تحقیق و توسعه) فعال بماند و پلتفرم‌ها و محصولات جدید و بروزی تولید و عرضه کنند، باید تیراژ تولید خود را به حدی برسانند که صرفه اقتصادی داشته باشد و بتوانند همگام با بازارهای آسیایی و اروپایی حرکت کنند.

تولیدکنندگان ایرانی برنامه صادراتی داشته باشند/ برندهای خارجی ملزم به سرمایه گذاری و مشارکت با شرکت‌های داخلی باشند

جدی ادامه داد: کمیسیون صنایع تمهیدات و برنامه‌هایی برای حمایت تولیدکنندگان لوازم خانگی ایرانی دیده است که با ورود برندهای خارجی بتوان از آسیب دیدن آنها جلوگیری کرد و توان صادراتی تولیدکننده ایرانی افزوده شود.

وی تاکید کرد: تولیدکنندگان ایرانی نباید صرفا به بازار داخل نگاه داشته باشند و باید با حمایت دولت و مجلس وارد عرصه صادرات شوند و در بازارهای بین المللی به روی آنها باز شود و در گام اول کشورهای منطقه هدف صادراتی آنها قرار گیرد تا رقابت ایجاد شده در رشد آنها موثر باشد.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به احتمال ورود برندهای تولیدکننده لوازم خانگی خارجی به کشور، گفت: دولت و کمیسیون صنایع باید قوانینی را مصوب کنند و اقداماتی انجام شود تا برندهای خارجی در صورت ورود به کشور، ملزم به سرمایه گذاری و مشارکت با شرکت‌های داخلی در همه زمینه‌های تولیدی از جمله تامین قطعه و گسترش قطعه سازی و انتقال دانش فنی به تولیدکنندگان ایرانی شوند تا سود دو طرفه هم برای خودشان و هم برای کشور داشته باشند و از سوی دیگر باعث اشتغال زایی شوند.

جدی هشدار داد: صرف واردات کالاها و فروش آن برای کشور ما زیان بیشتری دارد و مجلس موافق واردات کالای نهایی یا مونتاژکاری نیست و در صورت ورود برندهای خارجی حتما تمهیداتی برای حمایت از تولید ملی و بالا بردن بهره‌وری و استفاده از برندهای خارجی انجام شود.

انتهای پیام/ط

captcha