درباره نویسنده
نگاهی بیطرفانه به حجاب؛
سپر نامرئی زن مسلمان یا زنجیر محدودکننده

حجاب، مفهومی عمیق و چندوجهی در اسلام، ریشه در تاریخ و فرهنگ غنی این دین دارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب» به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجاب، مفهومی عمیق و چندوجهی در اسلام، ریشه در تاریخ و فرهنگ غنی این دین دارد. درک درست این مفهوم، نیازمند بررسی ابعاد مختلف آن، از آیات قرآن و روایات تا تحولات اجتماعی و فرهنگی در طول تاریخ اسلام است.
حجاب چیست؟
حجاب روسری یا لباسی است که زنان مسلمان برای پوشاندن بدن و موهای خود به منظور حفظ حیا و حریم خصوصی مردان غیر خویشاوند چه در ملاء عام و چه در خانه میپوشند. با این حال، این مفهوم منحصر به اسلام نیست، بلکه توسط ادیان دیگر مانند یهودیت و مسیحیت نیز پذیرفته شده است.
تاریخ حجاب یا بهتر است بگوییم تاریخ حیا به قدمت بشریت است. شاید بتوان استدلال کرد که حجاب بیشترین ارتباط را با دین اسلام دارد. بنابراین، سؤالاتی مانند «چه زمانی حجاب در اسلام واجب شد؟» برای درک صحیح و به ویژه برای زنان مسلمان، شناخت تاریخ حجاب بسیار اهمیت دارد. این بخش بسیار حائز اهمیتی از دین ما است و برای قدردانی و نزدیک شدن به خداوند بیشتر، ضروری است. بیا کمی بیشتر در مورد آغاز این همه چیز بدانیم!
حجاب قبل از اسلام
قبل از ظهور اسلام، مفهوم حیا در طول قرون و بین تمدنها متنوع بود. ممکن است متوجه شده باشید که در مذاهب مختلف، زنان پوششی مشابه حجاب داشتهاند. به عنوان مثال، راهبههای کاتولیک لباسی به نام «عادت» را به تن میکنند که از تونیک، شالشانه و پوشش سر تشکیل شده است.
علاوه بر این، در برخی فرهنگها، برخی بخشهای بدن به عنوان نامناسب تلقی میشوند. در برخی از مدارس و محیطهای کاری در ایالات متحده، زنان ممکن است مجبور باشند شانهها و زانوهای خود را پوشش دهند.
بنابراین، پوشش متواضعانه تنها نماد تقوا نبوده است. مفهوم حیا در بیشتر ادیان و فرهنگها مشترک است. درک و دلیل پشت پوشش متواضعانه ممکن است در میان ادیان و فرهنگها متفاوت باشد، اما هدف اصلی آن همواره فروتنی و متواضعانگی است.
با این حال، باور اساسی درباره ضرورت تواضع مسألهای است که قطعاً ارزش بررسی دارد.
ذکر حجاب
سنت حجاب گرچه ریشه عمیقی در اسلام دارد، اما نه در قرآن بلکه در خمار به آن اشاره شده است.
آیه ۵۹ سوره احزاب میفرماید: ای پیامبر، به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو که جلبابها (روسریهای بلند) خود را بر خود فرود آورند، این بهتر است که شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند. و خداوند همواره آمرزنده و مهربان است.
این آیه توضیح میدهد که حجاب نه تنها به عنوان نوعی حیا، بلکه نوعی محافظت نیز معرفی شده است. برای جلوگیری از توجه ناخواسته به زنان مؤمن و اطمینان از اینکه با ما با احترامی که شایسته آن هستیم رفتار میشود، معرفی شد.
حجاب در اسلام
با گذشت زمان، مردان و زنان مفهوم حیا را نه تنها در لباس پوشیدن درک کردند. بلکه شامل گفتار، رفتار و منش است. کسی که ممکن است متواضعانه لباس بپوشد، لزوماً چنین رفتاری نمیکند، اما تلاش برای رسیدن به هر دو مهم است.
تاریخچه حجاب در اسلام
حجاب در زمان حیات حضرت محمد (ص)
شواهد تاریخی حاکی از آن است که حجاب توسط آخرین پیامبر اسلام در عربستان معرفی نشده است، بلکه قبلاً در آنجا وجود داشته و با موقعیت اجتماعی بالایی همراه بوده است.
آیه ۵۳ سوره الأحزاب قرآن میفرماید: «و چون از [زنان او] چیزی خواستید، از پشت پرده از آنان بخواهید که این برای دلهای شما و آنان پاکتر است». این آیه در سال ۶۲۷ پس از میلاد بر جامعه اسلامی نازل شد و اصطلاح حجاب، داربت الحجاب، به جای «همسر محمد بودن» به کار رفت.
گسترش اسلام و سنتهای آن
همانطور که اسلام از طریق خاورمیانه در بخشهایی از آفریقا و آسیای مرکزی و جوامع مختلف در اطراف دریای عرب تبلیغ میکرد، آداب و رسوم پوشش محلی را در خود گنجانده و بر دیگران تأثیر میگذارد.
با این حال، حجاب نه اجباری بود و نه به طور گسترده توسط بسیاری از نسلهای پس از حضرت محمد(ص) پذیرفته شد، اما پس از آن که دانشمندان مذکر کتاب مقدس و حقوقی شروع به استفاده از اختیارات مذهبی و سیاسی خود کردند تا سلطهای را که در جامعه به دلیل اصلاحات برابریخواهانه پیامبر از دست داده بودند، دوباره به دست آورند، شدت گرفت.
حجاب توسط زنان عرب طبقه بالا
به زودی، زنان طبقه بالا عرب پوشش را به کار گرفتند، در حالی که فقیرها به کندی انتخاب کردند، زیرا در کار آنها در مزارع اختلال ایجاد میکرد. این عمل هم به عنوان بیان مناسب آرمانهای قرآنی در مورد حیا و هم به عنوان یک اعلام بیسر و صدا به کار گرفته شد که شوهر زن آنقدر ثروتمند است که او را بیکار نگه دارد.
غرب زدگی کشورهای مسلمان
از دهه ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ بر کشورهای مسلمان تسلط یافت. اما در سال ۱۹۷۹ پس از تصویب قانون حجاب، تظاهرات گستردهای در ایران انجام شد. این قانون مقرر کرد که زنان در کشور برای خروج از خانه مجبور به استفاده از روسری شوند. در حالی که قانون حجاب در ایران تصویب شد، اما برای همه کشورهای مسلمان یکسان نبود.
احیای حجاب در مصر در اواخر قرن بیستم به عنوان ابزاری برای اتحاد مجدد و وقف مجدد به ایمان اسلامی آغاز شد. این نهضت به صحوه معروف بود و زنان پیشگام نهضت، لباس اسلامی را انتخاب کردند که از لباسی نامناسب، آستین کامل و بلند با سر که سینه و پشت را میپوشاند، تشکیل میشد.
این جنبش انگیزهای را در زنان مسلمان بیشتر به خود جلب کرد. آنها این لباس را برای بیان عقاید مذهبی خود و همچنین رد تأثیرات غربی در پوشش و فرهنگ که در آن زمان رایج بودند، پوشیدند.
با وجود انتقادات فراوان درباره ظالمانه بودن حجاب و تأثیر مخرب آن بر برابری زنان، بسیاری از زنان مسلمان به نحوه پوشش خود به عنوان یک امر مثبت نگاه میکنند.
نوع لباس به عنوان یک راه برای جلوگیری از آزار و اذیت و نیز محدود کردن تعرضات جنسی ناخواسته در فضای عمومی در نظر گرفته میشود. این نوع لباس تلاش میکند تا در حوزه عمومی، زنان را از جنسیتگرایی مضر و به منظور ارائه فرصتهای برابر در موقعیتهای قانونی، اقتصادی و سیاسی حمایت کند.
با این حال، بحث و جدال درباره کد لباس به شدت گسترش یافت و مردم از تمام طبقات و اجتماعات درباره مفهوم حجاب و حقوق زنان در آن تردید کردند. این سؤال مطرح شد که آیا حجاب در عمل واقعاً یک انتخاب زنانه است یا آیا زنان تحت فشار و اجبار برای پوشیدن آن قرار میگیرند.
از زمانی که بحث و گفتمان درباره حجاب به شدت گسترش یافت، برخی کشورها سعی کردند حجاب را ممنوع کنند و برخی دیگر حجاب را برای زنان اجباری کنند.
تحولات حجاب در طول تاریخ
پوشش و حجاب زنان مسلمان در طول تاریخ اسلام، متأثر از عوامل مختلفی از جمله فرهنگ، سیاست، شرایط اجتماعی و اقتصادی بوده است. در برخی ادوار، شاهد پایبندی کامل زنان به احکام حجاب بودهایم، در حالی که در دورههای دیگر، انحرافاتی از این احکام نیز به چشم میخورد.
اهداف و فلسفه حجاب
حجاب در اسلام، فلسفهای عمیق و چندوجهی دارد. حفظ حریم عفت و پاکدامنی، حفظ ارزش و کرامت زن مسلمان، ایجاد آرامش و امنیت روانی در جامعه و جلوگیری از تحریک شهوت و نگاههای نامحرم، از جمله اهداف و فلسفههای تشریع حجاب در اسلام به شمار میروند.
انواع پوشش اسلامی
• حجاب: روسری است که مو و گردن را میپوشاند.
• نقاب: حجابی است که صورت و سر را میپوشاند و دور چشم را باز نگه میدارد.
• برقع: تمام بدن زن را میپوشاند. این میتواند یک لباس یک تکه یا یک لباس دو تکه باشد.
• خمار: روسری بلندی است که سر و سینه را میپوشاند ولی صورت را بدون پوشش نگه میدارد.
• شایلا (شال): پارچهای مستطیل شکل که دور سر پیچیده و در جای خود سنجاق میکنند.
حکمت پشت حیا:
مهم است که در نظر داشته باشید که به عنوان خالق ما، فقط خدا میتواند واقعاً بداند و بفهمد که چرا برخی از عناصر را در دین ما اجباری کرده است. و برای هر زن مسلمان، خداوند به حکمت الهی خود پوشاندن آنچه را واجب کرده است. هیچ کس نمیتواند برای ما بهتر از او بخواهد، و خداوند به عنوان حافظ ما، راهی زیبا برای ما ایجاد کرد تا مورد محافظت و احترام باشیم.
در حالی که حجاب مفهومی کاملاً جدید در اسلام نبود، اما اسلام با ارائه تعریفی مشخص از حجاب و تعیین قوانینی برای آن، این مفهوم را متحول کرد. حجاب در اسلام به عنوان نمادی از عفاف و تقوا برای زنان مسلمان شناخته میشود و نقشی اساسی در هویت دینی آنها دارد.
انتهای خبر/
درباره نویسنده
نظرات:
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!
- رژه مشترک نیروهای مسلح در اراک
- بانوی اراکی نایب قهرمان جهان شد
- جشنواره باغ گلهای لاله در اراک
- موافقت اولیه برای حمایت از پروژه 8112 واحدی
- گشایش باغ گلهای لاله در اراک
- 6 نامزد نهایی چهره هنر سال معرفی شدند
- لزوم بازنگری در حقوق ورودی تمام خودروهای وارداتی
- مسیر بازار سرمایه در سال ۱۴۰۴
- پیشبینی وزش باد با سرعت 80 کیلومتر
- «آوینی» روایتگر حقیقت جاودانه
- مجتمع آب سنگین خنداب را بیشتر بشناسید
- پیشرفت ایران در فناوری هستهای چشمگیر است
- بارش باران شبانگاهی در اراک
- آلومینیوم اراک و سپاهان اصفهان
- سعدی بزرگترین پیامآوران صلح
- تخریب بقیع جنایتی نابخشودنی از سوی وهابیت است
- تحقق رشد اقتصادی با همکاری جهادی محقق میشود
- قاچاق کالا؛ چالشی برای اقتصاد و امنیت
- پروژه تبدیل ایران به هاب ترانزیتی در ۱۴۰۴
- سرمایهگذاری مسیر طلایی برای رشد اقتصادی
آخرین اخبار
- دیگران را به وحدت دعوت کنید
- سوره «ملک» آیه ۱۳ تا ۲۶
- رقابت ۱۷۸ داوطلب در آزمون سراسری ۱۴۰۴ تفرش
- اردوی «با همکلاسیام» در کمیجان
- برگزاری پویش کبوترهای سرخ در تفرش
- نماهنگ «نگین ایران» منتشر شد
- همایش پیادهروی دهه کرامت در فراهان
- معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان مرکزی
- مشارکت همگانی میان دستگاههای فرهنگی ضروری است
- نسل جوان نیاز به پیوند فرهنگی دارد
- امنیت شغلی کارگران اولویت اصلی است
- پرهیز از سیاستزدگی در فرهنگ و هنر
- آغاز بهکار خط اتوبوس شهری راهآهن ساوه
- استان مرکزی مهد مشاهیر و مفاخر کشور است
- ضرورت بهرهگیری از جوانان برای اجرای برنامههای فرهنگی
- کدام تیم در قعر جدول سکته میکند
- احداث قطار شهری امیرکبیر در بنبست قرار گرفت
- پیادهروی خانوادگی در تفرش
- مردم استان مرکزی ۱۰۰۰ واحد خون کمک کردند
- عهد من با مردم بر سر عدالت پابرجاست
- قلب تپنده تولید
- برگزاری جشن روز دختر در ساوه
- دهه کرامت فرصتی برای ترویج معنویت است
- فرهنگ ایثار و شهادت عامل ماندگاری نظام است
- مرگ جوان کمیجانی بر اثر برخورد صاعقه
- ادامهدهنده راه شهدا و جانبازان باشید
- سوره «ملک» آیه ۱ تا ۱۲
- افتتاح دبیرخانه شهرهای آسیایی در اراک
- عملیات بیتالمقدس معادلات نظامی دشمن را برهم زد
- ایران امام رضا (ع)، پیوند تمدن و معنویت
- مشاهده بیشتر