درباره نویسنده
بررسی دلایل شرعی و اقتصادی حرمت ربا؛
چرا ربا حرام است

قرض در اسلام از جمله اعمال نیکو و مورد تشویق ولی قرض به شرط زیاده، که اصطلاحاً ربا نامیده میشود، در اسلام حرام و ممنوع است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب» به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ قرض در لغت به معنی عاریه دادن و در اصطلاح فقهی به عقدی گفته میشود که به موجب آن، یک نفر (قرضدهنده) مالی را به شخص دیگر (قرضگیرنده) میدهد تا او مثل یا قیمت آن را در زمان معینی به او برگرداند.
قرض به شرط زیاده، که به ربا نیز معروف است، نوعی قرض است که در آن قرضدهنده شرط میکند که قرضگیرنده علاوه بر اصل قرض، مبلغی اضافی نیز به او بپردازد. ربا در اسلام حرام است و از گناهان کبیره محسوب میشود.
رِبایِ قَرضی یا قَرضِ رَبَوی شرط کردن هر نوع زیاده و منفعت مادی یا غیرمادی در ضمن عقد قرض، به نفع قرضدهنده یا شخص ثالث است. ربای قرضی در مقابل ربای مُعاملی است که در معاوضه و معامله محقق میشود. قرض ربوی، سه شرط (قرارداد قرض، شرط به زیاه، هر نوع زیاده به نفع قرضدهنده یا شخص ثالث) دارد و اگر یک یا چند شرط وجود نداشته باشد، ربا نیست.
تمدید مهلت بدهی و دَیْن با شرط پرداخت مبلغی بیشتر از قرض (ربای اِمهالی و جاهلی) در بعضی از مصادیق با قرض ربوی مشترک است. از نظر شرعی، شرط به زیاده در قرض یا تمدید مهلت پرداخت آن، ربا و حرام است.
اگر در ضمن قرض شرط زیاده نشده باشد اما قرضگیرنده، موقع پرداخت بدهی، مقداری زیاده بپردازد، اخذ آن برای قرضدهنده ایراد ندارد حتی این اضافه پرداخت بر قرض گیرنده به عنوان تشویق به امر قرضالحسنه مستحب میباشد.
قرض به شرط زیاده، که اصطلاحاً ربا نامیده میشود، در اسلام حرام و ممنوع است. ربا به دو نوع ربا قرضی و ربا معاملی تقسیم میشود.
تفاوت ربای قرضی و ربای مُعاملی
در منابع فقهی ربا به دو نوع ربای معاملی و ربای قرضی تقسیم شده است.
اشتراک ربای معاملی و قرضی، در وجود منفعتی افزون بر اصل مال است و تفاوت اصلی این دو در این است که ربای معاملی، در معاوضه و معامله محقق میشود، اما ربای قرضی تنها در عقد قرض یا تمدید مهلت پرداخت بدهی وجود دارد. همچنین شرایط تحقق این دو متفاوت است. ربای معاملی در معاوضه دو شیء و کالای همجنس است که معیار سنجش آنها «وزنکردن» (کالای موزون) یا «پیمانهکردن» باشد؛ اما در ربای قرضی، همجنس بودن یا نوع خاصی از کالا شرط تحقق ربا نیست.
شرط زیاده در قرض دو گونه است: عینی و حکمی.
در زیاده عینی پرداخت کالا یا مبلغ اضافه شرط میشود؛ مثلا قرض دهنده میگوید: ده میلیون تومان به تو قرض میدهم به شرط اینکه یک میلیون تومان اضافه به من پس بدهی یا فلان کالایی را به من بدهی.
در زیاده حکمی انجام کاری شرط میشود؛ مثلا در صورتی قرض داده میشود که پیش از آن مبلغی را برای مدتی در نزد صندوق، سپردهگذاری شده باشد.
مصادیق ربا
ربا صور مختلفی دارد که برخی از آنها عبارتند از:
• قرض دادن پول با شرط دریافت سود
• قرض دادن کالایی با شرط دریافت کالای مشابه با ارزش بیشتر
• تمدید مهلت پرداخت قرض با شرط دریافت سود
• پیشخرید کالایی با قیمتی بیشتر از قیمت روز
• شرط انجام کار یا خدمتی به نفع قرضدهنده
• شرط وکالت یا ضمانت به نفع قرضدهنده
استثنائات حرمت ربا
در برخی موارد خاص، ربا جایز است. از جمله:
• ربا در معاملات
• ربا در قرض دادن به افراد فقیر و نیازمند
• ربا در قرض دادن به دولت اسلامی
حکم شرعی ربا
ربا در اسلام از گناهان کبیره و حرام است و قرضدهنده و قرضگیرنده هر دو مرتکب گناه میشوند و تمام فقهای اسلام بر حرمت آن اتفاق نظر دارند.
توبه از ربا:
اگر کسی مرتکب ربا شده است، باید از خداوند توبه کند و اصل قرض را به قرضگیرنده برگرداند.
دلایل حرام بودن ربا:
ظلم و ستم به قرض گیرنده: ربا باعث میشود که قرض گیرنده تحت فشار و ستم قرار گرفته و مجبور به پرداخت مبالغی بیش از آنچه که دریافت کرده است، شود.
اخلال در نظام اقتصادی: ربا باعث میشود که پول به جای اینکه در فعالیتهای تولیدی و اقتصادی به کار گرفته شود، در چرخه رباخواری و سودجویی قرار گرفته و از رونق تولید و اشتغال بکاهد.
مفاسد اجتماعی: ربا باعث ایجاد کینه و دشمنی بین افراد جامعه و بروز مفاسد اجتماعی میشود.
مسأله شرط زیاده در ضمن قرض که موجب ربا میشود، دارای اقسامی است که عبارتند از:
الف. زیادهٔ عینی: قرض دهنده شرط نماید که قرض گیرنده علاوه بر اصل قرض، مالی را اضافه بپردازد و فرق ندارد آن مال وزنی باشد یا عددی یا غیر آن، چه همجنس باشد و چه ناهمجنس باشد.
ب. زیادهٔ عملی: قرض دهنده شرط نماید که قرض گیرنده عملی که دارای ارزش مالی است برای او انجام دهد؛ زیادی عملی دو نوع است:
۱. زیادی عملی غیر عبادی: مثل اینکه قرض دهنده به دیگری یک میلیون تومان پول قرض دهد و شرط کند که قرض گیرنده بهطور مجّانی ماشین وی را تعمیر کند یا برای او لباس بدوزد.
۲. زیادی عملی عبادی: مثل اینکه قرض دهنده ۱۰ میلیون تومان به دیگری قرض دهد به شرط اینکه وی یک ماه روزهٔ قضا برای پدرش که فوت شده انجام دهد، یا یک سال نماز قضا برای متوفّیٰ بخواند یا یک دور ختم قرآن برای اموات او انجام دهد؛
البتّه، اگر عمل عرفاً ارزش مالی نداشته و صرفاً ارزش اخروی داشته باشد، ربا به حساب نمیآید، مثل اینکه به شخصی قرض دهد به شرط اینکه برای پدرش یک حمد و سوره بخواند یا یک صلوات بفرستد.
ج. زیادهٔ صفتی (وصفی):
مثال۱: قرض دهنده مقداری طلای شکسته را قرض دهد و شرط کند به همان وزن طلای ساخته (حلقه، النگو و…) پس بگیرد.
مثال۲: قرض دهنده ۱۰ کیلوگرم برنج نامرغوب قرض بدهد و شرط کند ۱۰ کیلوگرم برنج مرغوب که دارای قیمت بیشتر است پس بگیرد.
د. زیادهٔ انتفاع یا منفعت:
مثال۱: قرض دهنده مبلغی را قرض دهد، به شرط آنکه در خانهٔ قرض گیرنده بهطور مجّانی به مدّت یک سال ساکن شود.
بنابراین، رهن خالص منزل، آپارتمان، مغازه و اماکن تجاری اگر به صورت فوق واقع شود، رباست، هرچند از مبلغ مذکور در عرف تعبیر به «ودیعه» یا «پول پیش» یا «رهن» گردد؛
البتّه، طرفین میتوانند برای آنکه به هدف مذکور برسند، از قراردادهای دیگری - غیر از قرض مشروط - استفاده کنند که توضیح مفصّل آن در فصل «اجاره»، مبحث «رهن و اجاره» ذکر شد.
مثال۲: قرض دهنده مبلغی را قرض دهد، به شرط اینکه ماشین طرف مقابل به مدّت یک ماه به صورت عاریه در اختیار قرض دهنده باشد.
ه. زیادهٔ حکمی:
مثال۱: قرض به شرط قرض: فرد ۱۰ میلیون تومان سه ماهه قرض دهد، به شرط اینکه طرف مقابل هم در موقع احتیاج، ۱۰ میلیون تومان سه ماهه به او قرض دهد.
بنابراین، آنچه در بعضی از بانکها و صندوقهای قرضالحسنه رایج شده که متقاضی وام باید مثلاً یک سوّم مبلغ وام درخواستی را مدّت چند ماه زودتر در بانک یا صندوق به عنوان حساب پسانداز بگذارد تا اینکه به او وام داده شود، چنانچه فرد متقاضی وام در هنگام افتتاح حساب (قرض اول) با بانک یا صندوق شرط نماید که پس از مدّتی به وی وام دهند، قرض اوّل ربا بوده و جایز نیست.
مثال۲: قرض به شرط پرداخت حقّ عضویّت ثابت: صندوق قرضالحسنه برای افزایش موجودی صندوق و اعطای وام بیشتر یا وام دادن به نفرات بیشتر، پرداخت حقّ عضویّت ثابتی را بامتقاضی وام شرط نماید؛
به این صورت که هنگام تعلّق وام به فرد متقاضی (با قرعه یا بدون قرعه)، در ضمن اعطای وام به وی شرط شود علاوه بر مبلغ ادای دین، مبالغی ماهانه بابت حقّ عضویّت ثابت بپردازد و این حقّ عضویّت، جزء طلبکاری وی از صندوق منظور میشود.
مثال۳: قرض به شرط انسداد حساب: بانک یا مؤسّسهٔ مالی اعتباری یا صندوق ۵۰ میلیون تومان قرض دهد به شرط آنکه موجودی حساب قرض گیرنده به مبلغ ۱۰ میلیون تومان که قبلاً افتتاح حساب کرده، مسدود باشد و وام گیرنده حقّ برداشت از حساب خویش را تا پرداخت آخرین قسط قرضش نداشته باشد.
شایان ذکر است، این قسم، از نظر فقهی و شرعی نوعی زیادی محسوب میشود، هرچند عرف مردم آن را زیاده نمیدانند.
مسأله: در ربوی شدن قرض فرقی ندارد زیادهای که بر عهدهٔ قرض گیرنده شرط شده، با اصل مالی که قرض گرفته، هم جنس باشد یا نه.
همچنین، در قرض ربوی، وزنی یا پیمانهای بودن کالای قرض داده شده شرط نیست، بلکه در غیر اشیای وزنی یا پیمانهای - مانند اشیای عددی - نیز ربای قرضی محقّق میشود.
مسئله:
۱. در قرض مثلی، مقرض میتواند شرط کند که به غیر از آن جنس ادای قرض شود؛ به شرطی که از نظر قیمت، بیشتر از جنس قرض گرفته شده، نباشد.
۲. در صورت تراضی طرفین، جایز است بهجای مثل در مثلیّات و بهجای قیمت در قیمیّات، جنس دیگری پرداخت شود.
۳. محصولات کارخانهها، مانند ظروف بلور، چینی، یخچال، توپ پارچه ملحق به مثلیّات است.
انتهای خبر/
درباره نویسنده
نظرات:
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!
- جشن دختران «مثل ستاره» در اراک برگزار میشود
- رژه مشترک نیروهای مسلح در اراک
- جشنواره باغ گلهای لاله در اراک
- موافقت اولیه برای حمایت از پروژه 8112 واحدی
- سعدی بزرگترین پیامآوران صلح
- قاچاق کالا؛ چالشی برای اقتصاد و امنیت
- اجلاسیه شهدای دانشجو معلم در اراک برگزار میشود
- یک خبر موثق از عمان
- حضرت معصومه (س) الگوی شجاعت
- کاروان عزاداری شهادت امام صادق (ع) در اراک
- مسائل کشور را به گفتگوها گره نزنیم
- یادواره شهدای ارتش اراک برگزار میشود
- سرمازدگی محصولات کشاورزی در فراهان
- امنیت شغلی کارگران اولویت اصلی است
- بازدید استاندار مرکزی از ماشینسازی اراک
- حذف سوداگری؛ گامی بلند به سوی عدالت اقتصادی
- مکانیابی پروژه ۸۱۰۰ واحدی اراک مطابق قانون است
- فرهنگ پهلوانی، الگویی جاودان
- اجلاسیه ۵۲ شهید دانشجومعلم استان مرکزی
- مقابله با جنگ روانی دشمن نیازمند هوشیاری است
آخرین اخبار
- فقرا را شریک زندگی خود سازید
- سوره «جن» آیه ۱۴ تا ۲۸
- جشن ازدواج آسان ۱۱۴ زوج اراکی
- اجرای ۱۰۰ برنامه در هفته فرهنگی تفرش
- شمیم عطر رضوی در ساوه پیچید
- حضور خادمان رضوی در خنداب
- همایش پیادهروی خانوادگی در شهر خنجین
- بیمارستان ولیعصر نیازمند حمایت است
- آیتالله حائری سیاستمدار خبره بود
- امام رضا (ع) راضی به رضایت الهی بود
- وجود حرم امام رضا (ع) برکت بزرگ است
- مصرفگرایی کشور را تهدید و قناعت نجاتبخش است
- حل ناترازی انرژی با همت مردم و مسئولان
- ورود کاروان خادمین رضوی به فراهان
- جشن روز تفرش برگزار شد
- خلافت عمر
- آلومینیوم اراک و ملوان بندر انزلی
- تساوی آلومینیوم با ترکیب جوان مقابل ملوان
- تشیع با حضور امام رضا (ع) گسترش یافت
- اساس پیروزی وحدت است
- سوره «جن» آیه 1 تا ۱۳
- ضرورت تدوین استراتژیهای بلندمدت در مدیریت انرژی
- ساوه در آغوش جشنهای میلاد امام رضا (ع)
- عطر رضوی در فراهان پیچید
- لبخند ۲۰ هزار نفری دختران آفتاب
- «خلیج فارس» در اسناد تاریخی معتبر ثبت است
- استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر یک ضرورت است
- راهاندازی مرکز پیشگیری از سقط جنین در توره
- نهادهای فرهنگی نیروی محرک تحول اجتماعی هستند
- جشن «بهار کرامت» در اراک
- مشاهده بیشتر