10 واحد صنفی فاقد پروانه کسب در اراک پلمب شد کنگره شهدای استان مرکزی با محوریت مردم و خصوصا جوانان نقش آفرینی می کند/راه اندازی قرارگاه تخصصی جهاد تبیین به برکت کنگره شهدا پیش بینی افزایش فروش نفت/ ژاپن از خریداران سنتی نفت ایران است ب ام و XM ۲۰۲۳ تندیس معلم در دلیجان رونمایی شد دستگيري سارق پارکینگ آپارتمان های مسکونی با 9 فقره سرقت در اراک/ 500 میلیون ریال از اموال سرقتی کشف شد تعادل عرضه و تقاضا در اغلب خودروهای تولیدی کشور در نیمه دوم امسال خاندوزی: اعطاى ٧٩٣ هزار وام خرد و بدون ضامن تا ١٥ شهریور ١٤٠١/ رشد اقتصادی کشور به ۳.۸ درصد رسید کشف 19 میلیارد ریال انواع کالای قاچاق در مرکزی / 8 دستگاه خودروی شوتی توقیف شد ایرانِ 7 تکه؛ نقشه آمریکایی تجزیه ایران
سه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۳:۱۵
کد خبر: 99533
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۶

مهارتهای ضروری برای ارتقای سطح سلامت روان جوانان و نوجوانان

باید به جوانان کشورمان بیاموزیم که چگونه از خود مراقبت کنند و دانش و مهارت شناسایی، توصیف و مدیریت استرس و مسائل عاطفی را در آ نها ایجاد کنیم تا در مواقع استرس و بحران های عاطفی از این معلومات و مهارت ها استفاده کنند.

به گزارش دیار آفتاب؛ در حال حاضر بزرگترین بخش جمعیت جهان را افراد زیر ۲۵ سال تشکیل می دهند. بیشتر مسائل و اختلالات روانی در دوران نوجوانی آغازشده و تا بزرگسالی ادامه می یابد و چنانچه درمان نشود عواقب عاطفی و اجتماعی شدیدی را به افراد و جوامع تحمیل  می کند. پیشگیری اولیه و ارتقای سلامت روان جوانان و تشخیص ب هموقع مسائل و اختلالات روانی جوانان بسیار مقرون به صرفه است و از عواقب فردی و اجتماعی اختلالات روانی می کاهد.

بنابر تعریف سازمان بهداشت جهانی، سلامت روانی عبارت است از کیفیت زندگی یک فرد که می تواند توانایی های خود را شناسایی کند و با استرس های روزمره به راحتی کنار بیاید. یک فرد سالم از لحاظ روانی باید بتواند به راحتی کار کند و با جامعه در مشارکت باشد. امروزه تغییرات سریع اجتماعی ناشی از توسعه و جهان یشدن، مهاجرت به شهرها، انزوای اجتماعی، بیکاری و فقر، فشار و رقابت برای موفقیت در مدرسه، دانشگاه و کار، فشار و آزار همسالان، بحرا نهای فردی و خانوادگی و سرانجام شکست ارزش های سنتی جوامع که خود بر شکاف ارزشی و فرهنگی بین نسل جوان و خانواده هایشان دامن  میزند سلامت روان جوانان را تهدید می کند. در برابر چنین تهدیداتی که سلامت روان جوانان کشورمان را تهدید م یکند نباید سکوت کرد.

آموزش مهار تها

مهمترین گام این است که باید پایگاه هایی ایجاد شود که جوانان و نوجوانان بدانند در چنین مواقعی باید به کجا و چه کسی مراجعه کنند تا به خوبی و به درستی یاری شوند و از شر یاری کنندگان بدتر از دشمن در امان بمانند تا از چاله به چاه نیفتند.

 باید به جوانان کشورمان بیاموزیم که چگونه از خود مراقبت کنند و دانش و مهارت شناسایی، توصیف و مدیریت استرس و مسائل عاطفی را در آ نها ایجاد کنیم تا در مواقع استرس و بحران های عاطفی از این معلومات و مهارت ها استفاده کنند.

مهارت خودآگاهی را در جوانان افزایش دهیم که به هوی تهای   تثبیت شده ای برسند.

مدیریت استرس را آموزش دهیم که در مواقع بحرانی بدانند چگونه  برخود و هیجاناتشان مسلط باشند.

تکنیک های حل تعارض و مذاکره را بیاموزند تا در روابط بی نفرد   بتوانند مناس بترین عملکرد را داشته باشند.

مقاومت در برابر فشار همسالان، قاطعیت و توانایی نه گفتن و مدیریت خشم برخی از مهار تهای ضروری دیگری است که  جوانان باید آموزش ببیند.

همچنین رشد شناختی در ایجاد انعطا ف پذیری ذهنی جوانان و نوجوان برای مقابله با چال شهای جهان امروز دارای اهمیت بسزایی است.

از طریق آموزش مهار تهای زندگی، ارتقای سطح سواد سلامت روان  و آموزشهای خود مراقبتی م یتوان این گروه از افراد جامعه رادر مقابل آسیب ها مصون نگه داشت.

بنابراین برای پیشگیری از اختالات و بیمار یهای روانی در میان نوجوانان و جوانان  می بایست زمینه آموزش مهار تهای زندگی به نوجوانان ب همنظور مقابله با چال شهای روزمره در خانه، مدرسه و اجتماع فراهم گردد. ازآنجاکه حمایت روانی اجتماعی از نوجوانان در مدارس، دانشگا هها و سایر موقعیت های اجتماعی دارای اهمیت فراوانی است، برای افزایش آگاهی نوجوانان و جوانان از شیو ههای مراقبت از سامت روانی خود )خود مراقبتی( و کمک به همسالان، می بایست آموز شهایی برای والدین و معلمان که موجب افزایش مهار تهای ارتباطی م یشود، مانند چگونگی حمایت از دوستان، فرزندان و دانش آموزان را برای این گروه برنامه ریزی و اجرا کرد.

 طاهره چراغی کارشناس ارشد روانشناسی عمومی مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی استان مرکزی

انتهای پیام/

captcha
آخرین اخبار