بنیاد کربلایی کاظم ساروقی در استان مرکزی راه اندازی می‌شود زکات ارائه یک الگوی عزت آفرین از جامعه اسلامی است/امیدآفرینی در جامعه اولویت مهم کشور است الزام استفاده از ماسک در مکان‌های باز برداشته شد/ دقت در شستشوی سبزیجات عامل پیشگیری از «وبا»ست ۱۸۰ گروه جهادی در استان مرکزی کمیته امداد را در توانمند سازی خانواده ها یاری می کنند تشریح روند مذاکرات دوحه از زبان کنعانی؛ باقری و مورا در تماس خواهند بود آخرین فعالیت های نقل و انتقالاتی باشگاه آلومینیوم/ جذب 3 بازیکن و پنج تمدیدی، علینژاد و سلیمان زاده ماندنی شدند آمریکایی ها حق ندارند درباره حقوق بشر حرف بزنند چرا امام محمدتقی(ع) را جوادالائمه می‌گویند؟ تشکیل کمیته استانی خرید تضمینی دام زنده در استان مرکزی/عملیات خرید دام بعد از تایید قیمت در شرکت پشتیبانی امور دام آغاز می شود انتقال بزرگ آبی‌ها / وعده بزرگ شریک پرسپولیس: پول AFC را می‌گیریم
پنجشنبه ۰۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵
کد خبر: 98244
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۲
دیارآفتاب گزارش می دهد؛

قائم مقام مدیرعامل «هپکو» از ظرفیت های غول صنعت ایران می گوید/ میقانی: متأسفیم که برخی هنوز از تجهیزات و دانش فنی هپکو بی اطلاع هستند!

قائم مقام مدیرعامل شرکت هپکو با تأکید بر اینکه هپکو در خط سنگین تولیدات خود ظرفیت تولید قطعات فوق سنگین تا ظرفیت حتی 230 تن را داراست ادامه داد: تجهیزاتی که امروز در کارخانه هپکو حاضر است به هپکو این امکان را می‌دهد که بتواند در کنار مونتاژ، تولیدکننده قطعات تخصصی ماشین‌آلات راهسازی و معدنی هم باشد.

به گزارش دیار آفتاب؛ علیرضا میقانی قائم‌مقام مدیرعامل شرکت هپکو اراک در واکنش به برخی ادعاها در خصوص ظرفیت تولید هپکو به بیان توضیحاتی پرداخت و با اشاره به توانمندی های منحصر به فرد فنی و مهندسی این شرکت عظیم با سالن 6 هکتاری تولید استراکچر استیل ماشین‌آلات راهسازی و معدنی اظهار داشت: بزرگ‌ترین "باکت شاول" حال حاضر کشور (12 مترمکعبی) به دست توانمند کارگران و مهندسین خدوم شرکت هپکو در حال تولید است و هپکو با سرمایه‌گذاری در تولید "استراکچر استیل" ماشین‌آلات معدنی و راهسازی به خودکفایی کامل رسیده است.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت هپکو گفت: متأسفیم از اینکه گاها دوستانی که در صندلی‌های تصمیم‌گیری برای تولید کشور نشسته‌اند از این تجهیزات و امکانات و دانش فنی هپکو بی‌اطلاع هستند و یا اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

میقانی با بیان اینکه هپکو در خط سنگین تولیدات خود ظرفیت تولید قطعات فوق سنگین تا ظرفیت حتی 230 تن را داراست ادامه داد: تجهیزاتی که امروز در کارخانه هپکو حاضر است به هپکو این امکان را می‌دهد که بتواند در کنار مونتاژ، تولیدکننده قطعات تخصصی ماشین‌آلات راهسازی و معدنی هم باشد و در همین خط امسال دامپتراک های 100 تن را به معادن کشور عرضه می‌کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: در دنیا و در صنعت ماشین‌آلات معدنی و راهسازی برندهای دیگر هم مانند هپکو، مهندسی و استراکچر و برخی قطعات خاص را تولید می‌کنند و تولید موتور و گیربکس در این صنعت تقریباً به‌طور انحصاری در یک یا دو شرکت خاص اتفاق می‌افتد.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت هپکو خاطرنشان کرد: هپکو از بلاز، ان اچ ال، سانی یا سایر برندهایی که امروز در داخل کشور حضور دارند و آن‌ها را تولیدکننده می‌دانند چیزی کم ندارد و چه‌بسا هپکو به علت ارتباطاتی که در گذشته با شرکت‌های مطرح داشته است و با دانش مهندسی بومی‌شده و کارگران نخبه که در داخل شرکت فعالیت می‌کنند از بسیاری از این شرکت‌ها جلوتر هم هست.

هپکو در بخش معدن ماشین‌آلات بسیار استراتژیکی را عرضه کرده است/ ظرفیت ساخت سالانه حداقل 250 دستگاه انواع بیل در هپکو

میقانی با انتقاد از شیطنت‌هایی که درباره ظرفیت تولیدی هپکو در بعضی از رسانه‌ها صورت می‌گیرد گفت: ظرفیت تولید هپکو در سال حدود 3 هزار دستگاه انواع ماشین‌آلات راه‌سازی و معدنی است که هپکو درگذشته به رکورد تولید 2800 دستگاه در سال هم رسیده بود.

وی با تأکید بر اینکه تولید هپکو به سفارش‌های به‌موقع و به هنگام توسط مشتریان و بخش معدن بستگی دارد اظهار داشت: هپکو این ظرفیت را داراست و اینکه عنوان شود در یک سالی که هپکو به دلیل مشکلات ناشی از خصوصی‌سازی تولید بیل کمی داشته است دلیل بر پایین بودن ظرفیت تولیدی هپکو نیست و ظرفیت تولید شرکت در خصوص بیل حداقل سالی 150 دستگاه برای عرضه به معادن است.

قائم‌مقام مدیرعامل هپکو ادامه داد: در خصوص بیل‌های نیمه سنگین مانند بیل‌های 40 تن نیز هپکو تا ظرفیت 100 دستگاه در سال را قابلیت تولید دارد، البته این مستلزم این است که به‌موقع و به هنگام سفارش‌ها برای هپکو نهایی شود که بتوانیم سفارش گذاری قطعات موردنیاز خود را برای تولید انجام بدهیم.

این مدیر ارشد شرکت هپکو خاطرنشان کرد: اگر شرایط و سفارش‌ها به نحوی فراهم باشد که از همین الآن برای سال 1402 برنامه‌ریزی بکنیم به‌راحتی در شرکت هپکو قابلیت تولید تا 250 دستگاه انواع بیل را داریم.

وی با بیان اینکه این ظرفیت در قیاس با ظرفیت‌های شرکت‌های معتبر نه عدد خیلی بالا و نه عدد خیلی پایینی است گفت: اینکه توسط برخی عنوان شود ظرفیت اعلامی هپکو از ظرفیت کوماتسو بالاتر است این‌ها یا از ظرفیت کوماتسو اطلاعی ندارند و یا از ظرفیت هپکو بی‌اطلاع هستند.

میقانی با بیان اینکه هپکو در بخش معدن در سال‌های گذشته ماشین‌آلات بسیار استراتژیکی را عرضه کرده است گفت: از جمله این ماشین‌آلات انواع لودر و بلدوزری که به دست کارگران و متخصصین هپکو تا 46 درصد داخلی سازی و بومی‌سازی شد و هپکو امروز هم با همان توانمندی محصولات خود را به بازار عرضه می‌کند و تلاش ما بر این است که از استانداردهای روز دنیا به‌هیچ‌عنوان عدول نکنیم.

وی اذعان داشت: بیلی که هپکو به بخش معدن عرضه کرده است کاملاً با بیل‌هایی که وارد کشور می‌شود متفاوت بوده و یکی از دلایل شیطنت‌هایی که همواره برعلیه هپکو وجود داشته این است که از پیکربندی و کانفیگودیشن ماشین‌آلات هپکو آشنایی کافی ندارند.

در هیچ کجای کشور به اندازه هپکو دانش فنی و مهندسی تراک ها و دامپتراک ها وجود ندارد/ ظرفیت ساخت سالانه 100 تا 150 دستگاه تراک معدنی در هپکو

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت هپکو با تأکید بر اینکه نباید یک ماشین را صرفاً با موتور و سیستم هیدرولیک آن بسنجیم اظهار داشت: هرچند موتور و هیدرولیک نقش مهمی در یک ماشین دارند اما دانش مهندسی در خصوص سازه، استراکچر و انتخاب کامپوننت های دیگری که در مورد ماشین وجود دارد جزو نقاط قوت شرکت هپکو بوده و امیدواریم بتوانیم با ظرفیت‌های مناسبی که به‌موقع سفارش آن‌ها به دست ما رسیده سال 1402 را با تولید قسمت عمده‌ای از بیل لودر، تراک ها و دامپتراک های بخش معدن و راه آغاز کنیم.

میقانی در ادامه عنوان کرد: معتقدیم وقتی در خصوص دامپتراک و تراک وقتی صحبت می شود در هیچ کجای کشور به‌اندازه هپکو دانش این ماشین چه به لحاظ مهندسی و انتخاب کامپوننت ها و چه به جهت امکانات برای تولید وجود ندارد.

این مدیر ارشد شرکت هپکو با بیان اینکه هپکو از دیرباز در زمینه عرضه دامپتراک ها به بخش معدن فعال بوده است افزود: ما دامپتراک های 100 تن کوماتسو و دامپتراک های 40 تن را به معادن عرضه کرده‌ایم لذا هپکو با دامپتراک ها و مشکلات آن‌ها در معادن آپشن هایی که بر روی این ماشین‌آلات موردنیاز هستند آشناست.

وی ادامه داد: هپکو سال گذشته تولید تراک های 65 تن را برای معادن ایران آغاز کرد چراکه معادن ما خاص هستند و ماشین‌آلات در معادن مختلف نیازمند آپشن ها و امکانات متفاوتی هستند.

میقانی افزود: بر روی طراحی و تولید این ماشین از لحاظ مهندسی و پیکربندی بسیار کارشده و نهایتاً به ماشینی رسیدیم که امروز در حال تولید است و در ماه‌های گذشته به‌عنوان یکی از کامل‌ترین ماشین‌آلات در حوزه تراک ها به معادن عرضه‌شده و خوشبختانه اولین سری این ماشین در حال حاضر در پیت معدنی یزد در حال کار است و منتقدین می‌توانند عملکرد این ماشین را از نزدیک بررسی کنند.

این مدیر ارشد شرکت هپکو با تأکید بر اینکه تعمیق عمق ساخت این ماشین نیازمند حمایت و سفارش مناسب است اظهار داشت: در حال حاضر هپکو ظرفیت حدوداً بین 100 تا 150 دستگاه تراک معدنی در سال را دارد و انتظار داریم که با حمایت‌ها بتوانیم عمق ساخت داخل محصولات را بالا ببریم.

وی با اشاره به برخی ویژگی‌ها تراک معدنی 65 تن هپکو گفت: در حال حاضر این ماشین با امکانات خاصی که برای آن در نظر گرفته‌شده است نظیر فرمان اضطراری که یک آپشنی بود که صرفاً در دامپتراک های کوماتسو وجود داشت و خوشبختانه هپکو توانست روی همین ماشین این آپشن را نصب کند و این ماشین در حال حاضر مجهز به‌فرمان اضطراری است.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت هپکو تصریح کرد: انتظار داریم معادن مختلف کشور درخواست‌های خود را مطرح کنند و ما هم متناسب با شرایط معادن آن‌ها تلاش می‌کنیم تا بهینه‌ترین ماشین را معرفی کنیم.

نیازمند سیاست‌گذاری دولت در خصوص واردات، حمایت از تولید داخل هستیم/ واردات بدون پشتوانه معادن را به گورستان ماشین آلات تبدیل کرده است

میقانی با اشاره به مسئله واردات ماشین‌آلات راهسازی و معدنی گفت: اخیراً مطالبی در فضای مجازی منتشر شد که محتوای آن خیلی جای تعجب داشت چراکه پاسخ این سؤال که تصمیم‌گیری در خصوص واردات چه ارتباطی به دولت دارد را هرکسی که کوچک‌ترین ارتباطی با بخش معادن داشته باشد می‌داند ولی به‌عنوان فردی که سال‌هاست درگیر با مسئله تولید و معدن هستم عرض می‌کنم که ما حتماً نیازمند سیاست‌گذاری دولت در خصوص واردات، حمایت از تولید داخل و همان‌طور حمایت از واردات محصولاتی که تولید داخل ندارند هستیم.

وی افزود: اگر این موضوع توسط دولت هدایت نشود اتفاقی خواهد افتاد که در چندساله گذشته رخ داد و امروز در معادن ما انبوهی از ماشین‌آلاتی وجود دارد که بدون داشتن پشتوانه واردشده و به گورستان ماشین‌آلات پیوسته‌اند.

قائم‌مقام شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو گفت: هیچ کشوری به‌اندازه ایران مولتی برند نیست یعنی ما در معادن کشورمان تقریباً تمام برندهای فعال در حوزه معدن را از بی‌کیفیت‌ها گرفته تا با کیفیت‌ها می‌توانیم پیدا کنیم و دلیل هم این است که هر کسی بنا به شرایط خود یکسری ماشین را وارد کرده است.

میقانی بیان کرد: حتماً این مولتی برند بودن ماشین‌آلات سالانه مقدار زیادی ارز را به دلیل خرابی قطعات از کشور خارج می‌کند درصورتی‌که اگر ما متناسب با معادن خود با یک سیاست‌گذاری درست که هم حمایت از تولید داخل و هم حمایت از معادت را در نظر داشته باشد می‌توانیم از خروج بی‌رویه ارز از کشور جلوگیری کنیم.

وی تصریح کرد: وقتی دو یا سه برند را در داخل کشور نهادینه کنیم که موظف به داشتن خدمات پس از فروش و پشتیبانی قطعات باشند به‌مراتب نتیجه بهتری از این خواهیم گرفت که هر کس با شرایط خود ماشینی را وارد بکند و قاعدتاً بدین منظور ارز کشور نیز خارج شود.

قائم‌مقام مدیرعامل هپکو خاطرنشان کرد: قطعات و خدمات هم نیازمند واردات است در عمل آن چیزی که عموماً اتفاق می‌افتد به این شکل است که این ماشین‌آلات بعد از مدتی به‌شدت با بحران خدمات و قطعات روبه‌رو خواهند شد و در معادن زمین‌گیر می‌شوند.

انتهای پیام/

captcha
آخرین اخبار