زکات ارائه یک الگوی عزت آفرین از جامعه اسلامی است/امیدآفرینی در جامعه اولویت مهم کشور است الزام استفاده از ماسک در مکان‌های باز برداشته شد/ دقت در شستشوی سبزیجات عامل پیشگیری از «وبا»ست ۱۸۰ گروه جهادی در استان مرکزی کمیته امداد را در توانمند سازی خانواده ها یاری می کنند تشریح روند مذاکرات دوحه از زبان کنعانی؛ باقری و مورا در تماس خواهند بود آخرین فعالیت های نقل و انتقالاتی باشگاه آلومینیوم/ جذب 3 بازیکن و پنج تمدیدی، علینژاد و سلیمان زاده ماندنی شدند آمریکایی ها حق ندارند درباره حقوق بشر حرف بزنند چرا امام محمدتقی(ع) را جوادالائمه می‌گویند؟ تشکیل کمیته استانی خرید تضمینی دام زنده در استان مرکزی/عملیات خرید دام بعد از تایید قیمت در شرکت پشتیبانی امور دام آغاز می شود انتقال بزرگ آبی‌ها / وعده بزرگ شریک پرسپولیس: پول AFC را می‌گیریم دیپلماسی از خزر تا خلیج فارس/دکترین سایبری نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران/دماوند روح ایرانی/ جواد خاندان جود و کرونا زیر صفر!
پنجشنبه ۰۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶
کد خبر: 97810
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۲
دیارآفتاب گزارش می دهد؛

مکتب امام خمینی(ره) پویا، زنده و کارآمد است/ شناخت شاکله اصلی فکر و اندیشه امام راه تحریف را سد می کند

امام خمینی(ره) صرفاً یک شخصیت تاریخی و اثر گذار نبود بلکه جدای از تأثیرگذاری ایشان بر تاریخ، حضرت امام بنیانگذار مکتبی فکری بودند که یکی از اثرات این مکتب را باید در تأثیر گذاری بر تاریخ دانست، این مکتب فکری دارای ابعاد گسترده‌ای است که شناخت هرچه بیشتر این ابعاد، مانع از تحریف امام می‌شود.

به گزارش دیار آفتاب؛ خردادماه یادآور روزهای ماندگار در تاریخ ایران است از قیام ۱۵ خرداد ۴۲ تا آزادسازی خرمشهر در ۳ خرداد ۶۱ و شاید یکی از ماندگارترین روزهای خرداد چهاردهمین روز این ماه در سال ۶۸ باشد که سی‌وسه سال قبل در چنین ایامی جهان اسلام وجودی ارزشمند و شخصیتی عالم و با تقوا را از دست داد و حضرت روح‌الله «بادلی آرام و قلبی مطمئن و روحی شاد و ضمیری امیدوار به فضل خدا به‌سوی جایگاه ابدی سفر کرد»، اما اندیشه و اصول او همواره در بطن جامعه‌ی ما جاری و راهگشاست.

 حالا بیش از 3 دهه پس از رحلت رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهورى اسلامى، هنوز محور اصلى تبلیغات خشم آلود دشمنان انقلاب و کشور ما، دشمنى با امام بزرگوار ماست.

البته که باید تصدیق کنیم که دشمنان نظام اسلامى براى مقابله و مبارزه با نظام جمهورى اسلامى و حرکت ملت ایران، جز این چاره اى هم ندارند؛ زیرا به فرموده رهبر انقلاب: «عامل مهم تسلیم ناپذیرى و ایستادگى ملت ایران در راه پر افتخار خود، فلسفه سیاسى و مکتب سیاسى امام است، که ملت ما از بن دندان به آن اعتقاد دارند. دشمنان انقلاب چاره اى ندارند جز اینکه با فلسفه امام، با مکتب امام و با شخصیت امام ـ که همچنان زنده و پایدار است ـ دشمنى کنند تا بتوانند این ملت را به خیال خود به عقب نشینى و تسلیم در مقابل خودشان وادار کنند.»

راز موفقیت امام در مکتبى است که عرضه کرد و توانست آن را به طور مجسم و به صورت یک نظام، در مقابل چشم مردم جهان قرار دهد. البته انقلاب عظیم اسلامى ما به دست مردم به پیروزى رسید و ملت ایران عمق توانایی ها و ظرفیت فراوان خود را نشان داد؛ اما این ملت بدون امام و مکتب سیاسى او قادر به چنین کار بزرگى نبود. 

کسانى که سعى مى کنند امام برزگوار ما را به عنوان یک شخصیت متعلق به تارخ و متعلق به گذشته معرفى کنند، در تلاش خود موفق نخواهند شد. امام در مکتب سیاسى خود زنده است، و تا این مکتب سیاسى زنده است، حضور و وجود امام در میان امت اسلامى، بلکه در میان بشریت، منشأ آثار بزرگ و ماندگار است.

 مکتب سیاسى امام میدانى را باز مى کند که گستره آن حتى از تشکیل نظام اسلامى هم وسیع تر است لذا کهنه نمی شود و به همین دلیل امام را نباید صرفاً یک شخصیت محترم تاریخی دانست، بعضی دقیقاً دنبال القای همین هستند، تفسیر آنها از امام همان شخصیت محترمی است که روزی در تاریخ درخشید، فعال، مفید و پر کار بود، برای ملت خود خدمتی کرد و امروز از دنیا رفته و در جمع ما نیست و ما همه ساله وظیفه داریم تا از ایشان تجلیل کنیم؛ عده‌ای درصدد هستند تا امام را این چنین به جامعه خصوصاً نسل جوان بشناسانند.

اما حقیقت این است که امام، صرفاً یک شخصیت تاریخی و اثر گذار نبود بلکه جدای از تأثیرگذاری ایشان بر تاریخ، حضرت امام بنیانگذار مکتبی فکری بودند که یکی از اثرات این مکتب را باید در تأثیر گذاری بر تاریخ دانست، این مکتب فکری دارای ابعاد گسترده‌ای است که شناخت هرچه بیشتر این ابعاد، مانع از تحریف امام می‌شود. 

شاید برای اولین بار واژه تحریف امام از سوی مقام معظم رهبری به کار برده شد و از این طریق وارد ادبیات انقلاب اسلامی شد. با دقت در بیانات معظم له در می‌یابیم که منظور از تحریف امام، تحریف خط فکری و شخصیت امام است.

رهبر انقلاب در مراسم بیست و ششمین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) فرمودند: «اگر ملّت ایران بخواهد به هدفهای بزرگ خود برسد، بخواهد این راه را ادامه بدهد، باید راه امام بزرگوار را درست بشناسد، اصول او را درست بشناسد، نگذارد شخصیّت امام را تحریف کنند، که تحریف شخصیّت امام، تحریف راه امام و منحرف کردن مسیر صراط مستقیم ملّت ایران است.»

امام خمینی(ره) بی هیچ تردید، حقیقتی زنده است و پویایی، ماندگاری و مرزناپذیری این حقیقت نیز بی هیچ گمانی ریشه در هویت اسلامی آن دارد لذا شناخت شاکله اصلی فکر و اندیشه امام و استخراج نقشه راه انقلاب اسلامی از فکر امام موجب بهره برداری حداکثری از این مکتب فکری می‌شود و راه تحریف را سد می‌کند.

رهبر معظم انقلاب در سال ۹۷ نیز در ارتباط با الگوی رفتاری امام هفت شاخص اصلی را بیان فرمودند که به این شرح است: «برخورد شجاعانه و فعال با دشمنان»، «پرهیز از هیجان زدگی ناشی از احساسات و خالی از عقلانیت»، «رعایت اولویت‌ها و تمرکز بر موضوع اصلی»، «اعتماد به توانایی‌های مردم و به‌ویژه جوانان و خوش بینی به ملت ایران»، «بی‌اعتمادی و بدبینی به دشمن»، «اهتمام به همبستگی و اتحاد ملت و مردود دانستن هرگونه دو دستگی و دو قطبی سازی در میان مردم» و ایمان کامل به نصرت و وعده الهی.

حضرت آیت الله خامنه ای دوسال قبل در سخنرانی زنده‌ی تلویزیونی به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، «تحول‌خواهی، تحول‌انگیزی و تحول‌آفرینی» را از مهم‌ترین خصوصیات امام راحل عظیم‌الشأن خواندند و تأکید کردند: برای زنده ماندن انقلاب باید با درس‌آموزی از این ویژگی نرم‌افزاری و عملیاتی امام، رویکرد تحولی و گرایش پرشتاب به «بهتر شدن و حرکت جهشی» را، در همه‌ی زمینه‌ها بخصوص در زمینه‌هایی که بی‌تحرکی یا عقب‌گرد داشته‌ایم با جدیت دنبال کنیم.

مخاطب امام در سخن و ایده سیاسى ایشان بشریت است و نه فقط ملت ایران؛ اما ملت ایران این پیام را به گوش جان شنید و برای آن ایستادگی و مبارزه کرد و توانست عزت و استقلال خود را به دست آورد؛ اما مخاطب این پیام، همه بشریت است. 

 این همان نگاه بین المللى مکتب امام به مسائل بشر است؛ مخصوص دنیاى اسلام هم نیست، لذا امروز مسأله فلسطین براى ما یک مسأله اصلى است؛ مصایب امت اسلامى براى ما دردناک است. آنچه در دنیاى اسلام اتفاق مى افتد، براى ملت ایران و کسانى که به نام و یاد امام بزرگوار دلبسته و دلخوش هستند، مسائل اساسى است؛ نمى توانند نسبت به این مسائل بى تفاوت بگذرند.

یکی دیگر از اصول امام اتّکال به کمک الهی و اعتماد به صدق وعده‌ی الهی است، و در نقطه‌ی مقابل، بی‌اعتمادی به قدرتهای مستکبر و زورگوی جهانی است. اعتقاد به وعده‌ی الهی بر اساس آیه «اِن تَنصُروا اللهَ یَنصُرکُم» یکی از ارکان تفکّر امام است.

فکر و اندیشه امام صرفاً شعار نبود، فکری نبود که کارایی نداشته باشد و یا از کار افتاده باشد و فقط حرفهای قشنگ و زیبا باشد و هیچ ثمره عملی نداشته باشد، فکر امام در میدان عمل قابل تحقق بود و اولین عامل این مکتب فکری، خودشان بودند. 

حالا نیز پس از گذشت 33 سال از رحلت حضرت امام خمینی(ره) راه ایشان همچنان با صلابت ادامه دارد و رهبر معظم انقلاب اسلامی هم با تببین دقیق منظومه فکری حضرت امام (ره) و اصول انقلاب اسلامی در طول تمام این سال ها نظام اسلامی را در برهه های سخت و دشوار حفظ و رهبری کرده اند.

انقلاب اسلامی در چهار دهه گذشته تحولات بزرگی را در زمینه‌های مختلف پدید آورد و باعث خروج کشور از یک دوره‌ی طولانی انحطاط تاریخی شد. بااین‌حال، ما اکنون در میانه‌ی راه قرار داریم. در گام دوم هم باید کمبودها و کاستی‌ها رفع شود و هم به قله آرمان‌ها و ارزش‌های اساسی انقلاب دست یابیم. 

بیانیه گام دوم انقلاب به‌عنوان نقشه راه نظام اسلامی در چله دوم دقیقاً بر ابعاد گفتمان امام خمینی(ره) استوار بوده و روح حاکم بر بیانیه گام دوم انقلاب نیز همان عنصر راهبردی تحول گرایی در مکتب امام خمینی است. 

انتهای پیام/

captcha
آخرین اخبار