جهش تولید مسکن گام بلندی در جهت حذف حاشیه‌نشینی است سهیمه استان مرکزی در جهش تولید مسکن ۶۱ هزار و ۱۲۷ واحد است شرایط واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی تسهیل شد ۵۴ درصد مجموع مسکن‌های روستایی استان مرکزی مقاوم‌سازی شده‌اند پیشرفت 85 درصدی ساخت 3 هزار واحد محرومین در استان مرکزی حق موقوفه طرح جهش ملی مسکن در اراک قابل بخشش نیست راه اندازی مرکز دولتی درمان ناباروری در اراک/ قلب اولین جنینِ درمان ناباروری در بیمارستان امیرالمومنین(ع) شکل گرفت آلومینیوم و سپاهان در حذفی به هم رسیدند/ محکوم به برد در مصاف تکراری فزایش درآمد کارگران و کارمندان/ برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران/ بررسی تقابل حقیقی‌ها و حقوقی‌ها در بورس تیم یحیی پوست می‌اندازد/ فدراسیون: اردوی خارجی، ممنوع! / استقلال هافبک پرسپولیس را می‌خواهد
دوشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
کد خبر: 92805
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
با رای نمایندگان ملت؛

«یوسف نوری» وزیر آموزش و پرورش شد/ تکمیل کابینه دولت سیزدهم

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف، بررسی صلاحیت گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت آموزش و پرورش در دستور کار قرار داد و پس از بحث های مختلف نمایندگان ملت، نوری به عنوان وزیر آموزش و پرورش از بهارستان رای اعتماد گرفت.

به گزارش دیار آفتاب؛ به نقل از  شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با دستور کار بررسی صلاحیت یوسف نوری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش صبح امروز به ریاست قالیباف آغاز شد.

«محمد مخبر» صبح امروز برای دفاع از برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش وارد مجلس شورای اسلامی شد. رئیس جمهور به‬ دلیل‬ سفر‬ به‬ ترکمنستان‬ برای شرکت در پانزدهمین اجلاس ‏سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، در‬ جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش حضور ندارد.

موافقت کمیسیون آموزش با گزینه پیشنهادی

رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات در جلسه علنی امروز(یکشنبه) مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات را درباره برنامه و صلاحیت «یوسف نوری» وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را قرائت کرد و گفت: وزارت آموزش و پرورش بزرگترین و حساس ترین وزارتخانه است. مدیریت نظام تعلیم و تربیت و مدیریت یک میلیون فرهنگی امری حساس است.

نماینده مردم آمل در مجلس با بیان اینکه نیاز امروز جامعه عملیاتی شدن سند تحول آموزش و پرورش است، اظهار داشت: مدیریت آموزش و پرورش باید لزوم تحول در این وزارتخانه را درک کرده و در راستای ارتقای وزارتخانه اقدام کند.

حاجی‌پور با اشاره به بررسی صلاحیت های وزیر پیشنهادی در کمیسیون آموزش و تحقیقات، گفت: استعلام مدارک تحصیلی وی شامل کاردانی علوم تربیتی، کارشناسی برنامه ریزی علوم تربیتی، کارشناسی ارشد مدیریت دولتی و دکترای مدیریت گردشگری کودک مورد تأیید وزارت علوم و نهادهای مختلف قرار گرفت.

وی افزود: همچنین بنیاد شهید ۵۵ ماه حضور وی در جبهه و ۵ درصد جانبازی وزیر پیشنهادی را تأیید کرد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در تشریح برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: کیفیت بخشی به فعالیت‌های آموزش و پرورش، بازنگری در ساختار دانشگاه فرهنگیان، ارتقای معیشت معلمان، اجرای قانون رتبه بندی معلمان، ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش ظرف یک سال، اصلاح رویه های صندوق ذخیره فرهنگیان، تعامل با مجلس شورای اسلامی از برنامه های مهم وزیر پیشنهادی است.

حاجی‌پور تصریح کرد: برنامه های «یوسف نوری» از حیث صراحت، شفافیت و زمان بندی مطلوب اما از حیث سنجش پذیری و آینده نگری، متوسط بود.

وی اظهار داشت: ۶۱ درصد برنامه های وزیر با احکام بالادستی تطبیق داشت و ۳۳ درصد از برنامه های وی همسو با اسناد بالادستی بود. برنامه های وزیر هیچ گونه مغایرتی با اسناد بالادستی ندارد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از جامعه معلمان است و سابقه فعالیت در مدارس دولتی، دانشگاه تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان را دارد و سابقه مدیر کلی وی در حوزه برنامه و بودجه آموزش و پرورش بسیار مهم است.

حاجی‌پور افزود: نوری به چالش های وزارتخانه آموزش و پرورش از جمله کمبود سرمایه انسانی و مشکلات معیشتی معلمان آشناست و ایده‌هایی در حوزه تحول در تعلیم و تربیت ارائه کرده است.

وی در پایان گفت: با توجه به برگزاری جلسات متعدد و بررسی دقیق برنامه های وی کمیسیون با پیشنهاد تصدی وزیر پیشنهادی در وزارتخانه آموزش و پرورش موافق است.

موافقان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:

غضنفرآبادی: «نوری» برای اجرای کامل رتبه‌بندی معلمان برنامه دارد

موسی غضنفر آبادی رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در موافقت با رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: رهبری با بیانیه گام دوم انقلاب می فرمایند دهه های آینده، دهه جوانان است که باید با انگیزه از انقلاب دفاع کنند و آرمان تمدن سازی اسلامی را محقق نمایند.

وی افزود: در این راستا باید از نیروی انسانی متعهد، کارآمد اصیل و با ایمان  استفاده کرد.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به سابقه درخشان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش،  اظهار داشت: وی صلاحیت تصدی این وزارتخانه را دارد. برای اجرای گام دوم انقلاب تنها بستری که هنوز درک نشده است، وضعیت آموزشِ جوانان است.

غضنفرآبادی افزود: امروز نظام جمهوری اسلامی بر خود می بالد که توانسته بی سوادی را ریشه کن کند و در این راستا وزیر پیشنهادی باید توجه ویژه به مناطق محروم داشته باشد.

وی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی بر لزوم تبیین لوایح مورد نیاز برای اجرای سند بنیادین تأکید دارد و اهداف سند تحول در برنامه های وی به صورت دقیق ذکر شده است، تاکید کرد: آموزش و پرورش مایه پیشرفت علم و فرهنگ کشور است و اگر در سطح و تراز خود به خوبی عمل کند بخش عظیمی از مشکلات کشور حل خواهد شد.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: اجرای قانون رتبه بندی فرهنگیان، پیگیری تصویب اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان، توجه به مناطق محروم، تأمین زیرساخت ملی سند تحول از برنامه های مهم وزیر پیشنهادی است.

نوروزی: «نوری» از جنس آموزش و پرورش است

حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم در موافقت با وزیر پیشنهادی، گفت: به برکت انقلاب، بیش از ۹۵ درصد جمعیت کشور باسواد هستند. امروز تعداد آموزشگاه‌های کشور از ۵۰ هزار به ۱۵۰ هزار آموزشگاه رسیده است؛ ۳۶۰۰ مدرسه شبانه‌روزی، ۱۶ هزار مدرسه نمونه دولتی، ۶۰ هزار مدرسه عشایری و ۱۴ هزار مدرسه شاهد در کشور وجود دارد.

وی افزود: زمانی آموزش و پرورش در اختیار کارگزاران سازندگی بود، ۱۶ سال نیز جبهه دوم خرداد و تدبیر و امید در این وزارتخانه حکمرانی کردند و برخی اسناد را به این وزارتخانه تحمیل نمودند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید فردی از جنس آموزش و پرورش مدیریت این وزارتخانه را در دست بگیرد،وزیر پیشنهادی را از جنس آموزش و پرورش خواند.

نوروزی گفت: وظیفه نوری، ارتقاء معیشت فرهنگیان، اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان، مدرسه‌محوری و مهارت‌آموزی دانش‌آموزان و وظیفه مجلس، تدوین قوانین و مقررات برای کمک به وزیر آموزش و پرورش است.

زنگنه: «یوسف نوری» اقتصاد آموزش و پرورش را می‌شناسد

در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه (۷ آذرماه) و در جریان بررسی رای اعتماد به «یوسف نوری» وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه در موافقت با رای اعتماد به وزیر پیشنهادی، گفت: ضروری است فردی در آموزش و پرورش در مسند مدیریتی قرار گیرد که علاوه بر نگاه‌های تربیتی و آموزشی، نگاه‌های اقتصادی دقیقی داشته باشد. امروز کسی را می خواهیم که اقتصاد آموزش و پرورش را بشناسد و با تامین منابع مالی، نظام های برنامه و بودجه آشنا باشد.

وی با بیان اینکه صندوق ذخیره فرهنگیان مشکل دارد، افزود: نوری عضو هیئت امنای این صندوق است. مشکل ما در اقتصاد آموزش و پرورش عدم آشنایی مدیران با اقتصاد تعلیم و تربیت است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی انتقادات مخالفان وزیر پیشنهادی مبنی بر اینکه وی سال‌ها از وزارت آموزش و پرورش دور بوده است، گفت: در این مدت نوری در هلدینگ های اقتصادی بنیاد شهید و قرار گاه خاتم خدمت کرده است. ارتباط با این نهادها، توانمندی‌های اقتصادی مدیران را رشد می دهد.

زنگنه با بیان اینکه نوری با اقتصاد آموزش و پرورش آشنایی دارد، گفت: آشنایی مدیران عالی با اقتصاد آموزش و پرورش مهم است. تمرکز بر اقتصاد مردمی محور برنامه های وزیر پیشنهادی است.

وی تصریح کرد: باید اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان تغییر کند این صندوق با هلدینگ های اقتصادی متفاوت است و از مسیر خود خارج شده است. باید نهادهای مالی در این راستا تقویت شوند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: نوری با سوابقی که در حوزه آموزش و پرورش و امور مالی دارد، می تواند این وزارتخانه را کمک کند.

بسطامی: «نوری» برای عدالت آموزشی برنامه دارد

علی اکبر بسطامی در موافقت با رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی، گفت: آموزش و پرورش و معلمان «پیشقراولان» رسالت پیامبران هستند.

وی افزود: نوری همرزم شهیدان بوده و در دوران خوف و خطر در یک دست کتاب و در یک دست دیگر اسلحه داشته است.

نماینده مردم ایلام در مجلس تصریح کرد: حاج یوسف، محور وحدت نیروهای انقلاب، خط شکن زمان جنگ و معلم دوران خوف و خطر و یادگار شهیدان کربلای یک است.

بسطامی تأکید کرد: به لطف خدا دولت کریمه فرزندی از فرزندان ایلام را بعد از ۴۰ سال جهت پذیرش مسئولیتی مهم در دولت انتخاب کرد. وی مشاوری امین برای دولت خواهد بود.

وی افزود نوری در کمیسیون تلفیق و بودجه‌های سنواتی به عنوان مشاوری امین نقش آفرینی می کرد.

نماینده مردم ایلام در مجلس توجه به زیرساخت‌های آموزش و پرورش، عدالت آموزشی، اجرای قانون رتبه بندی را از برنامه های وزیر پیشنهادی خواند و خاطرنشان کرد: رابطه وزیر پیشنهادی و مجلس دوستانه و برادرانه خواهد بود.

مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:

چنارانی: چالش‌های آموزش و پرورش عمیق است/ برنامه‌های «نوری» عملیاتی نیست

هاجر چنارانی در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۷ آذر ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش فردی فرمایشی نیست و بنده مخالفتی با شخص وی ندارم بلکه باید بگویم برنامه های یوسف نوری عملیاتی نیست.

وی بیان کرد: بنده فرزند شهید هستم و با مدرک دکتری هنوز از آموزش و پرورش حقوق دریافت می کنم و میزان حقوق بنده ۸ میلیون تومان است. این در حالی است که ۶۰ نماینده مجلس به اسم معلم وارد آموزش و پرورش شدند اما الان از وزارتخانه هایی چون نفت و اقتصاد حقوق دریافت می کنند.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: لایحه رتبه بندی معلمان یکی از مطالبات اصلی فرهنگیان است که باید عملیاتی شود و وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید بگوید برای اجرای دقیق این لایحه چه برنامه هایی دارد.

چنارانی با بیان اینکه چالش های آموزش و پرورش بسیار عمیق و چند وجهی است، گفت: آقای نوری! آیا تصمیم به نوآوری در وزارت آموزش و پرورش دارید؟ آیا از زمانی که به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس معرفی شدید، با متخصصان حوزه علم و تربیت جلسه گذاشتید؟ اینطور نبود و شما فقط یک توئیت زدید.

وی متذکر شد: صندوق ذخیره فرهنگیان مشکلات مالی زیادی دارد و این در حالی است که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش زمانی عضو این صندوق بود و باید بگوید چه برنامه ای برای حل مشکلات این بخش دارد.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یوسف نوری بیش از ۱۰ سال است که از بدنه آموزش و پرورش فاصله گرفته است، گفت: بسیاری از مسائل آموزش و پرورش روی زمین مانده است و وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید راهکارهایی را برای حل این مشکلات ارائه دهد. همچنین لازم است وی بگوید آیا به رتبه بندی معلمان اعتقاد قلبی دارد یا خیر.

چنارانی اظهار داشت: ما معلمان بازنشسته زیادی داریم و بسیاری از کلاس ها خالی شده است. در سال ۱۴۰۴ بیش از ۱۷ میلیون دانش آموز خواهیم داشت و باید وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برنامه های خود را برای جبران کسری معلم در کشور ارائه دهد.

وی تاکید کرد: سرمایه انسانی آموزش و پرورش باید مورد توجه جدی بیشتری قرار گیرد چرا که معلمان زحمات زیادی می کشند و دو سال است که مدارس به دلیل کرونا تعطیل است، تازه والدین می فهمند که آموزش و پرورش چه خدماتی را در حوزه تعلیم و تربیت ارائه می دهد. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید برنامه های خود را در خصوص بیمه تکمیلی معلمان ارائه کند.

نیک بین: وزیر پیشنهادی برنامه‌اش برای مقابله با مافیای کنکور را اعلام کند

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۷ آذرماه) مجلس شورای اسلامی و در مخالفت با گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش، گفت: بنده برنامه‌های یوسف نوری برای تصدی وزارت آموزش و پرورش را مطالعه کردم و چند سوال اساسی از وی دارم که باید برنامه‌های خود را در این زمینه‌ها ارائه کند.

وی بیان کرد: مافیای کنکور چندین برابر بودجه آموزش و پرورش درآمد دارند و مانند اژدهای چند سر درآمدهای خانوارها را می‌بلعند و وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید بگوید که چه برنامه‌ای برای مقابله با مافیای کنکور و حذف کتب متعدد کمک درسی دارد.

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آقای نوری! برنامه شما برای تعارض منافع در آموزش و پرورش چیست؟ متأسفانه برخی از افراد در این وزارتخانه به دنبال منافعی خاص برای خودشان هستند و لازم است برنامه جدی برای مقابله با آنان وجود داشته باشد.

نیک‌بین ادامه داد: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید توضیح دهد که چه برنامه‌ای برای مقابله با تبعیض سازمان‌یافته در آموزش و پرورش دارد؟ در حال حاضر عناوین مختلفی در بین معلمان وجود دارد و ما شاهد آن هستیم که معلم خرید خدمت، معلم غیرانتفاعی، نهضتی و معلمان ساعتی و روزمزد وجود دارد که حقوق و دریافتی آنان با یکدیگر متفاوت است. باید وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بگوید چه برنامه‌ای برای رفع کسری معلم در کشور دارد.

وی افزود: فریاد معلمان از فقر نیست بلکه از فرق و تفاوت‌ها است و آنان می‌گویند که چرا باید حقوق و مزایای متفاوتی نسبت به همکار دیگرشان دریافت کنند و لازم است وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بگوید که چه برنامه‌ای برای مقابله با تبعیض سازمان‌یافته در آموزش و پرورش دارد.

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی گفت: معلمان غیرانتفاعی در همین شهر تهران با یک میلیون تومان حقوق و بدون بیمه کار می‌کنند. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید برنامه‌های خود را برای ساماندهی وضعیت معلمان و مقابله با مافیایی که در مدارس غیردولتی به وجود آمده، ارائه کند.

نیک‌بین تأکید کرد: آموزش و پرورش مهم‌ترین وزارتخانه کشور است و باید وزیر آموزش و پرورش کسی باشد که بتواند تبعیض‌های موجود در بدنه این وزارتخانه را از بین ببرد. لایحه رتبه‌بندی معلمان یکی از مهم‌ترین لوایح است و وزیر آینده آموزش و پرورش باید به دنبال آن باشد که اعتبار لازم برای اجرای این لایحه را تأمین کند و در دولت در این زمینه رایزنی داشته باشد.

وی متذکر شد: در چند سال گذشته غرب‌زدگان محتوای آموزشی کشور را به سمت و سویی بردند که فرهنگ ایثار و شهادت در آن جایی نداشته باشد و وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید بگوید که چه برنامه‌ای دارد تا محتوای آموزشی کشور متناسب با ارزش‌های اسلامی و انقلاب باشد.

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نظام آموزش و پرورش ما در حال حاضر بیسوادپرور و استعدادکُش است و سوال ما این است که چرا نظام آموزشی ما به گونه‌ای است که یک دانش‌آموز باید در همه دروس نمرات بالایی کسب کند؟ شاید دانش‌آموزی بخواهد در رشته ادبیات ادامه تحصیل دهد؛ چه لزومی دارد که نمره وی در دروسی مانند انگلیسی و ریاضی هم عالی باشد؟

نیک‌بین اظهار داشت: ۱۲ سال فرزندان ما در نظام آموزشی درس می‌خوانند اما مهارتی آنطورکه باید و شاید به آنان اضافه نمی‌شود. محتوای آموزشی باید مطابق با نیاز روز شود و وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید توضیح دهد که چه برنامه‌ای برای به فعلیت رساندن استعدادهای دانش‌آموزان دارد؟

وی با تأکید بر اینکه نظام آموزشی ما باید منطبق با برنامه‌های بالادستی باشد، گفت: ۱۵ درصد دانش‌آموزان کشور در مدارس غیرانتفاعی و ۸۵ درصد آنان در مدارس دولتی درس می‌خوانند اما درصد قبولی در کنکور برعکس است و بیش از ۸۰ درصد قبولی در کنکور برای دانش‌آموزانی است که در مدارس غیرانتفاعی و ۲۰ درصد مربوط به دانش‌آموزانی است که در مدارس دولتی درس می‌خوانند؛ سیستم آموزشی باعث می‌شود استعدادها از بین برود و فرآیند کنکور هم غلط است که باید اصلاح شود.

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید برنامه جدی برای دانشگاه فرهنگیان داشته باشد و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هم یکی دیگر از مسائل مهم است که باید برای اجرای آن برنامه داشته باشد.

نوری: سرکردگان سند 2030 جایی در آموزش و پرورش نخواهند داشت

یوسف نوری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه علنی امروز مجلس و در دفاع از برنامه‌ها و سوابق خود برای تصدی مسؤولیت وزارت اظهار داشت: امیدوارم همراهی صدیق برای جامعه فرهنگیان باشیم و خودم را متعهد به اجرای مرام‌نامه دولت سیزدهم می‌دانم.

وی ادامه داد:در گام دوم انقلاب اسلامی آنچه جهش به سمت تمدن نوین اسلامی را امکانپذیر می‌کند آموزش و پرورش است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تأکید بر نقش محوری سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش گفت: نیازمند آن هستیم که اهداف متعالی سند تحول بنیادین را از عرش به فرش بیاوریم و تجلی عینی آنها را به معلمان و دانش‌آموزان نشان بدهیم.

نوری تأکید کرد:‌ تا زمانی که نتوانیم الگوی انسان متعالی در مکتب امام خمینی (ره) را پیش چشم معلمان و دانش‌آموزان قرار دهیم، هر برنامه‌ای ناقص می‌ماند. 

* تحقق آموزش و پرورش تراز انقلاب اسلامی دور از دسترس نیست

وی با بیان اینکه شهید سلیمانی تجلی همزمان ایمان مخلصانه، اخلاق اسلامی، عقلانیت و مسئولیت پذیری است و آموزش و پرورش ما می تواند و باید دانش آموزانی با این شاخصه ها در همه عرصه‌ها تربیت کند، گفت: شهدای علمی ما تربیت یافته همین مدرسه تربیتی سلیمانی هستند؛ اگر توانستیم دانش آموز موحدی تربیت کنیم هدف اصیل انقلاب اسلامی محقق شده است، اگر توانستیم دانش آموزی ولایی تربیت کنیم به آموزش و پرورش تراز انقلاب اسلامی نزدیک شده ایم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تأکید کرد: تحقق چنین آموزش و پرورشی دور از دسترس نیست به شرط آنکه همه ما از بن دندان معتقد شویم که مدرسه ما می‌تواند مدرسه تربیتی شهید سلیمانی باشد که البته باید شرایط آن را فراهم کنیم.

نوری با بیان اینکه متاسفانه تاکنون آموزش و پرورش را به یک مسئله درون سازمانی تقلیل داده ایم، خاطرنشان کرد: باید تربیت را به مثابه یک دغدغه ملی نگاه کنیم، در این نگاه تمام دستگاه‌ها متولی تربیت انسان هستند و وزارت آموزش و پرورش را باید در قله کشور قرار دهیم، کشورهای پیشرفته دنیا سرمایه گذاری در آموزش و پرورش را در اولویت خود قرار داده اند.

* ارتقاء منزلت معلم نیازمند همگرایی دولت و مجلس است

وی تأکید کرد: اگر به پیشرفت کشور اهمیت می دهیم باید بدانیم که سرمایه پیشرفت این کشور در آموزش و پرورش فراهم می شود؛ این توسعه است که باید در خدمت تربیت انسان قرار گیرد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: زمانی می توانیم آموزش و پرورش را به مدرسه تربیتی سلیمانی تبدیل کنیم که از تفرقه و تشتط بپرهیزیم؛ دولت و مجلس باید برای پشتیبانی مالی از آموزش و پرورش تدبیر کنند. امروز برای تحول در نظام آموزشی و بازسازی منزلت معلم بیش از همه چیز نیازمند همگرایی دولت و مجلس هستیم.

نوری با بیان اینکه شورای عالی آموزش و پرورش بعنوان نهاد سیاست‌گذار نیازمند تحول جدی است، عنوان کرد: این شورا باید به صورت مستمر وضعیت تحول در آموزش و پرورش را رصد کند، اما همگان دیدیم که در 10 سال گذشته وظایف محوله به این شورا در راستای اجرای سند تحول بسیار کند و در مواردی با سوءتدبیر همراه بود.

*سرکردگان سند 2030 جایی در آموزش و پرورش نخواهند داشت

وی تصریح کرد: از اولین اقداماتی که بنده دنبال خواهم کرد، کارآمدی این شورا است؛ این شورا در برابر نفوذ سند 2030 کاملا منفعل عمل کرد، سرکردگان سند آموزشی 2030 در ایران که تعداد بسیار معدودی هستند باید بدانند که جایی در آموزش و پرورش نخواهند داشت.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه جوانگرایی را دنبال خواهیم کرد اما نه به این معنا که رشد افراد آسانسوری و همراه با رانت باشد، گفت: معتقدیم در کنار جوانان باید از ظرفیت مشورتی نیروهای باتجربه بهره ببریم.

نوری با اشاره به وضعیت دانشگاه فرهنگیان، افزود: پیشران تحول و قلب تپنده آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان است و این دانشگاه است که با تربیت معلمان و مدیران وظیفه خونرسانی به تمام اجزاء آموزش و پرورش را بر عهده دارد. اگر بنده توفیق خدمت داشته باشم، احیای آموزش و پرورش را با احیا و تقویت دانشگاه فرهنگیان اولویت خود قرار خواهم داد.

captcha
آخرین اخبار