جدیدترین خرید پرسپولیس کیست؟ / لژیونر ایرانی هم در لیست گل محمدی! دانشجویان در جهاد علمی و فرهنگی همان رسالت رزمندگان در دفاع مقدس را برعهده دارند باید فاصله با دانشگاه کاهش یابد/ به دنبال تقویت زمینه‌های حفظ و جذب نخبگان هستیم پرونده ای هنوز برای «روحانی» در دادگستری تشکیل نشده است/ اعاده دادرسی در پرونده «سیف» و «عراقچی» منتظر تصمیم دیوان عالی کشور است  بدون فوتی و شناسایی ۳۱ مورد مبتلا به کرونا ویروس در استان مرکزی  توافق اجباری پزشک و منشی؛ استثمار با تعریف جدید/ وقتی اعتراض برابر با اخراج است، بازرسی‌ها به کار نمی‌آید اروپا ناامید از برجام پلاس/ افکار عمومی ادعای تازه غرب درباره مذاکرات را نمی‌پذیرد بدبختی اقتصاد ایران از دست لاکچری‌بازها/ بعضی‌ها سالی 6 ماشینِ گران می‌خریدند امتحانات نیم سال اول همه مدارس استان حضوری است امیرعبداللهیان: توافق باید جامع باشد که مردم به طور ملموس نتایج آن را احساس کنند
سه شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۰
کد خبر: 92625
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۱
یادداشت؛

رسانه‌ها، از نیازسازی تا باورسازی

رسانه ها یکی از محوری ترین ابزارهای عصر حاضر هستند که نقش ویژه و خاصی را در زندگی ما ایفا می کنند. از کلی ترین مباحث سیاست گذاری یک جامعه تا جزئی ترین مسائل زندگی افراد، اثرگذاری رسانه قابل لمس است و می توان گفت که گاهی جهت دهنده اصلی اتفاقات اجتماعی و یا سبک زندگی برخی خانواده ها رسانه هاهستند.

به گزارش دیار آفتاب؛ باید بپذیریم که عصر حاضر، عصر رسانه است. عصری که می توان آن را عصر بی مرزی نامید و در آن محور را بر فکر قرار داد.

رسانه ها در تلاشند که در راستای اهداف دست های پشت پرده و به واسطه کمک گرفتن از تکنیک های روانی و اقناعی مدیریت افکار عمومی کنند و در بیانی دقیقتر تسخیر اذهان داشته باشند تا بتوانند خواسته های خود را به جامعه تحمیل سازند.

تعاملی شدن رسانه ها قدرت فراگیری، جذب و اثرگذاری آن ها را افزایش داده است. به شکلی که کم تر کسی را می توان یافت که در این دنیای تعاملی حضور نداشته باشد. البته زمانی که از فضای تعاملی صحبت می شود شاید برخی این روند را در راستای زندگی جمعی انسان پیش رو بدانند اما اگر اندکی دقیق تر نگاه کنیم این فضای تعاملی کاملا فرد محور بوده و جمع آن چنان نقشی ندارد؛ چرا که در این فضای تعاملی بیشتر کاربران دغدغه دیده شدن خود را دارند و به عبارتی پس از مدتی که از حضورشان در این دنیای تعاملی می گذرد یا خود دغدغه دیده شدن پیدا می کنند و یا اینکه درگیر انسان هایی می شوند که برای دیده شدن تلاش می کنند.

مبنای رسانه ها بر نیاز سازی است. در اولین مرحله به واسطه ی تکنیک های خاص خود، نیاز سازی لازم در ذهن یک فرد و یا در جامعه ای شکل می گیرد و خود نیز پاسخ نیاز ها را ارائه می دهد. بعد از بازه زمانی این پاسخ ها به جایی می رسند که مخاطب دچار وابستگی می شود و در مرحله های بعدی دلبستگی شکل میگیرد. مشخصا می توان گفت روند تاثیر گذاری رسانه از نیاز سازی تا باور سازی است.

بسیاری بر این باورند که زبان رسانه، زبان تصویر است و به میزانی که رسانه ای از این فرصت به خوبی بهره ببرد می تواند به هدف خود دست پیدا کند. به عنوان نمونه خوب میبینیم که اینستاگرام با زبان تصویر در اذهان نفوذ کرده است و نقش تعیین کننده ای را در زندگی مردم دنیا ایفا می کند.

رسانه ها گاهی با بهره گیری از ویژگی های زبان تصویر در تلاشند تا قوه احساس آدمی را تحت کنترل خود داشته باشند و به همین واسطه انسان را از منطق و استدلال دور سازند و او را بیشتر به سمت تصمیم گیری های احساسی سوق دهند. 

امروزه با یک تهاجم بی چون و چرای رسانه ای علیه ارزش های انسانی روبه رو هستیم که حرکت جوامع به سمت یک هویت واحد و یا بی هویتی را دنبال می کند. اگر جهانی شدن را یکی از اصول دنیای امروز فرض کنیم بی شک هویت ملی، مذهبی و فردی هر شخص مانع تحقق این مهم خواهد بود پس یا هویت را باید نابود سازند و یا که به یک هویت ثابت منتهی کنند.

راه مقابله با رسانه ها در کنار آموزش نحوه مواجهه صحیح با رسانه، موضوع مهم تربیت است. اگر در جامعه بر اساس هویت ملی و مذهبی آن مردم تربیت به درستی شکل بگیرد و هویت ملی و مذهبی به گفتمان اصیل تبدیل شود بی شک رسانه ها از هجمه های پی در پی خود نتیجه ای را بدست نخواهند آورد.

میلاد ملکی دبیر نهضت سواد رسانه انقلاب اسلامی استان مرکزی

انتهای پیام/

captcha
آخرین اخبار