وزیر ارشاد: تدوین لایحه نظام جامع رسانه‌‌ای در کشور/ اختصاص ۲۴ هزار واحد مسکونی به اهالی رسانه جزییات طرح فروش اینترنتی کالاهای اساسی/ چگونگی فروش مرغ و لبنیات پرداخت وام ۱۰ میلیون تومانی به سرپرستان خانوار در صورت ابتلا به کرونا ملت ایران به چیزی کمتر از لغو همه تحریم‌ها تن نمی‌دهند/ روحیه ظلم‌ستیزی در جان مردم زنده است/ شعار مرگ بر آمریکا باقی ست آمریکایی‌ها نقض عهد کردند و به آنها باج نخواهیم داد/ دانشجویان بن بست های پیش رو را بگشایند اولتیماتوم عجیب سازمان لیگ؛ اجازه تبلیغات محیطی ندهید، دربی لغو می‌شود! تأمین اجتماعی سهامدار هپکو یا طلبکار؟/ هزینه ی تهاتر بدهی ها را با انتقال اموال تسویه کنید! شمارش معکوس برای حذف نسخه های کاغذی امیرعبداللهیان: اگر غرب جدیت نشان دهد، توافق خوب در دسترس است سردار سلیمانی:با استفاده از ظرفیت‌‌های داخلی بر مشکلات اقتصادی چیره خواهیم شد
جمعه ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۵
کد خبر: 91568
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۲

ماجرای آخرین پرواز سیمرغ بر فراز خونین‌شهر

یکی از خلبانان نیروی هوایی ارتش نقش مهمی در آزادسازی خرمشهر ایفا کرد.

به گزارش دیار آفتاب؛به نقل از  خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نیروی هوایی ارتش از پیروزی انقلاب اسلامی تا آغاز دفاع مقدس نقش پر رنگی در دفاع از کشورمان به خصوص در مقابله با ضد انقلاب در کردستان و مناطق عملیاتی غرب داشته است.

نیروی هوایی ارتش در هنگام تهاجم رژیم بعث به ایران اسلامی در ۳۱ شهریور ماه ۱۳۵۹ نیز به عنوان یک نیروی واکنش سریع وارد عمل شد و امیر سرلشکر خلبان شهید فکوری فرمانده وقت این نیرو با طراحی عملیات ۱۴۰ فروندی نخستین پاسخ به تجاوز ارتش بعثی را به صدام داد.

اگر بخواهیم نقش نیروی هوایی ارتش را در دوران دفاع مقدس بیان کنیم باید بگوییم که اگر خلبانان نیروی هوایی و پشتیبانی‌های آنان نبود شاید بسیاری از عملیات‌های دریایی و زمینی مانند عملیات مروارید و والفجر ۸ نیز به پیروزی نمی‌رسید. این نیرو از پایان دفاع مقدس تا کنون هم در عرصه‌های خودکفایی، ساخت و تولید تجهیزات جدید و به روز هم از نیرو‌های پیشگام در نیرو‌های مسلح به شمار می‌رود.

ماجرای آخرین پرواز سیمرغ بر فراز خونین‌شهر

این نیرو از نخستین روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی و بعد‌ها در طول دفاع مقدس علاوه بر عملیات‌های مهمی، چون حمله به الولید یا اچ ۳، حمله به اوسیراک، کمان ۹۹، بمباران شهر کوت و بسیاری دیگر از عملیات‌ها نقش مهمی در نابودی توان نظامی ارتش بعثی داشت و در این راه شهدای بسیاری را هم به انقلاب و کشورمان تقدیم کرده است. نخبگان نیروی هوایی ارتش توانستند عملیات‌های بسیاری را علیه دشمن بعثی طراحی و اجرا کنند که تا آن زمان شاید نظیر آن در دنیا وجود نداشت. این نوابغ و نخبگان نه تنها با این عملیات‌ها توانستند دشمن بعثی را مجبور به پذیرش شکست کنند، بلکه کارشناسان نظامی جهان را هم به حیرت واداشتند.

ماجرای آخرین پرواز سیمرغ بر فراز خونین‌شهر

خلبانان جنگنده‌های اف‌۴ و اف‌۵ نیز از شجاع‌ترین و بهترین خلبانان ایران هستند؛ خلبانانی از جمله شهید فریدون ذوالفقاری، شهید علیرضا یاسینی، شهید حسین خلعتبری، فرج‌الله براتپور، شهید مصطفی اردستانی و هوشنگ آغاسی بیگ. اف ۵‌ها و اف۴‌های ایرانی نیز ستون‌های زرهی رژیم بعث را در دشت خوزستان به گونه‌ای مورد هدف قرار دادند که دشمن نتوانست به هدف خود برای تصرف جنوب خوزستان و دزفول دست پیداکند. باید توجه کنیم که خلبانان ایرانی باعث شدند تا صادرات نفت عراق تحت از حدود دو میلیون بشکه به ۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت.

ماجرای آخرین پرواز سیمرغ بر فراز خونین‌شهر

نبرد‌های هوایی خلبانان ایران اسلامی علیه رژیم بعثی عراق نیز بخشی جذاب از جنگ است که متاسفانه کمتر به آن پرداخته شده است. اف۱۴‌های ایران در دست خلبانان بزرگی، چون یدالله خلیلی، اسدالله عادلی، حسین خلیلی، جلیل زندی، فضل‌اله جاویدنیا و ده‌ها مرد بزرگ دیگر نه تنها هشت سال مانع تسلط هوایی دشمن بر آسمان ایران شدند، بلکه حدود ۱۳۰ (پیروزی هوایی ثبت شده) تا ۱۹۰ (پیروزی غیررسمی) را کسب کردند. در حالی که دشمن تنها توانست پنج فروند اف۱۴ ایران را ساقط کند.

ماموریت‌های نیروی هوایی ارتش در دفاع مقدس و جنگ تحمیلی

نیروی هوایی ارتش در دفاع مقدس به طور کلی چهار وظیفه اصلی را انجام می‌داد که عبارتند از؛ شناسایی هوایی، ترابری هوایی تاکتیکی، انهدام زیرساخت‌های اقتصادی و نظامی رژیم بعث عراق و دفاع از تاسیسات زیربنایی کشور. در این بین، اما یکی از مهم‌ترین وظایف این نیرو در دفاع مقدس انهدام و نابودی مقر‌های دشمن بعثی بود. یعنی همان نقاطی که باید منهدم می‌شدند تا در موج حملات دشمن بعثی علیه کشورمان وقفه ایجاد شود. در این میان نقش جنگنده‌های فانتوم و خلبانان آن در اجرای این وظیفه بسیار مهمی و حیاتی بود.

ماجرای آخرین پرواز سیمرغ بر فراز خونین‌شهر

ماجرای آخرین پرواز سیمرغ بر فراز خونین‌شهر

امیر سرلشکر خلبان شهید جهانگیر انقطاع یکی از خلبانان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که در آخرین روز از پاییز سال ۱۳۳۰ در یکی از محلات تهران چشم به جهان گشود. دوران  ابتدایی و دبیرستان را در زادگاهش گذراند و مدرک دیپلم ریاضی خود را نیز از مدرسه آزادگان تهران اخذ کرد. او همچون سایر هم‌سن و سالانش از همان روز‌های کودکی به پرواز می‌اندیشید و با هواپیما‌های اسباب‌بازی خود را در نقش یک خلبان تصور می‌کرد. تا اینکه پس از دریافت دیپلم برای رسیدن به علاقه اش به نیروی هوایی ارتش مراجعه کرد.  

جهانگیر پس از انجام معاینات پزشکی و آزمون‌های زبان خارجه در اول مهرماه سال ۱۳۵۳ فعالیتش بعنوان دانشجوی خلبانی را در دانشکده خلبانی نیروی هوایی آغاز کرد. دوره‌های مقدماتی پرواز با هواپیمای سبک (بونانزا) و انجام پرواز مستقل (سلو Solo) و همچنین سایر دروس را در ایران گذراند و برای طی دوره‌های پیشرفته به آمریکا رفت. پس از طی دوره تکمیلی زبان تخصصی و پیشرفته و پرواز با هواپیما‌های آموزشی تی ۴۱ و جت تی- ۳۷ و پرواز با جت مافوق صوت تی- ۳۸ به دریافت نشان خلبانی مفتخر و به ایران بازگشت و به جمع خلبانان هواپیمای F۴ در پایگاه ششم شکاری بوشهر پیوست.

ماجرای آخرین پرواز سیمرغ بر فراز خونین‌شهر

وقتی در آخرین روز‌های تابستان سال ۱۳۵۹ بسیاری مشغول خداحافظی با تابستان و آماده کردن فرزندانشان برای رفتن به مدرسه بودند، به ناگاه صدای چندین انفجار در شهر‌های بزرگ ایران همه را شوک زده کرد. این صدا‌ها ناشی از حملات جنگنده‌های رژیم بعثی عراق به کشورمان بود. او و سایر همرزمانش که نمی‌توانستند این کار را تحمل کنند؛ بسرعت لباس رزم خود را بر تن کرده و به پرواز درآمدند. پس از پرواز‌های متعدد برون مرزی، شناسایی و همچنین حضور در عملیات‌های مختلف بالاخره نوبت به آخرین پرواز جهانگیر رسید.

دوازدهم اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۶۱؛ ماموریت ابلاغ شده انهدام نیرو‌های احتیاط دشمن بعثی در حوالی بستان است. جهانگیر و خلبان روادگر بعنوان کابین عقب در ساعت ۶ صبح همان روز به پرواز درآمدند. پرواز آن‌ها یکی از ماموریت‌هایی بود که باید در قالب آزادسازی خرمشهر انجام می‌شد تا این شهر از چنگال بعثی‌ها رهایی پیدا می‌کرد.  اما در هنگام پرواز در آسمان و هنگامی که بر فراز جفیر بودند، توسط جنگنده دشمن مورد هدف قرار گرفته و خلبانان از جنگنده خارج شدند. 

ماجرای آخرین پرواز سیمرغ بر فراز خونین‌شهر

خلبان منوچهر روادگر به اسارت مزدوران بعث عراق درآمد و پس از پایان جنگ تحمیلی در تاریخ ۲۴ بهمن ماه سال ۱۳۶۹ به همراه سایر آزادگان سرافراز به کشورمان بازگشت. اما جهانگیر که مانند همرزمش با چتر در حال فرود بود در بین آسمان و در منطقه‌ای میان خط مقدم خودی و دشمن توسط توپ‌های ضدهوایی دشمن به رگبار بسته شد و ناجوانمردانه به شهادت رسید.

امیر سرلشکر خلبان شهید جهانگیر انقطاع یکی از خلبانان شهید جاویدالاثر نیروی هوایی ارتش و دفاع مقدس است که هنوز بقایای پیکرش تفحص نشده است.

انتهای پیام/

captcha
آخرین اخبار