پرسپولیس ایران - الهلال عربستان/ سرخ‌ها و آبی‌ها در لیگ قهرمانان آسیا به هم رسیدند جای خیال، خالی! / در جشنواره فیلم کودک و نوجوان امسال چه گذشت؟ معرفی بهترین جایگزین‌های آیفون ۱۳ جدید سازمان ملل سکوت خود را در برابر جنایت تروریستی افغانستان بشکند رنگ بندی جدید کرونایی شهرستان های استان مرکزی/ زرد و نارنجی اما شکننده! عصبانیت اصلاح طلبها از حضور رئیسی در کنار مردم و ترس از مقایسه با دولت روحانی هدف‌گذاری تأمین ۱۰ هزار مگاوات برق کشور با استفاده از انرژی خورشیدی/۹۰۰ هزار تن پلی‌پروپیلن در کشور تولید می‌شود رویای وام بدون وثیقه/ شلیک خیانت در لبنان/ جمعه خونین قندهار شیشه عمر ژاردیم در دستان یحیی/ الهلال - پرسپولیس؛ بازی ریاضی/ اولین خارجی استقلال ثبت کرد صهیونیست‌ها از هواپیمای مسافربری برای سپر انسانی استفاده می‌کنند
شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳
کد خبر: 91284
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۱

جزئیات ساخت‌ اَبَر‌‌آزادراه‌ مشهد-نجف-مکه/استقبال بانک‌ها از تأمین مالی پروژه

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه آزادراه مشهد-نجف-مکه در ادامه مسیر آزادراه‌های حرم تا حرم و قم-پل زال است، گفت: این مسیر بزرگ آزادراهی، از مرز ایلام وارد خاک عراق و سپس نجف اشرف خواهد شد.

به گزارش دیار آفتاب؛ خیرالله خادمی در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره پیشنهاد احداث آزادراه مشهد ـ نجف ـ مکه ‌از سوی نخست‌وزیر عراق، اظهار داشت: ما پیش از این و حدود سه ماه پیش، با وزیر وقت راه و شهرسازی (محمد اسلامی)، جلسه‌ای با معاون نخست‌وزیر عراق داشتیم و در آن جلسه درباره این پروژه مطالبی عنوان شد.

‌معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: ما در کشور خودمان، طرح آزادراه حرم تا حرم را داریم یعنی از مشهد مقدس تا شهر قم، در ادامه مسیر هم آزادراه قم-پل زال را داریم، در این راستا طی جلساتی که با ‌طرف عراقی داشتیم، ‌مقرر شد این مسیر آزادراهی در ادامه با عبور از مرز ایران و عراق، به نجف اشرف هم متصل شود و حتی در آن جلسه، نقشه پیشنهادی را هم ارائه کردیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر آزادراه حرم تا حرم از مشهد مقدس تا قم، فعال است همچنین از قم تا پل زال در قالب آزادراه جزو برنامه‌های فعلی وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و اگر این پروژه آزادراهی از ‌پل زال تا نجف اشرف هم ادامه یابد، مسیر ترانزیتی مناسبی از نظر جابه‌جایی بار و مسافر ایجاد می‌شود.

خادمی گفت:‌ حال پیشنهاد جدید نخست‌وزیر عراق مبنی بر ساخت آزادراه از مشهد تا مکه، با محوریت همین جلسه سه ماه پیش است و این پیشنهاد طرف عراقی مبنی بر اتصال مشهد به مکه، نشان می‌دهد که آنها ‌از پیشنهاد سه ماه پیشِ ما، ‌استقبال کرده‌اند.

* ارتقای تعاملات سیاسی، اقتصادی و زیارتی ‌غرب آسیا با ساخت آزادراه مشهد-مکه

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه احداث این آزادراه از نظر توسعه حمل و نقل بار و مسافر بسیار استراتژیک خواهد بود‌، اظهار داشت:‌ قطعا ساخت مسیر آزادراهی مشهد-مکه، موجب ارتقای تعاملات سیاسی، اقتصادی، منطقه‌ای، زیارتی و گردشگری غرب آسیا خواهد شد، ضمن آنکه دسترسی به حرم امام رضا (ع) همچنین نجف اشرف و کربلا و از سوی دیگر مکه برای زوار راحت‌تر می‌شود.

وی تأکید کرد: طرف عراقی‌ از ساخت این آزادراه استقبال کرده است و به همین دلیل پیشنهاد تکمیل مسیر را تا مکه داده‌اند.

* اعلام آمادگی بانک‌ها برای تأمین مالی بخشی از آزادراه مشهد-مکه

خادمی درباره تأمین مالی ساخت این آزادراه از مشهد تا عراق و مکه، توضیح داد:‌ در حال حاضر در کشور ما تکمیل حلقه‌‌های مفقوده مسیر آزادراهی شمال شرق تا جنوب غرب در دستور کار است، در ادامه مسیر، از پل زال تا مرز ایران که در استان ایلام خواهد بود، توسط ایران و از مرز تا نجف اشرف توسط طرف عراقی ساخته خواهد شد‌ و با روش سرمایه‌گذاری خودشان خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره نحوه تأمین مالی ساخت این آزادراه در قطعه مربوط به ایران بیان کرد: بابت تأمین مالی ساخت این آزادراه در قطعه مربوط به کشور خودمان، برخی بانک‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گزارش فارس 13 مهر امسال بود که نخست وزیر عراق به دو طرف ایران و سعودی پیشنهاد کرد‌ جاده بین‌المللی از مشهد تا مکه با عبور از کربلا ساخته شود.

انتهای پیام/

captcha
آخرین اخبار