پایش دانش آموزان مشکوک به بیماری کرونا از منزل زلزله مالی در قفس توری‌ پرسپولیس/ بازگشت رادوشوویچ به کرواسی؛ احتمالاً پس از دربی! ادعای سخیف شبکه «تی.آر.تی» ترکیه درباره جزایر سه‌گانه ایرانی «نه» به توافق موقت/ ایران خواستار لغو تحریم‌هاست؛ نه تعلیق و توقف! آیا «سگ‌گردانی» حرام است؟ عرضه خودرو به دست خودروسازان محقق شد؟ ماجرای عجیب کارت عروسی‌ حمید و فائزه که به دست رهبر انقلاب رسید/ به جای طلا، سرویس نقره خریدیم فضیلت‌های کمک کردن به همسر در خانه از زبان پیامبر/عملی که با شهادت برابری می‌کند توقیف 15 دستگاه خودروی شوتی از سوی پلیس راه مرکزی طرح تروریستی داعش برای هدف قرار دادن سامراء
پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۵
کد خبر: 91274
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۲
کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگوی تفصیلی با دیارآفتاب:

افزایش صادرات نفتی با هدف تامین بودجه کشور اشتباه محض است/سفارتخانه های ایران در حوزه توسعه تجارت خارجی ضعیف عمل کردند

یونسی گفت: تعداد رایزن های تجاری و بازرگانی جمهوری اسلامی ایران با توجه به تعداد کشورهای همسایه بسیار کم است. در کنار این، سفارتخانه های کشورمان در کشورهای مختلف در زمینه بازاریابی و توسعه تجاری خارجی کشورمان بسیار ضعیف عمل کردند.

علی یونسی استاد اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور اراک در گفتگو با دیار آفتاب، در خصوص روز ملی صادرات و راهکارهای بهبود وضعیت صادرات گفت: بنظر می رسد اگر قرار باشد اقتصاد کشور از وابستگی به نفت رهایی پیدا کند تنها راهکار آن صادرات غیر نفتی باشد.

وی افزود: پس از تولید انبوه در هر جامعه ای، مصرف انبوه مورد توجه قرار می گیرد. به این معنی که اگر کشوری توانست سرمایه های فیزیکی و سرمایه های انسانی کافی را کنار هم آورده، تکنولوژی را بکار بگیرد و کالای با کیفیتی تولید کند، در صورتی که مصرف کننده ای برای آن وجود نداشته باشد، نتیجه ای جز شکست متوجه تولید کننده نخواهد بود.

یونسی ادامه داد: بخشی از مصرف را مصرف داخلی شکل داده و بخش دیگری را مصرف خارجی. لذا برخی کشورهای جهانخوار برای اهدافی از جمله تامین بازار مصرف خود دست به استعمار کشورهای کمتر توسعه یافته می زنند. برخی جنگ های ایجاد شده در طول تاریخ نیز با هدف فروش تسلیحات و محصولات تولید شده به آن کشورها انجام شده است.

این عضو هیئت علمی با بیان اینکه برای استمرار اشتغال در کشورمان باید به سمت تولید فراوان و تضمین مصرف آن در داخل و خارج باشیم، گفت: بایستی تعادل در توزیع کالا نیز رعایت شود تا بازار داخلی و بازار خارجی از دست نرود. به این معنی که نه وضعیت به شکلی باشد که دروازه صادرات را باز بگذاریم و هر چه کالا داریم به خارج بفرستیم و نیاز داخلی تامین نشود، نه اینکه راه خروج کالا از کشور را ببندیم که باعث از دست رفتن بازارهای صادراتی شویم. مشکلی که متاسفانه در سالهای گذشته بارها اتفاق افتاده و باعث از دست دادن بازارهای مختلف داخلی و خارجی شده است. این به دلیل عدم بازاریابی اصولی است.

افزایش صادرات نفتی با هدف تامین بودجه کشور اشتباه محض است

وی با اشاره به روی کار آمدن دولت سیزدهم که عزم خود را برای حل ریشه ای مشکلات جزم کرده است، گفت: صادرات نفتی و گسترش آن با هدف تامین بودجه اجرایی کشور اشتباه محض تجربه شده است. این در حالی است که دکترین جمهوری اسلامی ایران مخالف اداره کشور از طریق صادرات نفت است. لذا خطوط کلی پیش روی دولت سیزدهم ترسیم شده است و هر حرکتی که ایران را به صادرات نفت و درآمدهای نفتی وابسته کند، زمینه کاهش ارزش پول ملی و تهدید اقتصادی را برای ایران فراهم می کند.

یونسی ادامه داد: بایستی به جای افزایش صادرات نفت، تمرکز جدی را بر روی افزایش صادرات غیرنفتی قرار دهیم. اگر قرار است در سال پشتیبانی ها و مانع زدایی ها قدمی برداریم بایستی اولین گام را از صادرات آغاز کنیم. یعنی بایستی ابتدا زمینه را برای روان شدن صادرات کالا فراهم کنیم و پس از آن به دنبال تولید انبوه در کشورمان باشیم. همین دو اقدام باعث می شود بیکاری کاهش یافته، فقر کمتر شود و در ادامه توسعه کشور را شاهد باشیم.

سفارتخانه های ایران در حوزه توسعه تجارت خارجی ضعیف عمل کردند

این استاد اقتصاد اضافه کرد: تعداد رایزن های تجاری و بازرگانی جمهوری اسلامی ایران با توجه به تعداد کشورهای همسایه بسیار کم است. در کنار این، سفارتخانه های کشورمان در کشورهای مختلف در زمینه بازاریابی و توسعه تجاری خارجی کشورمان بسیار ضعیف عمل کردند. این در حالی است که بسیاری از سفارتخانه های کشورهای دیگر، مهمترین و اصلی ترین تمرکز خود را بر روی بخش اقتصادی قرار داده و برای صادرات کالای خود تلاشی حداکثری انجام می دهند.

وی با بیان اینکه ایران برای توسعه صادرات خود نیازمند بازاریاب های بین المللی است، تاکید کرد: حضور در نمایشگاه های بین المللی نیز راهکار خوبی است به شرطی که در چنین نمایشگاه هایی بجای حضور چند سیاستمدار که سررشته ای از اقتصاد نمی دانند، بازاریاب هایی قوی حضور پیدا کنند.

یونسی افزود: پس از بازاریابی در کشور خارجی، نیاز است پیوستگی صادرات همواره وجود داشته باشد و این مهم به پایداری تولید و هدف گذاری صحیح وابسته است. چرا که اگر صادرات به صورت منظم انجام نشود، کشور مقصد نیاز خود را از بازارهای رقیب برطرف می کند و ما بازنده ماجرا می شویم.

وی قاچاق کالا به کشورمان را از موانع صادرات دانست و تشریح کرد: زمانی که کالایی به کشور قاچاق شود، تولید داخلی را تضعیف کرده و تضعیف تولید داخل باعث می شود صادرات تضعیف شود. لذا همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند بایستی کالای قاچاق را آتش زد که ذکر این نکته دقیقا به خاطر تضعیف تولید داخلی است.

47میلیارد دلار، بیشترین صادرات غیرنفتی ایران 

یونسی با اشاره به آمار صادرات غیرنفتی ایران از سال 1350 تا سالهای اخیر، گفت: صادرات غیرنفتی کشور تا قبل از سال 1370 به 10میلیارد دلار نمی رسیده است. همینطور تا سال 1383 صادرات غیرنفتی رونق چندانی نداشت و عمده تمرکز کشور در بحث صادرات مواد نفتی بوده است. ولی خوشبختانه از سال 1383 توجه ویژه ای به این حوزه شد و این وضعیت تا سال 1390 ادامه داشت.

وی ادامه داد: از سال 1390 تا 1393 وضعیت صادرات غیرنفتی کشور نزولی بوده است. بار دیگر از 1393 تا 1396 روند رو به رشدی را تجربه کرده است و مجددا از 1396 تا سال گذشته که کرونا هم مزید بر علت شد، روند کاهشی پیدا کرده است. در مجموع در بهترین شرایط میزان صادرات غیر نفتی کشور به 47میلیارد دلار در سال 1395 رسیده است که این میزان در مقایسه با میزان صادرات نفتی عددی بسیار ناچیز است.

تنها 2درصد بازار همسایگان را کالاهای ایرانی تشکیل می دهد

این استاد اقتصاد با بیان اینکه تنها 2درصد بازار 15 کشور همسایه در اختیار ایران است، گفت: بیشترین بازاری که از کشورهای همسایه در اختیار ایران است مربوط به افغانستان است. این کشور 34درصد وارداتش را از ایران انجام می دهد. پس از آن عراق قرار دارد که نزدیک به 15درصد وارداتش را محصولات ایرانی در بر می گیرند. ارمنستان با 6درصد، ترکمنستان با 5 درصد، آذربایجان با 4درصد، پاکستان با 2درصد، عمان با 2درصد، 2درصد امارات، 1درصد ترکیه، 0.6 درصد قطر، 0.5 درصد کویت، 0.5 درصد عربستان و 0.2 درصد واردات روسیه با محصولات و کالاهای ایرانی صورت می پذیرد.

یونسی تصریح کرد: با توجه به اینکه صادر کننده های بسیاری در ایران فعالیت اقتصادی دارند، لذا اگر در حوزه بازاریابی، ایجاد زمینه های جدید صادراتی و تولید پایدار و مستمر بیشتر کار کنیم، می توان سهم بیشتری از بازار های همسایگان را در اختیار گرفت.

انتهای پیام/

captcha
آخرین اخبار