افزایش ۲۵ برابری آنتی‌بادی‌ با تزریق واکسن در دوز سوم فواید رژیم غذایی خام بر سلامت جسم و روان ظرفیت‌های فضای مجازی برای اشتغال زنان / «آموزش»؛ لازمه رشد مشاغل مجازی  بدون فوتی و شناسایی ۱۰۰ مورد مبتلا به کرونا ویروس در ۲۴ ساعت گذشته مردم اراک تیم آلومینیوم را دوست دارند و باید به آن بها داد/ اولویتم ساختار و حرفه‌ای بودن تیم است کدام اژدر‌های ایرانی قاتل ناو‌های هواپیمابر آمریکایی هستند؟ صعود آلومینیوم در ضیافت پنالتی ها/ وداع تلخ و زودهنگام محرم با جام حذفی آغاز اجرای موافقتنامه ۲۵ ساله ایران و چین موفقیتی راهبردی است توافق با چین فرمولی مجزا از روند مذاکرات است/ دوران دیپلماسی تک بعدی به پایان رسیده است بازیکن ژاپنی که الهام بخش کارتون «فوتبالیست ها» و شخصیت «سوباسا» شد
دوشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۳
کد خبر: 86782
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸
بیانات امام خمینی(ره) درباره انتخابات

از معیارهای انتخاب فرد اصلح تا توصیه به مشارکت حداکثری

در آستانه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم‌زمان با ششمین دوره انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا، مرور بیانات امام خمینی(ره) درباره انتخابات خالی از لطف نیست.

به گزارش دیار آفتاب؛ به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی با رهبری قاطعانه حضرت امام (س) و سرنگونی رژیم استبدادی پهلوی، برای اولین بار پس از سالها زمینه آزادی سیاسی و احقاق حقوق ملت فراهم شد. البته در آن دوره برخی دیدگاه های سنتی وجود داشت که هرگونه مراجعه به آراء عمومی را منتفی دانسته و استقبال بی سابقه مردم ایران از امام را برای هرگونه اقدامی کافی می دانستند.

اما امام خمینی (س) با بینش و تجربه سیاسی فوق العاده خود، در روزهایی که هنوز پیروزی انقلاب اسلامی کامل نشده بود، بارها با این دیدگاه ها برخورد کرده و ضرورت مراجعه به آراء مردم را مورد تأکید قرار می دادند. با مروری بر بیانات گوهربار حضرت امام (س) ابعاد کلی پدیده انتخابات از دیدگاه ایشان را مرور می کنیم: 

آزادی مردم در انتخابات

آزادی مردم در انتخابات یکی از توصیه های مهم و اساسی امام (س) بود که تقریباً در همه انتخابات  مورد تأکید ایشان قرار می گرفت.

«همان طور که بارها گفته ام، مردم در انتخابات آزادند و احتیاج به قیم ندارند، و هیچ فرد و یا گروه و دسته ای حق تحمیل فرد و یا افرادی را به مردم ندارند. جامعه اسلامی ایران،  که با درایت و رشد سیاسی خود جمهوری اسلامی و ارزش های والای آن و حاکمیت قوانین خدا را پذیرفته اند و به این بیعت و پیمان بزرگ وفادار مانده اند، مسلم قدرت تشخیص و انتخاب کاندیدای اصلح را دارند. البته مشورت در کارها از دستورات اسلامی است. مردم با متعهدین و معتمدین خویش مشورت می نمایند. و افراد و گروه ها و روحانیون در حد تذکرات قبلی در حوزه خود می توانند کاندیدا معرفی نمایند؛ ولی هیچ کس نباید توقع داشته باشد که دیگران اظهار نظر و اظهار وجود نکنند.»

تکلیف و مشارکت همگانی

اولین توصیه حضرت امام (س) به مردم در این زمینه آن بود که باور کنند که حضور آنها در صحنه ضروری است زیرا بر خلاف گذشته این حضور در نتیجه واقعی انتخابات مؤثر است و امری تشریفاتی نیست. بنابراین مشارکت همه اقشار مردم در انتخابات تکلیف الهی محسوب می شود:

«امروز مثل زمان سابق نیست. مثل زمان رژیم سابق نیست. رژیم سابق شما نمی توانستید. قدرت نداشتید، امروز قدرت دارید برای اینکه حفظ کنید حیثیت اسلام را و حفظ کنید مصالح کشور را و حفظ کنید استقلال خودتان را و حفظ کنید آزادی خودتان را...

مسئولیت همه طبقات دارند. مراجع مسئولند. علما مسئولند. ائمه جماعت مسئولند، خطبا مسئولند. تجار مسئولند. بازرگانان مسئولند. دانشگاهی ها مسئولند... همه مسئولند. تمام قشرهای مملکت امروز مسئولند... امروز مثل زمان سابق نیست که بگویید که ما قدرت نداشتیم،  نمی توانستیم. امروز می توانید. امروز همه قدرت دست ملت است.»

حضرت امام (س) صراحتاً دخالت و مشارکت در امور سیاسی را از تکالیف شرعی می دانستند:

«نگویید که دیگران رأی می دهند. من هم باید رأی بدهم، تو هم باید رأی بدهی، آن روستایی هم که در کنار مزرعه خودش کار می کند باید رأی بدهد؛ تکلیف است. این یک تکلیف الهی است... ما مکلفیم به اینکه در امور دخالت کنیم. ما مکلفیم در امور سیاسی دخالت کنیم؛ مکلیفم شرعاً؛ همان‏طور که پیغمبر می کرد؛ همان طور که حضرت امیر می کرد... این تکلیف آقایان است که راجع به مسائل اسلامی، که پیش می آید، چه وکیل بخواهید تعیین کنید و چه ـ عرض بکنم که ـ رئیس جمهور بخواهید تعیین کنید، باید در صحنه باشید؛ عذری ندارید که بروید کنار بنشینید.»

معیارهای انتخاب افراد

جنبه قابل توجه دیگری که در بیانات گرانقدر حضرت امام (س) در باب انتخابات وجود دارد مسأله معیارهای مورد نیاز برای انتخاب کاندیداها یا نامزدهای شرکت کننده در انتخابات است.

«انتخابات یک محکی هم برای خودتان است که ببینید آیا می خواهید انتخاب اصلح بکنید برای خودتان، یا برای اسلام؟ اگر برای خودتان باشد،  شیطانی است. و اما اگر انتخاب اصلح برای مسلمان هاست، «کی و از کجاست» مطرح نیست، از هر گروهی باشد، حزب باشد یا غیر حزب، نه حزب اسباب این می شود که غیر آن فاسد، و نه صد در صد حزبی بودن باعث صلاح آن هاست. و انتخاب اصلح برای مسلمین یعنی انتخاب فردی که تعهد به اسلام و حیثیت آن داشته باشد؛  و همه چیز را بفهمد، ...  اسلامِ تنها کافی نیست، بلکه باید مسلمانی باشد که احتیاجات مملکت را بشناسد و سیاست را بفهمد و مطلع به مصالح و مفاسد کشور باشد، و ممکن است به شما و گروه شما هم مربوط نباشد. اگر اصلح را انتخاب کردید، کاری اسلامی می کنید.»

انتهای پیام/

captcha
آخرین اخبار