عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی:

سازوکار قیمت گذاری شورای رقابت جای سؤال دارد/تحریک بازار خودرو توسط افرادی که باید در آرامش آن نقش‌آفرینی کنند تعجب‌آور است

سلیمی عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصمیم اخیر شورای رقابت برای آزادسازی قیمت برخی خودروها گفت: زمانی که بازار در حال آرامش پیدا کردن است این تحریک بازار توسط افرادی که خودشان باید در حوزه ثبات قیمت‌ها و آرامش بازار نقش‌آفرینی کنند چیز تعجب‌آوری است.
کد خبر: ۸۱۴۰۳ تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیار آفتاب؛ با بیان اینکه برای مجلس سؤالاتی در رابطه با قیمت و کیفیت خودرو وجود دارد گفت: نحوه ثبت‌نام‌ها، ارتباط خودروسازان با بخش‌های پایین‌دستی خود و قطعه سازان، ارتباط خودروسازان با واردکنندگان عمده قطعات و برخی از دلالان بزرگ سؤالاتی است که در ذهن بسیاری از نمایندگان نقش بسته است.

سلیمی ادامه داد: این سؤالات باعث شد دو اتفاق در مجلس یازدهم رقم بخورد، اول اینکه طرحی برای قیمت‌گذاری و ساماندهی بازار خودرو در کمیسیون صنایع مصوب شد و برای صحن ارائه شده است و اقدام بعدی نیز تحقیق و تفحص از خودروسازان است که هفته گذشته نیز در صحن رأی آورد و به‌زودی باید هیئت تحقیق و تفحص مشخص شود و کار را شروع کند.

سازوکار قیمت گذاری شورای رقابت جای سؤال است/ نقش سازمان حمایت نادیده گرفته می‌شود

این نماینده درخواست‌کننده تحقیق و تفحص از بررسی عملکرد شرکت‌های خودروسازی گفت: واقعیت این است که نمی‌دانیم شورای رقابت و سازمان حمایت چگونه هماهنگ می‌شوند، کار سازمان حمایت دفاع از حقوق مصرف‌کنندگان است ولی اینکه در قیمت‌گذاری‌ها نقش سازمان حمایت نادیده گرفته می‌شود این جای اماواگر دارد.

وی تصریح کرد: درباره شورای رقابت هم سؤالی که امروز وجود دارد سازوکار قیمت‌گذاری توسط این شورا است که باید به‌صورت شفاف دلایل و مستندات را در اختیار مردم بگذارند ولی این‌ها باعث سؤال شده است.

چرا باید هزینه بی‌انضباطی‌ها در بخش‌های دیگر را مردم بپردازند؟!/ برخی مدیران خودروسازی صرفاً با توصیه رئیس شده اند

عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: امروز تقریباً این مسئله مشخص‌شده است که هزینه ساخت خودرو در ایران بسیار بالاست یعنی خودروسازان به دلیل عدم انضباط مالی هزینه تولید بسیار بالایی دارند و دود آن به چشم مردم می‌رود اما چرا باید هزینه بی‌انضباطی‌ها در بخش‌های دیگر را مردم بپردازند؟

سلیمی با بیان اینکه هزینه‌های سنگین خودروسازان به دلایل متعددی برمی‌گردد گفت: یکی از دلایل تعداد نیروهایی که به کار گرفته‌اند و بیش از نیاز است، نوع نیروهایی که گاها بدون تخصص به کار گرفته می‌شوند مخصوصاً در بخش‌هایی از حوزه‌های مدیریتی که برخی صرفاً با توصیه رئیس شده‌اند حتماً هزینه‌های سنگینی را به مجموعه تحمیل می‌کند.

تحریک بازار توسط افرادی که باید در آرامش آن نقش‌آفرینی کنند تعجب‌آور است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصمیم اخیر شورای رقابت برای آزادسازی قیمت برخی خودروها گفت: زمانی که بازار در حال آرامش پیدا کردن است این تحریک بازار توسط افرادی که خودشان باید در حوزه ثبات قیمت‌ها و آرامش بازار نقش‌آفرینی کنند چیز تعجب‌آوری است.

وی افزود: سازمان بازرسی به این مسئله ورود پیدا کرده است و امیدواریم کار را به‌صورت جدی ادامه یابد و اجازه ندهند مسئله دچار مرور زمان بشود و در حد یک مصاحبه و خبر رسانه‌ای نباشد.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه مردم تحمل استرس‌های خودساخته را ندارند تصریح کرد: قبلاً آقایان می‌گفتند تحریم اما الآن که بحث تحریم نیست مشخص است که یک تصمیم غیردقیق در زمان نامناسب بازار را دچار نوعی آشفتگی کرده است.

تفسیر قانون اساسی شأن شورای نگهبان است آقای روحانی بازار را مدیریت کنند!

سلیمی ادامه داد: بازار مرغ و تخم و مرغ، بازار خوراک دام و بازار خودرو انسان را شگفت‌زده می‌کند اما آقای رئیس‌جمهور دنبال تئوری پردازی کلان در مباحث عجیب‌وغریب است؛ تازه به این فکر افتاده‌اند که قانون اساسی را تفسیر کنند، تفسیر قانون اساسی شأن شورای نگهبان است آقای رئیس‌جمهور وضعیت بازار را درست مدیریت کنند و اجازه ندهد با اعصاب و روان مردم بازی شود.

به نحوه تحقیق و تفحص مجلس دهم ایراداتی داریم

نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که چرا به تحقیق و تفحص انجام‌شده در اواخر مجلس دهم استناد نمی‌شود گفت: ما به نحوه انجام این کار در مجلس دهم ایراداتی داریم، پرونده آن تحقیق و تفحص نتوانست در قوه قضائیه باز شود و در نهایت نتوانست جلوی این بازار آشفته را بگیرد و حالا مجلس یازدهم به این مسئله ورود کرده است تا بدون اینکه تحت‌فشار قرار بگیرد این موضوع را ساماندهی کند.

انتهای پیام/