تصادف زنجیره ای 8 وسیله نقلیه در پل بسیج اراک سه مجروح داشت آلومینیوم اراک-فولاد خوزستان/ خطیبی به دنبال اولین برد، نکونام در اندیشه صدر نشینی ترور دانشمندان نشانه ضعف و ناتوانایی دشمنان است/ ماهیت پلید رژیم صهیونیستی نزد جامعه ورزشی کشور کاملاً روشن است مشاور خانواده نماینده بخش معدن در اتاق بازرگانی شد/ فرارهای مالیاتی با کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای انجام می‌شود واکنش‌ها به ترور شهید فخری زاده به‌گونه‌ای باشد که لرزه بر اندام دشمنان بیندازد/ملت ایران راه پرافتخار شهدای خود را باقوت ادامه می‌دهند اقدامات مجلس یازدهم از حمایت معیشتی تا طرح جمعیت و تعالی خانواده شتاب بخشی به روند اجرای پروژه‌های عمرانی شازند با ورود قرارگاه خاتم‌الانبیاء/تکمیل 5 پروژه با اعتبار 300 میلیارد تومانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت حجت‌الاسلام شهیدی را تسلیت گفتند. میراث حسن روحانی برای اصلاح‌طلبان چیست؟ وزارت اطلاعات: سرنخ‌هایی از عاملان حمله تروریستی به دست آمده است
دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۵
کد خبر: 79889
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی:

مجلس بنا دارد عرضه و تولید خودرو را به‌صورت جدی ساماندهی کند /خودروسازان، قطعه سازان را استثمار کرده‌اند

حجت‌الاسلام سلیمی با اشاره به تصویب کلیات طرح ساماندهی تولید و عرضه خودرو در کمیسیون صنایع گفت: مجلس وارد این مسئله شده است و این بدین معنا نیست که این طرح نهایی شده باشد اما بنا دارد این حوزه‌ها را به‌صورت جدی ساماندهی کند.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیار آفتاب، با اشاره به تصویب کلیات طرح ساماندهی تولید و عرضه خودرو و مشکلات فعلی بازار خودرو گفت: چند مشکل در بحث خودرو وجود دارد که بحث اول قیمت است و اینکه واقعاً قیمت خودرو چقدر است نه اینکه کارخانه اعلام می‌کند و در بازار وجود دارد.

این عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: معضل دوم بورس‌بازی‌هایی است که ما امروز در حوزه خودرو با آن مواجه هستیم یعنی بسیاری از کسانی که امروز خودرو می خرند آن را به‌عنوان یکی کالای سرمایه‌ای خریداری می‌کنند نه مصرفی و این چیز عجیبی است در ایران که در سایر کشورها سابقه و نمونه ندارد.

وی افزود: سازوکاری که خودرو از حالت کالای سرمایه‌ای خارج و به حوزه کالای مصرفی وارد شود متأسفانه امروز وجود ندارد و یکی از مباحثی که در این طرح دنبال می‌شود این است.

سلیمی با اشاره به اینکه مابین قیمت کارخانه و بازار تفاوت وجود دارد و این مسئله باعث سودجویی عده‌ای خاص شده است اظهار کرد: متأسفانه نوع عرضه به نحوی است که زمینه برای سودجویی فراهم است و برای اینکه جلوی این مسئله گرفته شود بناست سازوکاری اندیشیده شود که این افزایش قیمت به جیب عده‌ای خاص سرازیر نشود حالا یا به‌صورت مالیات یا نوع دیگری 80 درصد آن اخذ شود وبه سمت حمایت از تولید خودرو و برخی مباحث دیگر هدایت شود که در حال پیگیری است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات صنعت قطعه‌سازی و بدهی خودروسازان به این صنعت گفت: متأسفانه خودروسازان الآن قطعه سازان را استثمار کرده‌اند، سرمایه قطعه ساز چندین سال دست خودروساز باقی ماند و زورشان هم به‌جایی نمی‌رسد و این‌ها باید ساماندهی شود.

وی ادامه داد: متأسفانه امروز جای نوع حمایت از قطعه ساز خالی است و واردات بی‌رویه و مافیای واردات قطعه اقتصاد داخلی را زمین‌گیر کرده است.

نماینده مردم محلات و دلیجان تصریح کرد: یکی از بحث‌هایی که در این طرح مطرح است مرتبط با موضوع کیفیت است امروز نه خودروساز و نه مصرف‌کننده از کیفیت راضی نیست و چیز عجیبی است که هیچ‌کس راضی نیست اما هنوز هم تولید می‌کنند.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مجلس وارد این مسئله شده است و این بدین معنا نیست که این طرح نهایی شده باشد اما بنا دارد این حوزه‌ها را به‌صورت جدی ساماندهی کند، این فعلاً کلیات است و ممکن است چکش‌کاری شود ولی امیدواریم با نهایی شدن آن از این فضا خارج شویم به سمت ساماندهی بازار خودرو حرکت کنیم.

انتهای پیام/

captcha