تصادف زنجیره ای 8 وسیله نقلیه در پل بسیج اراک سه مجروح داشت آلومینیوم اراک-فولاد خوزستان/ خطیبی به دنبال اولین برد، نکونام در اندیشه صدر نشینی ترور دانشمندان نشانه ضعف و ناتوانایی دشمنان است/ ماهیت پلید رژیم صهیونیستی نزد جامعه ورزشی کشور کاملاً روشن است مشاور خانواده نماینده بخش معدن در اتاق بازرگانی شد/ فرارهای مالیاتی با کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای انجام می‌شود واکنش‌ها به ترور شهید فخری زاده به‌گونه‌ای باشد که لرزه بر اندام دشمنان بیندازد/ملت ایران راه پرافتخار شهدای خود را باقوت ادامه می‌دهند اقدامات مجلس یازدهم از حمایت معیشتی تا طرح جمعیت و تعالی خانواده شتاب بخشی به روند اجرای پروژه‌های عمرانی شازند با ورود قرارگاه خاتم‌الانبیاء/تکمیل 5 پروژه با اعتبار 300 میلیارد تومانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت حجت‌الاسلام شهیدی را تسلیت گفتند. میراث حسن روحانی برای اصلاح‌طلبان چیست؟ وزارت اطلاعات: سرنخ‌هایی از عاملان حمله تروریستی به دست آمده است
دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۲
کد خبر: 79009
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۳
به مناسبت 1182اُمین سالروز امامت حضرت ولیعصر(عج)؛

رهبر انقلاب: فرج یعنی هر بن‌بستی قابل گشودن است/ فرج بعد از پر شدن دنیا از ظلم و جور، باوری غلط است

مقام معظم رهبری در خصوص معنای انتظار فرج می فرمایند: انتظار فرج یک مفهوم بسیار گسترده است، یک انتظار، انتظار فرج نهایی است. معنای دیگر این است که هر بن بستی قابل گشودن است. وقتی در نهایت زندگی انسان، در مقابله با این همه حرکت ظالمانه و ستمگرانه، خورشید فرج ظهور خواهد کرد پس در بن بست های جاری زندگی هم همین متوقع و مورد انتظار است. این درس انتظار واقعی به همه انسان هاست. لذا انتظار فرج را افضل اعمال دانسته اند.

به گزارش دیار آفتاب؛ 8 ربیع الاول سال 260 هجری قمری، مصادف با شهادت امام حسن عسکری(ع) و آغاز امامت آخرین ذخیره الهی است. 1182 سال از امامت ایشان می گذرد و در این مدت انسان های بسیاری به دنیا آمده اند و از دنیا رفته اند. شاید به نظر برسد افرادی که طی این مدت در انتظار فرج بوده اند، با توجه به اینکه امام خود را ندیدند، انتظاری بیهوده کشیده اند و به مقصود خود نرسیده اند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در مجموعه بیاناتی، در خصوص انتظار فرج مطالبی را گفته اند که مرور و مطالعه آن خالی از لطف نیست. این مجموعه بیانات به همراه سخنان دیگر ایشان درباره ائمه اطهار(ع) در کتابی با عنوان انسان 250 ساله گردآوری شده که مطالعه آن برای مسلمانان و خصوصا شیعیان بسیار مفید فایده است.

مطالب زیر قسمت هایی از سخنان آیت الله خامنه ای است که در کتاب مذکور هم آمده است:

اصل مهدویت مورد اتفاق همه مسلمان هاست. ادیان دیگر هم در اعتقادات خودشان انتظار منجی را در نهایت زمانه دارند. آن ها هم در یک بخش قضیه، مطلب را درست فهمیده اند؛ اما در بخش اصلی قضیه، که معرفت به شخص منجی است دچار نقص معرفتند. شیعه، با خبرِ مسلم و قطعی خود، منجی را با نام، با نشان، با خصوصیات و با تاریخ تولد می شناسد.(29/6/1384)

حقیقت این است که شیعیان وقتی منتظر مهدی موعودند، منتظر آن دست نجات بخش هستند و در عالم ذهنیات غوطه نمی خورند. یک واقعیتی را جستجو می کنند که این واقعیت وجود دارد. حجت خدا در بین مردم زنده است، موجود است، با مردم زندگی می کند، مردم را می بیند، با آنهاست، دردهای آنها، آلام آنها را حس می کند. انسان ها هم، آن هایی که سعادتمند باشند، ظرفیت داشته باشند، در مواقعی به طور ناشناس او را زیارت می کنند. او وجود دارد و با آن ها زندگی می کند.(25/8/1387)

معنای انتظار فرج

انتظار فرج یک مفهوم بسیار وسیع و گسترده ای است. یک انتظار، انتظار فرج نهایی است؛ یعنی اینکه بشریت اگر می بیند طواغیت عالم، چپاولگری می کنند، نباید خیال کند که سرنوشت دنیا همین است. بداند که این وضعیت یک وضعیت گذراست و آن چیزی که متعلق به این عالم و طبیعت این عالم است، عبارت است از استقرار حکومت عدل و او خواهد آمد. وقتی به ما می گویند منتظر فرج باشید فقط این نیست که منتظر فرج نهایی باشید، بلکه معنایش این است که هر بن بستی قابل گشودن است. فرج یعنی این، فرج یعنی گشایش. مسلمان با درس انتظار فرج می آموزد و تعلیم می گیرد که هیچ بن بستی در زندگی بشر وجود ندارد که نشود آن را باز کرد. وقتی در نهایت زندگی انسان، در مقابله با این همه حرکت ظالمانه و ستمگرانه، خورشید فرج ظهور خواهد کرد پس در بن بست های جاری زندگی هم همین متوقع و مورد انتظار است. این درس انتظار واقعی به همه انسان هاست. لذا انتظار فرج را افضل اعمال دانسته اند.

انتظار یک عمل است، بی عملی نیست. نباید اشتباه کرد و خیال کرد که انتظار یعنی اینکه دست روی دست بگذاریم و منتظر بمانیم تا یک کاری بشود. انتظار یک آماده سازی است. یک تقویت انگیزه در دل و درون است، یک نشاط و تحرک و پویایی است در همه زمینه ها. بنابراین هم باید منتظر فرج نهایی بود، هم باید منتظر فرج در همه مراحل زندگی فردی و اجتماعی بود. اجازه ندهید یأس بر دل شما حاکم بشود، انتظار فرج داشته باشید و بدانید که این فرج، محقق خواهد شد؛ مشروط بر اینکه انتظارتان، انتظار واقعی باشد، عمل باشد، تلاش باشد، انگیزه باشد، حرکت باشد. (29/6/1384)

ویژگی های جامعه در زمان ظهور امام زمان(عج)

امام زمان(عج) جامعه اش را بر این چند پایه بنا می کند؛ اولا بر نابود کردن و قلع و قمع کردن ریشه های ظلم و طغیان. یعنی در جامعه ای که در زمان ولی عصر(عج) ساخته می شود باید ظلم و جور نباشد، نه اینکه فقط در ایران نباشد، یا در جوامع مسلمان نشین نباشد، در همه دنیا نباشد. نه ظلم اقتصادی، نه ظلم سیاسی، نه ظلم فرهنگی و نه هیچ گونه ستمی در آن جامعه دیگر وجود نخواهد داشت. باید استثمار و اختلاف طبقاتی و تبعیض و نابرابری، زورگویی و گردن کلفتی و قلدری از عالم ریشه کن بشود. این خصوصیت اول.

خصوصیت دوم جامعه ایده آلی که امام زمان(عج) آن را می سازد، بالا رفتن سطح اندیشه انسان است. هم اندیشه علمی انسان، هم اندیشه اسلامی انسان. یعنی در دوران ولی عصر(عج) شما باید نشانی از جهل و بی سوادی و فقر فکری و فرهنگی در عالم پیدا نکنید.

خصوصیت سومی که جامعه امام زمان(عج) دارا هست اين است كه در آن روز همة نيروهاى طبيعت و همة نيروهاى انسان استخراج مى‌شود، چيزى در بطن زمين نمى‌ماند كه بشر از آن استفاده نكند. اين همه نيروهاى معطل طبيعى، اين همه زمين هايى كه مى‌تواند انسان را تغذيه كند، اين همه قواى كشف نشده، مانند نيروهايى كه قرنها در تاريخ بود. مثلا نيروى اتم، نيروى برق و الكتريسیته؛ قرن ها بر عمر جهان مى‌گذشت اين نيروها در بطن طبيعت بود، اما بشر آنها را نمى‌شناخت، بعد يك روزى به تدريج استخراج شد. همة نيروهاى بي شمارى كه از اين قبيل در بطن طبيعت هست در زمان امام زمان استخراج مى‌شود.

جملة ديگر و خصوصيت ديگر اين است كه محور در دوران امام زمان، محور فضيلت و اخلاق است. هركس داراى فضيلت اخلاقى بيشتر است او مقدم تر و جلوتر است. (6/4/1359)

در يك روايت ديگر باز ناظر به وضع اقتصادى مى‌فرمايد: بين مردم آنچنان مساوات در امور مالى و اقتصادى را برقرار خواهد كرد، كه يك نفر فقيرى كه شما بتوانيد زكات مالتان را به او بدهيد پيدا نخواهيد كرد؛ و اينجا زكات طبعاً مصروف خواهد شد براى مصارف عمومى و به فقرا ديگر داده نمى‌شود، چون فقيرى آن روز در دنيا نيست؛ و از اين قبيل روايات كه ترسيم‌كنندة يك بهشت اسلامى و يك دنياى واقعى است.

فرج بعد از پر شدن دنیا از ظلم و جور، باوری غلط است

يك نكته اى كه وجود دارد اين است، كه تبليغات غلط در ذهن مردم اينجور فرو كرده بود در طول سالهاى متمادى، كه قبل از قيام حضرت مهدى‌(عج) هر اقدامى و حركت اصلاحى بى‌فايده است. استدلال مى‌كردند به اينكه دنيا بايد پر بشود از ظلم و جور تا بعد حضرت مهدى ظهور كند و تا دنيا پر از ظلم و جور نشده باشد، حضرت مهدى ظهور نخواهد كرد. مى‌گفتند كه آن حضرت ظهور مى‌كند بعد از آنى‌كه دنيا پر از ظلم و جور شده باشد.

نكته اى كه اينجا وجود دارد اين است كه در تمام رواياتى كه در باب حضرت مهدى هست، اين جمله اينجورى است: "خداوند به وسيله او زمين را پر از عدل و داد مى‏كند، همانطور كه از ظلم و ستم پر شده باشد". در يك‌جا بنده تا حالا نديدم باشد که "بعد از اینکه دنیا از ظلم و جور پر شد، ایشان ظهور می کنند". يعنى پر كردن دنيا از عدل و داد به وسيله حضرت مهدى، بلافاصله بعد از آن نيست كه دنيا پر از ظلم و جور شده باشد. نه، بلكه همانطورى كه در طول تاريخ بارها، نه يك بار نه در يك زمان، در زمانهاى گوناگون دنيا پر بوده از ظلم و جور، يك‌چنين روزى را همچنان‌كه دنيا ديده، يك روزى را هم خواهد ديد كه در سرتاسر آفاق اين عالم پهناور يك جا نباشد كه نور عدل در آن نباشد. يك جا نباشد كه ظلم در آنجا حكومت داشته باشد. يك جا نباشد كه انسانها از فشار، از ظلم، از جور حكومتها، از جور گردن‌كلفتها، از تبعيض ها رنج ببرند. يعنى اين وضعى كه امروز در دنيا اغلبيت دارد و يقينا يك روز در دنيا عموميت داشته، اين تبديل خواهد شد به عموميت عدل.(21/1/1366)

ملت های دنیا فرج را می خواهند ولی راه آن را نمی دانند

امروز كار انسانيت در گره هاى سخت، پيچيده و گره خورده است. امروز فرهنگ مادى، به زور به انسانها تحميل شده است؛ اين يك گره است. امروز در سطح دنيا تبعيض، انسانها را مى‌آزارد؛ اين گره بزرگى است. امروز كار ذهنيت غلط مردم دنيا را به آنجا رسانده اند كه فرياد عدالتخواه يك ملت انقلابى در ميان عربده هاى مستانه قدرت گرايان و قدرتمندان گم مى‌شود؛ اين يك گره است. امروز مستضعفان آفريقا و آمريكاى لاتين و ميليونها انسان گرسنه آسيا و آسياى دور، ميليون ها انسان رنگين پوستى كه از ستم تبعيض نژادى رنج مى‌برند، چشم اميدشان به يك فريادرس و نجاتبخش است و قدرتهاى بزرگ نمى‌گذارند نداى اين نجاتبخش به گوش آنها برسد؛ اين يك گره است. فرج يعنى باز شدن اين گره ها. ديد را وسيع كنيد، به داخل خانه خودمان و زندگى معمولى خودمان محدود نشويم، در سطح دنيا انسانيت فرج مى‌طلبد، اما راه فرج را نمى‌داند.

شما ملت انقلابى مسلمان بايد با حركت منظم خود در تداوم انقلاب اسلامى به فرج جهانى انسانيت نزديك بشويد و شما بايد به سوى ظهور مهدى موعود و انقلاب نهايى اسلامى بشريت كه سطح عالم را خواهد گرفت و همه اين گره ها را باز خواهد كرد قدم به قدم، خودتان نزديك بشويد و بشريت را نزديك كنيد، اين است انتظار فرج. مملكت ما، مملكت امام زمان است. انقلاب ما، انقلاب امام زمان است، زيرا انقلاب اسالم است. (29/3/1360)

حكومتى كه امروز در دست شما مردم است آرزوى هزار سالة مؤمنان به الله بوده است. امامان همه در اين خط حركت كرده اند كه حاكميت خدا را، حاكميتِ قانون الهى را بر جامعه ها حكومت بدهند. تلاش ها شده است، جهادها شده است، زجرها كشيده شده است. زندانها و تبعيدها و شهادت هاى پرثمر و پربار در اين راه تحمل شده است. امروز اين فرصت را شما پيدا كرده ايد؛ همچنانى‌كه بنى‌اسرائيل پس از قرنها اين فرصت را در زمان سليمان پيغمبر و داوود پيغمبر پيدا كردند. آنچه را كه داريد، اى امت مسلمان، اى ملت قهرمان و مبارز ايران قدر بدانيد، خود را نگاه داريد تا اِنشاءالله اين حكومت به حكومت حضرت ولى عصر موعود، صاحب الزمان(عج)  منتهى بشود. (18/2/1360)

انتهای پیام/

captcha