مراسم زیارت اربعین از منازل در سراسر کشور برگزار می‌شود ارزش اقتصادی هفت کیلوگرم گل خشک، معادل یک بشکه نفت است/ چگونه محلات به هلند ایران تبدیل شد آماده میزبانی از وزیران خارجه آذربایجان و ارمنستان هستیم گروسی: سال گذشته بیش از ۴۰۰ بازرسی در ایران داشتیم مجیدی به نیمکت استقلال نزدیک شد/ خوشبختی یحیی با دبل عیسی/ مستر پیتر! هرگز یک ایرانی را تحقیر نکن نسل کشی غیررسمی در آمریکا/ پیشتازی تورم مسکن از تسهیلات ۴۰۰ میلیونی/ ورود مقامات قضائی به ماجرای مصادره‌ها امیر جدید کویت کیست؟/ تداوم نقش میانجی‌گرایانه در دوره «شیخ نواف» قیمت روز گوشی موبایل در ۱۰ مهر دشمن در جنگ نظامی هماورد ایران نیست/ نبرد فعلی، فرهنگی و اقتصادی است خضریان از خلع ید مدیریت فعلی شرکت هفت تپه تا پایان آبان ماه خبر داد
پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۸
کد خبر: 783
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۱
میترا لطفی:

نقش سواد رسانه ای در جوامع امروز

سواد رسانه ای مهارت لازم را برای برقراری ارتباطی متفکرانه و آگاهانه با رسانه ها را به همه افراد می آموزد و این امکان را به همه افراد جوامع می دهد که در میان بمباران اطلاعاتی دست به گزینشی درست بزنند.
به گزارش دیار آفتاب؛ به نقل از زرخبر، در جوامع امروزی شاهد تغییر و تحول سریع در ارتباطات که موجب پیشرفت تکنولوژی اطلاعاتی و ارتباطی و حضور فزاینده وسایل ارتباط جمعی و قرار گرفتن افراد جوامع مختلف در مقابل بمباران اطلاعاتی این وسایل هستیم.

در عصر حاضر که همه افراد در جوامع مختلف از کودکان تا کهنسالان در معرض بمباران اطلاعاتی قرار دارند برهمه افراد امری واجب است که درمقابل سیلی عظیم از اطلاعات به سطحی معقول از مهارت و دانش دست یابند تا بتوانند از حالت یک سویه و انفعالی با رسانه خارج شوند و ارتباطشان را با رسانه حفظ نمایند.

محیط پیرامونی ما سرشار از رسانه های مختلف و تکنولوژی های نوین ارتباطی و اطلاعاتی است که به صورت فراگیر در تمام نقاط دنیا گسترده شده است و به طور فزاینده ای اطلاعات، سرگرمی و آگهی های مختلفی را به ما عرضه می دارند.

عده ای از افراد در جوامع مختلف بر این موضوع عقیده دارند که فناوری ارتباطی و اطلاعاتی  سبب دستیابی افراد به توسعه انسانی می شود ولی اگر با نگاه کلی به موضوع بی اندیشیم به این نتیجه می رسیم که، تنها استفاده افراد از رسانه ها و فن آوری های نوین ارتباطی نمی تواند سبب دستیابی افراد جوامع به  توسعه انسانی شود بلکه ما نیازمند آن هستیم که بدانیم در فضای امروزی و سیل عظیمی از اطلاعات و آگهی هایی که از طریق این رسانه ها به تمامی انسان های جوامع مختلف عرضه می شود چگونه اطلاعات مفید را از اطلاعات غیر مفید تشخیص دهیم و در کل به شناختی کلی از زندگی  در عصری که رسانه ها و ارتباطات در تمامی جوامع گسترده و تمامی انسان ها را در بر گرفته است برسیم.

با این حال، که همه انسان ها در مقابل موج فزاینده بمباران اطلاعاتی و ارتباطی قرار دارند این امر ضروری به نظر می رسد که افراد از میان سیل عظیم اطلاعاتی که از طریق رسانه های مختلف در دسترس آن ها قرار می گیرد دست به انتخابی آگاهانه زنند و این امر با در برداشتن سواد رسانه ای امکان پذیر است.

سواد رسانه ای مهارت لازم را برای برقراری ارتباطی متفکرانه و آگاهانه با رسانه ها را به همه افراد می آموزد و این امکان را به همه افراد جوامع می دهد که در میان بمباران اطلاعاتی دست به گزینشی درست زده و اطلاعات مفید را از اطلاعات غیر مفید تشخیص و جدا کنند و مخاطبان را از حالت انفعالی خارج می کند و به مخاطبانی فعال تبدیل می کند گه آگاهانه دست به انتخاب می زنند.

این فرایند تنها مختص به گروهی خاص از افراد جوامع از جمله متخصصان و قشر تحصیل کرده نیست بلکه سواد رسانه ای همه اقشار جامعه از کودکان تا کهنسالان را در بر می گیرد.

باید به این موضوع توجه داشت که، سواد رسانه ای امری ثابت و مربوط به زمان و مکان خاصی نیست بلکه سواد رسانه ای امری دائمی است که مدام در حال تغییر و تحول است و این امر مستلزم آن است که افراد جوامع بر سطح دانش خود بی افزایند و با توجه به راه کارهای جدید به نقد و تفسیر پیام ها پرداخته و از اطلاعات روز دنیا بهره بگیرند.

یادداشت: میترا لطفی

انتهای پیام/س

captcha