خنداب ۴۰۰ موقوفه دارد/ تشکیل اولین شورای خیریه شهرستان هزینه‌های تولید خودرو در کشور بسیار بالا است/ اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودرو فساد زا است زن قانون‌شکن در نجف‌آباد دستگیر شد/ تجمع اعتراضی نجف آبادی‌ها به هنجارشکنی پشت پرده نایاب شدن انسولین/ دارایی‌ها زیر ذره بین مالیات/ دلار با طلا آب رفت از پایان بحران برانکو و آغاز چالش کالدرون تا ماجرای تمدید قرارداد ستاره‌های استقلال و پرسپولیس قدردانی رهبری از ناجا/ مردم از برخورد با منکرات استقبال می‌کنند کاهش قیمت خودرو کلید خورد تغییر رفتار معامله‌گران بزرگ بازار ارز/ کاهش بهای طلا و ارز تا کجا ادامه دارد؟ فوتونیوز| نتیجه استیضاح چیزی جز فشار بیشتر بر مردم نیست سلامت عادلانه | واکسن آنفلونزا موجود نیست؛ لطفا سوال نفرمایید! / وعده واکسن ایرانی هم محقق نشد
چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۵
کد خبر: 77516
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱
رزمنده دفاع مقدس:

بیماران بستری در بیمارستان برای بستری رزمندگان مجروح با رضایت خودشان از بیمارستان مرخص می شدند/تنها 10 درصد از مفاهیم دفاع مقدس به جامعه منتقل شده است

صفرزاده رزمنده دفاع مقدس با اشاره به اینکه دوران دفاع مقدس اقیانوسی از مفاهیم و صحبت ها دارد که شاید تاکنون چشمه ای از آن را بیان کردیم گفت: تاکنون تنها 10درصد از مفاهیم دوران دفاع مقدس را توانسته ایم به جامعه منتقل کنیم .

به گزارش دیار آفتاب؛  اولین میزگرد چهلمین سالگرد دفاع مقدس با حضور ابوالقاسم صفرزاده و مجتبی مختاری دو نفر از رزمندگان دفاع مقدس در دفتر پایگاه خبری دیارآفتاب برگزار شد و رزمندگان از خاطرات و تجربیات خود، نکاتی را بیان کردند.

ابوالقاسم صفرزاده رزمنده و یادگار هشت سال دفاع مقدس در این میزگرد با اشاره به سابقه آغاز جنگ هشت ساله علیه ایران گفت: قبل از هرگونه صحبت از دفاع مقدس باید به این موضوع پرداخت که جنگ علیه جمهوری اسلامی چرا آغاز شد که در پاسخ باید گفت صدام با انگیزه‌های ارضی، مرزی و منطقه‌ای که از سال‌ها قبل دنبال می کرد روی عوارض مناطق و شهرهایی چون بصره و خرمشهر بین حکومت عثمانی و ایران این منازعات و درگیری‌ها وجود داشت.

وی افزود: با توجه به تجزیه امپراطوری عثمانی تمام این منازعات بین ایران و عراق کنونی و فعلی منتقل شد اما معاهده ای به نام ارز روم که امیرکبیر به عنوان رئیس ایران بود و در ترکیه هم دنبال می‌شد در خصوص مسائل ارضی و تقسیم‌بندی شهرها در این هنگام انجام می‌شود.

یادگار هشت سال دفاع مقدس اظهار داشت: جدای از مسائل جغرافیایی که عراق در خصوص ایران در تاریخ دنبال می‌کرد به دنبال این بود که از تنگناهای جغرافیایی خلاصی پیدا کند که چراغ سبز آمریکا و شوروی سابق نیز در این خصوص مؤثر واقع شد.

وی بیان کرد: سؤال دیگری که می‌توان به‌عنوان مقدمه از آن سخن گفت این است که چرا خانواده‌ها و عوامل مرتبط با مجموعه دفاع مقدس روز آغاز جنگ تحمیلی را گرامی می‌دارند و در واقع چرا روزی که به ایران حمله شده را ما گرامی می داریم؟ در پاسخ باید به این شبهه باید گفت از روزی که حمله کشورهای دنیا با نیابتی که به عراق دادند از همان روز دفاع مقدس ما شروع شد و ما آن را گرامی می داریم نه تجاوز دشمن که این باید مورد توجه باشد.

وی اظهار داشت: فاصله بین آغاز تجاوز و دفاع مقدس، قابل افتخار است و ما آن را گرامی می داریم و اینگونه نبوده که عراق امروز به ما حمله کند و ما یک ماه بعد به فکر دفاع بیفتیم و رزمندگان یک ماه بعد به مناطق اعزام شوند چراکه از همان لحظه اول همه مردم و نیروهای مسلح مقاومت را آغاز کردند و این بسیار قابل تقدیر است.

رزمنده دفاع مقدس با بیان اینکه دفاع مقدس، فاصله بین تجاوز دشمن و عکس العمل و دفاع ملت ایران است گفت: اگر بین این دو لحظه ای فاصله می بود ما باید شرمگین می شدیم و به دلیل اینکه فاصله بین تجاوز و دفاع مقدس وجود ندارد این دفاع قابل ستایش و محترم است.

یادگار دفاع مقدس با اشاره به اینکه نکته ای که امروز باید در مورد دفاع مقدس بیش از هر زمانی به آن توجه داشته باشیم این است که از هرگونه کانالیزه کردن و سهم خود کردن دفاع مقدس باید پرهیز کنیم، گفت: تمام ملت ایران از کسی که در خانه کوچکترین فعالیتی می کرد و آن فردی که در کارخانه و یا اصناف مختلف بود تا آن کسی که در خط مقدم بود در جبهه نقش مؤثر داشتند.

نقش تمام اقشار مردم در موفقیت‌های دفاع مقدس بسیار چشمگیر است/بیماران بستری در بیمارستان برای بستری رزمندگان مجروح با رضایت خودشان از بیمارستان مرخص می شدند

وی افزود: نقش تمام اقشار مردم در موفقیت‌های دفاع مقدس بسیار چشمگیر است و به تعبیر امام حتی کسانی که برای پیروزی رزمندگان اسلام هم دعا کردند در ثواب دفاع مقدس شریک هستند و نباید کسی دفاع مقدس را محدود به خود و یا اطرافیان و یا جمع محدودی کند.

صفر زاده با نقل خاطره‌ای از مشارکت مردم در دفاع مقدس بیان کرد: در سال ۶۴ بعد از عملیات والفجر ۸ که مجروح این عملیات بودم در بیمارستان قدس اراک بستری شدم با چشمان خودم دیدم بیمارانی که در بیمارستان بستری بودن برای اینکه تخت برای بستری رزمندگان مجروح مهیا باشد با رضایت خودشان از بیمارستان مرخص و ادامه درمان را در منزل پیگیری می‌کردند.

رزمنده دفاع مقدس ادامه داد: در آن روز به وضوح شاهد بودم که تمام بخش ها و حتی بخش زنان بیمارستان تخلیه و شرایط برای استقبال از مجروحین آماده شد و این نقش ها تاکنون دیده نشده اند و نیاز است به اینها پرداخته شود.

وی بیان کرد: البته اقشار مختلفی همچون اقلیت های دینی ، دانش آموزان ، بانوان ، اصناف ، رانندگان ، نیروهایی که از طریق از ادارات اعزام می‌شدند و سایر افراد کمتر پرداخته‌شده و تصور بنده این است بیش از ۹۵ درصد از جامعه به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در دفاع مقدس نقش داشتند.

صفرزاده با نقل خاطره دیگری در این خصوص گفت: سال ۶۵ اوج بمباران شهری اراک بود که یادم می آید از جبهه به مرخصی آمدم وقتی داخل منزل شدم هیچ کس داخل خانه نبود و یک یادداشت در منزل بود که ما به کارچان رفتیم و یک موتور سیکلت هم برای من گذاشته بودند که به آنجا بروم. به دلیل اینکه بر خلاف قوانین بین الملل، عراق منازل مسکونی را هم بمباران می کرد همین موضوع باعث می شد زنان و کودکان به مناطق روستایی پناه ببرند البته مردم روستا استقبال خوبی داشتند.

وی با تأکید بر اینکه نقش روستاییان در دفاع مقدس یک نقش بسیار اثرگذار و مهم بود، گفت: تاکنون به خوبی این نکات بیان نشده و امروز باید بیشتر در این موارد سخن بگوییم اگرچه نقش های دیگری هم که تاکنون گفته شده بخش کوچکی از کل کار بوده ولی در این ایام آنچیزی که بسیار مورد توجه قرار می گیرد این نقش ها است.

رزمنده دفاع مقدس افزود: وقتی نقش همه افراد فعال در حوزه دفاع مقدس را گفتیم و نقش موفق مردمی را در مقابله با همه کشورهای ابرقدرت دنیا تبیین کردیم اینجا یک کار بسیار موثر انجام می دهیم و هدف مهم کشورهای ابرقدرت ساقط کردن استقلال به دست آمده در ایران بود که با کمک و ایثار همه مردم شکست خورد.

وی با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس حضور اقشار مختلف مردم باعث شد تمام توطئه های دشمن را نقش برآب کند،گفت: این نقش گسترده حتی اجازه نداد یک متر از خاک کشور به دست بیگانگان بیفتد و این قابل تقدیر است باید نقش مردمی را از این دید مورد بررسی قرار داد.

صفرزاده افزود: ملت ایران یک حادثه ای را که هشت سال به طول انجامید به خوبی مدیریت کردند امروز تبیین حقیقت پیروزی در دفاع مقدس معرفی درست و کامل دفاع مقدس است که باید به آن توجه شود.

وی با بیان اینکه در دفاع مقدس ابرقدرت های دنیا قصد بر این داشتند ایران را با شکست جدی روبه رو کنند که با ایثار ، گذشت ، فداکاری و مجاهدت های شهدا و رزمندگان و مشارکت مردم همه آنها را با شکست مواجه کردیم، گفت: در دفاع مقدس جلوی هدف اصلی آنها که از بین بردن ایران اسلامی بود ایستادگی کردیم و ملت با عزت و کرامت کامل یک حادثه عظیم هشت ساله را به خوبی مدیریت کردند و پایان دفاع مقدس ما صدها هزار شهید، مجروح، آزاده و رزمنده داشتیم اما همه دنیا را برای رسیدن به هدف شوم شان ناکام گذاشتیم.

رزمنده دفاع مقدس تأکید کرد: دانستن حقیقت دفاع مقدس، نیازمند تبیین و معرفی درست دفاع مقدس است که در درجه اول باید ارتباط بسیار خوب با همه اقشار مردمی داشته باشیم.

صفرزاده با بیان اینکه در راه اندازی درس آمادگی و دفاعی در مدارس و دفاع مقدس در دانشگاه ها موفقیت هایی داشته ایم، گفت: البته نیاز است در کنار این اقدامات از زبان هنر و رسانه برای برقراری ارتباط مطلوب نسل جوان با نسل دفاع مقدس استفاده کنیم که اگر به درستی به کارگیری شود قطعا ثمرات و برکات بسیاری خواهد داشت.

وی در این خصوص بیان کرد: تجربه نشان داده هرچقدر سطح کار کیفی تر شده و مخاطب شناسی در آن رعایت شده نتایج مطلوب تری به همراه داشته که نمونه آن فیلم اخراجی ها و معراجی ها است که با زبان هنر توانست بسیاری از ارزش های دفاع مقدس را در میان مردم بیاورد و یکی از نکاتی که فیلم اخراجی ها به خوبی در قالب طنز به نمایش آورده این است که نقش بسیاری از افرادی که نقش آنها کمتر در دفاع مقدس آورده شده را به تصویر کشید.

رزمنده دفاع مقدس با نقل خاطره ای در این خصوص گفت: در لشکر ۲۷ یک گردان وجود داشت که همه از داش مشتی‌های آن زمان بودند که عمدتاً تیپ‌های کوچه‌بازاری هم داشتند و به طور مثال با گیوه و دستمال یزدی و نوع خاصی از راه رفتن در جبهه حضور پیدا کرده بودند و اکثر آنها آر پی چی زن بودند که رابط آنها هم شهید «دستواره» بود.

وی افزود: حتی افرادی در دفاع مقدس داشتیم که با بدن های خال کوبی شده ماشین های چند ده میلیونی آن زمان خود را در اختیار جبهه قرار می دادند و این اهمیت آنها برای وطن و کشور قابل احترام بود و این ها درصد کمی بودند که اگر به آنها پرداخته شود مخاطبین جدیدی پیدا می شود و خالی از لطف نیست.

 رزمنده دفاع مقدس با اشاره به دیگر آسیب هایی که در خصوص عدم ارتباط گیری نسل دفاع مقدس و نسل فعلی وجود دارد گفت: متاسفانه در برخی از اوقات آداب و رسوم جبهه را منحصر کردیم و به طور مثال چفیه که یک ابزار همه گیر در جبهه ها بود، در مقطعی دختران از چفیه برای پوشاندن موی خود استفاده می کردند و عمده دلیل آن هم به دلیل قیمت پایین آن بود اما عده ای این موضوع را آنقدر بد دانستند و لزوم برخورد با آن را ضروری خواندند و گفتند کسی حق ندارد از این ابزار مقدس این چنین استفاده کند که یک دافعه در این خصوص ایجاد شد.

وی افزود: متاسفانه در برخی از موارد در برخوردها درست عمل نکردیم و تصمیمات هم درست نبوده که نتیجه آن هم عدم موفقیت در انتقال بسیاری از مفاهیم دفاع مقدس شده است.

در انتقال فرهنگ دفاع مقدس نیاز است در ابتدای کار فرهنگی را به خوبی بشناسیم

صفرزاده با اشاره به اینکه در انتقال فرهنگ دفاع مقدس نیاز است در ابتدای کار فرهنگی را به خوبی بشناسیم، گفت: همچنین نیاز است جزئیات آن را به خوبی برای خود تعریف کنیم و در درجه دوم هم مخاطب شناسی و راه های انتقال است و نیاز است این تماس مستمر باشد چراکه مقطعی اثر گذار نیست.

وی افزود: امروز هنر می تواند در حوزه انتقال مفاهیم کار چندین سال محتوا را انجام دهد و نمونه آن همین مداحی یک پلاک بود که توسط حاج محمود کریمی خوانده شد.

رزمنده دفاع مقدس نامگذاری یک محله و کوچه ای به نام شهید  را در زنده نگه داشتن یاد شهدا موثر دانست و گفت: اما این موضوع نباید آنقدر زیاد باشد که جذابیت ها از بین برود و یا اسامی که برای مردم از بعد ملی اهمیت دارد به فراموشی سپرده شود.

وی اردوی راهیان نور را در انتقال فرهنگ دفاع مقدس یک اقدام بسیار مطلوب خواند و گفت: راهیان نور با استفاده از شبکه عظیم راویان بسیاری از مفاهیم دفاع مقدس را انتقال می دهد و اگرچه اشکالاتی وجود دارد اما همینکه بسیاری از جمعیت دانش آموزی و دانشجویی در یک مقطعی خاص در مناطق عملیاتی حضور پیدا می کنند یک کار ارزشمند است.

صفرزاده با اشاره به اینکه در جبهه بیش از ۶۰ درصد از رفتارهای بین رزمندگان در جبهه با طنز و شوخی های متعارف همراه بود،گفت: متاسفانه در انتقال رفتار رزمندگان به نسل فعلی به گونه ای برخورد کردیم که رزمندگان همه رفتار خود را در طول شبانه روز خشک بودند و هیچ گونه صمیمیت در بین آنها وجود نداشت که این خلاف است چراکه رزمندگان در کنار سایر رفتارهای مذهبی در اوج صمیمیت در کنار هم در برابر دشمنان ایستاده بودند.

رزمنده دفاع مقدس با نقل خاطره ای دیگر بیان کرد: در جبهه یک زبان توسط بچه های اراک ساخته شده بود به نام زبان «سوسکی» به این صورت بود که یک کلمه حرف اول آن را برمی داشتیم و حرف سوم را جابه جا می کردیم اینقدر رزمندگان با این زبان سوسکی سخن می گفتند که به راحتی جلسه می گرفتند و این باعث میشد هیچ دشمنی نتواند از صحبت ها مطلع شود و اتفاقا نامه ها به خانواده ها با زبان سوسکی نوشته میشد و جواب هم به زبان سوسکی داده می شد.

رزمنده دفاع مقدس در پایان خاطر نشان کرد: تاکنون ما تنها ده درصد از مفاهیم دوران دفاع مقدس را توانسته ایم به جامعه منتقل کنیم و دوران دفاع مقدس اقیانوسی از مفاهیم و صحبت ها دارد که شاید تاکنون چشمه ای از آن را بیان کردیم.

انتهای پیام/

captcha