چگونه انتخاب رشته کنیم؟ مجمع عمومی عرصه خودنمایی شکاف عمیق متحدان دیرینه بر سر ایران برد سلاح‌هایمان را افزایش می‌دهیم/ هر روز قدرتمند می‌شویم احراز هویت کالاهای ارائه شده در بستر پلتفرم‌های آگهی آنلاین مراسم روضه خوانی در منزل شهید شاخص دلیجانی +تصاویر ماجرای استخدام برخی نمایندگان سابق مجلس در دستگاه‌ها کمک جدید انتخاباتی شلدون آدلسون به دونالد ترامپ/ قمارباز یهودی بازهم پای کار ترامپ آمد سلطانی‌فر: ورود مربی و بازیکن خارجی تا یک سال آینده ممنوع است سامانه ثبت انتخاب رشته کنکور ۹۹ از ساعت ۲۰ امروز فعال می‌شود الحاق ۱۸۸ فروند پهپاد و بالگرد به نیروی دریایی سپاه / رونمایی از ۳ ‌‌پهپاد برای نخستین بار+ ویژ‌گی‌ها و تصاویر
چهارشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۵
کد خبر: 76782
تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴
یادداشت

قصه ی پر غصه «شاد»

با شروع سال تحصیلی جدید، یکی از چالش های پیش روی آموزش و پرورش، آموزش مجازی دانش آموزان است. «شاد» قرار است این وظیفه را بر عهده بگیرد ولی آیا برای مشکلات آن چاره اندیشی شده است؟

به گزارش دیار آفتاب؛ سید مسیح ا... قائم مقامی یکی از فعالان فرهنگی شهر اراک در یادداشتی در خصوص چالش های پیش روی آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید و شبکه شاد، مطالبی را بیان کرد که مطالعه آن خالی از لطف نیست.

اکنون که در آستانه ی سال تحصیلی جدید هستیم و طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش بناست که سال تحصیلی از پانزدهم شهریور ماه آغاز شود، بسیاری از دانش آموزان، اولیا، مدیران و معلمان دغدغه و نگرانی هایی در خصوص چگونگی شروع آموزش در این شرایط خاص را دارند که با ابلاغ دستور العمل بازگشایی مدارس این نگرانی ها افزایش یافته است. چرا که در این نسخه ای که برای کل کشور به صورت یکجا پیچیده شده است خبری از راهکار های عملیاتی برای مدارسی که امکان اجرای آن را ندارند به چشم نمی خورد و این دستور العمل ها برای ایده آل ترین شرایط مدارس دیده شده اند.

عملا امکان آموزش حضوری مطلوب در این شرایط بسیار سخت، دست نیافتنی می باشد. در این شرایط به نظر می رسد که استفاده از شیوه های نوین آموزش از راه دور و برگزاری کلاس ها به صورت بر خط علاج این مشکلات باشد و پیش از این نیز سال ها بود که کارشناسان از ضرورت حرکت آموزش و پرورش در مسیر آموزشهای مجازی سخن میگفتند؛ اما کاستی ها، ضعف ها و گاه کم کاری مدیران و مسئولان این عرصه باعث شده بود که این روند به کندی پیش رود و از اولویت خارج شود.

این روزها که مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا به حالت تعطیل درآمده اند، پس از سال ها تأخیر زمینه ای ایجاد شد تا وزارت آموزش و پرورش بالاخره به فکر تجربه فضایی متفاوت برای آموزش باشد؛ تجربه ای که برای نخستین بار با عنوان شاد «شبکه آموزش دانش آموزان» در وسعت ملی در حال اجراست. اما شبکه شاد اشکالات بسیاری را در بخش های مختلف از جمله زیرساخت های فنی ،پاسخگویی اینترنت و ناآشنایی با تدریس مجازی با خود به همراه داشته که موجب سردرگمی خانواده ها، دانش آموزان، معلمان و حتی برخی از مدیران شده است که در ادامه این مقاله به بخشی از آن ها اشاره می شود.

اولین مشکل تهیه سخت افزار مناسب جهت دسترسی دانش آموزان به این نوع از آموزش است چرا که به دلیل طراحی ضعیف، این نرم افزار فقط بر روی گوشی های هوشمند میان رده به بالا قابلیت اجرای بدون مشکل را دارد و در گوشی های آیفون مشکلاتی را از جهت نصب دارا است. بدیهی است خانواده هایی که بیش از یک دانش آموز دارند هزینه های سنگینی را متحمل شده و گاها توانایی خرید این سخت افزار را که امروز حداقل آن حدود یک میلیون و پانصد هزار تومان است ندارند. سؤال اینجاست که آیا الزام تشکیل کلاسه ای درس در شبکه شاد و الزام دانش آموزان توسط مدیران مدارس برای نصب اپلیکیشن و غیبت خوردن دانش آموز درصورت حضور نیافتن در این کلاس درس مجازی، بار مضاعفی بر دوش خانواده هایی که تلفن همراه هوشمند ندارند و یا در ساعات تشکیل کلاس درس مادر و پدر سر کار هستند، نخواهد بود؟ و آیا آموزش و پرورش در سطح کلان می داند با چه طیفی از مخاطب مواجه است؟ برای مثال جامعه کارگری که در تعطیلات تحمیلی کرونا، درگیر بیکاری و مسائل مالی شده است تا چه اندازه توانایی تحقق دستور مدیران آموزش و پرورش برای حضور الزامی فرزندانشان در شبکه شاد را دارند؟

-شکل تامین اینترنت پرسرعت نیز چالشی است که جدا از هزینه های سنگین آن در بسیاری از مناطق حاشیه ای و روستاهای دور افتاده امکان دسترسی به آن وجود ندارد. مناطقی که امکانات فیزیکی برقراری اینترنت adsl یا وایرلس و یا وای مکس یا GSM را ندارند در سطح شهر ها و روستاها کم نیستند.

مشکلات سرعت بسیار پایین نرم افزار خصوصا در بارگزاری و اشتراک گزاری و دریافت فایل ها و اطلاعات و مشکلات متعدد اتصال آن به شبکه که گاها صبر دانش آموز و معلم را لبریز میکند. مشکلات ساختاری نرم افزار که در مقایسه با پیام رسان ها و نرم افزار های شبکه اجتماعی خارجی بسیار ضعیف و محدود می باشد و یکی از بخش های اصلی آموزش که ارزشیابی و برگزاری امتحان به صورت آنلاین می باشد اصلا در آن دیده نشده است. مشکلات عضویت و احراز هویت در نرم افزار که به علت نقص اطلاعات دیتابیسی جزو مشکلات اساسی در تشکیل کلاس ها می باشد. با توجه به اینکه محتوی آموزشی به صورت کتاب در اختیار معلم و دانش آموز قرار داده می شود تولید محتوی الکترونیکی برای اکثر معلمان مشکلاتی را ایجاد می کند و معمولا معلمانی که در سال های آخر خدمت هستند و با آموزش های الکترونیکی آشنایی ندارند قادر به دادن آموزش به این شکل نمی باشند که متاسفانه هیچگونه اقدام جدی در خصوص آموزش ایشان صورت نگرفته است.

به نظر می رسد که مسئولین آموزش پرورش نگاهی آرمانی به این اپلیکیشن و آینده ی آن دارند در صورتی که در عمل می بینیم بسیاری از دانش آموزان از آن جا مانده اند و در سال تحصیلی جدید هم بسیاری توان و امکان استفاده از آن را ندارند. امید داریم با تدابیر مسئولین وزارت خانه حداقل بازنگری هایی در طراحی و زیر ساخت این اپلیکیشن و رفع مشکلات آن اتفاق بیفتد تا حداقل کیفیت آموزش ارتقا یافته و دسترسی به آن تسهیل شود.

انتهای پیام/

captcha