استان مرکزی در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفت/شناسایی 230 مورد مبتلا به کروناویروس در ۲۴ ساعت گذشته جزئیات طرح مجلس برای حمایت معیشتی از مردم / تامین موقت کالاهای اساسی با کارت الکترونیک کالا الهام چرخنده مهاجرت کرد کاهش جزئی قیمت طلا و سکه در بازار واکسن کرونا را پیش خرید کرده‌ایم سردار حاجی‌زاده: با رفع تحریم تسلیحاتی راه صادرات تجهیزات دفاعی باز می‌شود افشای همکاری فرح پهلوی با رژیم صدام برای بمباران شهرهای ایران گلباران قبور مطهر شهدای اراک توزیع ۱۶۰۰ سبد غذایی در مرحله دوم نهضت کمک مومنانه کلیپ| رژه موتوری به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس در اراک
دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۶
کد خبر: 75913
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳
مدیر روابط عمومی شهرداری اراک:

پیاده راه سازی بافت تاریخی اراک در سه فاز اجرا می شود/ هویت فرهنگی شهر با این طرح تقویت می شود

حمزه لو مدیر روابط عمومی شهرداری اراک، گفت: طرح پیاده راه سازی بافت تاریخی اراک در سه فاز قابل اجراست که در فاز اول خیابان امیرکبیر تبدیل به پیاده راه شد؛ پس از این خیابان، ضلع شمالی میدان شهدا پیاده‌راه‌ می‌شود و سپس از عبور و مرور خودروهای شخصی در خیابان محسنی، میدان ارگ، خیابان حصار، خیابان مخابرات، کل میدان شهدا تا میدان هفت‌تیر جلوگیری می شود.

به گزارش دیار آفتاب؛ حمزه لو مدیر اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اراک در تشریح اجرای طرح پیاده راه خیابان امیرکبیر، با بیان اینکه عبور و مرور خودرو از هسته اصلی و تاریخی شهر هویت شهری و فرهنگی اراک را به خطر انداخته است، گفت: ضرورت اجرای پیاده راه ها در دوره های مدیریت شهری اراک مطرح و حتی تصویب شد ولی بنا به دلایلی این طرح تا کنون به تعویق افتاد ولی با توجه به عزم شهردار اراک و مشارکت و همراهی اعضای شورای شهر اراک اجرای این طرح در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: این طرح در سه فاز قابل اجراست که در فاز اول خیابان امیرکبیر تبدیل به پیاده راه شد و پس از این خیابان، ضلع شمالی میدان شهدا پیاده‌راه‌ می‌شود و سپس از عبور و مرور خودرو در خیابان محسنی، میدان ارگ، خیابان حصار، خیابان مخابرات، کل میدان شهدا تا میدان هفت‌تیر جلوگیری می شود.

مدیر روابط عمومی شهرداری اراک با بیان اینکه درصد بالایی از شهروندان اراکی تمایل به اجرای طرح پیاده راه امیرکبیر دارند، ادامه داد: هر چند نیازهای مردم در مرکز شهر تامین می شد ولی شهروندان این شهر این حق را دارند که همچون سایر شهرهای کشور در محیط و بافت تاریخی شهر خود که منشا هویت شهری این شهر است شاهد اتفاقات و رویدادهای فرهنگی و هنری باشند. برای مثال با توجه به اینکه در گذشته در مسیر ورودی بازار تا ورودی میدان شهدا دو سنگر وجود داشته و پس از جنگ این سنگرها پوشیده شد قرار است از این دو سنگر در مسیر پیاده راه کاربری دیگری پیدا کند که یکی از این کاربری ها ایجاد موزه شهری و فرهنگی در این مسیر است.

وی اضافه کرد: صرفا شهرداری اراک متولی این موزه نخواهد بود و قرار است با مشارکت خود شهروندان وسایل و اسناد این موزه آماده و در معرض بازید عموم قرار گیرد ضمن اینکه این موزه می تواند به تقویت هویت شهری و فرهنگی شهروندان کمک کرده و باعث شود که گردشگری در مسیر پیاده راه و شهر اراک رونق پیدا کند.

حمزه لو با اشاره به برگرداندن زیست شبانه به شهر اراک با اجرای طرح پیاده راه، گفت: پیاده راه صرفا مکانی نیست که در آن خودرو و وسایل نقلیه عبور نکند، بلکه کارکرد اصلی پیاده راه توسعه گردشگری، تقویت هویت فرهنگی و مهمتر از همه بازگردندان نشاط اجتماعی و زیست شبانه به طرح است که این نیاز است زیر ساخت های لازم آن فراهم شود به عنوان مثال در مسیر پیاده راه که قرار است اجرا شود و در کنار آن طرح جدید میدان شهدا اجرا شود، شهرداری اراک در نظر دارد که مبلمان ، مجسمه ها، المان ها، تابلوهای اطلاع رسانی و… همه بر اساس هویت و معماری شهر اراک باشد و متناسب با هویت و فرهنگ فولکلور شهر اراک به این زیر ساخت ها پرداخته شود.

وی در مورد لزوم حضور کسب و کارهایی متناسب با پیاده راه ها، گفت: در حال حاضر بسیاری از اصناف محدوده پیاده راه های در نظر گرفته شده متناسب با فضای پیاده راه نیستند. البته باید پذیرفت که بسیاری از این اصناف در این مسیر سابقه حضور بیش از ده سال دارند و به همین خاطر نمی توان در عرض مدت کوتاهی خواست این اصناف برچیده شده و صنف های با کاربری فرهنگی، گردشگری و خدمت رسانی جایگزین شوند. در کنار این، بسیاری از این اصناف که هم اکنون در طول مسیر این پیاده راه قرار دارند در طول سال های اخیر با توجه به نیاز شهروندان و حضور آنان در این منطقه شغل خود را تغییر داده اند، قطعا وقتی مسیری تبدیل به پیاده راه شود و همچون گذشته ماشین رو نباشد شهروندان دیگر تمایلی به خرید میوه و سبزی در مسیر پیاده راه نداشته و همین امر باعث می شود که خود کسبه به فکر تغییر شغل و یا انتقال مکان کسب خود به مکان دیگر باشند. البته برای حل این مشکل، شهرداری با اتاق اصناف استان وارد تعامل شده و اتاق اصناف به جد بدنبال این است که بسیاری از مشاغل و کسب هایی که مرتبط با توسعه گردشگری، فرهنگی و هنری و .. نیستند را به مکان دیگر انتقال دهد زیرا باید بپذیریم اگر به دنبال این هستیم بازار اراک ثبت جهانی شود و طرح پیاده راه در اراک شکست نخورد باید مشاغلی در مسیر پیاده راه قرار گیرند که مرتبط با هویت فرهنگی و شهری شهر بوده و توسعه گردشگری و نشاط اجتماعی را برای شهروندان به همراه داشته باشد.

مدیر اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اراک تصریح کرد: هر طرحی در شروع قطعا با یک سری و نارضایتی ها روبرو است، ولی نباید این مشکلات و نارضایتی ها باعث شود که از اجرای طرحی که در آینده شهر و شهروندان آن نقش به سزایی دارد ممانعت شود، قبول دارم اجرای این طرح شاید در وهله اول باعث نارضایتی برخی رانندگان تاکسی بشود ولی شهرداری اراک چه قبل از اجرای طرح و چه در حین اجرا روزانه از شهروندان، کسبه مسیر پیاده راه و … نظر سنجی انجام داده است و نتایج نظر سنجی حاکی از آن است که درصد بالایی از شهروندان اراک و کسبه مسیر پیاده راه تمایل و علاقه فراوانی برای اجرای این طرح دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: البته این طور نیست که فکر شود با اجرای پیاده راه هیچ خودرویی حق عبور و مرور ندارد بلکه قرار است فقط خودروهای شخصی حق عبور از این مسیر را نداشته باشند و شهرداری اراک در نظر دارد در این مسیر ناوگان حمل و نقل عمومی و مسیر دوچرخه سواری را فراهم کرده تا شهروندان بیشتری بتوانند از مسیر پیاده راه استفاده کنند و با کمترین مشکل روبرو باشند.

انتهای پیام/

captcha