مقاومت و مجاهدت محور مبارزه با دشمنان است/ سازمان تبلیغات در دوره تحول به سر می برد سازمان تبلیغات آمادگی کامل برای اعتلای اسلام ناب محمدی مبتنی بر فرهنگ عاشورا را دارد سازمان تبلیغات ایده های نوین را در جهت پیشبرد اهداف انقلاب عملیاتی کند/استان مرکزی از نظر جمعیت وضعیت خوبی ندارد 27 تا 30شهریورماه؛ زمان برگزاری قطعی کنکور عرضه سهام شرکت‌های نفتی به صورت بلوکی منتفی شد/ پذیره نویسی دارا دوم در شهریور ماه انجام می‌شود قرعه‌کشی نیمه‌نهایی رقابت‌های جام‌حذفی برگزار شد/ دربی پایتخت در نیمه‌نهایی، این‌بار مساوی نمی‌شود! خبر مربوط به لغو تحریم‌های غیرهدفمند، غیرواقعی است شمار مبتلایان به بیماری کووید 19 در استان مرکزی به 7707 نفر رسید/شناسایی 129 مورد مبتلا به کروناویروس در ۲۴ ساعت گذشته قرارگاه خاتم الانبیا پتانسیل های خوبی برای عمران و آبادانی دارد/ نوسازی 10 درصد واحد مسکونی روستایی استان مرکزی در دو سال اخیر کارگران «هپکو» همچنان بر پاسخگویی مدیران شرکت اصرار دارند/ غیبت 49 روزه مدیرعامل!
سه شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۵
کد خبر: 74279
تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳
متخصص مشاوره روانشناسی عنوان کرد

آسیب های روانی ویروس کرونا بر کودکان/توصیه به والدین

یک متخصص مشاوره روانشناسی، گفت: ترس والدین از مبتلا شدن کودکان به کرونا نباید باعث درونی سازی ذهنی بچه ها و وحشت آنها از محیط و دوستان شود.

به گزارش دیار آفتاب؛ به نقل از مریم داودوندی، در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: اخیراً با تغییر الگوی انتقال کرونا و مبتلا شدن کودکان نیز به این بیماری، موجی از نگرانی در بین خانواده‌ها ایجاد شده است, به طوری که برخی از والدین برای مراقبت از فرزندان خود به جای پرداختن به آموزش‌های «خود مراقبتی بهداشتی»، بچه‌ها را از محیط اطراف می‌ترسانند و ناخواسته تلاش می‌کنند ترس از تماس با اشیا و دوستان را در آنها درونی سازی کنند.

وی تصریح کرد: بازی فقط برای سرگرمی نیست بلکه بازی کردن جزئی مهم از زندگی و راهی برای رشد کودکان است. از طریق بازی است که کودکان یاد می‌گیرند به اشیا معنی دهند، روابط را دستکاری و کشف کنند، اجتماعی شدن را تمرین کنند، نقش‌های متفاوتی را ایفا و بیاموزند و هویت خود را بسازند. بچه‌ها در تعامل و ملاقات با گروه همسالان, یافته‌های خود را به اشتراک می‌گذارند، فن بیان خود را ارتقا می‌بخشند و با اجتماع آشنا می‌شوند به همین دلیل نباید آنها را از مواجهه با محیط ترساند.

داودوندی ادامه داد: خود مراقبتی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را نباید به شکل ترس و وحشت از محیط و دوستان به کودکان آموزش داد, چرا که اگر ترس از محیط در کودکان درونی سازی ذهنی شود آنها به سرعت افرادی درونگرا، منزوی، گوشه گیر و مضطرب خواهند شد.

این متخصص مشاوره روانشناسی اضافه کرد: والدین باید سعی نمایند به فرزندان خود آموزش‌هایی را ارائه دهند, از جمله تماس با اشیا و وسایل بازی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تعامل با دوستان که البته با رعایت فاصله اجتماعی و یا ماسک می‌تواند بهترین هدیه و آموزش پدر و مادرها به کودکانشان باشد.

داودوندی با بیان اینکه حاصل هر مواجهه ذهنی با محیط، بستگی به شرایط محیطی موجود و ویژگی‌های محیطی دارد، افزود: در این میان باید یادآور شد که خانواده‌های درونگرا اغلب فرزندانی با همین خلق و خو تربیت می‌کنند, پس اگر بازی و محیط بیرون از خانه را نیز برای بچه‌ها وحشت آور کنید و آنها اقدام به درونی سازی ذهنی و پذیرش ترس در خروج از خانه کنند، بی شک در آینده با مشکلات شخصیتی بسیاری مواجه خواهند شد.

وی گفت: انطباق و سازگاری دو ویژگی منحصر به فرد در وجود هر فردی است که باعث می‌شود انسان در برابر محیط و تغییر شرایط, خود را وفق داده و با شرایط جدید به تعادل برسد. از آنجایی که ساده‌ترین و البته گاه مخرب‌ترین شیوه رفتاری والدین برای انطباق یافتن فرزندانشان ترساندن آنها است, در این میان برخی از والدین تلاش می‌کنند به جای فراگیری شیوه‌های فرزندپروری کارآمد، ساده‌ترین راه ناکارآمد را برای مراقبت از کودکان خود در مقابل مخاطرات احتمالی برگزینند که آن هم فقط روش ترساندن بچه‌ها در برابر موضوعاتی نظیر کرونا است.

داودوندی خاطرنشان کرد: آموزش‌های لازم به کودکان در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از ایجاد هرگونه ترس و اضطراب در کودکان، دریافت آموزش‌های ضروری اولیه در خصوص شیوه‌های فرزندپروری متناسب با ویژگی‌های هر کودک از جمله اقدامات اثر بخش هر والدینی است.

کد خبر 4964918

captcha