شناسایی ۱۰۰ مورد مبتلا به کروناویروس در استان مرکزی/۴فوتی در شبانه روز گذشته کالایی که ضوابط ورود به کشور را رعایت نکند قاچاق محسوب می شود منشور استفاده از کالای ایرانی تهیه‌شده است توقیف محموله ميلياردي دينام هاي الكتريكي قاچاق در دليجان اعتراف می‌کنم دولت در بخش مسکن دچار عقب ماندگی شد/ صادرکننده ای که ارز را وارد بازار نکند خائن است حذف «بودجه خودکفایی گندم» از ضعف سیاستگذاری تا تهدید امنیت غذایی رهبرانقلاب چه کتابی برای نوجوانان توصیه می کنند؟ اقرار صلح‌بانان حقوق بشر بر خبط فاحش آمریکا در ترور « شهیدحاج قاسم»/ آمریکا «مجرم» شد ماجرای بازداشت بازرس هیأت امنای دانشگاه آزاد استان مرکزی قیرپاشی دوای درد جاده های تفرش نیست
پنجشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۹
کد خبر: 73038
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹

در گفتگو با دانشجو مطرح کرد؛ جوکار: نظارت به معنی مچ‌گیری نیست / باید بر طبق ریل‌گذاری قانون، نظارت صورت گیرد

نماینده یزد در مجلس گفت: نظارت در واقع مچ‌گیری نیست بلکه کشف‌حقایق است که این دو مورد کاملا با هم تفاوت دارد و نظر من این است که در بخش نظارتی که در پیام رهبر انقلاب هم کاملا مشهود بود این است که این اقدام باید به نحو احسن انجام گیرد.

به گزارش دیار آفتاب؛ محمدصالح جوکار، نماینده یزد در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجو، اظهار داشت: یکی از شئونات مجلس، مسئله نظارت است. یعنی وقتی قانونی تصویب می‌شود در مرحله اجرا، بحث نظارت بر اجرا نیز بر دوش مجلس خواهد بود که این نیز از شان نمایندگی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در بحث شان نمایندگی واقعا رسالت کلام مجلس دیده می‌شود که خود یک بحث است؛ اما یک زمانی حب و بغض‌هایی شخصی، گروهی یا جناحی وارد این شان نمایندگی می‌شود که ضربه می‌زند.

نماینده یزد در مجلس گفت: نظارت در واقع مچ‌گیری نیست بلکه کشف‌حقایق است که این دو مورد کاملا باهم تفاوت دارد و نظر من این است که در بخش نظارتی که در پیام رهبر انقلاب هم کاملا مشهود بود این است که این اقدام باید به نحو احسن انجام بگیرد.

جوکار افزود: نظارت باید بر طبق ریل گذاری قانون انجام بگیرد نه این که این بخش درگیر سلایق و علایق نمایندگان بشود و اگر بر طبق قانون، نظارت انجام بگیرد دیگر مشکلی برای آن که جزو وظایف اصلی مجلس است اتفاقی نمی‌افتد.

وی با اشاره به تشکیل شدن مجلس یازدهم در گام دوم انقلاب، گفت: شان نظارتی، ابزار می‌خواهد که در آئین نامه داخلی مجلس که خود قانون است تمام این ابزار‌ها مشخص شده است و نماینده با استفاده از این ابزار می‌تواند در راستای انجام قانون اعمال نظارت کند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: نکته‌ای که اینجا وجود دارد این است که در طول زمان متاسفانه از این ابزار‌ها خوب به کارگیری نشده که باعث زیر سوال رفتن جایگاه و اقتدار مجلس نیز گردیده است.

وی افزود: دیگر این ابزارها، ابزار‌های کارآمدی محسوب نمی‌شوند مثلا ابزار‌هایی مانند: سوال کردن یا تذکرات کتبی و شفاهی که تعدادشان آن قدر زیاد بوده که دیگر دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌ها به آن‌ها توجه‌ای نمی‌کنند.

جوکار گفت: شاید یک نماینده در طول چهارسال نمایندگی‌اش تعداد زیادی تذکر داشته باشد، ولی از هیچکدام از آن‌ها پاسخی دریافت نمی‌کند یا حتی سوالاتی که پرسیده می‌شود شاید وقت مطرح کردن آن در صحن علنی پیدا نشود یا اصلا هیئت رئیسه در آن اعمال نظر کند که این سوال یا استیضاح اتفاق نیفتد.

وی با بیان این که ابزار‌های نظارتی به خوبی مورد استفاده واقع نشده است. گفت: یک بخش آن برمی‌گردد به درون ساختار مجلس و بخش دیگر آن به ارکان و خود نماینده برمی‌گردد.

نماینده یزد ادامه داد: فلذا موضوع اصلی که در این بخش وجود دارد این است که تحولی در مجلس باید رخ بدهد. نمایندگان مجلس یازدهم هم بر آن تاکید دارند. اعم از آئین نامه، نظارت بر اجرای قانون و هم بحث ارکان مجلس که اختیاراتی که آئین نامه داخلی گذاشته است رعایت بکنند و از آن به نحوه احسن استفاده شود.

جوکار در پایان با اشاره به فرمایش حضرت امام خمینی (ره) که مجلس در راس امور است. گفت: آن چه که انتظار می‌رود از مجلس یازدهم این است که این مجلس از ابزار‌های کارآمدی برای اعمال قانون باید استفاده کند تا بتواند جایگاه نمایندگی و مجلس را ارتقا بخشد.

captcha