عکس/ثبت رکورد پیمایش ۳۱ کیلومتر دویدن رو به عقب در دلیجان کرونا، دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی را به کُما برد/ به‌شماره افتادن نفس‌های صنعت گردشگری در ایران تحریم نیروی انتظامی جمهوری اسلامی نشان از زوال عقلی سردمداران آمریکایی است برگزاری نمازجمعه در ۱۷ شهر استان مرکزی کلیپ| ناجا، یادآور امنیت و اقتدار کشور تحریم ناجا تحریم امنیت ملت ایران است/ نیروی انتظامی همواره از آزمون های مختلف سربلند بیرون آمده است تقدیر از حافظان نظم و امنیت در اراک آیا عرضه سهام عدالت در بورس از تصدی گری دولت می کاهد؟ عکس/ دشت دیدنی شقایق در دیلمان بخش مهم و خطرناک قدرت ما پنهان است/ شاهد جهش قدرت دریایی ایران هستیم
جمعه ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹
کد خبر: 72781
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۵

گزارش | نقش فرهنگ عمومی و آموزش در توسعه صنعت هوافضا

کارشناس ارشد هوافضا در برنامه تلویزیونی اتفاق گفت: منابع انسانی و پتانسیل‌های فوق العاده از جمله شهرک‌های سازنده هوافضا در ایران وجود دارد اما ساخت هواپیمای سبک نیاز به یک دفتر کار مشخص در سطح کلان کشوری دارد

به گزارش دیار آفتاب؛ به نقل از خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، سهیل سهیلی، کارشناسی ارشد هوافضا در برنامه اتفاق در مورد هواپیماهای فوق سبک بیان کرد: پل دستیابی به تکنولوژی هواپیماهای مسافربری بزرگ از هوانورد عمومی می‌گذرد که لازمه آن تربیت متخصصان و آمادگی فرهنگ عمومی برای دستیابی به تکنولوژی می‌باشد.

وی ادامه داد: در آینده صنعت هواپیمایی به سمت هواپیماهای کوچک و کاربری این هواپیماها در سامانه حمل و نقل به صورت یکپارچه با سامانه هوا فضا خواهد رفت.

کارشناس ارشد هوافضا با بیان اینکه روند هواپیماهای شخصی در ایران رو به بهبود است، افزود: حرکت کردن به سمت هدف گذاری کشورهای پیشرفته از طریق هوافضا اتفاق می‌افتد که یکی از این بخش‌ها هواپیماهای سبک است.

وی گفت: فرهنگ عمومی، آموزش، ایجاد اشتغال سطح بالا در این صنعت، تأمل ساخت و طراحی سامانه‌ها و بخش حاکمیتی که قوانین و مقررات از آن نشأت می‌گیرد در توسعه صنعت هوافضا بسیار مهم است.

سهیلی در پاسخ به سوال آیا در بخش هواپیماهای سبک و فوق سبک هواپیمایی مونتاژ شده که مجوز پرواز داشته باشد؟ اظهار کرد: هوافضا چند حوزه و بخش دارد که ساخت یکی از این بخش‌ها محسوب می‌شود و یکی از فعالیت‌های آن یکپارچه‌سازی و مونتاژ کردن هواپیما در داخل بوده است که بخشی از قطعات را در داخل تولید و ما بقی را از کشورهای اروپایی مانند اتریش، ایتالیا و آلمان وارد شده است.

کارشناس ارشد هوافضا گفت: متاسفانه شرکت ما هنوز مجوز ساخت کامل قطعات را دریافت نکرده و تنها بخشی از قطعات از جمله بدنه را می‌تواند تولید کند که بعد اقتصادی و تیراژ کم اجازه ساخت تعداد بالایی از هواپیماهای سبک یا مسافرتی را ما نمی‌دهد لذا در بخش مونتاژ و ساخت بدنه فعالیت می‌کنیم.

وی پاسخ به سوال مجری برنامه تحت عنوان؛ تحریم‌ها در ساخت هواپیمایی مسافرتی دخیل بوده‌اند؟ تصریح کرد: تحریم به صورت مستقیم در صنعت هوایی وارد نشد اما ابزارهای لازم برای انجام فعالیت‌های بازرگانی شامل تحریم‌ها شد که از آن به عنوان فرصت استفاده شد به گونه‌ای که هرچه واردات سختر شد بیشتر به سمت طراحی و ساخت حرکت کردیم و قطعات بسیاری از جمله پلن، صندلی هواپیما و غیره را ساخته و به کشورهای سوئیس و ایتالیا صادر شد.

سهیلی در پاسخ به سوال رشیدپور که تعداد هواپیماهای منتشر شده در آسمان ایران چند است؟ گفت:  ۱۶ هواپیما در آسمان ایران مونتاژ و به بیش از ۶۰ هواپیما خدمات رسانی شده است.

وی در رابطه با محقق شدن ساخت هواپیمایی مسافرتی در ایران بیان کرد: ۱۳ سال پیش در مورد داستان ساخت هواپیمای مسافربری در ایران صحبت کردم و امروز نیمی از این امر اتفاق افتاده است و این داستان قابل دست یابی است و هر زمانی که بتوانیم یک کار سیستماتیک در سطح بالا انجام دهیم این داستان محقق خواهد شد.

سهیلی افزود: منابع انسانی و پتانسیل‌های فوق العاده از جمله شهرک‌های سازنده هوافضا در ایران وجود دارد اما نیاز به یک دفتر کار مشخص در سطح کلان کشوری دارد تا بتوان منابعی که در اختیار بخش‌های مختلف؛ نظامی، اعلان‌ها و بخش خصوصی قرار می‌گیرد را در تعامل سازنده با پدافندها هماهنگ کند.

وی در پایان گفت: طبقه بندی هواپیماهای عمومی تنها به دو بخش سبک و سنگین تقسیم نمی‌شوند بلکه در این صنعت هواپیماهایی با ظرفیت حدود ۱۹ نفر نیز وجود دارد و به به زودی هواپیمای خوب در این صنعت ساخته می‌شود و در خدمت اقتصاد کشور و اقتصاد دانش بنیان و اشتغال سطح بالا خواهیم بود.

captcha