لیگ قهرمانان اروپا|غلبه رئال بر اینتر و حذف میلان/وداع دراماتیک پورتو با فرصت سوزی طارمی تشریح جزئیات تهیه واکسن طبیعی کرونا در اراک/واکسن قابلیت انعطاف در برابر بیماری‌های ویروسی را دارد مه گرفتگی شدید در برخی از محورهای مواصلاتی استان مرکزی/ رانندگان با احتیاط بیشتری رانندگی کنند تکلیف ارز دولتی در بودجه 1401/حمله به صف کاذب ارز/چرا تولید خودرو آب می رود؟ پیروزی بر پیکان واجب‌تر از نان شب/ خطر حذف ایران از جام جهانی / ۴۵ روز ویژه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از بودجه ۱۴۰۱/ اختصاص ۱۰۰هزار میلیارد تومان یارانه به اقشار آسیب پذیر فردا سامانه بارشی جدید، وارد کشور می‌شود/ آلودگی هوا در کلان‌شهرهای و شهرهای‌ صنعتی جدیدترین خرید پرسپولیس کیست؟ / لژیونر ایرانی هم در لیست گل محمدی! دانشجویان در جهاد علمی و فرهنگی همان رسالت رزمندگان در دفاع مقدس را برعهده دارند باید فاصله با دانشگاه کاهش یابد/ به دنبال تقویت زمینه‌های حفظ و جذب نخبگان هستیم
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۳
کد خبر: 71664
تاریخ انتشار: ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷
یادداشت؛

شهروند حقیقی یا شهروند مجازی

اکثریت مردم مراودات، خبرگیری، تاثیرپذیری و تاثیرگذاری و ... خود را در شبکه های پرمخاطب اجتماعی صورت می‌دهند که مدیریت و سرورهای اغلب آنها در خارج است، این یعنی دشمنان ما همه داده‌هایی که برای اثرگذاری در جنگ روانی و ادراکی لازم دارند، در اختیارشان است.

به گزارش دیار آفتاب؛به نقل از  شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛قاسم حبیب زاده کارشناس مسائل سیاسی در یادداشتی درباره فعالیت ها و اثرگذاری فضای مجازی بر جامعه نوشت: در این برهه که فضای مجازی بر تمام شئون اجتماعی مردم تاثیر گذاشته و صاحب نظران سخن از شهروند حقیقی و شهروند مجازی به میان آورده‌اند، سوال این است کدام یک بر دیگری تاثیر بیشتری دارد؟ شهروند حقیقی بر شهروند مجازی، یا بلعکس.

هر چند چنین سوالی می تواند مسئله یک پژوهش علمی باشد و پاسخ آن در این مجال کوتاه نگنجد، اما از باب اهمیت آن چند نکته قابل طرح است:

۱_ در نظر سنجی که ایسپا انجام داده بود قریب به ۳۳ درصد پاسخ داده بودند که اولین جایی که انتظار دارند بازگشایی شود، اماکن مذهبی است و ۲۹ درصد آنها یکی از اولویت هایشان بازگشایی مساجد و نمازهای جماعت است، اما همین نظرسنجی اگر در فضای مجازی صورت گیرد با توجه به جو حاکم بر این محیط چه نتایجی حاصل خواهد شد؟

۲_ در خبرها آمده بود که دیجی کالا بعد از شیوع کرونا درآمدش چندین برابر شده، این یعنی مردم اقبال بیشتری به خرید اینترنتی پیدا کردند.

۳_ یک نظر بر این است که وقتی چند سایت پرمخاطب خرید و فروش مانند "دیوار" بیشتر از وزارت "صمت" در قیمت گذاری کالاها اثر گذارند، یعنی فضای مجازی حتی مدل حکمرانی را هم تغییر داده است.

۴_ اکثریت مردم مراودات، خبرگیری، تاثیرپذیری و تاثیرگذاری و ... خود را در شبکه های پرمخاطب اجتماعی صورت می‌دهند که مدیریت و سرورهای اغلب آنها در خارج است، این یعنی دشمنان ما همه داده‌هایی که برای اثرگذاری در جنگ روانی و ادراکی لازم دارند، در اختیارشان است و...

حال با این اوصاف دولت و نخبگان و مردم برای شکل دهی هویت ایرانی اسلامی شهروند مجازی چه وظایف و رسالتی دارند و در عمل چه کرده‌اند؟

در این موضوع هم باید بیشتر نوشت هم بیشتر فکر کرد و هم عمل ...

captcha
آخرین اخبار