فراهم شدن امکان فروش 30 درصد سهام عدالت/ ارزش روز سهام عدالت 15 میلیون تومان انصراف رسمی استقلال از سفر به جم/تعداد کرونایی‌های تیم مجیدی به 13 نفر رسید ممنوعیت ارائه خدمات به افراد فاقد ماسک از فردا شناسایی 110 مورد جدید مبتلا به کروناویروس در 48 ساعت گذشته اصلاح ساختار مدیریت شهری کشور یک ضرورت است مطرح کردن قاچاق دام سرپوشی برای گرانی گوشت/ برخی مسؤولان آدرس غلط می‌دهند جزئیات ثبت‌نام غیرحضوری ترم تابستان پیام نوری‌ها اعلام شد / آغاز برگزاری امتحانات پایان‌ترم تابستان از ۲۶ مردادماه شناسایی 40 منطقه حاشیه‌نشین در اراک و ساوه/اوقاف با استفاده از ظرفیت وقفی به مسائل اجتماعی ورود می‌کند طرح جدید مجلس برای تعویق در برگزاری کنکور ۹۹ شورای شهر اراک در دوره پنجم نمره قبولی نمی گیرد/ کلانشهر اراک در پروژه های عمرانی به شدت عقب است
یکشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۹ - ۰۵:۳۳
کد خبر: 68878
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹
فعال رسانه ای در میزگرد «مطالبات از مجلس آینده» مطرح کرد؛

کاندیداهایی با ستادهای میلیونی، درک درستی از وضعیت معیشتی مردم نخواهند داشت/وظیفه رسانه، آشنا کردن مردم با وظایف نمایندگان

فعال رسانه ای استان مرکزی با بیان اینکه دغدغه امروز مردم جامعه، معیشت است، گفت: نماینده ای می تواند وضعیت بد معیشتی مردم را درک کند که خود در چنین شرایطی زندگی کرده باشد. کاندیداهایی که هزینه یک هفته اجاره بهای ستاد انتخاباتی اش چند صد میلیون تومان است، نمی تواند درکی از وضعیت بد معیشتی مردم داشته باشد؛ هر چند در شعارهای انتخاباتی اش ادعای "از جنس مردم بودن"، بکند.

به گزارش دیار آفتاب؛ با توجه به فرارسیدن ایام پر جنب و جوش انتخابات، اولین میزگرد تخصصی انتخابات با حضور اقشار مختلف مردم در دفتر پایگاه خبری دیارآفتاب برگزار شد.

این میزگرد با حضور آقایان مجللی فعال رسانه ای، جیریایی فعال فرهنگی و خلجی فعال دانشجویی برگزار شد و هر کدام از اعضا به بیان مطالبات و درخواست های خود از نمایندگان مجلس یازدهم پرداختند.

مصطفی مجللی، فعال رسانه ای در این میزگرد با اشاره به وظیفه قانونی مجلس، گفت: برخی نمایندگان وعده های انتخاباتی مختلفی می دهند ولی باید این نکته را در نظر گرفت که زمانی که یک کاندیدا به نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی می رسد، صرفا نماینده یک شهر نیست، بلکه نماینده کل ملت ایران است و حداقل باید برای 4 سال در مورد تصویب یا رد قوانین در موضوعات مختلف نظر دهد.

وظایف نمایندگان فراتر از خانه و مدرسه ساختن است

وی افزود: ولی بسیاری از مردم این مهم را نمی دانند و فکر می کنند وظیفه نمایندگان آسفالت کردن کوچه ها و ساخت مدارس و خانه برای مردم شهر و روستاست. در حالی که وظیفه این افراد زمانی که به این جایگاه می رسند بسیار بالاتر از انجام چنین کارهایی است.

معیشت، دغدغه امروز مردم

مجللی با بیان اینکه دغدغه امروز مردم جامعه، معیشت است، تصریح کرد: نماینده ای می تواند وضعیت بد معیشتی مردم را درک کند که خود در چنین شرایطی زندگی کرده باشد. کاندیداهایی که هزینه یک هفته اجاره بهای ستاد انتخاباتی اش چند صد میلیون تومان است، نمی تواند درکی از وضعیت بد معیشتی مردم داشته باشد؛ هر چند در شعارهای انتخاباتی اش ادعای "از جنس مردم بودن"، بکند.

این فعال رسانه ای ادامه داد: لازم است تا داوطلبان انتخاباتی اول به سطح زندگی مردم پی ببرند تا زمانی که به خانه ملت راه پیدا کردند، برای وضعیت معیشتی امروز جامعه تصمیم گیری کنند.

وی یکی از زیرمجموعه های معیشت را اشتغال دانست و تشریح کرد: اصل 44 قانون اساسی که می تواند قسمتی از مشکلات کشور را برطرف کند، برای شهر و استان ما مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است که می توان به وضعیت امروز کارخانه های هپکو، آذرآب، ماشین سازی و ... اشاره کرد. مثال های زیادی از این دست وجود دارد که علیرغم ظرفیت عظیمی که دارد، سالهاست که رها شده و هیچکدام از نمایندگان حرفی از آن به میان نمی آورند.

لزوم بازنگری در اصل 44قانون اساسی و واگذاری شرکت ها به بخش خصوصی

خبرنگار باسابقه استان مرکزی، اجرای درست اصل 44 قانون اساسی را لازم دانست و گفت: باید این قانون اصلاح شود تا برای واگذاری های آینده به چنین مشکلاتی دچار نشد. حتی اگر بنابر این اصل، شرکتی واگذار شده، باید این واگذاری بررسی و مشکل آن برطرف شود. برای مثال باید به داد شرکت هپکو رسید و دید که این شرکت عظیم به چه مشکلاتی برخورده است.

مجللی با بیان اینکه بسیاری از نامزدها به وظایف نمایندگی آگاه نیستند، گفت: متاسفانه این ضعف در برخی نمایندگان وجود دارد و کمتر داوطلبی پیدا می شود که درک کامل و درستی از وظایف نمایندگی داشته باشد. اگر مجلس ما در دوره های مختلف بر اصل 44 نظارت درستی داشت قاعدتا امروزه شاهد به این روز افتادن شرکت ها نبودیم. این اصل باید انقلابی در کشور ایجاد می کرد ولی آیا اینطور شد. نمونه اش شرکت های موجود در شهر اراک که بنا بر این اصل واگذار شدند و به جز یکی دو مورد بقیه شرکت ها تعطیل و نیمه تعطیل هستند و یا با حداقل ظرفیت مشغول به کارند.

اطلاع از وظایف نمایندگی محوری‌ترین ویژگی کاندیدای اصلح

وی آگاه بودن به وظایف نمایندگی را محوری ترین ویژگی کاندیدای اصلح دانست و تاکید کرد: درک معیشت مردم خصوصا در شرایط کنونی دیگر ویژگی نماینده اصلح است تا بتواند قوانینی را به همراه دیگر نمایندگان به تصویب برساند تا مشکلات معیشتی مردم حل شود. این در حالی است که بسیاری از کاندیداها این ویژگی ها را نداشته و صرفا با هزینه های هنگفت به فکر راهیابی به مجلس هستند.

مجللی اضافه کرد: این در حالی است که اگر نماینده ای از درد مردم خبر داشته باشد می تواند تصمیمات راهگشایی برای برطرف شدن مشکلات بردارد. از طرف دیگر اگر مردم هم وظایف نمایندگی را بدانند تفاهم درستی شکل می گیرد و مردم به نمایندگانی رای می دهند که با تصمیمات خود گره ای از مشکلات آنان باز کند و نهایتا باعث استحکام رابطه مردم با مجلس می شود.

عدم درک صحیح مردم از وظایف نمایندگان خود

وی با اشاره به سخن برخی مردم، گفت: برخی افراد می گویند فلانی یک دوره در مجلس بود و کاری برای ما نکرد. باید اول از خود این افراد سوال کرد که آیا شما از وظایف نمایندگی خبر دارید که چنین حرفی می زنید؟ همین عدم درک متقابل باعث می شود تا حتی برخی مردم قید شرکت در انتخابات و رای دادن را به کلی بزنند، چرا که تصور می کنند نمایندگان برای آنان کاری انجام نمی دهند. همین امر نیز موجب لغزش ارتباط مردم با مجلس و به تبع آن با حکومت می شود.

این کارشناس رسانه ای با اشاره به تخریب های صورت گرفته در تبلیغات انتخاباتی برخی نامزدهای مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: نباید در این شرایط کاندیداهای مجلس در جهت تخریب یکدیگر حرکت کنند بلکه باید با اتحاد و همدلی کشور را به سمت آینده ای بهتر به پیش برد.

وظیفه رسانه، آشنا کردن مردم با وظایف نمایندگان

مجللی یکی از مهم ترین وظیفه رسانه ها در موضوع انتخابات را آشنا کردن مردم با وظایف نمایندگان دانست و افزود: این مهم باید صورت بگیرد تا مردم با این وظایف آشنا شده و به کسی رای دهند تا به وظایف خود آشنا باشد.

رفع مشکل بیمه خبرنگاری و کاغذ، مهمترین انتظار جامعه رسانه ای از نمایندگان ملت

وی در پایان به برخی انتظارهای جامعه رسانه ای کشور از نمایندگان اشاره کرد و گفت: مهمترین مشکلات جامعه رسانه ای کشور و استان، یکی کاغذ برای رسانه های مکتوب و دیگری بیمه خبرنگاری است که باید در کمیسیون فرهنگی مجلس برنامه ریزی شود و نمایندگان دولت را مکلف کنند تا این مهم بررسی شده و رسانه ها سامان دهی شوند.

انتهای پیام/

captcha