پزشک اراکی که کرونا را شکست داد گزارش تصویری| بارش باران و آبگرفتگی معابر در اراک امام باقر(ع) از دعای ابراهیم نبی برای توجه مردم به اهل‌بیت می‌گوید پیوستن ایران به لیست سیاه FATF بهتر از پذیرش آن است/ حامیان FATF عوامل بیگانه هستند عکس/ مجاهدت فرزندان ایران برای مقابله با کرونا وضعیت کاروان ایران برای المپیک ۲۰۲۰ توکیو/ ۴۷ سهمیه در ۱۱ رشته شمخانی: از دادستان کل کشور خواستم اظهارات امیرآبادی را صحت سنجی و نتیجه را اعلام کند نماز مستحبی ماه رجب که پیامبر برای اجابت دعا سفارش کردند رژیم غذایی عاملی موثر در بروز سکته مغزی تفکری که امید را لازمه دفع بلا می داند/ ظهورِ حقایق، راهِ درمانِ بشرِ پر تنشِ امروز
سه شنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱
کد خبر: 68003
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸

سیف در گفتگو با دانشجو: وزارت علوم بیش از ۸۰۰۰ قرارداد ارتباط با صنعت در دست اجرا دارد / افزایش حجم پیمان‌نامه‌ها در افق ۱۴۰۴

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: افزایش متوسط سالانه ۱۰ درصدی حجم قرارداد‌های ارتباط با صنعت از جمله شش هدف کلان دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم در افق ۱۴۰۴ است.

به گزارش دیار آفتاب؛ محمد سعید سیف، مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو درباره طرح‌های صنعتی برگزیده دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور در سال ۹۸ گفت: یکی از رسالت‌های دانشگاه‌ها در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی رفع مشکلات صنایع داخلی است به همین منظور وزارت علوم به معرفی دستاورد‌های دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور پرداخته است.

سیف با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور در توسعه همکاری با جامعه و صنعت اقدامات قابل توجه‌ای داشته‌اند؛ بیان کرد: در این راستا برنامه‌ها و الگو‌های مفیدی در جهت توسعه قرارداد‌های صنعتی و اشتغال فارغ التحصیلان تدوین شده است. در حقیقت افزایش اطلاع رسانی موجب می‌شود تا فرهنگ سازی و الگوبرداری مناسبی رخ دهد.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم با بیان اینکه در جهت افزایش اشتغال دانشجویان دوره‌های مهارت افزایی در دانشگاه‎ها و مراکز آموزش عالی کشور را افزایش داده‌ایم؛ اظهار کرد: آمار‌های موجود درباره اشتغال دانش آموختگان نشان از آن دارد که نرخ اشتغال با توجه به تعداد دانشجویان اصلا مناسب نیست. عوامل متعددی باید در دستور کار قرار گیرد تا بتوانیم این مشکلات را مرتفع سازیم که از جمله آن‌ها بهبود فضای کسب و کار، کاهش تصدی گری دولت و نهادها، استفاده بهینه از بازار کار و نیاز‌های کشور، مدیریت همکاری‌های بین‌المللی و بهبود کیفیت نیروی کار دانش آموخته است.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف نظام آموزشی کشور بهبود کیفیت نیروی کار دانش آموخته است؛ اظهار کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با توجه به این مسئولیت ساماندهی برنامه‌های مهارت افزایی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی را در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ با اهدافی همچون ارتقاء توانمندی‌های مهارت‌های شغلی و حرفه‌ای دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی، تدوین و برنامه ریزی آموزش‌های مهارتی متناسب با نیاز بازار کار، حمایت از افزایش سهم آموزش‌های مهارتی و فناوری پایه در برنامه درسی رشته‌های غیرمهارتی، ارتقاء کمی و کیفی رویداد‌های مرتبط با اشتغال و مهارت‌های مرتبط در دانشگاه‌‎ها، سازماندهی برگزاری دوره‌های آموزشی مهارتی در دانشگاه و هم افزایی ظرفیت‌های موجود را در دستور کار خود قرارداده است.

سیف ادامه داد: براساس اطلاعات اخذ شده از ۶۰ دانشگاه کشور در سال ۹۸ حدود ۴۵۵۱ دوره با حضور ۱۳۲۴۶۴ شرکت کننده برگزار شده که از این تعداد ۲۰۰ دوره با مشارکت واحد‌های صنعتی بوده است.

کتاب طرح رصد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی تدوین شد 

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم با بیان اینکه کتاب طرح رصد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی در سال ۹۸ با دریافت اطلاعات وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان حدود ۹۰ دانشگاه کشور تدوین شده است؛ گفت: طرح رصد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی با اهدافی همچون فرهنگ سازی رصد وضعیت دانش آموختگان در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی، ایجاد نظام مناسب اطلاع رسانی به ذی نفعان در رابطه با وضعیت اشتغال هر یک از رشته‌های دانشگاهی، رصد مستمر ظرفیت‌های محیطی و شرایط بازار کار منطقه‌ای و شناسایی شکاف دانشی و مهارتی دانش آموختگان خود و اخذ اطلاعات از سامانه‌های اطلاعاتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت گرفته است.

درصد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی بر اساس مقطع تحصیلی

درصد اشتغال رشته های مختلف در مقطع کارشناسی بر اساس نتابج طرح پایش در سال ۹۸ 

پایش وضعیت قرارداد‌های ارتباط با صنعت

وی با بیان اینکه مسئله ارتباط میان صنعت و دانشگاه در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه بوده است؛ اظهار کرد: آمار‌های به دست آمده از میزان قرارداد‌های ارتباط صنایع و دســتگاه‌های اجرایی با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور نشان از رشد دارد.

سیف با اشاره به اینکه در چند سال اخیر تفاهم نامه‌هایی میان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی امضا شده است؛ تصریح کرد: با همکاری‌های انجام شده پروژه‌های تحقیقاتی به مراکز علمی، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های سراسر کشور داده شد. در این راستا اعضای هیئت علمی به عنوان مجری اصلی این پروژه‌ها نقش تأثیرگذاری در به حرکت درآوردن چرخه‌ی ارتباط با صنعت و اقتصاد کشور ایفا کرده‌اند.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم با بیان اینکه هنوز از پتانسیل دانشگاه‌ها به خوبی استفاده نشده است؛ تاکید کرد: آمار‌های به دست آمده کم بودن تعداد قرارداد‌های کلان دانشــگاه‌ها با وزارتخانه‌ها و دســتگاه‌های اجرایی به نسبت دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشــگاه‌ها را نشان می‌دهد؛ بنابراین انتظار رشد بیشتری در آینده نزدیک داریم.

تعداد قراردادهای ارتباط با صنعت و جامعه «در حال اجرا»

آسیب شناسی دوره‌های کارآموزی و برنامه ریزی جهت ارتقای کمی و کیفی

وی با اشاره به اینکه دوره کارآموزی مهمترین برنامه آشنایی دانشجویان با محیط کار و فراگیری مهارت است؛ بیان کرد: دانشگاه‌ها موظف هستند با توجه به شرایط منطقه‌ای، استانی و تنوع رشته‌ها و گرایش‌ها برنامه جامعی برای افزایش مهارت دانشجویان تدوین کنند.

ایجاد مراکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی دانشگاهی

سیف تصریح کرد: برنامه ریزی و اقدامات لازم جهت راه اندازی و توسعه مراکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی دانشگاهی انجام شده است. با توجه به افزایش تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی و تخصصی‌تر شدن کار و حرکت به سمت کسب و کار‌ها بر پایه فناوری، عدم ارائه مشاوره‌های تخصصی در دفاتر کاریابی‌های عمومی موجود، توسعه پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و شرکت‌های دانش بنیان و نیاز آن‌ها به نیروی کار متخصص دانشگاهی و هم چنین لزوم ایجاد شناخت مناسب برای دانشجویان از مشاغل و نیاز‌های شغلی، ضرورت ایجاد ساختار یا نهادی در دانشگاه‌ها با عنوان مراکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی را بیش از پیش نشان داد.

طرح تحول در همکاری دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی کشور با جامعه و صنعت

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم درباره چشم انداز وزارت علوم در افق ۱۴۰۴ گفت: در این راستا ۶ هدف کلان وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توانیم به افزایش متوسط سالانه ۱۰ درصدی حجم قرارداد‌های ارتباط با صنعت، مشارکت حداکثری اعضای هیئت علمی در رفع نیاز‌های صنعت و جامعه، هم راستایی برنامه‌ها و تصمیم گیری‌ها در وزارت عتف و مراکز تابعه با نیاز‌ها و اولویت‌های کشور، هم افزایی کامل مراکز علمی با دستگاه‌های اجرایی شود جهت شناسایی و رفع نیاز‌ها و چالش‌ها، ساماندهی و ایجاد یک ساختار توانمند برای ارتباط عرضه و تقاضا‌های پژوهشی و فناوری، اجرای ۲۵ درصدی پروژه‌های تحصیلات تکمیلی به صورت مستقیم به سفارش صنعت و جامعه اشاره کنیم.

وی درباره ۸ راهبرد اصلی دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم گفت: سازماندهی، پایش و ارزیابی همکاری‌ها با جامعه و صنعت، بهبود و اصلاح ساختار، فرآیند‌ها و آئین نامه‌های اجرایی، فرهنگ سازی، شناسایی، مستندسازی و ترویج دستاوردها، هدفمند نمودن پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی در جهت حل مسائل جامعه و صنعت، تدوین مشوق‌های مناسب برای دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی، وزارتخانه و دستگاه‌های اجرایی، سازماندهی جهت حضور موثر دانش آموختگان در پاسخگویی به نیاز‌های بازار کار و بهبود بهره وری و شناسایی و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها، اختیارات، امکانات وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی در جهت تسهیل و توسعه همکاری‌های مشترک از دیگر راهبرد‌های اصلی این وزارت خانه است.

captcha