وزیر ارشاد: تدوین لایحه نظام جامع رسانه‌‌ای در کشور/ اختصاص ۲۴ هزار واحد مسکونی به اهالی رسانه جزییات طرح فروش اینترنتی کالاهای اساسی/ چگونگی فروش مرغ و لبنیات پرداخت وام ۱۰ میلیون تومانی به سرپرستان خانوار در صورت ابتلا به کرونا ملت ایران به چیزی کمتر از لغو همه تحریم‌ها تن نمی‌دهند/ روحیه ظلم‌ستیزی در جان مردم زنده است/ شعار مرگ بر آمریکا باقی ست آمریکایی‌ها نقض عهد کردند و به آنها باج نخواهیم داد/ دانشجویان بن بست های پیش رو را بگشایند اولتیماتوم عجیب سازمان لیگ؛ اجازه تبلیغات محیطی ندهید، دربی لغو می‌شود! تأمین اجتماعی سهامدار هپکو یا طلبکار؟/ هزینه ی تهاتر بدهی ها را با انتقال اموال تسویه کنید! شمارش معکوس برای حذف نسخه های کاغذی امیرعبداللهیان: اگر غرب جدیت نشان دهد، توافق خوب در دسترس است سردار سلیمانی:با استفاده از ظرفیت‌‌های داخلی بر مشکلات اقتصادی چیره خواهیم شد
شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۳
کد خبر: 67914
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۵
نمایی از نفوذ فرهنگی اقتصادی؛

سلبریتی ها قهرمانان جوامع مصرفی/ زندگی تجملاتی و بی حساب و کتابی که برای محرک مصرف است

فضا و کالبد شهری امروز در بسیاری از جوامع جهان مصرف زده است. این فضا در فضای مجازی هم به طور کاملا فشرده و تشدیدپذیری تقویت می شود. شبکه های اجتماعی تصویری همچون اینستاگرام پر شده از برندها و کالاهای مصرفی مختلف که توسط افراد مشهور، بازیگران و سلبریتی ها برای جوانان و زنان تبیلغ می شود.

به گزارش دیار آفتاب؛ فضا و کالبد شهری امروز در بسیاری از جوامع جهان مصرف زده است. این فضا در فضای مجازی هم به طور کاملا فشرده و تشدیدپذیری تقویت می شود. شبکه های اجتماعی تصویری همچون اینستاگرام پر شده از برندها و کالاهای مصرفی مختلف که توسط افراد مشهور، بازیگران و سلبریتی ها برای جوانان و زنان تبیلغ می شود. شعار این تبلیغات ها نیز زندگی بهتر با مصرف چنین کالاهایی است. درواقع در جامعه مصرفی اصل و اساس حضور و بودن مصرف است. بدین ترتیب که بیان می شود « مصرف می کنم، پس هستم.» در چنین جوامعی ارزشهایی چون عدم اسراف و استغنا، بی نیازی جای خود را به اسراف گرایی و مصرف بی رویه می دهد.

در اینجا «جامعه شناسی زباله» بیش از پیش مطرح می شود. در جامعه شناسی زباله مصرف ضرورت می یابد. یعنی افراد را از روی اشغال های که تولید می کنند می توان شناخت. در جامعه شناسی مصرف گفته می شود که «بگو چه آشغالی تولید می کنی، تا بگویم که هستی؟»

قهرمانان امروز نیز به قهرمانان مصرف تبدیل می شوند. سلبریتی هایی که هر روز با مدهای جدید و لباس های یکبار مصرف به شبکه های اجتماعی می آید و مد روز را تبیلغ می کنند. جوانان نیز که الگوی خود را این افراد تعیین کرده اند به مصرف گرایی برای هر چه شبیه تر شدن به این افراد و هویت یابی در جامعه و همرنگ شدن با جامعه روی می آورند.

قهرمانان مصرف، امروزه دست کم در غرب زندگی نامه های پرشور قهرمانان تولید را ندارد و جای آنان را گرفته اند. زندگی مثال زدنی « مردان خودساخته» و بنیانگذاران، پیش گامان، کاشفان که بعد از مردان تاریخ ساز بیش از پیش مورد توجه بودند، اینک جای خود را به شرح احوال ستارگان سینما، ورزشکاران، چند شاهزاده بین المللی می دهند که در یک کلام در زمره اسراف کنندگان بزرگ قرار دارند. یعنی اگر ضرورت ایجاب کند، آنها اغلب در حالت بی تکلف در زندگی روزمره در حال خرید و مصرف نشان داده می شوند.

این سلبریتی ها موضوع اصلی بحث مجلات و تلویزیون و شبکه های اجتماعی هستند و افراط کاری های موجود در زندگی آنان و مخارج فوق العاده شان مورد تمجید قرار می گیرد. صفات فوق انسانی آنها همان چیزی است که شرکت های تجاری توصیف می کنند. هنر آنچنانی ندارد و بیشتر برای جذب افراد با مصرف و زرق و برق زیادی به طور کاملا شی واره ای هویت خود را نمایان می سازند. بدین ترتیب نقش ا جتماعی بسیار مشخصی را ایفا می کنند، مخارج تجملی، بیهوده و بی حساب و کتاب. نقش آنها محرک اقتصاد برای مصرف انبوه است.

سلبریتی های ایرانی هم به این نقش جهانی با الگو برداری از فرهنگ غرب روی آورده اند. لباس های عجیب و غریب و بعضا مضحکی که برخی از آنها درحاشیه رونمایی از فیلم ها و جشنواره ها می پوشند و سعی دارند به هر نحوی جلوه نمایی کنند و توجه و بعضا تعجب دیگران را به خود جلب کنند، از این منظر قابل تامل است. به باور بسیاری از کارشناسان سلبریتی ها امروز به قهرمانان مصرف تبدیل شده اند و هدف آنها کسب قدرت و ثروت از راه تبلیغ و مصرف زدگی جامعه است.

امیر حمزه نژاد 

انتهای پیام/

captcha
آخرین اخبار