راهنمای دریافت رمز پویا (رمز دوم یکبار مصرف) برای همه بانک ها+ تصویر استراماچونی تا دوشنبه برنمی‌گردد/ قولی که سرپرست استقلال داد ترور فرهنگ در گیشه‌بازی سرمایه گذاران فیلم های سینمایی در لایحه بودجه دولت؛ رشد ۱۱ درصدی بودجه ۹۹ مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور کجا هزینه می‌شود؟ خدمات دندانپزشکی برای مردم گران تمام می‌شود/ لاکچری‌ها ۵ میلیون تومان پول به دندانپزشک می‌دهند ۲۵ هزار عنوان کتاب با موضوع دفاع مقدس منتشر شده است افزایش ۲ برابری بودجه فضایی/صنعتی شدن ماهواره ها در مدار لئو یادداشت| چرایی کشته‌های اخیر را به مردم بگویید یک روزنامه اصلاح‌طلب: با این کارنامه زمانه، زمانه ما نیست عکس نوشت| دانشگاه ها باید پژوهش محور بشوند
شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۸
کد خبر: 65505
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۴
اراک در دود؛

ریه های خسته در انتظار اجرای طرح ها و مصوبه های آلودگی هوا/ 12 سال از مصوبه ایجاد هزار هکتار فضای سبز در اراک می گذرد

علی رغم اینکه ایجاد هزار هکتار فضای سبز در محدوده اراک یکی از اصلی ترین بند های مصوبه هیئت دولت برای بهبود هوای اراک بوده است، در حال حاضر بیش از 12 سال از آن زمان می گذرد، اما همچنان این اتفاق رقم نخورده و این راهکار با تاخیر بسیاری روبه رو بوده است.

به گزارش دیار آفتاب؛ آلودگی هوا طی روزهای گذشته در سطح کلانشهر ها و حتی کلانشهر اراک موجب آزار برخی از همشهریان خصوصا گروه های خاص و پر خطر بوده است. این مسئله که در ایام زمستان به یک موضوع خاص و حیاتی برای کشور تبدیل می شود را شاید بتوان با مدیریت در چند حوزه کنترل و یا که حداقل از بحرانی شدن آن جلوگیری کرد. اقداماتی چون مدیریت ترافیکی، کمک به حمل و نقل عمومی ، فرهنگ سازی در جهت استفاده از وسائل نقلیه عمومی و حتی توجه به افزایش فضای سبز در سطح و اطراف شهر یکی از اصلی ترین مواردی است که می تواند در این خصوص تاثیر گذار باشد.

نکته حائز اهمیت در خصوص آلودگی هوا عدم برنامه ریزی بلند مدت مسئولین مربوطه است که با تکیه بر تصمیماتی آنی و لحظه ای سعی دارند آلودگی هوای شهر را مدیریت کنند. یک روز ستاد مدیریت بحران دست به تعطیلی مدارس می زند و روزی دیگر آموزش و پرورش اقدام می کند. در برخی از روزها هم متوسل به باد و باران و به نوعی فعل و انفعالات جوی می شوند.

این در حالی است که بسیاری از طرح ها در کلانشهری مانند اراک زمین مانده است و نه مسئولین استانی و نه مسئولین شهری به آن توجه ویژه ای نمی کنند.

نگاهی به مصوبه هیئت وزیران در خصوص طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک که در شهریور ماه سال 86 به تصویب رسید، نشان می دهد که مقرر شده است از همان سال، طی 5 سال در محدوده شهر اراک به میزان هزار هکتار فضای سبز ایجاد شود و پس از ایجاد توسط دولت در اختیار شهرداری اراک جهت رسیدگی و نظارت قرار گیرد. علی رغم اینکه این مهم یکی از اصلی ترین بند های مصوبه هیئت دولت بوده است و در حال حاضر نیز بیش از 12 سال از آن زمان می گذرد، اما همچنان این اتفاق رقم نخورده و این راهکار با تاخیر بسیاری روبه رو بوده است. البته شهرداری اراک در برخی از مناطق محدوده دست به ایجاد فضای سبز زده است اما این جدای از مصوبه ایست که هیئت دولت تصویب کرده و ایجاد آن برعهده دولتی هاست و مانند همیشه عدم تامین اعتبار به عنوان یکی از موانع پیش روی این دست پروژه ها بیان شده است.

عدم توجه به این مصوبه اعتراضات بسیاری را نیز در پیش داشته که هم نمایندگان مجلس و هم اعضای شورای شهر به آن پرداخته اند.

کریمی نماینده اراک خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی در این خصوص طی مصاحبه ای گفته بود که با توجه به اهمیت فضای سبز در بهبود شرایط آلودگی هوای شهر اراک، این مهم از اقداماتی است که باید در اراک بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و تاکنون نیز در اجرای آن کوتاهی شده است.

عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک:

کاشت هزار هکتار فضای سبز در اراک وظیفه دولت بوده کاملا به فراموشی سپرده شده است

علی جعفر محصولی عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز در صحن رسمی شورای اسلامی کلانشهر اراک گفته بود: طبق مصوبه دولت باید هزار هکتار فضای سبز در اراک ایجاد می شد تا ضمن تامین منابع آب این فضای سبز ایجاد شده در اختیار شهرداری قرار گیرد، اما تا امروز یک درخت کاشته نشده و ضروری است که شورا نسبت به چنین مطالباتی حساسیت بیشتری داشته باشد.

وی با اشاره به کاشت 200 هکتار فضای سبز در منطقه چقا، گفت: متاسفانه کاشت هزار هکتار فضای سبز که وظیفه دولت بوده کاملا به فراموشی سپرده شده است.

اگر از مسئله توجه به فضای سبز بگذریم، به مدیریت ترافیک شهری می رسیم. کلانشهری مانند اراک که اصلا نام کلانشهری خود را نه به واسطه جمعیتش که به واسطه آلودگی اش به خود اختصاص داده است از هیچ شیوه و چارچوب و طرح مشخصی در راستای مدیریت ترافیک برخوردار نیست.

این در حالی است که در طرح جامع جدید شهر که البته هنوز هم در پیچ  خم موافقت ها و مخالفت هاست به جای اجرای طرح های تعریض و یا ایجاد بزرگراه ها و اتوبان های جدید، شهرداری و در کل مدیریت شهری را به مدیریت ترافیک توصیه کرده است.

تمرکززدایی از مرکز شهر، پیاده راه سازی خیابان های مرکزی ، فرهنگ سازی در جهت عدم استفاده از خودروی شخصی و افزایش کمی و کیفی حمل و نقل عمومی خود از مواردی هستند که می توانند در این زمینه تاثیر گذار باشند. اما گویا شهر هنوز هم باید در کش و قوس ها و درگیری های مابین استانداری و شورا بماند؛ چرا که مدیران عمرانی استان هنوز هم دراندیشه انتخاب جایگزینی برای 58 متری هستند و آن را با نام 24 متری به میدان آورده اند و شورا نیز گویا از آغاز هر پروژه ای ترس دارد و نمی خواهد به این سادگی ها اجرای پروژه هایی زمان بر و پر هزینه را بپذیرد.

در همین راستاست که ترافیک شهر در بلا تکلیفی طرح های جامع و طرح های مدیریت آلودگی و ترافیک، به سر می برد و دقیقا مشخص نیست که نتیجه این طرح ها چه زمانی مشخص خواهد شد.

از کنار همه این ها که بگذریم عدم بکار گیری چند ده اتوببوس مانده در پارکینگ که به تناسب، سال های مختلفی از خریدشان می گذرد و هنوز یا به کار گرفته نشده اند و یا مدت کوتاهی خدمات داده اند و حالا در این برهوت بودجه برای استفاده دوباره نیاز به ده ها میلیارد تومان بودجه دارند. اتوبوسهایی که مجوز جذب چهل راننده را هم دارند اما هنوز به ناوگان شهر اضافه نشده اند.

چه بسیار مواردی که می توان با به کارگیری ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در شهر آنها را مدیریت کرد و مردم را از شرایط موجود نجات داد. ظرفیت ها و پتانسیل هایی که می توانند به جای باد و باران برای رفع آلودگی هوای اراک، نقش ایفا کنند.

انتهای پیام/

captcha