فساد سم مهلک در جامعه اسلامی است/گام دوم انقلاب به دست دانشجویان و نخبگان دانشگاهی محقق می شود فیلم| تصاویر ویژه از لیدرهای عملیاتی اغتشاشگران روایت و تصاویر هولناک از حمله آشوبگران به حوزه علمیه بانوان لحظه شهادت شهید صیادی در نیزارهای ماهشهر+ فیلم ثبت‌نام قطعي  185 نفر تا پنجمين روز ثبت‌نام انتخابات مجلس در استان مرکزی/افزايش 25 درصدي مشاركت قدرت‌نمایی داعش در عراق همزمان با استعفای نخست وزیر و افزایش آشوب‌ها در «نجف، کربلا و ناصریه» / جزئیات درگیری‌های سنگین در «دیاله، الانبار و نینوا» + عکس و نقشه میدانی حجت‎الاسلام رئیسی در اصفهان: رفراندوم پیشکش، مردم را در جریان طرح‌ها قرار بدهید / در مبارزه با فساد کوتاه نمی‌آئیم انتشار روایت دیدار رهبری با خانواده‌های شهدای ارمنی در آلمان روز بد ترامپ؛ استهزا در لندن، استیضاح در واشنگتن «عصر جدید» قدرت‌نمایی رادارهای ایرانی در دریا آغاز شد/ جزییات مهاجرت نخبگان ایرانی از «S» به «X»+عکس
جمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۹
کد خبر: 64648
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۸

سبک زندگی و اخلاق در کلام پیامبر مهر و رحمت/ شبیه ترین مردم از نظر اخلاق به پیامبر خدا خوش اخلاق ترین و بردبارترینشان است

مطمئنا الگو گیری از پیامبری که بنا بر گفته قرآن کریم از خلق عظیم و برجسته ای برخوردار است، خود راهکاری برای نجات بشریت از تمام بی نظمی ها و به هم ریختگی های اخلاقی است.

به گزارش دیار آفتاب؛ ایام ولادت پیامبر مهر و رحمت حضرت محمد مصطفی (ص) بهترین فرصت است که برخی از قسمت های زندگی خود را با سبک زندگی ایشان به عنوان اصلی ترین الگوی هر انسان و مسلمانی بررسی کنیم و به عبارتی عیار خود را بسنجیم و از سویی دیگر سبک زندگی آرامش بخش را تجربه کنیم.

شاید تا به حال در ایام ولادت و یا شهادت بزرگان دینی بیشتر در گیر و دار تقویم گرفتار بوده باشیم اما آن چه که می توان به آن توجه کرد این است که نگاهی به برخی از احادیث پیامبری که علت برانگیخته شدنش را به کمال رساندن مکارم اخلاق عنوان می کند خالی از لطف نبوده و بسیاری از روابط اجتماعی پر هیاهوی امروز و سبک زندگی پر از مشغله‌ی مان را سامان خواهد داد.

مطمئنا الگو گیری از پیامبری که بنا بر گفته قرآن کریم از خلق عظیم و برجسته ای برخوردار است، خود راهکاری است برای نجات بشریت از تمام بی نظمی ها و به هم ریختگی های اخلاقی. بی اخلاقی هایی که زمینه بسیاری از خطاها و اشتباهات و فردی و اجتماعی است و بسیاری از افراد جامعه را به خود درگیر می کند.

در همین راستا گزیده ای از احادیث پیامبر گرامی اسلام در زیر آورده شده است؛ باشد که عامل به آنها باشیم:

(1)

آفَةُ اَلْحَدِیثِ اَلْکَذِبُ وَ آفَةُ اَلْعِلْمِ اَلنِّسْیَانُ وَ آفَةُ اَلْحِلْمِ اَلسَّفَهُ وَ آفَةُ اَلْعِبَادَةِ اَلْفَتْرَةُ وَ آفَةُ اَلظَّرْفِ اَلصَّلَفُ وَ آفَةُ اَلشَّجَاعَةِ اَلْبَغْیُ وَ آفَةُ اَلسَّخَاءِ اَلْمَنُّ وَ آفَةُ اَلْجَمَالِ اَلْخُیَلاَءُ وَ آفَةُ اَلْحَسَبِ اَلْفَخْرُ.

گفتار را دروغ آفت است و دانش را فراموشی و بردباری را سفاهت و عبادت را خستگی و زیرکی را خودنمایی و دلیری را ستم کردن و بخشش را منت نهادن و زیبایی را خودپرستی و مقام را به خود بالیدن

الخصال، ج ۳، ص ۴۱۶

(2)

صِلَةُ الرَّحِمِ وَ حُسْنُ الْجِوَارِ یَعْمُرَانِ الدِّیَارَ وَ یَزِیدَانِ فِی الْأَعْمَار

صله رحم و خوش همسایگى، شهرها را آباد و عمرها را زیاد مى کند.

کافى(ط-الاسلامیه) ج 2، ص 152، ح 146

(3)

یَا عَلِیُّ أَ لَا أُخْبِرُکُمْ بِأَشْبَهِکُمْ بِی خُلُقاً قَالَ بَلَى یَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ أَحْسَنُکُمْ خُلُقاً وَ أَعْظَمُکُمْ حِلْماً وَ أَبَرُّکُمْ بِقَرَابَتِهِ وَ أَشَدُّکُمْ مِنْ نَفْسِهِ إِنْصَافا

به امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: آیا تو را خبر ندهم که اخلاق کدام یک از شما به من شبیه تر است؟ عرض کردند: آرى، اى رسول خدا. فرمودند: آن کس که از همه شما خوش اخلاق تر و بردبارتر و به خویشاوندانش نیکوکارتر و با انصاف تر باشد.

من لا یحضره الفقیه ج 4 ، ص 370

(4)

أَقْرَبُکُمْ غَداً مِنِّی فِی الْمَوْقِفِ أَصْدَقُکُمْ لِلْحَدِیثِ، وَ آدَاکُمْ لِلْأَمَانَةِ، وَ أَوْفَاکُمْ بِالْعَهْدِ، وَ أَحْسَنُکُمْ خُلُقاً، وَ أَقْرَبُکُمْ مِنَ النَّاسِ.

نزدیک ترین شما به من در قیامت، راستگوترین، امانتدارترین، وفادارترین به عهد، خوش اخلاق ترین و نزدیک ترین شما به مردم است.

امالی(طوسی) ص 229 ، ح 403 - بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 72، ص94، ح12

(5)

إِنَّکُمْ لَنْ تَسَعُوا النَّاسَ بِأَمْوَالِکُمْ فَسَعُوهُمْ بِأَخْلَاقِکُم‏

با دارایی خود نمی توانید دل مردم را به دست بیاورید پس دلشان را با اخلاق (نیک) به دست آورید .

من لا یحضره الفقیه ج 4 ، ص 394 ، ح 5839

(6)

لا تَـکُنْ عَیّابا وَ لا مَدّاحا وَ لا طَعّانا وَ لا مُماریا؛

نه عیب جو باش و نه ثناگو، نه زخم زبان زن و نه مجادله گر

مکارم الاخلاق، ص467

(7)

أَلا أُخْبِرُكُمْ بِمَنْ تَحْرُمُ عَلَيْهِ النّارُ غَدًا؟ قيلَ بَلى يا رَسُولَ اللّهِ.

فَقالَ: أَلْهَيِّنُ الْقَريبُ اللَّيِّنُ السَّهْلُ

آيا كسى را كه فرداى قيامت، آتش بر او حرام است به شما معرّفى نكنم؟ گفتند: آرى، اى پيامبر خدا.

فرمود: كسى كه متين، خونگرم، نرمخو و آسانگير باشد.

(8)

عَلامَةُ الصّابِرِ فى ثَلاث:أَوَّلُها أَنْ لا يَكْسَلَ،و الثّانِيَةُ أَنْ لا يَضْجَرَ،وَ الثّالِثَةُ أَنْ لا يَشْكُوَ مِنْ رَبِّهِ عَزَّوَجَلَّ. لاِنـَّهُ إِذا كَسِلَ فَقَدْ ضَيَّعَ الْحَقَّ،وَ إِذا ضَجِرَ لَمْ يُؤَدِّ الشُّكْرَ،وَ إِذا شَكى مِنْ رَبِّهِ عَزَّوَجَلَّ فَقَدْ عَصاهُ.

علامت صابر در سه چيز است: اوّل: آن كه كسل نشود، دوّم: آن كه آزرده خاطر نگردد، سوّم: آن كه از خداوند عزّوجلّ شكوه نكند، زيرا وقتى كه كسل شود، حقّ را ضايع مى كند، و چون آزرده خاطر گردد شكر را به جا نمى آورد، و چون از پروردگارش شكايت كند در واقع او را نافرمانى نموده است.

(9)

طُوبى لِمَنْ مَنَعَهُ عَيـْبـُهُ عَنْ عُيـُوبِ الْمُـؤْمِنينَ مِنْ إِخْوانِهِ طُوبى لِمَنْ أَنـْفَقَ الْقَصْدَ وَ بَذَلَ الفَضْلَ وَ أَمْسَكَ قَولَهُ عَنِ الفُضُولِ وَ قَبيحِ الْفِعْلِ.

خوشا به حال كسى كه عيبش او را از عيوب برادران مؤمنش باز دارد، خوشا به حال كسى كه در خرج كردن ميانه روى كند و زياده از خرج را ببخشد و از سخنانِ زائد و زشت خوددارى ورزد.

(10)

ِ خَيْرُ الْأَصْحَابِ مَنْ قَلَّ شِقَاقُهُ وَ كَثُرَ وِفَاقُه‏ .

بهترین یاران کسی است که ناسازگاریش اندک باشد و سازگاریش بسیار

تنبیه الخواطر معروف به مجموعه ورام ج 2 ، ص 123

(11)

مَنْ رَدَّ عَنْ عِرْضِ أَخِيهِ الْمُسْلِمِ وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ الْبَتَّة

هرکس آبروی مؤمنی را حفظ کند، بدون تردید بهشت بر او واجب شود.

ثواب الاعمال و عقاب الاعمال ص 145 - الجعفریات(الاشعثیات) ص 198

(12)

الْعِبَادَةُ سَبْعُونَ جُزْءً أَفْضَلُهَا جُزْءً طَلَبُ الْحَلَال‏

عبادت هفتاد جزء است و بالاترین و بزرگترین جزء آن کسب حلال است.

مستدرک الوسایل و مستنبط المسایل ج 13 ، ص 12 ، ح 14585

(13)

أجملوا في طلب الدنيا فإن كلا ميسر لما خلق له .

در طلب دنيا معتدل باشيد و حرص نزنيد ، زيرا به هر كس هر چه قسمت اوست مي رسد .

شرح فارسی شهاب الاخبار ص 320 ، ح 518

(14)

أَحَبُّ عِبَادِ اللَّهِ إِلَى اللَّهِ أَنْفَعُهُمْ لِعِبَادِه‏ .

از جمله بندگان آن كس پيش خدا محبوبتر است كه براي بندگان سودمندتر است .

تحف العقول ص 49 - نهج الفصاحه ص 169 ، ح 86

(15)

أَحْزَمُ النَّاسِ أَكْظَمُهُمْ لِلْغَيْظ

آنكه در فرو بردن خشم از ديگران بيشتر است ، از همه كس دور انديشتر است .

من لا یحضره الفقیه ج 4 ، ص 396 - امالی(صدوق) ص 21

(16)

قالَ صلّی اللّه علیه و آله: عَلَیکُمْ بِمَکارِمِ الاْخْلاقِ، فَإنَّ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ بَعَثَنی بِها، وَ إنَّ مِنْ مَکارِمِ الاْخْلاقِ: اءنْ یعْفُوَ الرَّجُلُ عَمَّنْ ظَلَمَهُ، وَ یعْطِی مَنْ حَرَمَهُ، وَ یصِلَ مَنْ قَطَعَهُ، وَ اءنْ یعُودَ مَنْ لایعُودُهُ.  

فرمود: بر شما باد رعایت مکارم اخلاق، که خداوند مرا بر آن ها مبعوث نمود، و بعضی از آن ها عبارتند از:

کسی که بر تو ظلم کند به جهت غرض شخصی او را ببخش، کسی که تو را نسبت به چیزی محروم گرداند کمکش نما، با شخصی که با تو قطع دوستی کند رابطه دوستی داشته باش، شخصی که به دیدار تو نیاید به دیدارش برو.

امالی طوسی ج 2 ص 92

(17)

قالَ صلّی اللّه علیه و آله: یاءتی عَلی النّاسِ زَمانٌ، الصّابِرُ مِنْهُمْ عَلی دینِهِ کَالْقابِضِ عَلی الْجَمَرِ .

فرمود: زمانی بر مردم خواهد آمد که صبر نمودن در برابر مسائل دین و عمل به دستورات آن همانند در دست گرفتن آتش گداخته است.

- امالی طوسی ج 2 ص 192

(18)

قالَ صلّی اللّه علیه و آله: مَنْ قَلَّ طَعامُهُ، صَحَّ بَدَنُهُ، وَ صَفاقَلْبُهُ، وَ مَنْ کَثُرَ طَعامُهُ سَقُمَ بَدَنُهَ وَ قَساقَلْبُهُ .

فرمود: هر که خوراکش کمتر باشد بدنش سالم و قلبش با صفا خواهد بود، و هر کس خوراکش زیاد باشد امراض جسمی بدنش و کدورت، قلبش را فرا خواهد گرفت.

تنبیه الخواطر معروف به مجموعه ورام. ص548

(19)

قالَ صلّی اللّه علیه و آله: لاتُشْبِعُوا، فَیطْفاء نُورُ الْمَعْرِفَةِ مِنْ قُلُوبِکُمْ .

فرمود: شکم خود را از خوراک سیر و پر مگردانید، چون که سبب خاموشی نور عرفان و معرفت در افکار و قلب هایتان می گردد.

مستدرک الوسایل ج 16 ص 218

(20)

قالَ صلّی اللّه علیه و آله: إ نَّ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ لَیبْغِضُ الْمُؤْمِنَ الضَّعیفِ الَّذی لادینَ لَهُ، فَقیلَ: وَ ما الْمُؤْمِنُ الضَّعیفُ الَّذی لادینَ لَهُ؟ قالَ: اَلذّی لاینْهی عَنِ الْمُنْکَرِ .

فرمود: همانا خداوند دشمن دارد آن مؤمنی را که ضعیف و بی دین است، سؤ ال شد: مؤمن ضعیف و بی دین کیست؟ پاسخ داد: کسی که نهی از منکر و جلوگیری از کارهای زشت نمی کند.

وسایل الشیعه ج 16 ص 122

(21)

قالَ صلّی اللّه علیه و آله: اَلْمَرْءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ، فَلْینْظُر اءحَدُکُمْ مَنْ یخالِطُ

فرمود: انسان بر روش و اخلاق دوستش پرورش می یابد و شناخته می شود، پس متوجّه باشید با چه کسی دوست و همنشین می باشید.

- امالی طوسی ج 2 ص 132

(22)

قالَ صلّی اللّه علیه و آله: اَوْ صانی رَبّی بِتِسْع: اَوْ صانی بِالاْ خْلاصِ فِی السِّرِّ وَالْعَلانِیةِ، وَ الْعَدْلِ فِی الرِّضا وَ الْغَضَبِ، وَ الْقَصْدِ فِی الْفَقْرِ وَ الْغِنی، وَ اَنْ اءعْفُوَ عَمَّنْ ظَلَمَنی، وَ اءعطِی مَنْ حَرَمَنی، وَ اءصِلَ مَنْ قَطَعَنی، وَ اَنْ یکُونَ صُمْتی فِکْراً، وَ مَنْطِقی ذِکْراً، وَ نَظَری عِبْراً .

پیامبر گرامی فرمود خداوند مرا به نه خصلت سفارش فرمود: اخلاص در آشکار و پنهان -  دادگری در خوشنودی و خشم - میانه روی در نیاز و توانمندی، - بخشیدن کسی که در حقّ من ستم روا داشته است - کمک به کسی که مرا محروم گردانده،-  دیدار خویشاوندانی که با من قطع رابطه نموده اند - و این که خاموشیم اندیشه - و سخنم، یادآوری خداوند - و نگاهم عبرت و پند باشد.

انتهای پیام/

captcha