فیلم/ وقتی دوربین ها بازیگری اوباش را لو دادند! وداع با شهید مظلوم ناجا در کرمانشاه عملیات فریب؛ جنجال در 97 عملیات در 98 / هشدار 11 ماه قبل رهبر معظم انقلاب چگونه نقشه ضد انقلاب را برملا کرد؟ 12 دلیل بر حکیمانه بودن مواضع رهبر معظم انقلاب در ماجرای سهمیه بندی بنزین علی مطهری: حمایت رهبر انقلاب از تصمیم سران قوا جوانمردانه‌ بود تصاویر/ پاییز در جهان آرامش نسبی پس از یک شب پر تنش/ مردم از اشرار فاصله گرفتند/ آرامش کامل در تهران؛ فروکش‌کردن اعتراضات در شهرهای دیگر/ شهادت مظلومانه یک بسیجی +عکس اولین مرحله یارانه جدید امشب پرداخت می‌شود/ دولت تصمیم سران قوا را عملی کرد/ ۶۰ میلیون نفر مشمول دریافت بسته معیشتی هستند سردار سلیمانی: نیروهای امنیتی با سعه صدر با آشوبگران برخورد کردند/ عوامل اصلی آشوب‌ها دستگیر شده‌اند لزوم‌ عزم قوا برای پاسخ به مطالبات مردم/باهر ناامنی برخوردمی‌کنیم
دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۱
کد خبر: 63530
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۳

خودنمایی چندین ساله بانوان در قامت خلبان و کمک‌ خلبان/حضور بانوان در بخش های هوایی و کادر پروازی چشمگیر است

از سال‌های گذشته حضور بانوان در بخش‌های مختلف هوایی ازجمله خلبان یکم و کمک‌خلبان رشد یافته که نشان‌دهنده شکسته شدن سد حضور تنها آقایان در بخش هوایی است.

به گزارش دیار آفتاب؛ به نقل از خبرنگار راه وشهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، خلبانی یکی از بزرگ‌ترین آرزوهای هر فردی از کودکی می‌تواند باشد اما کمتر فردی توانسته به این آرزوی خود به دلیل گذراندن دوره‌های سخت و دشوار شرایط سخت پذیرش نبود امکانات دست یابد اما در این‌ بین شاهد آن هستیم که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نه تنها حضور در بخش خلبانی افزایش یافته بلکه بانوان جوانی در قامت خلبان و یا کمک‌ خلبان ظاهر می‌شوند که این خود باعث شده که رسانه‌های خارجی از بعد دیگری به این موضوع بپردازند؛ این در حالی است که حضور بانوان در بخش هوایی و کادر پروازی در سال‌های اخیر بسیار چشم‌گیر شده است.

به گفته بسیاری از خلبانان خلبانی یکی از دشوارترین و حساس‌ترین و پرجاذبه مشاغل در کشور به شمار می‌رود. به‌طوری‌که استرس‌های فراوانی که تحمل آن کار هرکسی نیست. موقعیت‌های ناگوار، تهدیدآمیز و مبهم دراین حرفه برای هرکسی ایجاد استرس می‌کند و این‌چنین موقعیت‌های در شغل خلبانی کم نیست. از میان معایب موضوع مزایا و معایب شغل خلبانی استرس یا فشار روانی شایع‌ترین نوع سختی است که یک خلبان باید با آن دست‌وپنجه نرم کند.

در حقیقت برای این‌که یک فرد بتواند به معنای واقعی کلمه خلبان شود باید کاملاً ازلحاظ روانی بر خود تسلط داشته باشد و در مواقع بحرانی اول خودش را و در وهله‌ی بعدی، شرایط را تحت کنترل خود نگه دارد.

البته با این وجود خلبانی طرفداران بسیار زیادی در میان زنان و مردان دارد اما همواره این نگاه در جامعه  وجود داشته که از خلبانان زن تنها در امور آموزشی استفاده شده و آنها مجوز پرواز ندارند این در حالی است که هم‌اکنون تعدادی از خلبانان خانم در خطوط هوایی مختلف کشور مشغول به فعالیت هستند. که خوشبختانه همواره ورود بانوان به این عرصه هرروز رو به رشد است.

روز گذشته خبری مبنی بر نخستین پرواز رفت‌وبرگشت تهران مشهد توسط بانوان در رسانه‌ها منتشر شد که حاشیه‌های خبری بسیار زیادی بر اساس آن منتشر شد؛  از فامیل بودن این ۲ خلبان با مدیرعامل تا استرس‌زا بودن پرواز توسط ۲ خلبان خانم اما خوشبختانه بعد از پیگیری‌های بسیار زیاد مشخص شد که توانمندی تخصص بالای بانوان در این بخش و تلاش پیگیری‌های مداوم زمینه‌ساز حضور بانوان در این عرصه شده است.

به‌طوری‌که مدیرعامل شرکت هواپیمایی زاگرس درباره به‌کارگیری ۲ بانو در بخش خلبانی و کمک‌خلبانی به خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: استفاده از بانوان در کادر پروازی بر اساس تخصص و تجربه انجام می‌شود خانم‌ها نشاط جهان داری و فیروز فیروزی به‌عنوان کادری متخصص و باتجربه چندین سال است در بخش هوایی فعالیت می‌کنند و جهان داری تا به امروز چندین پرواز را با موفقیت انجام داده است.

او اظهار کرد: خانم جهان داری روز گذشته اولین پرواز رفت‌وبرگشت خود را در مسیر تهران مشهد با ۱۶۰ مسافر به‌عنوان خلبان اول انجام داده و ما به دلیل تخصص و توانمندی این افراد آن‌ها را برای پرواز انتخاب کرده‌ایم.

موسوی توضیح داد: در شرکت هواپیمایی زاگرس ۵ خلبان خانم حضور دارند و خانم جهان داری بعد از گذراندن دوره‌های تخصصی و پروازی موفق خود به‌عنوان خلبان یک  و کاپیتان انتخاب‌شده و خلبان دوم هم خانم فروز فیروزی در ۲ سال گذشته پروازهای بسیار موفقی داشته است

مدیرعامل شرکت هواپیمایی زاگرس بابیان اینکه در صورت موفقیت در پروازهای داخلی از این بانوان در پروازهای بین‌المللی هم استفاده خواهد شد گفت: این ۲ خانم هیچ نسبت فامیلی و یا آشناییتی با بنده نداشته و ما در این بخش بر اساس تخصص، توانمندی و تجربه از بانوان استفاده خواهیم کرد.

او با اشاره به اینکه در روز زن تمام کادر پروازی و کرور را در اختیار بانوان قرار خواهیم داد گفت: اعتماد به بانوان بر اساس توانمندی آن‌ها خواهد بود و ما در بخش مدیریتی به دلیل توانمندی بالای بانوان از تمامی بانوان باتجربه و متخصص استفاده خواهیم کرد.

گفتنی است در دو روز گذشته خانم نشاط جهان داری به همراه خانم فیروز فیروزی اولین پرواز تهران مشهد را با ۱۷۱ مسافر در مسیر مشهد- تهران و ۱۶۰ مسافر در مسیر تهران- مشهد را با موفقیت انجام دادند.

سد حضور بانوان در بخش هوایی شکسته شده است

همچنین منظری کارشناس هوایی در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بابیان اینکه بعد از انقلاب کم‌وبیش خلبان و کمک‌خلبان خانم در حیطه پروازی فعالیت داشتند گفت در سال‌های گذشته اکثر بانوان در بخش کمک‌خلبان در هواپیماهای کوچک و غیرتجاری فعالیت داشتند اما در سال‌های اخیر حضور بانوان به‌عنوان کاپیتان یک و خلبان اصلی رشد چشمگیری داشته است. دائم وجود داشته و این دو بانو هم ازلحاظ توانمندی و گذراندن دوره‌های آموزشی خبره بودند.

او اظهار کرد: خوشبختانه از سال‌های گذشته علاقه‌مندی بانوان برای حضور در قالب خلبان و کمک‌خلبان بسیار زیاد شده و پیش‌ازاین خانم‌ها چندان در بخش‌های پروازی حضور نداشتند اما هم‌اکنون این سد شکسته شده و خانم‌ها احساس کرده‌اند که می‌توانند در قالب خلبان و کمک‌خلبان حضور چشمگیری داشته باشند.


بیشتر بخوانید: تکذیب ارتباط فامیلی ۲ خلبان خانم با مدیر شرکت هواپیمایی


منظری افزود: تمامی پروانه‌ها و گواهینامه‌ها در این زمینه صادرشده و خوشبختانه تاکنون هیچ مشکلی در این زمینه اعلام‌نشده است.

یک کارشناس هوایی یادآور شد: در آینده حضور بانوان و تعداد آنها بسیار بیشتر خواهد شد و این نقطه عطفی در بخش پروازی کشور به شمار می‌رود.

استقبال سازمان هواپیمایی کشوری از حضور بانوان در صنعت هواپیمایی

همچنین در ادامه رضا جعفر زاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بابیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری از حضور بانوان در عرصه‌های مختلف صنعت هوانوردی استقبال می‌کند، گفت: حضور بانوان در صنعت هوانوردی همواره مورد تشویق مسئولان حوزه هوایی بوده و ما در سال‌های اخیر شاهد روند رو به رشد حضور بانوان در این عرصه هستیم.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه حدود نیمی از دانشجویان در کشور بانوان هستند، گفت: ممکن است رشته‌های بخش هوایی برای بانوان توجیهی نداشته و یا اطلاعاتی از روند ورود به این رشته نداشته باشند اما ما همواره بر مشارکت بانوان در عرصه‌های مختلف هوانوردی تأکید می‌کنیم.

جعفر زاده افزود: در سال‌های اخیر حضور بانوان فعال در صنعت هوانوردی کشور تقویت‌شده و این به معنای آن است که باور و امید بانوان در این صنعت نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده است.

او بیان کرد: البته بانوان در چند سال اخیر نه تنها در صنعت هوانوردی بلکه در بخش‌های مختلف حمل‌ونقلی حضور پررنگی دارند.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری افزود: البته در سال‌های اخیر رسانه‌ها کمتر به این موضوع پرداختند اما ما شاهد آن هستیم که بانوان در بخش‌های مختلف ازجمله عملیات پرواز، خلبانی، کمک‌خلبانی و مهندسی خلبانی حضور دارند و در بخش‌های مهمان‌داری، اداری، بازرگانی و بخش‌های پشتیبانی حضور چشم‌گیرتری دارند و باید بپذیریم که بانوان می‌توانند در عرصه‌های مختلف حوزه هوانوردی موفق باشند.

جعفر زاده افزود: سازمان هواپیمایی کشور همواره از حضور بانوان استقبال می‌کند و درصورتی‌که شرکت‌های هواپیمایی متوجه توانمندی و تخصص این بانوان شوند، به‌طور قطع از آنها استفاده خواهند کرد.

او یادآور شد: البته شرکت‌های هواپیمایی به طور معمول از حضور آقایان بیشتر استفاده می‌کند اما درصورتی‌که سازمان هواپیمایی حضور بانوان توانمند را تأیید کند، آنها نیز ترغیب به کارگیری بانوان در بخش‌های مختلف هوایی خواهند شد.

حضور پررنگ بانوان در رشته‌های تخصص هواپیمایی ازجمله تعمیر و نگهداری هواپیما 

در ادامه فرزانه شرف بافی مدیرعامل شرکت هواپیمایی کیش ایر که پیش‌ازاین به‌عنوان اولین مدیرعامل بانو در شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران حضور داشت، در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بابیان اینکه خوشبختانه روند رو به رشد حضور بانوان و به کارگیری آنها در بخش خلبانی و کمک‌خلبانی بسیار بیشتر شده است، گفت: حمایت از حضور بانوان زمینه‌ساز توانمندسازی آنها در بخش‌های مختلف حوزه هوانوردی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی کیش ایر بیان کرد: من بسیار خوشحال هستم که شرکت هواپیمایی زاگرس از بانوان خلبان استفاده کرده و امیدواریم این موضوع در بین سایر شرکت‌های هواپیمایی و ایرلاین‌ها تسری یابد.

شرفبافی افزود: تاکنون در شرکت هواپیمایی کیش ایر از بانوان در بخش خلبانی و کمک‌خلبانی استفاده نکرده‌ایم اما در آینده‌ای نزدیک و با افزایش توانمندی و تخصص بانوان از این بانوان در قالب آزمون‌های استخدامی استفاده خواهیم کرد.

او با بیان اینکه در بخش‌های مختلف هواپیمایی از تخصص بانوان همواره استفاده شده است، گفت: حضور بانوان در بخش‌های کارشناسی مراقبت پرواز که به‌عنوان سخت‌ترین قسمت هواپیمایی محسوب می‌شود در سال‌های گذشته بسیار پررنگ شده است.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی کیش ایر گفت: رشته‌های خاص ازجمله تعمیر و نگهداری هواپیما و خلبانی هم از مهم‌ترین رشته‌هایی در حوزه هواپیمایی محسوب می‌شود که بانوان توانسته‌اند تجربه‌های موفقی را در آنها داشته باشند.

شرفبافی گفت: حضور یک بانو به‌عنوان مدیر فرودگاه آبادان نشان دهنده توجه به توانمندی بانوان در حوزه فرودگاهی است که امیدواریم این توجه در سایر فرودگاه‌ها هم توسعه یابد.

او اظهار کرد: توانمندسازی و حمایت از بانوان در بخش هواپیمایی بسیار ضروری است و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد حضور چشم‌گیرتر بانوان در بخش‌های مختلف صنعت هواپیمایی باشیم.

گزارش از محبوبه کباری

انتهای پیام/

captcha