برخورداری همه جاماندگان از سهام عدالت در کمیسیون اقتصادی مجلس تصویب شد دستورالعمل‌های بهداشتی برگزاری کنکور دکتری ۹۹ اعلام شد شمار مبتلایان به بیماری کووید 19 در استان مرکزی به 4266 نفر رسید/شناسایی 82 مورد مبتلا به کروناویروس در ۲۴ ساعت گذشته تصمیم سازمان لیگ: بازی فولاد باید برگزار شود/ استقلال باید تست مجدد بدهد/احتمال جریمه آبی پوشان طرح اخذ مالیات از عایدی مسکن در دستور کار مجلس/ دولت وظیفه نظارت و کنترل قیمت‌ها را رها کرده است عکس پروفایل چه راز‌هایی درباره شخصیت افراد افشا می‌کند؟ اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری با کدام نام‌ها وارد می‌شوند؟ دادگاه رسیدگی به اتهامات طبری/وکیل دانیال زاده: موکلم چاره‌ای جز اخذ تسهیلات بانک ملی نداشته طرح سؤال از رئیس‌جمهور تقدیم هیأت‌رئیسه مجلس شد/ امضاها به ۲۰۰ رسید آقای ظریف! شما شریک اصلی دلار ۲۰ هزارتومانی هستید
دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۰
کد خبر: 62553
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۸
استشمام بوی ماه مهر با کمبود ۱۱۰ هزار معلم در کشور

آموزش‌وپرورش از ۹۲ تا ۹۶ مورد جفای بزرگ قرار گرفت/طرح رتبه‌بندی معلمان اندر خم یک کوچه/مرکزی استانی محروم از نظر نیروی آموزشی

در حالی امروز اول مهر درهای 528 هزار کلاس درس سراسر کشور به روی ١٢میلیون و۶٨٠ هزار دانش‌آموز باز می‌شوند که نظام آموزش کشور با کمبود 110 هزار معلم مواجه است.

به گزارش دیار آفتاب؛ در دين مبين اسلام علم‌آموزی از جايگاه رفيعي برخوردار است به‌گونه‌ای که در آيات و روايات بسياري بر اهميت کسب علم و دانش تأکید شده است.

در جوامع پيشرفته امروزي، اهميت كسب علم و دانش هر روز بيش از گذشته احساس مي شود و در صورتی که با دانش روز هماهنگ نباشيم امكان ادامه پیشرفت کشور، وجود نخواهد داشت و یا بسیار سخت خواهد بود.

مدرسه مكاني مقدس است كه از آن به عنوان خانه دوم دانش آموزان ياد مي شود و بستری است که در آن نیرو های لازم برای آینده یک کشور تربیت می شوند و در همین راستا دانش آموزان در مدرسه علاوه بر كسب علوم تخصصي، بسياري از مهارت هاي زندگي را فرا می گیرند.

از آنجایی که جامعه نيازمند افراد تحصیل‌کرده و با دانش و معرفت است، وظيفه دولت نیز فراهم سازی شرایط و امکانات برای تحصيل مساوي تمامي دانش آموزان حتي در دور افتاده ترين نقاط، است.

امروز اول مهر درهای 528 هزار کلاس درس سراسر کشور به روی ١٢میلیون و۶٨٠ هزار دانش آموز باز می شوند و ٨٧٠ هزار نفر نیروی شاغل در آموزش و پرورش که ۶۴ درصد معلمان رسمی، ١١درصد نیروهای حق التدریسی، ۵ درصد نیروی کیفیت بخشی و٢٠ درصد مدیریت آموزشگاهی هستند، کار تعلیم و تربیت را آغاز می کنند.

مطئنا معلم رکن اصلی تعلیم و تربیت در جامعه اسلامی است و معلم است که می تواند با شیوه مدیریتی خود در کلاس درس دستاوردهای مورد نظر در نظام آموزشی و تربیتی را محقق کند. به همین ترتیب نیاز است که برای به نتیجه رسیدن تلاش های معلمان تمام امکانات بسیج شده و در اختیار آنها قرار گیرد تا بتوانند در بهترین شرایط ممکن آینده کشور اسلامی را با تربیت دانش آموزانی با دانش و معرفت، محقق کنند.

متاسفانه علی رغم اهمیت این موضوع اما کمبود معلم در آموزش و پرورش یکی از اصلی ترین مشکلات موجود در نظام آموزشی فعلی است که در صورت عدم پوشش آن ضربات جبران ناپذیری به فضای آموزشی کشور وارد می شود و شاید بتوان گفت که تا به حال نیز وارد شده است.

مقرر شده بود که این کمبود معلم به وسیله دانشگاه فرهنگیان تامین شود که با توجه به مشکلات ایجاد شده و کاهش ورودی دانشجو در این دانشگاه طی سال 92 تا 96 این مورد هم همچنان محقق نشده و شاید تا چند سال آینده که خروجی های دانشگاه فرهنگیان افزایش یابد هم این مشکل برطرف نشود.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی:

آموزش‌وپرورش از ۹۲ تا ۹۶ مورد جفای بزرگ قرار گرفت

در همین خصوص محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در سفر خود به استان مرکزی گفت: امسال ۶۰هزار نفر بازنشسته در آموزش‌وپرورش داریم و از سال قبل نیز ۴۰ هزار نفر کم داریم که مجموعاً ابتدای سال تحصیلی با ۱۰۰ هزار نفر کمبود معلم روبه‌رو هستیم.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس ادامه داد: از وزارت خانه به ما گفتند که برنامه‌ریزی می‌کنیم که به طریقی این کمبود را تأمین کنیم. یک راه تامین نیرو، قانونی است که پیش از سال ۹۱ تصویب کردیم که امیدواریم دولت به‌زودی آئین‌نامه اجرایی‌اش را ابلاغ کند و آزمونی برگزار شود و بخش زیادی را بتوانیم استخدام کنیم که سعی می‌کنیم در استخدام عدالت محوری پیشه باشد.

وی با تأکید بر اینکه نمی‌خواهیم از دوستان دولتی انتقاد کنیم اظهار کرد: باید گفت از سال ۹۲ تا ۹۶ جفای بزرگی در حق آموزش‌وپرورش و دانشگاه فرهنگیان شد. چرا که پذیرش در دانشگاه فرهنگیان تا سال ۹۱ نزدیک به ۳۰ هزار نفر رسید ولی از آن سال روند نزولی گرفت و این تعداد در سال ۹۶ به ۳۵۰۰ نفر رسید که این مسئله از نظر تأمین نیرو شوک بزرگی را به آموزش‌وپرورش وارد کرد.

زاهدی اظهار کرد: با حضور رئیس جدید دانشگاه فرهنگیان از سال گذشته این دانشگاه در حال تأمین نیرو است و طبق روال سال گذشته ۲۵ هزار نفر و امیدواریم امسال نیز نزدیک به ۳۰ هزار نفر وارد شوند. اما این‌ها خروجی‌های سه چهار سال دیگر هستند و امروز کشور به این‌ها نیاز دارد و اگر این جفا صورت نگرفته بود با این مشکل مواجه نمی‌شدیم.

 شاید اگر بخواهیم نگاهی عمیق تر به مشکلات نظام آموزشی کشور داشته باشیم جدای از مسیری که این سیستم طی می کند، باید گفت که اجرای طرح رتبه بندی فرهنگیان، مدارس در مناطق محروم، معوقات فرهنگیان، معلمان حق التدریس، تراکم کلاس های درس، توزیع نا عادلانه امکانات و نیروی انسانی، مدارس کانکسی و کپری و بسیاری دیگر از مسائل را می توانیم به عنوان مشکلات امروز آموزش و پرورش نام ببریم. که نمونه ای دیگر از آن حضور سه وزیر طی چند ماه گذشته در آموزش و پرورش است که خود می تواند یکی از مشکلات مدیریت این وزارتخانه و در کل نظام آموزشی کشور باشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی:

آموزش و پرورش اندر خم یک کوچه رتبه بندی فرهنگیان

علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیارآفتاب، در خصوص مشکلات نظام آموزش و پرورش گفت: در سال تحصیلی جدید با مشکل کمبود 110 هزار معلم در کشور مواجه هستیم. همچنین در استان مرکزی بیش از 3 هزار نفر معلم نیاز است.

وی افزود: همین ناتوانی در تامین معلم توسط آموزش و پرورش باعث شده تا شاهد جذب معلمین حق التدریس و خرید خدمات باشیم که این امر باعث افت شدید کیفیت آموزش شده و آسیب های بعدی را به دنبال دارد.

سلیمی به بیان مشکل دیگر آموزش و پرورش در آستانه سال تحصیلی جدید پرداخت و گفت: متاسفانه بنابر گزارش های میدانی صورت گرفته، علی رغم شروع سال تحصیلی جدید همچنان برخی دانش آموزان در مقاطع مختلف، کتب درسی به دستشان نرسیده و در این حوزه نیز آموزش و پرورش دچار مشکلاتی است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مشکل دیگر آموزش و پرورش را تراکم بسیار بالای برخی کلاس های درس دانست و تصریح کرد: گزارش ها نشان دهنده حضور 40 دانش آموز کلاس اولی در یک کلاس درس است که قطعا باعث افت کیفیت و مشکلاتی در آینده خواهد شد.

وی با اشاره به وجود تبعیض آموزشی در برخی مدارس، ادامه داد: متاسفانه شاهدیم که برخی مدارس با دریافت مبالغ هنگفت تنها پذیرای افراد مرفه و پولدار جامعه هستند و در مقابل کلاس های درسی هستند که در کانکس تشکیل می شود که این اختلاف قطعا باید با تدابیری سامان یابد.

سلیمی با بیان اینکه قرار بود نتایج طرح رتبه بندی معلمان تا پایان شهریور ماه اعلام شود، گفت: ولی مسئولین آموزش و پرورش هنوز اندر خم یک کوچه اند و معلوم نیست در حال انجام چه کاری هستند. در حالی که این موضوع قانون بوده و خودشان هم وعده اجرای آن را داده اند و قطعا باید این قانون را اجرایی کرده و خلف وعده نکنند.

نماینده مردم محلات و دلیجان با اشاره به مطالبات معلمان و نیروهای آموزش و پرورش، گفت: با اینکه بخشی از معوقات داده شده ولی بخش اعظم آن باقی مانده است. نباید اجازه داد این مقدار معلمان تحت فشار و منگنه قرار گیرند و باید انگیزه آنان برای تدریس هر چه بهتر مطالب به دانش آموزان حفظ شود.

وی با تاکید بر اینکه دیگر زمان شعار درمانی و سخنرانی گذشته است، خاطرنشان کرد: امروز مسئولین باید گزارش فعالیت های انجام گرفته را به مردم بدهند نه اینکه هر روز پشت تریبون از اقدامات در دست اجرا سخن بگویند.

استاندار مرکزی:

کمبود ۳۵۰۰ نیروی آموزشی در آموزش‌وپرورش استان مرکزی

در این میان استان مرکزی نیز یکی از استان های محرو کشمور از نظر نیروی آموزشی در آموزش و پرورش است و در کنار آن نیز با دیگر مشکلات نیز دست و پنجه نرم می کند.

سید علی آقازاده استاندار مرکزی 17 شهریورماه در جلسه شورای آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: خوشبختانه شاهد آن بودیم که در هفته دولت پروژه های بسیار خوبی در حوزه آموزش و پرورش در برخی شهرستان های استان که اتفاقا با کمبود هایی رو به رو بودند، به بهره برداری رسید.

آقازاده افزود: نهضت مدرسه سازی همچنان ادامه دارد و امیدواریم تا پایان سال فضای بیشتری را در دسترس دانش آموزان قرار دهیم.

وی با اشاره به سفر اعضای کمیسیون آموزش به استان و بازدید از مناطق مختلف عنوان کرد: در ادامه آن سفر جلسه ای در محل کمیسیون آموزش برگزار شد و با توجه به مشکلات زیادی که در آموزش و پرورش داریم قول هایی را دادند که مقرر شد موارد مطرح شده جمع بندی شده تا برای عملیاتی شدن وعده ها در سال آینده پیگیری گردد.

استاندار مرکزی بیان کرد: همچنین در دیداری که روزهای گذشته با رئیس مجلس شورای اسلامی داشتیم تاکید کردیم که استان مرکزی یکی از استان های محروم کشور از نظر نیرو آموزشی در آموزش و پرورش است و طبق آمار کمبود ۳۵۰۰ نیروی آموزشی مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: در آن جلسه رئیس مجلس وعده دادند که بحث جذب نیروی آموزشی برای استان مرکزی ویژه در نظر گرفته شود. امیدواریم که در سال ۹۹ بتوانیم از نظر اعتباری و جذب نیرو تلاش کنیم.

امید می رود با تصمیماتی مناسب و به موقع ای که مسئولین در حوزه آموزش و پروش می گیرند شاهد رشد و پیشرفت روز افزون در بخش های مختلف باشیم.

انتهای پیام/

captcha