برخورد قاطع قوه قضاییه با اخلالگران سبب انتشار امید در جامعه شد ماجرای حقوق ۸۰ میلیونی مدیر یک شرکت معدنی! + اسناد رهبرانقلاب چگونه از فاجعه سینما رکس باخبر شدند؟‌ +عکس برگزاری نخستین دوره ملی توانمندسازی گروههای تولید محتوا آزادسازی خان شیخون؛ پیروزی راهبردی برای پایان اشغال ادلب «تمام نهج‌البلاغه» در کتابخانه سازمان ملل به نمایش درآمد محققان از آب کَره گرفتند فهرست سنگین‌ترین ‌وثیقه‌های ایران بازیگران ایرانی برای هر فیلم چقدر پول می‌گیرند؟ +جدول وضعیت کیفی مدارس عادی در سراشیبی/ پیش شرط صندلی بهتر در دانشگاه، هزینه بیشتر است؟!
جمعه ۰۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۵
کد خبر: 60718
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۳
گزاشی از یک بازار مهم با گردش مالی نزدیک به ۶ هزار میلیاردی؛

نوشت افزارها، زمینه ای برای پیوند فرهنگی ملت های منطقه/حل مشکلات بخشی از بازار نوشت افزار ایرانی با تولید کاغذ

با توجه به بالا بودن ظرفیت اقتصادی صنعت نوشت افزار در سطح کشور، منطقه و بین الملل و پتانسیل های هویتی و فرهنگی موجود در آن، می توان این صنعت را حتی به عنوان یکی از حلقه های مهم پیوند بین کشورهای محور مقاومت و کشورهایی که دارای زبان و فرهنگ مشترک با ما هستند در نظر داشت.

به گزارش دیار آفتاب؛ در روزگار جولان فروزن، مرد عنکبوتی، باب اسفنجی، شرک، پرنسس‌های دیزنی، دیو ودلبر، تام وجری، بن‌تن، پاندای کونگ‌فوکار و سیندرلا و ... بر روی جلد و قامت نوشت افزار و لوازم التحریر ایرانی، چند سالی است که یک مقابله همه جانبه با حضور عده ای از تولید کنندگان دغدغه مند با رونمایی از کلاه قرمزی، جناب خان، شخصیت های شکرستان، فیلشاه و ... صورت گرفت. مقابله ای که تقریبا از هشت سال پیش آغاز شد و آرام آرام جای خودش را بین مردم باز کرد.

پر واضح است که با توجه به سطح بالای تاثیر پذیری کودکان و نوجوانان از محیط زندگی و ابزار مورد استفاده خود مطمئنا استفاده از این دست تصاویر و نماد ها و شخصیت ها در شکل گیری افکار و در نتیجه آن اعمال و رفتار آن ها تاثیر گذار خواهد بود و این مهم کودکان جامعه را به سمت فرهنگی که در خلاف جهت اصالت فکری و هویتی ایرانی اسلامی است حرکت می دهد. مطمئنا تمرکز بر شخصیت های داخلی و نماد سازی بر اساس فرهنگ و تفکر ایرانی اسلامی، که مورد توجه افراد جامعه باشد قابل تامل است و حمایت از این دست کالاها می تواند تاثیرات شگرفی در شکل گیری افکار کودکان ایرانی داشته باشد.

علی رغم تلاش تولیدکنندگانِ داخلی حوزه لوازم التحریر، بنا بر آمار، تنها 35 درصد این محصولات در اختیار بازار داخل است و 65 در صد آن نیز به شکل وارداتی تامین می شود. باید گفت که متاسفانه 25 درصد از تولیدات داخلی نیز با نماد ها و شخصیت های کارتون ها و انیمیشن های خارجی به بازار ارائه می شوند و در نتیجه تنها 10 درصد بازار نوشت افزار و لوازم التحریر کشور در اختیار تولید کنندگانی است که از نماد ها و شخصیت ها و قهرمانان ملی استفاده می کنند.

باید گفت با توجه به تبلیغات صورت گرفته، ایجاد نمایشگاه های ارائه لوازم التحریر تولید داخل، ارائه شخصیت ها در برنامه های کارتونی و نمایشی قبل از چاپ بر روی جلد و یا روکش نوشت افزار، تاثیرات بسیاری بر رجوع بیشتر مردم به این دست محصولات داشته است. همچنین گسترش رجوع مردم و مسئولین به نوشت افزار داخلی نه تنها به تکیه بر فرهنگ دینی و ملی ما منجر خواهد شد بلکه در حوزه اقتصادی نیز  نتایج شگرفی خواهد داشت.

گردش مالی نزدیک به 6 هزار میلیاردی لوازم التحریر در کشور

با توجه به افزایش سطح سواد در جامعه، افزایش مدارس، توجه مردم به ابزارهای آموزشی، تغییر نسل و ارزش یافتن این ابزار، بازار این وسایل نه تنها در ایران بلکه در دنیا با گردش مالی بالایی رو به روست و به عنوان یک صنعت سود آور مطرح است. بنا بر برخی از آمار ها گردش مالی لوازم التحریر در ایران 4 تا 6 هزار میلیارد تومان تخمین زده شده که این عدد طی دو سال گذشته با افزایش چشم گیری روبه رو بوده است. جالب اینجاست که گردش مالی این صنعت در جهان 180 میلیارد دلار است و سالیانه با 10 درصد رشد روبه روست.

این گردش مالی بالا نشان از تاثیر گذاری بیش از پیش این صنعت در اقتصاد کشور دارد. مسائلی چون توجه به رونق تولید، توجه به اشتغال کارگر ایرانی، مبارزه با واردات بی رویه، مبارزه با کالای قاچاق و جلوگیری از خروج ارز از سری مواردی است که در این حوزه تاثیر گذار است و  یا که از آن تاثیر می پذیرد.

پتانسیل های هویتی و فرهنگی با طعم اقتصاد

همانطور که گفته شد با توجه به بالا بودن ظرفیت اقتصادی این حوزه در سطح کشور، منطقه و بین الملل و پتانسیل های هویتی و فرهنگی موجود در آن؛ می توان این صنعت را حتی به عنوان یکی از حلقه های مهم پیوند بین کشورهای محور مقاومت در نظر داشت. توجه به این مهم، به افزایش ظرفیت بازار ارائه محصول منجر خواهد شد و بازارهای کشورهای محور مقاومت در شرایط فعلی به عنوان یکی از بازار های اقتصادی مستعد، برای این محصولات خواهد بود. همچنین با توجه به وجود مشترکات بسیاری که میان این کشورها در حوزه اعتقادی، اجتماعی و سیاسی وجود دارد می توان پیوند های فرهنگی بین ملت ها را به واسطه این دست کالاها لحظه به لحظه افزایش داد و نفوذ در افکار کودکان را در همین مرحله آغاز کرد. به عبارتی می توان قهرمانان مشترک طرفین را به عنوان نماد های اصلی محور مقاومت به جامعه ارائه داد و تاثیرات شگرفی در این حوزه گذاشت.

در این خصوص نه تنها کشورهای محور مقاومت بلکه کشورهایی که دارای زبان و فرهنگ مشترک با ما هستند و در حوزه ادبی و شخصیت های این حوزه دارای مشترکات شخصیتی هستیم به عنوان یکی از ظرفیت های بزرگ این حوزه مطرح هستند. مطمئنا ورود به کشورهایی مانند تاجیکستان، افغانستان، ترکمنستان و... و محور قرار دادن شخصیت های مشترک ادبی و هنری می تواند زمینه های تحول اقتصادی و فرهنگی در این حوزه را ایجاد کند.

تولیدی پیش زمینه تولیدی دیگر

یکی از مشکلاتی که این روزها سد راه حرکت پر جنب و جوش نوشت افزار ایرانی شده است و بر اساس شنیده ها حتی برخی از تولیدکنندگان این حوزه را متوقف کرده و از تولید دست کشیده اند، عدم تعلق ارز 4200 تومانی برای تامین کاغذ مورد نیاز تولید کنندگان این حوزه است. این مسئله دو پیامد دارد یکی نا امید شدن تولید کنندگان و عدم حرکت به سمت تولید و دوم اینکه در صورت تحقق تولید نیز با افزایش قیمت بی رویه در این حوزه روبه رو خواهیم بود. افزایش قیمتی که مراجعه مصرف کننده به این محصولات را کاهش می دهد.

به عبارتی باید گفت بر اساس برخی از آمارها تیراژ سالیانه دفتر در کشور 150 میلیون جلد است که گردش مالی ای بالغ بر 300 میلیون تومان دارد. اما با توجه به این افزایش قیمت شاید قیمت یک دفتر 40 برگ که تا سال گذشته با مبلغ 2 هزار تومان ارائه می شد امسال با مبلغی بالغ بر 5 تا 7 هزار تومان در اختیار مشتریان قرار گیرد که همین مسئله ضربات بسیاری را به این حوزه وارد خواهد ساخت. این اتفاق نه تنها برای تولید کنندگان گران تمام خواهد شد بلکه بسیاری از خانواده هایی که با مشکلات اقتصادی روبه هستند را با چالش بزرگی برای تحصیل فرزندان همراه خواهد کرد.

این مشکل، مسئله مهمی را در کشور گوشزد می کند، که حتی اگر قرار نیست این لوازم مشمول ارز 4200 بشود در کوتاه مدت با ساماندهی بازار و در بلند مدت با یک برنامه ریزی دقیق و با توجه به وجود ظرفیت بالای نیشکر در کشور به عنوان زمینه تولید کاغذ، به این حوزه ورود پیدا کرده تا صنعت چاپ و تولید نوشت افزار و خیلی از مشاغل مرتبط با کاغذ در کشور را تامین کند و این حوزه را از وابستگی به دلار دور سازد تا چرخه لازم برای پیشرفت این حوزه کامل شود.

در پایان باید گفت حرکت به سمت طرح های محتوایی ولی نوین، شاد و جذاب برای کودک که هم بتواند علایق کودکانه او را تامین کند و هم از لحاظ کیفیت و قیمت بتواند نظر والدین را به خود جلب کند یکی از موارد مهمی است که باید به آن توجه شود چرا که بر اساس آمارها 42 درصد از افرادی که لوازم التحریر می خرند اولویت اولشان کیفیت است و 27 و 21 درصد افراد نیز به ترتیب قیمت و طرح و کاراکتر برایشان مهم است و از طرفی ارائه برنامه برای حرکت به سمت تولید کاغذ در کشور یکی دیگر از کارهایی است که می تواند نقش مهمی را در این حوزه ایفا کند.

انتهای پیام/

captcha