پیری و فرسودگی برخی مسوولین اجرایی، دلیل نگرفتن آرایش جنگی در اقتصاد است/ تبدیل فضای تهدیدمحور به فرصت محور؛ اصلی‌ترین وظیفه سازمان فضای مجازی بسیج تاثیر سطح تحصیلات بر رابطه زوجین کش و قوس بین نمایندگان مجلس و دولت نتیجه داد/ احراز تخلف آشکار دولت در انجام مصوبه افزایش حقوق جبهه پايداری برای انتخابات مجلس به مدلی برای هم‌افزايی و وحدت رسيده است چرا از جشن ۴ سالگی برجام در روزنامه‌های اصلاح‌طلب خبری نیست+ تصاویر رد پای ۱۱ کارمند وزارت صمت در پرونده تخلفات پتروشیمی هفته آینده؛ جلسه غیرعلنی مجلس درباره هدفمندی یارانه ها فعالیت هفت هزار نفر در شبکه نظارتی انتخابات استان مرکزی/در حوزه رسیدگی به تخلفات انتخاباتی با هیچ‌کس تعارف نداریم چشم در چشم با پلنگ ایرانی/ نمی‌گذارم پسرم محیط‌بان شود علم نوروبیولوژی بر حکم حجاب صحه می‌گذارد
سه شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۶
کد خبر: 59531
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۸
چگونه گرایش به سیگار را کنترل و مدیریت کنیم؟

یک عدد سیب به جای یک نخ سیگار!

یک فرد سیگاری نمی‌تواند از تمام عوامل تحریک‌کننده مصرف سیگار رهایی یابد. یادگیری نحوه مدیریت وسوسه و گرایش به مصرف سیگار زمانبر است و نیاز به تمرین و جدیت دارد، بنابراین هنگامی که اشتیاق زیادی به مصرف سیگار به‌وجود می‌آید، مهم آن است که برنامه‌ای برای غلبه بر این عامل تحریک‌کننده داشته باشید.

به گزارش دیار آفتاب؛ به نقل از سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: و اما سیگار! شاید بشود گفت نزدیک‌ترین شیء و همراه بی‌جان برای خیلی‌ها یا دشمن خاموش سلامتی یا حریفی که شکست دادن وسوسه مصرف آن یکی از پرچالش‌ترین مبارزات زندگی برای افراد سیگاری محسوب می‌شود! عده‌ای از روی هوس سیگار می‌کشند؛ عده‌ای می‌گویند به اعصاب آرامش می‌دهد و عده‌ای برای تفریح. خلاصه هر کس برای توجیه استعمال آن استدلالی دارد. جالب آن‌که عموماً هم می‌دانیم ضررهایش بیشتر از مزایایش- البته اگر بشود نام آن را مزیت گذاشت- است ولی باز بسیاری اصرار به استعمال آن دارند. فقیر و غنی هم نمی‌شناسد. هر کس بنا بر وسعش برند سیگار متناسب با بودجه‌اش را خریداری می‌کند. 

پس از ۲۰ سال موفق به ترک شدم

متأسفانه در چند سال گذشته و با کاهش سن مصرف، قشر جوان و نوجوان، دختر و پسر و امروزه برخی از دوران ابتدایی، شروع به کشیدن سیگار به صورت پنهانی می‌کنند. روزی وقتی دیدم پدر بزرگواری بیرون مغازه ایستاده و از دمِ در به پسر کوچکش می‌گوید فلان برند سیگار را برایش بردارد و بیاورد، بیشتر متأسف شدم که شاید نشود در آینده توقعی از آن پسربچه در جوانی و بزرگسالی داشت و او را از مضرات سیگار برحذر کرد. از آن سو کسانی را می‌شناختم که روزی ۴۰ نخ سیگار مصرف می‌کردند- از جمله خودم- و ناگهان با اراده‌ای قوی تصمیم به ترک آن گرفتند و سال‌های سال است که دیگر حتی هوس کشیدن یک نخ سیگار را نمی‌کنند.

جوان که بودم با ورود به دانشگاه و آشنایی با برخی جوانان خوش مرام ولی اهل سیگار من هم کم‌کم شروع به مصرف سیگار کردم. بعد از غذا، بعد از چای، بعد از ورزش و به مرور قبل از صبحانه، قبل از خواب و وقتی سر کار رفتم در محیط شرکت، در مأموریت‌های کاری، هنگام ترافیک سنگین کاری، هنگام استرس‌های کاری و... صریح بگویم از مصرف سیگار لذت می‌بردم ولی نتیجه‌اش این شد که در ۳۷ سالگی مجبور به قرار دادن سه عدد فنر بازکننده عروق در رگ‌های قلبم شدم. آن موقع متوجه شدم یک سرپرست خانواده با به خطر انداختن سلامتی‌اش هم خود را دچار مشکل می‌کند و هم خانواده و اطرافیان نزدیکش را. حالا دیگر نه می‌توانم فست فود بخورم، نه نیمرو، نه شربت، نه مربا، نه خامه و سرشیر همراه با عسل. جالب آن که چند ماه پس از جراحی مجدداً به مصرف سیگار البته خیلی کمتر از گذشته روی آوردم. زمانی که دختر کوچکم حسب تصادف بسته سیگاری در کیفم پیدا و در مورد آن از من سؤال کرد، خواستم دروغ بگویم لیکن خودم همیشه او را به راستگویی تشویق می‌کردم پس نتوانستم. به آینده او و مسئولیت خودم فکر کردم. ناگهان خیلی چیز‌ها از ذهنم گذشت. با پولی که در این سال‌ها برای خرید سیگار پرداخته بودم، چند کتابخانه را می‌توانستم تجهیز کنم، برای چند کودک کار می‌توانستم لباس یا دفتر و قلم بخرم، برای یک مدرسه در مناطق محروم حداقل یک کولر گازی بخرم و اینطور فکرها. قبلاً با دوستان به کوه می‌رفتیم ولی حالا پزشک منع کرده بود. خلاصه از خیلی چیز‌ها محروم شدم. به هرحال تصمیم گرفتم پس از حدود ۲۰ سال، مصرف سیگار را فراموش کنم و حتی هوس آن را نیز از ذهنم پاک و سلامتی و پولم را صرف کار‌های بهتر و مفیدتری کنم. 

همچنین با ترجمه مقاله‌ای که در ادامه می‌خوانید تصمیم گرفتم نکاتی در خصوص مقاومت در برابر میل به استعمال دخانیات بنویسم و بخشی از مسئولیت اجتماعی خود را ادا کنم.

هوس سیگار را از سرتان خارج کنید

یک فرد سیگاری نمی‌تواند از تمام عوامل تحریک‌کننده مصرف سیگار رهایی یابد. یادگیری نحوه مدیریت وسوسه و گرایش به مصرف سیگار زمانبر است و نیاز به تمرین و جدیت دارد، بنابراین هنگامی که اشتیاق زیادی به مصرف سیگار به‌وجود می‌آید، مهم آن است که برنامه‌ای برای غلبه بر این عامل تحریک‌کننده داشته باشید. در واقع تمایل به کشیدن سیگار حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه طول می‌کشد، ممکن است راحت نباشد، اما باید سعی نمایید با تحمل و کمی صبر، این هوس را از سرتان خارج کنید. 

ابتدا که تصمیم به کنار گذاشتن سیگار می‌گیرید، وارد دشوارترین فاز کار می‌شوید مخصوصاً کسانی که این عادت را سال‌های متمادی با خود همراه داشته‌اند. 

بهتر است فهرستی از کار‌هایی که می‌توانید برای مدیریت این اشتیاق انجام دهید تهیه کنید البته پس از اراده جدی به این کار و کنار آمدن با خود که چندان ساده نیست ولی شدنی است.

خود را از کمک سایرین بی‌نیاز ندانید

وقتی وسوسه می‌شوید به سمت سیگار بروید، مجله بخوانید، جدول حل کنید یا یک برنامه ورزشی یا کمدی تماشا کنید. یا می‌توانید به کسی تلفن یا پیامکی ارسال کنید. پس نیازی نیست این کار را به تنهایی انجام دهید. یاد بگیرید چگونه به افرادی که به آن‌ها اعتماد دارید تکیه کنید و از آن‌ها هم کمک بگیرید. سامانه‌هایی برای ترک سیگار وجود دارد. می‌توانید با عضویت آنلاین در این سامانه‌ها از راهنمایی آن‌ها استفاده کنید. اپلیکیشن‌های ترک سیگار را دانلود و در تلفن خود نصب و از آن‌ها استفاده کنید. از مشاوران ترک سیگار کمک بگیرید و حضوری یا تلفنی یا از طریق اینترنت با آن‌ها گفتگو کنید. در رسانه‌های اجتماعی و فضای مجازی برنامه‌ها و توصیه‌های ترک سیگار را پیگیری و مقالات مربوط به مشکلات قلبی و بیماری‌های سرطانی ناشی از مصرف سیگار را مطالعه کنید. 

قلم و کاغذی بردارید و دلایل خود را برای ترک سیگار بنویسید. آن‌ها را چند بار بازخوانی و به خودتان یادآوری کنید چرا قصد ترک سیگار را دارید. این کار می‌تواند محرکی قوی برای ترغیب شما به دور ماندن از سیگار شود. 

پس‌انداز خود را حساب کنید. سیگار‌ها گران شدند! پولی را که از راه نخریدن سیگار جمع می‌کنید، حساب و روی هم جمع کنید و وقتی به مبلغی رسید تصمیم بگیرید چه کاری با آن انجام دهید. آیا تصور می‌کردید مثلاً در طول ۱۰ سال چقدر پول بابت سیگار داده‌اید و می‌توانستید کار‌های زیاد دیگری با آن انجام دهید؟ این کار، یک شیوه عالی برای پیدا کردن انگیزه برای دور شدن از مصرف سیگار است تا وسوسه آتش زدن یک نخ سیگار بگذرد. 

خود را مشغول کار‌های مختلف کنید

شما می‌توانید دهان خود را مشغول نگه دارید! به جای برداشتن یا خریدن یک نخ سیگار، آدامس با طعم‌های نعنایی یا دارچینی بخرید و بجوید یا همیشه با خود آبنبات همراه داشته باشید. آب بیشتری هم بنوشید. 

سر خود را به کاری گرم کنید. وقتی احساس کردید تمایل به مصرف سیگار دارید، کاری که در حال انجامش هستید را متوقف کنید و به کار متفاوت دیگری بپردازید. تغییر نوع و روال کار به شما کمک می‌کند تا خیلی ساده میل خود را سرکوب کنید.

پیاده‌روی کنید یا آرام بدوید یا چند بار از پله‌ها بالا و پایین بروید. فعالیت فیزیکی، حتی حرکات تند کوتاه می‌تواند انرژی شما را افزایش دهد و میل شما به مصرف سیگار را از بین ببرد. 

نفس‌های آهسته و عمیق بکشید. از طریق بینی خود هوا را وارد ریه‌ها کنید و از دهانتان بازدم داشته باشید. این حرکت را ۱۰ بار تکرار کنید تا احساس آرامش بیشتری داشته باشد. در مکان‌های سرپوشیده و روباز سعی کنید در جایی قرار بگیرید که غیرسیگاری‌ها حضور دارند. از یک مکان عمومی بازدید کنید. در اکثر مکان‌های عمومی کشیدن سیگار قدغن است. به سینما بروید و یک فیلم تماشا کنید. به فروشگاه یا یک مکان دیگر که در آن نمی‌توانید سیگار روشن کنید، بروید.

وقتی برای مدت نسبتاً طولانی در محیط‌های «استعمال دخانیات ممنوع» قرار می‌گیرید چه کار می‌کنید؟ اگر وسوسه سیگار کشیدن سراغ شما آمد، سعی کنید همان کار را انجام دهید. 

درمان‌های استفاده از مواد جایگزین‌های نیکوتین را امتحان کنید. اگر افکار پریشان سراغتان آمد، سعی کنید با چیز‌های دیگر ذهن خود را گمراه کنید. هر چه سیگار خریده بودید را دور بریزید و در مقابل خریدن یک نخ یا تعارف دوستان، ایستادگی کنید.

برخی از مواد جایگزین نیکوتین برای ترک سیگار استفاده می‌کنند. زمانی که از مواد جایگزین نیکوتین (NRT) استفاده می‌کنید، ممکن است گرفتار وسوسه شوید و مقابله با سیگار کشیدن به این روش برای شما کمی دشوار باشد و با خود تکرار کنید هیچ چیز جای سیگار را نمی‌گیرد. پیشنهاد می‌کنیم مواد جایگزین نیکوتین با اثر کوتاه‌مدت مانند آبنبات مکیدنی یا آدامس و نیز مواد جایگزین با اثر بلندمدت مانند چسب نیکوتین را امتحان کنید تا وسوسه را از ذهن خود دور کنید. اصلاً هر بار که هوس سیگار کردید خوردن یک عدد سیب را که سرشار از سلامتی است جایگزین کشیدن یک نخ سیگار کنید.

کار خیر و محبت‌آمیز انجام دهید

با کمک کردن به یک دوست یا اعضای خانواده یا یک همکار، برای چند دقیقه حواس خود را پرت کنید. این کار تمرکز شما را از خودتان می‌گیرد و احساستان را فراموش می‌کنید و به جای آن می‌توانید به نیاز‌های دیگران فکر کنید. این روش می‌تواند راه مفیدی برای مقابله با اشتیاقی باشد که می‌توان آن را از سرتان بیرون کرد. به علاوه، انجام اعمال حسنه می‌تواند بر سلامتی انسان اثر مثبت گذارد و موجب کاهش استرس شود. طبیعی است مدیریت استرس می‌تواند قسمت مهمی از فرآیند ترک سیگار باشد. 

هر کاری می‌خواهید انجام دهید، ولی مقاومت کنید و سمت سیگار نروید. به امتحان کردن کار‌های مختلف ادامه بدهید تا زمانی که روشی پیدا کنید که در مورد خودتان مؤثر است؛ خلقیات افراد با هم فرق دارد. فقط تلاش کنید به طرف دود و سیگار نروید حتی یک کام!

captcha