کشف 501 دستگاه کارتخوان و مودم قاچاق در شازند اهمال وزارت ارتباطات در جهت راه اندازی شبکه ملی اطلاعات/ آذری جهرمی مخالف راه اندازی اینترنت ملی است؟ واژگونی وانت پیکان فوت سرنشین را رقم زد قیام مردم تبریز و شهرکرد علیه اغتشاشگران مردم همدان در اعتراض به اغتشاشات اخیر راهپیمایی می‌کنند راهپیمایی «حمایت از اقتدار و امنیت کشور» در اراک برگزار می شود همایش «ناجا و جامعه اسلامی مبتنی بر منظومه فکری مقام معظم رهبری» در اراک برگزار می شود بعد از سهمیه‌بندی بنزین کالایی در استان مرکزی گران نشده است/برخورد قاطع با متخلفان ۱۰ شغل عجیب، اما پردرآمد جهان را بشناسید + تصاویر 52درصد مردم خودرو ندارند/ با رشد مصرف بنزین 2 سال دیگر واردکننده می‌شدیم
سه شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۴
کد خبر: 59127
تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۵
در صحن رسمی شورای اسلامی کلانشهر اراک مطرح شد

فریاد از تخلفات میلیاردی در اجراییات پرونده‌های ماده ۱۰۰/ از پیاده راه‌سازی در مرکز شهر تا غیر هم‌سطح سازی در کمربندی‌ها

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر اراک گفت: متأسفانه در سطح شهر اراک می‌بینیم که گاها ماده صد و حکم تخریب روی املاک رقم درشت است ولی هیچ اتفاقی برای آن‌ها نمی‌افتد و به تخلف کارهای خیلی بزرگی را انجام می‌دهند و در بعضی از پرونده‌ها بحث میلیاردی اتفاق می‌افتد.

به گزارش دیار آفتاب؛ محمد کریم شفیعی شهردار کلانشهر اراک امروز در صحن رسمی شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: در خصوص مطالعات ایجاد پیاده راه در بافت تاریخی و مرکزی شهر یک مطالعات غیر همگنی انجام‌شده بود. به‌عنوان‌مثال خیابان پاسداران(حصار) ، امیرکبیر  و از میدان هفت‌تیر تا میدان شهدا را برای این کار دیده بودند.

شفیعی افزود: در طرح مطالعات جامع حمل و نقل ترافیک از میدان ارگ، ۶ متر عرض محسنی، خیابان حصار و یا قسمتی از خیابان امام، میدان شهدا تا میدان هفت تیر را در دستور کار قرار دادیم و مطالعاتش انجام شد و بحث موضوعات ترافیکی و موضوعات مرتبط با پیاده راه که نیاز به انحراف ترافیکی داشت، انجام شد که خوشبختانه قسمت مطالعاتی در کمیته فنی استانداری تصویب شد.

وی عنوان کرد: خیابان حصار در مرحله اجرا اولویت شماره ۱ هست که اطلاع رسانی آن نیز در حال انجام است. بعضاً شهروندانی مخالف و بعضی هم موافق اجرای این طرح در خیابان حصار هستند. همچنین برای رفع برخی مشکلات، اطلاعاتی از کلیه کسانی که در محدوده طرح نیاز به تردد دارند جمع‌آوری‌شده که برای رفع مشکلات احتمالی آن‌ها، آمادگی داریم.

شهردار کلانشهر اراک تصریح کرد: پرسشنامه‌هایی جهت سنجش نظر مردم و کسبه داده‌شده است اما هنوز این پرسشنامه‌ها را جمع‌بندی نکردیم. اکثر نگرانی کسبه این است که اگر اینجا پیاده راه شود شغل آن‌ها چه می‌شود. ممکن است کسی در آن منطقه کارواش داشته باشد و شاید دیگر کارواش در محدوده پیاده راه معنا نداشته باشد. کمک لازم را انجام می‌دهیم تا در صورت تغییر کاربری مغازه‌ها و کسب آنجا رونق بگیرد و نوع کسب نیز عوض شود تا بتوانند از حقوق اولیه شهروندی برخوردار باشند.

وی ادامه داد: قطعاً وقتی آنجا پیاده راه شود به محل عبور، گفتمان، بدون خودرو و انسان‌محور تبدیل می‌شود و می‌تواند رونق اقتصادی را به آن محله برگرداند.

شفیعی اظهار کرد: در حال حاضر مطالعاتی که با پلیس انجام دادیم و بازدیدی که با پلیس راهور و انتظامی انجام شد خیابان حساب هم بارانداز شده است و هم پارکینگ ماشین‌ها یعنی از نظر ترافیکی عملکرد صد در صد خودش را ندارد. پس می توانیم موضوع ترافیکش را به سمت خیابان قایم مقام بفرستیم.

وی در خصوص پارکینگ های سطح شهر گفت: حذف پارکینگ بر اساس قانون یک شماره حساب دارد و عوارض حذف پارکینگ به آن شماره حساب واریز می شود و جزء بودجه های شورا هم مشخص کرده است که هزینه عوارض کسر پارکینگ باید به این شماره حساب واریز شود و بعد شهرداری تلاش کند با این مبلغ پارکینگ های عمومی بزند.

شهردار کلانشهر اراک تصریح کرد: در حال حاضر خاتم را داریم که از همین شرایط ایجاد شده است. درست که پروژه مشارکتی است اما شهرداری هزینه داده است. پروژه آفتاب هست که در حال تلاش برای تکمیلش هستیم که پارکینگی در مرکز شهر است. فضاهای دیگری هم باید با خرید زمین و یا توافقی که با املاک بزرگ صورت میگیرد ایجاد بکنیم و با این مبلغ هایی که به عنوان عوارض کسری پارکینگ از مردم می گیریم تأمین پارکینگ کنیم. اگر این مبلغ هم در حساب باشد حق خرج کرد نداریم و فقط باید هزینه تأمین پارکینگ عمومی شود.

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه:

فریاد از تخلفات میلیاردی در اجراییات پرونده‌های ماده ۱۰۰

ایرج رضایی رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر در این جلسه گفت: در خصوص پیاده راه‌ها لازم به یادآوری است که ایجاد پیاده راه قطعاً بر اساس شرایط موجود، می‌تواند حفظ هویت تاریخی یک مکان و مرکزیت شهر را عینیت ببخشد.

رضایی یکی از تأثیرات پیاده راه‌سازی را تمرکززدایی از مرکز شهر عنوان کرد و افزود: کاهش ترافیک و آلودگی هوای اراک هم می‌تواند از دیگر دستاوردهای این کار باشد. اما لازم به ذکر است که هر کاری بایستی ابتدا طرح مشخص، مطالعات مشخص، پیوست‌های فرهنگی را هم داشته باشد که قطعاً در این زمینه فعالیت‌هایی صورت گرفته است اما آنچه شهرداری بایستی مدنظر قرار دهند بحث جانمایی‌های مناسب برای مکان‌هایی است که به‌نوعی از دست رس خارج می‌شوند.

وی تصریح کرد: نکته‌ای که از همه‌چیز مهم تر است بحث اطلاع رسانی و دعوت مردم به همدلی و هم راهی  است. اعتقاد براین است که تریبون ها و رسانه هایی که وجود دارند بایستی مردم را تشویق و ترغیب به این راه کنند و این اطلاع رسانی خودش مؤثر است. اگر اطلاع رسانی اتفاقی نیفتد ممکن است نارضایتی به وجود بیاید ولی مطمئن هستم مردم شریف اراک با توجه به وضعیتی که مرکز شهر اراک دارد قطعاً به موضوعات مهم قضیه پیاده راه‌سازی پی خواهند برد، به شرطی این‌که اطلاع رسانی صحیح اتفاق بیفتد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: برای اینکه از نظر برنامه و بودجه دچار بحران نشویم در سال گذشته سه چهار ماه قبل از موعد مقرر ابلاغ بودجه به سازمان ها و معاونت ها کتبا ازطریق شورا اعلام کردیم که برنامه ها را به ما اعلام کنید و برنامه های اولویت دار را مشخص تا بر مبنای اولویت های معین شده بحث بودجه ریزی اتفاق بیفتد.

وی افزود: آنچه گذشت این شد که خیلی سازمان ها و معاونت ها برنامه های مدونی را ندادند. از طرفی در حال تدوین برنامه چشم انداز ۲۰ ساله هستیم که بیانیه اصلی آن مورد تایید اعضای شورا قرار گرفته است. لذا خواهش این است که افراد در ذیل این برنامه حرکت کنند و خارج از این برنامه حرکتی را نداشته باشند. همچنین طبق قانون و طبق چارت سازمانی شوراها بحث مطالعات و پژوهش ها و سپردن طرح های مطالعاتی فقط بایستی از مجرای شورا و از طریق مرکز پژوهش ها باید عبور کند به لحاظ اینکه در گذشته چنین جایگاهی در شوراها نبود ولی در حال حاضر این جایگاه واقعی وجود دارد و اگر مسئله یابی توسط کمیسیون‌ها صورت می‌گیرد باید از طریق مجاری قانونی شهرداری ارجاع دهند و تأییدیه را از شورا بگیرند.

رضایی در خصوص اجراییات ماده ۱۰۰ عنوان کرد: متأسفانه در سطح شهر اراک می‌بینیم که گاها ماده صد و حکم تخریب روی املاک رقم درشت است ولی هیچ اتفاقی برای آن‌ها نمی‌افتد و به تخلف کارهای خیلی بزرگی را انجام می‌دهند. ازجمله یکی از این‌ها که در مرکزیت میدان شهدا قرارگرفته که در لفافه فقط اشاره می‌کنم.

وی ادامه داد: نکته دیگری که وجود دارد این است که بعضاً پرونده‌هایی که سال‌های زیادی رأی برای آن‌ها صادرشده است و حتی رأی تجدیدنظر هم صادرشده و مهلت قانونی ورود به دیوان هم از بین رفته است ولی مال‌خر می‌آید ملک این پرونده را می‌خرد و دستاویز قرار می‌دهد. نهایتاً شهرداری را دور می‌زند و حق مردم تضییع می‌شود.

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه تصریح کرد: از باب آسیب‌شناسی باید گفت بخشی از درآمد شهر از باب دریافت حقوق تضییع‌شده مردم است. شهرداری از بابت این‌ها می‌تواند حق‌وحقوق دریافت کند و یکی از آن‌ها همین ماده ۱۰۰ هست. در ماده ۱۰۰ وقتی نگاه می‌کنیم و می‌بینیم که فردی تخلف کرده و جلسه تشکیل‌شده و کمیسیون رأی داده است بایستی به اجراییات برود و یا اگر جریمه‌شده این جریمه را پرداخت کند اما در سال‌های گذشته موردی برخورد شده است.

وی اظهار کرد: کسانی که تخلفات اداری انجام می‌دهند به‌درستی با آن‌ها برخورد شود. در بعضی از پرونده‌ها بحث میلیاردی اتفاق می‌افتد. پرونده‌ای که نمی‌بایستی در ماده ۱۰۰ طرح موضوع شود به‌عناوین‌مختلف از در بیرون می‌اندازیم از پنجره می‌آید از پنجره می‌اندازیم از درمی‌آید داخل تا به هدف برسد.

رضایی عنوان کرد: نیاز است گروه ویژه‌ای توسط شهردار تشکیل شود و نظارت بر اجراییات شهرداری اعم از ماده ۱۰۰ و غیره را زیر نظر داشته باشد. وقتی پرونده‌ای تشکیل می‌شود و شرایطش محرز می‌شود نباید خاک بخورد و متأسفانه موردی خاک می‌خورد. سال‌ها عبور می‌کند شرایط دیگری می‌شود و از راه‌های دیگر حقوق مردم را تضییع می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: پیگیر این مسئله هستم ولی این‌ها را ازاین‌جهت عرض کردم که خیلی‌های دیگری که می‌خواهند دست در این کارها داشته باشند دست‌بردارند و با آبرو و حیثیت پرسنل زحمت‌کش شهرداری بازی نکنند.

نایب‌رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک:

آغاز ساخت تقاطع غیر هم‌سطح میدان امام پروژه‌ای در آینده‌ای نزدیک / تعیین تکلیف طرح جامع به‌زودی انجام می‌شود

سعید نادری نایب‌رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: در ابتدای شورای پنجم با پروژه‌های نیمه‌تمام بسیاری روبه‌رو بودیم که حجم عظیمی از بودجه شهرداری را می‌بلعید که خدا رو شکر طی دو سال گذشته این پروژه‌ها قسمت اعظمشان انجام‌شده و تقریباً رو به اتمام هستند.

نادری افزود: یکی از خواسته‌های به‌حق مردم در شهر اراک این است که شهرشان دل‌پذیرتر و زیست پذیر تر باشد. وقتی اراک را با شهر های دیگر مقایسه می کنیم، میبینیم که آنها خیلی سال های جلو تر آمدند و فکر کردند و به بحث هایی چون پیاده راه‌سازی ورود کردند.

وی عنوان کرد: علی رغم اینکه دو سال است می گویند پیاده راه خیابان حصار مصوبه و طرح دارد ولی کسی اجرایش نمی کرد که بنظر این قدم اول توسط شهردار به خوبی برداشته شده است و ان‌شاءالله شروعی باشد تا این بحث را باقوت و قدرت ادامه دهیم و بتوانیم هسته مرکزی شهر را به پیاده راه تبدیل کنیم و حداقل آن چیزی که خواست و نیاز مردم است را پاسخ دهیم.

نایب‌رئیس شورا اظهار کرد: موضوعی که می‌توانیم به آن بپردازیم و یکی از چالش‌های شورای پنجم بوده و در حال برطرف شدن است، طرح جامع اراک بود. این طرح هم چهار پنج سال مانده بود و کسی به آن ورود نمی‌کرد و معترضین طرح ۵۸ متری هرروز به شورا می‌آمدند و اینجا از ما خواسته داشتند و از ما مطالبه می‌کردند. ما سال اول با توجه به قول و سخنی که به ما گفتند که تا به حال عزم و اراده ای نبوده و ما می خواهیم اجرا کنیم و این پروژه نیاز شهر است، یک سال مقاومت کردیم و پیشنهاد لغو را ندادیم. بعد از یکسال وقتی دیدیم که اقدامی صورت نگرفته و موضوع عملی نیست.  پیشنهاد لغو طرح ۵۸ متری را به شورای عالی شهر سازی مکاتبه کردیم و در جلسات اثر نظر شورا را دیدیم. ان شاءالله به زودی طرح جامع اراک مصوب می شود و مشکلی که مردم درگیرش بودند برطرف خواهد شد.

وی تصریح کرد: بخشی از پروژه های شهری جدید که قرار است انجام دهیم پیاده راهی است که استارت خورده و از شهردار می خواهیم که با قدرت ادامه دهند و آن مسیرهایی را هم که تعیین کردند تا یک سال آینده بخش اعظمش به نتیجه برسد.

نادری اضافه کرد: در شورا مصوب کردیم که تقاطع غیر هم سطح میدان امام را فراخوان عمومی بزنند و شروع کنند و ان شاءالله که انجام می شود. اجرای دیوار ساحلی رودخانه دیگر پروژه است که از آقای شهردار خواستیم و بودجه آن را هم در شورا مصوب کردیم که ان شاءالله شروع کنند. که البته بخشی از آن شروع شده و تقاضا داریم هر چه سریع تر مناقصه برگزار و انجام شود. بزرگراه مجاور ریل راه آهن است که از کمربندی شمالی تا میدان راه آهن ادامه پیدا می کند و این هم یک پروژه ای است که شورای پنجم و شهرداری قصد انجامش را دارند و مقدمات کار در حال مذاکره با قرارگاه است. تقاطع غیر هم سطح میدان امام حسین (ع) نیز مطالعاتش در حال انجام است.

وی خاطر نشان کرد: موضوعی که می تواند شاهکار شورای پنجم باشد و باید بر آن اصرار کنیم بحث ایجاد شفافیت و اصلاح ساختاری است که این کار را شروع کرده ایم و تا قسمتی از کار پیش رفتیم و تقاضا دارم که این راه و مسیری که در این حوزه شروع شده است را متوقف نکنیم و دچار جو سازی ها نشویم.

 انتهای پیام/

captcha