بازی‌های مجازی قابل لمس می‌شوند تولید ۳۴۰۰ کیلوگرم ژل رویال خاتمی باز هم «تَکرار» کرد/ بزک کردن برجام روحانی با اعتبار بخشیدن به پروژه نخ‌نمای گفتگوی تمدن ها! تشکر دکتر جلیلی از مجلس شورای اسلامی در پی تصویب طرح توسعه پالایشگاه‌های کشور/ کمک به دولت برای جلوگیری از خام فروشی و هدایت نقدینگی در نشست دولت سایه با نمایندگان و کارشناسان تکرار تجربه تلخ «الیگارک» ها در دولت روحانی / آیا اعتدالیون به دنبال ایجاد یک امپراتوری مالی هستند؟ +تصاویر یک سال حبس برای محسن افشانی گزارش تسنیم| ترامپ و افغانستان؛ نمایش وارونه واقعیت، لاپوشانی شکست با توهین دولت نسبت به تاسیس مراکز ترک اعتیاد اقدامات لازم را نداشته است هیچ‌کارة همه‌کاره! در آموزش مطالبه‌گری به مردم کم‌کاری کردیم/ مدیران متخلّف امروز، عدالت‌طلبان دهه 60 بودند
چهارشنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۵۹
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷
برای افراد کم‌خواب

نوشیدن قهوه از مسکن ایبوپروفن موثرتر است

نتایج مطالعات محققان آمریکایی نشان داد که نوشیدن یک یا دو فنجان قهوه از مسکن‌هایی چون ایبوپروفن در تسکین حساسیت به درد ناشی از کمبود خواب موثرتر است.

به گزارش دیار آفتاب؛ به نقل از ایرنا؛ بررسی‌های محققان در مسیر اثبات این فرضیه نشان داد آن دسته از موش‌های آزمایشگاهی که کمبود خواب دارند نسبت به درد حساس‌ترند. آن طور که کلویی الکساندر مولف ارشد این پژوهش و روانشناس خواب می‌گوید: «به این نتیجه رسیدیم که کمبود خواب برای ۵ روز متوالی می‌تواند میزان حساسیت به درد را در موش‌های سالم تا حد قابل توجهی تشدید کند.»

وقتی این موش‌ها کمبود خواب داشته و بیش از قبل به درد حساس بودند، مسکن‌های رایجی چون مورفین تاثیر کمتری در تسکین درد در آنها داشتند. به این ترتیب پژوهشگران به موش‌ها کمی کافئین (بخوانید قهوه) خوراندند که از شدت این حساسیت کاست. کافئین موجود در قهوه همچنین باعث ترشح هورمون شادی‌آور دوپامین در موش‌ها شد که آن نیز تا حد زیادی حس درد را فرو نشاند.

محدودیت‌های استفاده از این روش در آن است که نوشیدن قهوه تنها در افرادی که کمبود خواب دارند نقش مسکن را ایفا می‌کند. علاوه بر این، حتی اگر نوشیدن این ماده بتواند در کوتاه‌مدت به کاهش درد کمک کند، تنها راه برای برخورد با کمبود خواب و حساسیت به درد ناشی از آن این است که خواب کافی داشته باشید.

جزئیات بیشتر درباره این پژوهش در مجله Nature Medicine منتشر شده است.