گزارش تصویری| آغاز جشنواره موسیقی ملی «آوای ایرانی» در دلیجان طرح تشکیل وزارت بازرگانی دوباره در دستور کار مجلس قرار گرفت/ پشت پرده دفاع تمام‌قد رئیس جمهوری از تشکیل وزارت بازرگانی! صدور نفت خام بلایی بزرگ است که به ضرر پیشرفت کشور تمام شده/ تولیدکنندگان رزمندگان جنگ اقتصادی با دشمن هستند لایحه «اصلاح قانون پولی و بانکی کشور» به مجلس ارسال شد «رسم ابرار»، از خاندان نبوت بیاموز/ عیار آدم ها در انفاق سنجیده می شود پوستر/ مسجد خانه بندگی سبک زندگی اسلامی خانواده را به آرامش می رساند/ اطعام به فقرا در سخت ترین شرایط از ویژگی های خانواده اصیل است چرا اتصال کارت سوخت به کارت بانکی اجرا نشد؟ تصاویر/ جانِ انجیر کشف 90 کیلوگرم مواد مخدر در عملیات مشترک پلیسی
پنجشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۷
کد خبر: 57873
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۳
کارشناس مسائل سیاسی:

قیام ۱۵ خرداد خروش الهی ملت ایران بود

مدرس حقوق دانشگاه گفت: درواقع قیام ۱۵ خرداد یک حرکت خودجوش و سازمان نیافته است که می‌توانیم اسم آن را خروش الهی بگذاریم.

 مجتبی شاهوار، مدرس حقوق دانشگاه و کارشناس برجسته سیاسی در گفتگو با دیار آفتاب؛ با اشاره به کلام امام خمینی(ره) در صحیفه نور در خصوص اهمیت قیام ۱۵ خرداد گفت: ایشان می‌فرمایند؛ " ۱۵ خرداد از خاطره‌ها محو نخواهد شد و باید در سالروز آن هرچه بیشتر آن را زنده نگه داشت، ۱۵ خرداد که مصادف با ۱۲ محرم بود سند زنده مخالفت شجاعانه ملت ایران در مقابل استبداد اجانب و استعمار چپ و راست بود

وی بابیان اینکه این جمله اهمیت این قیام را می‌رساند، افزود: این جمله حضرت امام به انضمام آن شعری که در دیوان امام با عنوان: «سال‌ها می‌گذرد حادثه‌ها می‌آید/انتظار فرج از نیمه خرداد کشم» نشان از اهمیت این حماسه است.

شاهوار با اشاره به اینکه می‌توانیم بگوییم ۱۵ خرداد نقطه عطف تاریخ است که خود حضرت امام هم به این اشاره‌کرده‌اند، گفت: ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ درواقع به‌نوعی شروع مرجعیت رسمی امام(ره) بود که برای هر عهدی در دوران غیبت حضرت صاحب(عج) یک زعیم عهده دار شیعه هست و ۱۵ خرداد شروع آن زعامت بود.

وی افزود: آن نیابت عامی که برای فقها در طوقه شریف حضرت صاحب(س) در نظر گرفته‌شده است که برای هر عهدی یک زعیم وجود دارد و در دوران قبل از سال ۱۳۴۰ و در دهه ۳۰ خوب ما می‌بینیم زعیم عالی‌قدری مانند مرحوم آیت‌الله بروجردی ظهور می‌کند که قبل‌تر از آن سید ابوالحسن اصفهانی و دیگران هستند.

این مدرس حقوق دانشگاه در این خصوص تصریح کرد: مرحوم آیت‌الله بروجردی در فروردین ۱۳۴۰ از دنیا می‌روند، ارتباط رژیم شاه با نهاد روحانیت و مرجعیت، بعد از کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ کمرنگ می‌شود و بعد از فوت آیت‌الله بروجردی این موضوع به اوج می‌رسد. دهان‌کجی که شاه به مراجع معظم تقلید در قم می‌کند و پیام تسلیت ارتحال مرحوم بروجردی را به آیت‌الله حکیم که از مراجع عراق و نجف بودند ارسال می‌کند.

این کارشناس برجسته سیاسی افزود: می‌توانیم بگوییم درواقع این وقایع یکی از اصلی‌ترین صحنه‌های مداخله استکبار در امور کشور بود.

وی با اشاره به اینکه به‌موازات این تحولاتی که در درون نهاد مرجعیت به علت فوت مرحوم بروجردی رخ می‌دهد و روی کار آمدن دکتر علی امینی به‌عنوان نخست‌وزیر به سفارش جان اف. کندی و تحمیل نخست‌وزیری امینی و دیداری که متعاقباً کمتر از یک سال بعد شاه با جان اف. کندی در کاخ سفید دارد ادامه داد:  در اینجا می بینیم برای جلوگیری از وقوع انقلاب کمونیستی پیشنهاد انقلاب سفید را مشاور جان اف. کندی ارائه می دهد مثل اصلاحات ارضی، سپاه دانش و آن شرایطی که در انقلاب سفید قرار می گیرد و بعداً هم بعد از دیدار شاه با جان اف. کندی در ۲۸ مرداد سال ۴۱ یک آدم انگلیسی دوباره به شاه تحمیل می‌شود و خودش هم در اینجا منفعلانه عمل می‌کند و اسدالله علم بر منصب نخست‌وزیری می‌نشیند.

شاهوار بابیان اینکه این‌ها ریشه‌های قیام ۱۵ خرداد هستند که برای تبیین آن باید به عقب برویم و واکاوی تاریخی کنیم تا به اصل قیام برسیم گفت: محورهایی که انقلاب سفید شاه داشته است به‌نوعی به رفراندوم هم می‌رسد حذف اسلام از شرایط نمایندگی مجلس، به رسمیت شناختن سوگند به کتاب‌های آسمانی به‌جای قرآن کریم، تساوی کامل حقوق مرد و زن و شرکت زنان در انتخابات بوده است که زمینه را برای حضور اقلیت‌های مسیحی، یهودی و بهائی در مشاغل حساس فراهم می کند.

این مدرس حقوق دانشگاه در این خصوص افزود: از اینجا که تقریباً دهم آذرماه سال ۴۱ است مخالفت‌های حضرت امام به‌طورجدی شروع می‌شود و منجر به این می‌شود که این قانون اجرا نشود.

وی با اشاره به شکست شاه در برگزاری رفراندوم ادامه داد: بعد از شکست شاه در طرح برگزاری رفراندوم در ۶ بهمن سال ۴۱ شاه روحانیت را ارتجاع سیاه می‌نامد و در همین ایام که مصادف می‌شود با نوروز ۴۲ حضرت امام بیانیه ای صادر می کنند و در واقع ایام نوروز را عزای عمومی اعلام می کنند.

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه در دوم فروردین سال 42 آن حادثه حمله رژیم به حوزه علمیه قم در سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) اتفاق می افتد افزود: در واقع این موضوع مقدمه ای برای شکل گیری قیام ۱۵ خرداد می شود.

وی با اشاره به اینکه قبل از اینکه به خود سیر قیام ۱۵ خرداد بپردازیم باید زمینه های شکل گیری قیام ۱۵ خرداد ،محورهای آن و موضوعاتی که محققان انقلاب اسلامی احصاء کرده اند را بگوییم عنوان کرد: اینها در سه محور استبداد و خفقان سیاسی در کشور، وابستگی شدید محمد رضا پهلوی به آمریکا و سیاست ها و برنامه های ضد اسلامی نظام پهلوی هستند که می شود در این سه موضوع خلاصه کرد.

شاهوار با بیان اینکه از آنجا که مرجعیت امام خمینی(ره) تثبیت شد و بزرگانی چون آیت الله مرعشی نجفی، کاظم شریعتمدار و گلپایگانی در قم صحه بر مرجعیت مرحوم امام می گذراند افزود: در اینجا امام(ره) می آیند با یک آسیب شناسی الهی یک نگاه چند منظوره را بررسی می کنند.

وی با اشاره به اشراف حضرت امام به وقایع اطراف گفت: در واقع امام جلوی چشمانش نهضت مشروطه را هم تا حدودی درک کردند و هم در جریان کامل مشروطه خواهی هستند.

این مدرس حقوق دانشگاه در این خصوص تصریح کرد: قضایای شهید شیخ فضل الله نوری(ره) و سایر مسائلی که باعث شد نهضت مشروطه استبداد داخلی را از بین برد اما چون مبارزه با استکبار در نهضت مشروطه تعریف نشده بود و جایی نداشت دیدیم که دوباره استبداد ترمیدور شد و برگشت.

وی در خصوص دوران طلایی که برای مشروطه به کار برده می شود افزود: از منظر حقوقی هم ما آن را دوران طلایی شروع قانونگذاری می دانیم که نزدیک به یکصد سال تاکنون می گذرد که اینها کارهای طلایی دوران مشروطه است.

این کارشناس سیاسی با تأکید بر اینکه امام(ره) به این نکته واقف بودند که استبداد و استکبار دو روی یک سکه هستند و باید به موازات اینکه استبداد داخلی کمرنگ می شود و از بین می‌رود با استکبار خارجی هم ستیز بشود گفت: بنابراین باید حضور امپریالیسم کمرنگ شود و از صحنه تصمیم سازی کشور نابود بشود و امورات مهم مردم به دست خودشان و وکلایی که در مجالس قانون گذاری انتخاب می کنند انجام شود.

وی با بیان اینکه در واقع پایه و بنیاد جمهوریت به موازات اسلامیت را حضرت امام(ره) از همانجا می گذارد ادامه داد: در واقع مقدمه قیام ۱۵ خرداد در حمله رژیم پهلوی به حوزه علمیه قم که در دوم فروردین ۴۲ بود نهاده می شود و به ویژه شاه هم شرایطی در این ایام می گذارد که این حادثه مصادف بود با ایام محرم و دقیقه دو روز بعد از تاسوعا و عاشورای حسینی انجام شد.

شاهوار در این خصوص تصریح کرد: شرایطی که شاه برای عزاداری می‌گذارد که در اسناد انقلاب اسلامی موجود است این بوده که  اولاً بر ضد شاه سخنرانی نشود و ثانیا از اسرائیل سخن نگویند و سوما دائماً نگویند که اسلام درخطر است یعنی درواقع به تهییج مردم نپردازند.

این مدرس حقوق دانشگاه افزود: از آن‌طرف هم رشد فرقه ضاله بهائیت که بیت العدل آنها در اورشلیم واقع است این هم با توجه به اینکه شیراز را هم اینها سرزمین موعود خودشان می دانند خطری مهم بود. پس در واقع این خطر بهائیت و اسرائیل توامان باهم از اینجا وجود داشت.

 وی با اشاره به اینکه امام(ره) تا قبل از سال ۴۲ هم در حوزه علمیه فلسفه و فقه تدریس می کردند افزود: در واقع فلسفه روش درست اندیشیدن را به انسان می آموزد که از فلسفه یونان گرفته تا فلسفه مشرق زمین و حکمت صدرایی و اشراق، امام آگاه به فلسفه بود ولی با محوریت وحی بنیاد و وحی مبنا لذا امام دقیق مکاتب فلسفی را می شناخت و انحرافات را از این جهت بهتر درک می کرد.

شاهوار با بیان اینکه این نگاه امام در اینجا اثر گذار بود و می شود گفت شکل گیری این قیام ۱۵ خرداد با شرایطی که شاه گذاشته بود از همین جا آغاز شد گفت: در اینجا امام به وعاظ بیانیه دادند که دفاع کنید از اسلام که اسلام و قرآن در خطر هستند و به تعبیر خودشان آقای شاه را نصیحت کردند و این زمینه ها ایجاد شد تا اینکه در شب ۱۵ خرداد به زعم خودشان امام را بازداشت کردند و به پادگان عشرت آباد می برند.

وی قیام ۱۵ خرداد را یک خروش الهی دانست و عنوان کرد: مردم در روز ۱۵ خرداد چه در قم، چه در ورامین، چه در مشهد و در نقاط دیگر خروش پیدا می کنند و در واقع یک حرکت خودجوش و سازمان نیافته که فکر می کنم بتوانیم اسم آن را خروش الهی بگذاریم صورت می گیرد.

این کارشناس سیاسی با اشاره به معجزه حضرت موسی و عبور ایشان و قوم از دریا افزود:  این حرکت شبیه چنین معجزاتی است که در تاریخ انقلاب رخ داده و اینکه علی الظاهر امام هم در بازداشت بودند و حضور نداشتند ولی دیگر مردم آن سیر حرکت را کاملا از امام گرفته بودند و این پیوندی که با مرجعیت داشتند که از زمان آیت الله بروجردی به اوج خود رسیده بود و زمینه ها فراهم شده بود در زمان حضرت امام هم دیگر این پیوند کاملا شکل گرفت.

وی تصریح کرد: مردم این خروش را انجام دادند و شاه هم چه جنایت هایی انجام داد و آمار رسمی از ۱۲۳ کشته و آمار غیر رسمی که بعدها از شهرها و روستاها محرز می شود چیزی حدود ۱۵ هزار نفر را قتل عام کردند و این شد که نقطه عطف انقلاب شکل گرفت.

شاهوار با بیان اینکه در واقع پایه و بنیاد شکل گیری نهضت انقلاب اسلامی از ۱۵ خرداد ۴۲ شروع شد گفت: از این زمان تا بهمن 57 که غریب به دو دهه فاصله است ۱۵ سال مقاومت، تبعید، بازداشت ها، زندانی ها، مبارزات مسلحانه و غیر مسلحانه، روشن گری هایی که به رهبری امام انجام شد و وفاقی که بین تمام مبارزین قبل از انقلاب شکل گرفت، منجر به این شد که در ۱۵ سال بعد این شجره طیبه میوه ای به نام انقلاب اسلامی داد.

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه این بیرون راندن شاه بیرون راندنی که مثل ۳۲ نبود افزود: در واقع شاه به گورستان تاریخ پیوست و این وقایع پایانی شد بر حکومت ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی.

انتهای پیام/

captcha