گزارش تصویری| آغاز جشنواره موسیقی ملی «آوای ایرانی» در دلیجان طرح تشکیل وزارت بازرگانی دوباره در دستور کار مجلس قرار گرفت/ پشت پرده دفاع تمام‌قد رئیس جمهوری از تشکیل وزارت بازرگانی! صدور نفت خام بلایی بزرگ است که به ضرر پیشرفت کشور تمام شده/ تولیدکنندگان رزمندگان جنگ اقتصادی با دشمن هستند لایحه «اصلاح قانون پولی و بانکی کشور» به مجلس ارسال شد «رسم ابرار»، از خاندان نبوت بیاموز/ عیار آدم ها در انفاق سنجیده می شود پوستر/ مسجد خانه بندگی سبک زندگی اسلامی خانواده را به آرامش می رساند/ اطعام به فقرا در سخت ترین شرایط از ویژگی های خانواده اصیل است چرا اتصال کارت سوخت به کارت بانکی اجرا نشد؟ تصاویر/ جانِ انجیر کشف 90 کیلوگرم مواد مخدر در عملیات مشترک پلیسی
پنجشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۶
کد خبر: 57025
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۶

بهروز افخمی: فیلم جدی در سینمای ایران کم ساخته می‌شود

بهروز افخمی، کارگردان سینمای ایران معتقد است: فیلم جدی کم در سینمای ایران ساخته می‌شود. برای ساخت فیلم جدی باید دلایل جدی داشته باشید. فیلم‌هایی که ژست جدی دارند ولی بی‌جهت تماشاچی را آزار می‌دهند، از فیلم‌های کمدی هم نازل‌تر هستند.

به گزارش دیار آفتاب؛ به نقل از خبرگزاری فارس، بهروز افخمی، کارگردان سینمای در نشست «سینما در گام دوم انقلاب اسلامی» که در دانشگاه صداوسیما برگزار شد، در پاسخ به پرسشی مبنی بر علت عدم توفیق فیلم‌های ایرانی در جهان اسلام چیست؟ عنوان کرد: یک عامل این است که فیلمساز باید داستان خوب داشته باشد و دوم آنکه به زبانی غیر از فارسی ـ حداقل عربی ـ مسلط باشد.

وی افزود: اشکال اساسی تعداد زیادی از فیلم‌ها و سریال‌های تاریخ اسلام این است که عربی نیست. درست این است که به عربی و با بازیگران عرب ساخته و به فارسی دوبله شود. این کار در نقاط دیگر دنیا برای ساخت فیلم‌های تاریخی مرسوم است.

 این کارگردان سینما با تاکید بر اینکه سینما وقتی موثر می‌شود که با خودش صادق باشد، اظهار کرد: فیلم جدی کم در سینمای ایران ساخته می‌شود. برای ساخت فیلم جدی باید دلایل جدی داشته باشید. فیلم‌هایی که ژست جدی دارند ولی بی‌جهت تماشاچی را آزار می‌دهند، از فیلم‌های کمدی هم نازل‌تر هستند. 

وی ادامه داد: مثلا فیلم فروشنده اصغر فرهادی، فیلم جدی نیست، می‌خواهد بگوید اخلاق پیچیده است؛ لذا شرایطی مصنوع را طراحی می‌کند که اگر در گوش کسی بزنی نامردی کردی، اگر نزنی بی‌غیرتی! در حالی که روندها و موقعیت‌های فیلم تا رسیدن به آن شرایط، تماماً ساختگی و غیرواقعی است. کارگردان قصد داشته ژست مرد اخلاق را بگیرد ولی نتوانسته است؛ لذا چنین فیلمی، تبدیل به کمدی ناخواسته می‌شود؛ فرهادی در این فیلم می‌خواسته مردم ایران را ناراحت و حتی تحقیر کند.

افخمی اظهار داشت: فیلمساز باید فروتنی داشته باشد و ژست تفرعن که «بیشتر از دیگران می‌فهمم و اخلاق مدارم» را کنار بگذارد.

مجری «نقد سینما» در پایان گفت: البته فراموش نکنیم که تمام سینمای ایران باعث سرگرمی مردم در طول سال به اندازه کمتر از ۶ ساعت می‌شود. سینما با گروه کوچکی از مردم سروکار دارد؛ امروز کمتر از ۱۰ درصد بلیت می‌خرند و به سینما می روند.

انتهای پیام/

captcha