تصمیم سازمان لیگ: بازی فولاد باید برگزار شود/ استقلال باید تست مجدد بدهد/احتمال جریمه آبی پوشان طرح اخذ مالیات از عایدی مسکن در دستور کار مجلس/ دولت وظیفه نظارت و کنترل قیمت‌ها را رها کرده است عکس پروفایل چه راز‌هایی درباره شخصیت افراد افشا می‌کند؟ اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری با کدام نام‌ها وارد می‌شوند؟ دادگاه رسیدگی به اتهامات طبری/وکیل دانیال زاده: موکلم چاره‌ای جز اخذ تسهیلات بانک ملی نداشته طرح سؤال از رئیس‌جمهور تقدیم هیأت‌رئیسه مجلس شد/ امضاها به ۲۰۰ رسید آقای ظریف! شما شریک اصلی دلار ۲۰ هزارتومانی هستید اقتصاد ایران فرو نمی‌پاشد/ بازی با قیمت ارز و سکه کار دشمن است ورود نیروهای مسلح به خودروسازی؛ قانون چه می‌گوید؟/ کمک فناورانه بخش دفاع به خودروسازان چهار کشته و مجروح در دو حادثه رانندگی در استان مرکزی
یکشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۲
کد خبر: 57025
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۶

بهروز افخمی: فیلم جدی در سینمای ایران کم ساخته می‌شود

بهروز افخمی، کارگردان سینمای ایران معتقد است: فیلم جدی کم در سینمای ایران ساخته می‌شود. برای ساخت فیلم جدی باید دلایل جدی داشته باشید. فیلم‌هایی که ژست جدی دارند ولی بی‌جهت تماشاچی را آزار می‌دهند، از فیلم‌های کمدی هم نازل‌تر هستند.

به گزارش دیار آفتاب؛ به نقل از خبرگزاری فارس، بهروز افخمی، کارگردان سینمای در نشست «سینما در گام دوم انقلاب اسلامی» که در دانشگاه صداوسیما برگزار شد، در پاسخ به پرسشی مبنی بر علت عدم توفیق فیلم‌های ایرانی در جهان اسلام چیست؟ عنوان کرد: یک عامل این است که فیلمساز باید داستان خوب داشته باشد و دوم آنکه به زبانی غیر از فارسی ـ حداقل عربی ـ مسلط باشد.

وی افزود: اشکال اساسی تعداد زیادی از فیلم‌ها و سریال‌های تاریخ اسلام این است که عربی نیست. درست این است که به عربی و با بازیگران عرب ساخته و به فارسی دوبله شود. این کار در نقاط دیگر دنیا برای ساخت فیلم‌های تاریخی مرسوم است.

 این کارگردان سینما با تاکید بر اینکه سینما وقتی موثر می‌شود که با خودش صادق باشد، اظهار کرد: فیلم جدی کم در سینمای ایران ساخته می‌شود. برای ساخت فیلم جدی باید دلایل جدی داشته باشید. فیلم‌هایی که ژست جدی دارند ولی بی‌جهت تماشاچی را آزار می‌دهند، از فیلم‌های کمدی هم نازل‌تر هستند. 

وی ادامه داد: مثلا فیلم فروشنده اصغر فرهادی، فیلم جدی نیست، می‌خواهد بگوید اخلاق پیچیده است؛ لذا شرایطی مصنوع را طراحی می‌کند که اگر در گوش کسی بزنی نامردی کردی، اگر نزنی بی‌غیرتی! در حالی که روندها و موقعیت‌های فیلم تا رسیدن به آن شرایط، تماماً ساختگی و غیرواقعی است. کارگردان قصد داشته ژست مرد اخلاق را بگیرد ولی نتوانسته است؛ لذا چنین فیلمی، تبدیل به کمدی ناخواسته می‌شود؛ فرهادی در این فیلم می‌خواسته مردم ایران را ناراحت و حتی تحقیر کند.

افخمی اظهار داشت: فیلمساز باید فروتنی داشته باشد و ژست تفرعن که «بیشتر از دیگران می‌فهمم و اخلاق مدارم» را کنار بگذارد.

مجری «نقد سینما» در پایان گفت: البته فراموش نکنیم که تمام سینمای ایران باعث سرگرمی مردم در طول سال به اندازه کمتر از ۶ ساعت می‌شود. سینما با گروه کوچکی از مردم سروکار دارد؛ امروز کمتر از ۱۰ درصد بلیت می‌خرند و به سینما می روند.

انتهای پیام/

captcha