مدیر شبکه پنج سیما و مدیر پخش شبکه برکنار شدند آیا نماینده ایران در بانک جهانی قصد اقامت دائم در آمریکا را دارد؟ +اسناد پزشکان به دنبال افزایش ۴۰ درصدی تعرفه‌‌های خدمات درمانی!/ عقب‌نشینی وزارت بهداشت در مقابل زیاده‌خواهی جامعه پزشکی مردم بی گلایه!/کارتون در یک سال گذشته مردم چقدر گوشت خوردند؟ رباتی که دست و پای گیاهان می‌شود برآورد می‌کردم تغییر رژیم حتمی است! حمایت نمایندگان مجلس از سازمان انرژی اتمی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا سفارش‌ها برای اعتکاف دهه آخر رمضان/ پیامبر(ص) این روزها بستر خواب‌شان را جمع می‌کردند وزارت اطلاعات وجود دستگاه کارت‌خوان در دفتر «زنگنه» را تائید کرد
یکشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۰
کد خبر: 56570
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۰
مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی خبر داد

حمل‌ونقل شهری بخش جامانده‌ی کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک/سامانه انبوه بر اراک در انتظار نظر مشاور

مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی ضمن بیان اینکه بخش قابل‌توجهی از آلودگی موجود در هوای شهر اراک مربوط به وسایط نقلیه درون‌شهری است گفت: متأسفانه اقدامات مؤثری در حوزه حمل‌ونقل شهری و مباحث ترافیکی انجام‌نشده است.

حمیدرضا نوازنی مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی در گفتگو با دیار آفتاب؛ در خصوص فعالیت‌های انجام‌شده در حوزه آلودگی هوای شهر اراک گفت: خوشبختانه طی ۵ سال گذشته شاهد این هستیم که کارهای خوبی در بحث کنترل آلودگی صنایع اراک اتفاق افتاده است.

نوازنی افزود: در این مدت نیروگاه حرارتی شازند که یکی از منابع آلاینده شهر اراک بود گازسوز شد، همچنین کوره‌های آجرپزی سمت مرزیجران نیز گازسوز و خطوط آلاینده شرکت آلومینیوم جمع‌آوری و جایگزین شدند.

وی اجرای ۱۰۰۰ هکتار فضای سبز را جزئی از طرح جامع آلودگی هوای اراک برشمرد و عنوان کرد: تابه‌حال حدود ۴۵۰ هکتار از این میزان عملیاتی شده است. همچنین طرح‌های مختلفی مانند اجرای تقاطع‌های غیر هم‌سطح در قالب طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک بوده است که در حال انجام و یا خیلی از آن‌ها انجام‌شده است.

مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی بیان کرد: خوشبختانه وضعیت آلودگی هوای شهر اراک نسبت به سال‌های قبل از سال ۹۰ کاهش پیداکرده و این مهم را  سنجش‌های مختلفی که انجام‌شده است تائید می‌کنند.

وی ضمن بیان اینکه آلودگی بخش صنعت با توجه به فعالیت‌های انجام‌شده در این حوزه کاهش قابل‌توجهی داشته و قابل‌قبول بوده است تصریح کرد: اما در حوزه حمل‌ونقل شهری و مباحث ترافیکی متأسفانه اقدامات مؤثری انجام‌نشده است و بخش قابل‌توجهی از آلودگی موجود در هوای شهر اراک مربوط به وسایط نقلیه درون‌شهری است.

نوازنی ادامه داد: علاوه بر آلودگی ایجادشده با وسایط درون‌شهری که توسط شهروندان استفاده می‌شود یک‌بخشی از آلودگی شهر مرتبط با ترافیک عبوری است که به دلیل موقعیت، مرکزیت و کریدور بودن شهر اراک و استان مرکزی اتفاق می‌افتد. به عبارتی بخشی از ترافیک برون‌شهری کشور از این منطقه عبور می‌کند که می‌توان گفت روزانه حدود ۴۵ هزار وسیله نقلیه از کنارگذرها و درون شهر اراک در حال عبور هستند و به مقاصد دیگر می‌روند که این باعث آلودگی هوای اراک هم هست که نیاز است در این راستا هم‌قدم‌هایی برداشته شود.

وی به مسئله به‌روزرسانی مطالعات کاهش آلودگی شهر اراک پرداخت و اظهار کرد: به‌روزرسانی مطالعات کاهش آلودگی از سال قبل توسط سازمان مدیریت برنامه‌ریزی در حال انجام است تا ببینیم که اگر سال ۸۶ در یک جایگاهی بودیم در حال حاضر در چه وضعیتی هستیم که نتایجش هم به‌زودی بیرون خواهد آمد.

مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی در خصوص تعیین تکلیف سامانه انبوه بر حمل‌ونقل شهری اراک گفت: در مصوبه هیئت‌وزیران در سال ۹۳ مصوب شد که اراک هم جز شهرهایی باشد که برای قطار شهری در آن اقدام شود. آنجا موضوع را به مطالعه فرستادند و مشاوری در سال ۹۳ توسط شهرداری گرفته شد و  مطالعه‌ای انجام داد.

وی اضافه کرد: نتیجه مطالعات مشاور این بود که اراک نیاز به دو خط انبوه بر دارد اما اینکه تأکید شود مترو و یا اینکه تراموا و یا منوریل می‌خواهیم این‌ها مشخص نشد. البته در مطالعه اخیر که یکی دو ماه آینده نتایجش مشخص می‌شود بحث این است که با توجه به اینکه شهر نیاز به سامانه انبوه بردارد حالا  این سامانه انبوه بر چه باشد که البته الزاماً مترو یا تراموا نیست ممکن است brt  و یا تقویت سیستم اتوبوس‌رانی و مینی‌بوس‌رانی باشد.

نوازنی خاطرنشان کرد: این موضوع را باید منتظر بمانیم تا ببینیم که خروجی مطالعات در حال انجام به چه نتیجه‌ای می‌رسد. اگر مشاور به این رسید که ما حتماً و لزوماً نیازمند قطار شهری هستیم مسئولین هم تمکین خواهند کرد ولی نظر استان این است که با توجه به اینکه سامانه انبوه بر قطار شهری پرهزینه و سنگین است و با توجه به وضعیت مالی شهرداری هم ممکن است در کوتاه‌مدت نتوانیم این را به اجرا برسانیم پس این را فعلاً مسکوت می‌گذاریم.

انتهای پیام/

captcha