هادی رضوی چگونه با پول معلمان رؤیاهای پسر شریعتمداری را تعبیر کرد؟ +تصاویر مسیر حرکت استارتاپ‌ها به دانش‌بنیانی هموار است پلیس به دوردور ۱۲ هزار خودرو پایان داد/ برخورد قاطع با هنجارشکنان در دستور کار ناو‌های آمریکایی به طور کامل تحت کنترل ما هستند/ صحبت کردن آنها به زبان فارسی نشانه اقتدار ایران است ماجرای امضاهای طلایی در مقر دارویی ایران/ چه کسانی رانت می‌گیرند هوش مصنوعی به فرود آرام پهپادها کمک می‌کند مسئولانی که کم‌کاری خود را پشت وزارت بازرگانی پنهان می‌کنند/ چگونه ستاد تنظیم بازار و معاونت‌ بازرگانی به حاشیه رفت؟ به این ۷ دلیل با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم سریال‌های رمضانی باید متنوع شود گفتگو| امانی: چرا رهبری با مذاکره موافقت کردند؟/ مسئولیت عواقب برجام با روحانی است
یکشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۴
کد خبر: 56495
تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷
استاندار مرکزی مطرح کرد

توقف 10 ساله مطالعات و روند شکل‌گیری مترو شهری در اراک

استاندار مرکزی گفت: حذف مترو و طرح‌های مشابه مانند قطار شهری و مونوریل در ۱۰ سال آینده به صلاح شهر اراک است و می‌توان به‌جای آن حمل‌ونقل عمومی را با واردکردن اتوبوس‌های جدید گسترش داد.

به گزارش دیار آفتاب؛ در جلسه کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک که در استانداری مرکزی برگزار شد، سید علی آقازاده استاندار مرکزی بابیان اینکه آمارها نشان‌دهنده بهبود وضعیت هوای شهر اراک نسبت به سال‌های گذشته است، گفت: البته طرح جامع شهر اراک دارای مشکلاتی است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها ایجاد مترو در شهر است.

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از شهرهای کشور جهت ایجاد مترو و مونوریل کارهایی انجام‌شده ولی به نتیجه نرسیده است، افزود: در شهرهایی نظیر قم، شیراز، اصفهان، کرج و ... میلیاردها تومان جهت ایجاد مترو، مونوریل و وسایل حمل‌ونقل عمومی مشابه هزینه شده ولی به دلایل مختلف منجر به بهره‌برداری نشده است و همین باعث شده تا امروز شاهد آثار نازیبایی در شهرها باشیم.

آقازاده بابیان اینکه برای احداث هر کیلومتر تونل مترو باید ۵میلیون دلار هزینه شود، اظهار کرد: با این وضعیت باید برای شهری مانند اراک حداقل ۲۵۰۰ میلیارد تومان جهت ایجاد مترو هزینه شود که فراهم کردن این مبلغ در شرایط فعلی در توان هیچ ارگان و نهاد و حتی بانکی نیست.

حذف مترو اراک تا ۱۰ سال آینده

استاندار مرکزی حذف مترو و طرح‌های مشابه مانند قطار شهری و مونوریل در ۱۰ سال آینده را به صلاح شهر اراک دانست و اضافه کرد: می‌توان به‌جای آن طی پیشنهادی به دولت این درخواست داده شود تا با اختصاص مقدار بسیار کمتری از این مبلغ، نسبت به گسترش حمل‌ونقل عمومی و بهبود عبور و مرور شهری کمک شود. برای مثال می‌توان با واردکردن ۲۰۰ اتوبوس گازسوز به ناوگان حمل‌ونقل شهری این کار را انجام داد.

وی بابیان اینکه یکی از کارهایی که به کم شدن آلودگی هوای شهر کمک می‌کند عدم اجازه به ورود خودروهای سنگین داخل شهر است، ادامه داد: می‌توان با کاهش حداقل عمر ناوگان تاکسیرانی از ۱۵ سال به ۵ سال در کاهش آلودگی هوای شهر کمک کرد.

آقازاده یکی دیگر از راهکارهای کاهش آلودگی اراک را انتقال مشاغل آلاینده طی حداکثر ۳ ماه آینده به شهرک خودرو دانست و تصریح کرد: مقام قضایی استان در صورت عدم همکاری مشاغل جهت انتقال به شهرک خودرو آمادگی لازم جهت صدور دستور را دارد و همکاری لازم صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام/

captcha