رهبر معظم انقلاب قهرمانی تیم کشتی آزاد در مسابقات آسیا را تبریک گفتند عجیب‌ترین تغییراتی که با افزایش سن در بدن اتفاق می‌افتند! سیاست یک بام و دو هوا در استفاده مردم از محصولات تراریخته/ استفاده از روغن‌های تراریخته مردم را نگران کرده است بخت آزمایی را ترویج نکنید! ۶ سال بدون امیر ادبیات انقلاب/ اشک‌ و خشم و حیرت امیرحسین فردی ایمپلنتی که سیگنال‌های مغز را به صدا تبدیل می‌کند مردم لرستان گرفتار سیل و هلال احمر به دنبال خرید «10 هزار پرچم»/ سفارش سرویس آرکوپال به جای پشه بند برای کودکان! +سند در نبردهای یک ماهه استان صلاح الدین عراق چه گذشت؟/ از پیروزی های میدانی در مناطق «تل الذهب و البوعزبه» تا نقره داغ شدن هسته های خاموش داعش در حدفاصل شهرهای بیجی و تکریت + نقشه میدانی و عکس گفتگو|کارشناس حقوق بین‌الملل: سازمان ملل اراده‌ای برای برخورد با جنایات عربستان ندارد بدقولی بانک شهر در صدور بن اهل قلم
جمعه ۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۰
کد خبر: 53679
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۹
وعده ای که چند ساله شد

آیا اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان در سال ۹۸ باعث بهبود وضعیت معیشتی آنها می‌شود؟

به‌نظر می‌رسد پس از مدت‌ها انتظار و اظهار‌‌نظرهای مختلف درباره زمان اجرای رتبه‌بندی معلمان که تا پیش از این قرار بود مهر ۹۷ عملیاتی شود، سال ۹۸ سال رمزگشایی از این طرح باشد، اما آیا اجرای این طرح در سال ۹۸ باعث بهبود وضعیت معیشتی معلمان می‌شود؟

به گزارش دیار آفتاب؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رتبه‌بندی معلمان که چند سالی است وعده اجرای آن شنیده می‌شود، قرار است در سال جدید، وارد فاز اجرا شود هرچند پیش از این مسئولان آموزش و پرورش وعده اجرای آن را از مهر 97 داده بودند اما بنا به دلایلی از جمله آماده نشدن آیین‌نامه، کار پیش نرفت.

وزیر آموزش و پرورش در آخرین ماه سال 97 گفت که دولت مصمم است از سال 98 رتبه‌بندی معلمان را اجرایی کند و از مهر 98 این طرح اجرا خواهد شد.

در بودجه سال 98 نیز 2هزار میلیارد تومان برای اجرای رتبه‌بندی تعیین شده است، هرچند برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی این اعتبار را برای اجرای طرح رتبه‌بندی کافی نمی‌‌دانند اما در سوی دیگر برخی نماینده‌ها از جمله رئیس فراکسیون فرهنگیان و سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقدند که سال 98 بهترین فرصت برای اجرای رتبه‌بندی است.

اجرای رتبه‌بندی با اعتبار 2هزار میلیارد تومانی؟!

در همین رابطه حمیدرضا حاجی‌بابایی رییس فراکسیون فرهنگیان مجلس به کم بودن اعتبار 2هزار میلیارد تومانی که برخی آن را مانعی برای اجرای رتبه‌بندی می‌دانند، پاسخ داد و گفت: قرار نیست که از همان ابتدا رتبه‌بندی به‌صورت کامل اجرا شود بلکه این طرح باید مرحله به مرحله وارد فاز اجرایی شود و حالا که اعتبار آن در بودجه نیز لحاظ شده بهترین فرصت است که در سال آینده حداقل شروع طرح رتبه‌بندی معلمان کلید بخورد؛ اگر سال  98 رتبه‌بندی معلمان وارد فاز اجرایی نشود دیگر‌ هیچ وقت نمی‌توانند آن را اجرا کنند.

به گزارش تسنیم؛ آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان نیز در کمیسیون‌های تخصصی دولت در حال بررسی است که پس از تأیید برای بررسی و تصویب به مجلس ارسال خواهد شد؛ اما آنچه در بحث رتبه‌بندی معلمان بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد، این است که آیا اساساً به ترمیم حقوق فرهنگیان منجر خواهد شد؟ البته این طرح یک بار در دوره وزارت علی اصغر فانی اجرا شد که با تقسیم‌بندی معلمان در رتبه‌های پایه، ارشد، خبره و عالی درصدی به حقوق فرهنگیان اضافه شد، حال باید دید اجرای رتبه‌بندی در سال 98 ادامه مسیر قبلی خواهد بود یا قرار است آن‌گونه که مدنظر سند تحول بنیادین است، کار پیش برود؟

ترمیم حقوق با رتبه‌بندی؟

در بحث ترمیم حقوق با اجرای رتبه‌بندی فرهنگیان، اظهارنظرهای مختلفی از سوی مسئولان آموزش و پرورش مشاهده می‌شود به‌عنوان مثال وزیر آموزش و پرورش یک بار می‌گوید "رتبه‌بندی مهمترین طرح آموزش و پرورش برای معیشت معلمان است" و روز دیگر معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش می‌گوید "باید دو مقوله وضعیت معیشتی معلمان و طرح رتبه‌بندی حرفه‌ای را از یکدیگر تفکیک کنیم! رتبه‌بندی حرفه‌ای در بیشتر نظام‌های آموزش و پرورش دنیا وجود دارد که هدف آن افزایش و ارتقای کیفیت آموزش است و بهبود وضعیت معیشت معلمان یکی از پیامدهای اجرای طرح رتبه‌بندی است، خواهش من از همه فرهنگیان عزیز این است که طرح رتبه‌بندی را برای ارتقای کیفیت آموزشی دنبال کنند و وقتی این طرح درست اجرا شود قطعاً منجر به بهبود معیشت نیز خواهد شد".

این موضوع که چرا نگرش معلمان به موضوع رتبه‌بندی از منظر افزایش دریافتی و بهبود معیشت است و چرا رتبه‌بندی به مهمترین مطالبه معیشتی فرهنگیان از دولت تبدیل شده است، موضوعی است که یکی از دلایل آن را باید در وضعیت معیشتی نامناسب معلمان جست‌وجو کرد؛ همچنین  پیش از این احمد عابدینی معاون شورای عالی آموزش و پرورش گفته بود "نقطه آغاز بهره‌برداری از مزایا در سال پنجم است و از زمانی که فرد رتبه‌ای اخذ می‌کند تا 5 سال بعدی فرآیند حرکت به‌سمت رتبه‌بندی معلمان وجود خواهد داشت".

همچنین اگر قرار باشد با اجرای نظام رتبه‌بندی، معلمان مدارس تمام‌وقت باشند که علاوه بر تدریس، به انجام فعالیت‌های مرتبط با امور آموزشی و پرورشی دانش‌آموزان و پژوهش بپردازند، آیا این شرایط هم‌اکنون  در مدارس فراهم است؟

به هر حال رمزگشایی از طرح رتبه‌بندی فرهنگیان در سال جدید انجام خواهد شد و پس از آن می‌توان به سؤالاتی که مطرح شد، پاسخ دقیقتری داد.

انتهای پیام/

captcha