جلوگیری سربازان گمنام امام زمان(عج) در ایلام از ورود عناصر تروریستی‌ به ایران / برخورد با گروهک‌های ضد‌انقلاب نتایج سال‌های رُس‌پاشی نواصولگرایی روی دیگر اصلاح‌طلبی/ وقتی قالیباف بین تسلیم شدن و مقاومت می‌ایستد/ روایتی از حرکت بین حق و باطل و لبخند تکنوکراتی به FATF کمدی بزن و بکوب با چاشنی نقد لاکچری بازی! «پاتاگونیا» کجاست؟/ آیا یهودیان از سرزمین مقدس به «انتهای دنیا» مهاجرت می‌کنند؟ +عکس و نقشه مصاحبه| تحلیلگر آمریکایی: اقدام ترامپ علیه ایران اقتصاد جهان را به رکود می‌برد پاسخ وزارت بهداشت به ۱۱ هزار امضای کمپین «ممنوعیت تحصیل پزشکان عمومی» نمی‌شودخانه میلیاردی داشت وانقلابی بود/رصد ۳۰جریان ضدارزشی درکشور دولت چقدر در احیای دریاچه ارومیه نقش داشت؟/ وقتی کلانتری برای دریاچه ارومیه درخواست استقراض خارجی کرد همه آنچه باید درباره طرح «حمایت از سپاه» بدانید/ قانونی که از زمان تصویب «لازم الاجراست»
چهارشنبه ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۶
کد خبر: 53661
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰

طرحی برای اجرای فرمان راهبردی آتش به اختیار / در راستای بیانیه گام دوم انقلاب

طی عمر پر برکت انقلاب اسلامی ایران، نهادهای مختلفی در جهت پیشرفت و توسعه همه‌جانبه کشور و نیز رفع محرومیت از جامعه پا به عرصه وجود گذاشتند.

به گزارش دیار آفتاب؛ به نقل از ره‌توشه؛ طی عمر پر برکت انقلاب اسلامی ایران، نهادهای مختلفی در جهت پیشرفت و توسعه همه‌جانبه کشور و نیز رفع محرومیت از جامعه پا به عرصه وجود گذاشتند.

اگرچه فعالیت این نهادها بسیار گسترده و قابل تقدیر بوده است، اما شاید به علل مختلف از جمله؛ مشکلات تحمیلی از سوی استکبار و همچنین حجم کارهای عقب‌مانده و تعدد و تنوع فعالیت‌ها و نیز عدم هماهنگی مناسب دستگاه‌های ذیربط با یکدیگر، تاکنون هدف نهایی یعنی رفع کامل محرومیت از کشور محقق نشده است.

کمیته امداد امام خمینی (ره) یکی از این نهادهای انقلابی و تأثیرگذار محسوب می‌شود که تا به‌حال خدمات ارزشمندی را در مناطق مختلف کشور ارائه نموده است.

جهاد سازندگی نیز یکی دیگر از نهادهای انقلابی و موفقی بود که متأسفانه در سال ۱۳۷۹، همزمان با فعالیت دولت اصلاحات، منحل و تحت عنوان «وزارت جهاد کشاورزی» با وزارت کشاورزی سابق ادغام شد، اما پس از انحلال این نهاد، با تدبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، «بسیج سازندگی» در جهت حفظ روحیه جهادی و استفاده مطلوب از توان جوانان و کمک به دولت برای محرومیت‌زدایی و سازندگی کشور، پا به عرصه وجود گذاشت.

طی این سال‌ها بسیج و سایر تشکل‌های مردمی (سازمان‌های مردم نهاد) و خیرین و نیکوکاران نیز همواره تلاش کرده‌اند تا از طریق اجرای اردوهای جهادی (البته با امکاناتی به مراتب محدودتر) محرومیت‌زدایی و سازندگی کشور به‌خصوص در روستاها و مناطق دورافتاده را در اولویت کارهای خود قرار دهند.

اگرچه پیشرفت کشور و رفع محرومیت از جامعه مستلزم اقدام عملی و ایفای نقش درست و به‌هنگام همه نهادها و دستگاه‌های ذیربط دولتی و تأمین و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز به شکل اساسی و دائمی است، اما در این طرح تلاش شده تا با عنایت به فرمان مقام معظم رهبری برای اجرای «راهبرد آتش به اختیار» و با توجه به فوریت برخی از امور، به پاره‌ای از نکات و اقدامات قابل اجرا برای بهبود شرایط و رفع نیازهای فوری و ضروری کشور پرداخته شود.

متأسفانه در سال‌های اخیر و با افزایش خصومت و دشمنی کشورهای استکباری و نیز افزایش ناهنجاری‌های اداری و اجتماعی، برخی از مشکلات، مجدداً تشدید شده و گسترش و لذا شرایطموجود، اجرای این‌گونه اقدامات با مشارکت مردم را اجتناب ناپذیر می‌نماید.

هدف کلی:

کمک به پیشرفت و سازندگی کشور و نیز رفع محرومیت در مناطق مختلف کشور در ابعاد مختلف مادی و معنوی، از طریق استفاده بهینه از ظرفیت‌های مختلفِ قابل استفاده در دستگا‌های دولتی و عمومی ذیربط و همچنین کمک‌های مردمی.

سایر اهداف:

  • ایجاد هم‌افزایی در نتایج کار دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های مردمی
  • استفاده بهینه از فرصت‌ها و همچنین نیروی انسانی و منابع و امکانات مورد استفاده در اردوهای جهادی
  • افزایش دقت در شناسایی و تعیین مناطق محروم و همچنین افراد نیازمند در شهرها و روستاها
  • تعیین اولویت‌ها در رابطه با سازندگی و محرومیت زدایی در مورد مناطق شناسایی شده و افراد نیازمند
  • تعیین اولویت‌ها در بخش‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و علمی کشور و جامعه
  • ایجاد شرایط بهتر برای مشارکت همه افراد داوطلب به شکل کمک‌های نقدی و غیرنقدی یا کار عملیاتی
  • گسترش و نهادینه‌سازی فرهنگ مدیریت انقلابی و حفظ روحیه جهادی و تفکر بسیجی
  • جلوگیری از هدر رفت ظرفیت‌های فکری و عملی مردم و به‌ویژه جوانان مؤمن و باانگیزه ایران اسلامی

دستگاه‌های متولی:

برخی از این سازمان‌ها و نهادها عبارتند از: سازمان بسیج مستضعفین، کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان اوقاف و امور خیریه (از محل موقوفات)، سازمان بهزیستی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، بنیاد مستضعفان، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها، آموزش و پرورش و همچنین؛ آستان قدس رضوی،  آستان مقدس حضرت معصومه (س)، آستان حضرت عبدالعظیم و دیگر امامزادگان (از محل نذورات و سایر هدایا) و سازمان‌های مردم نهاد.

بخش اول – اقدامات قابل اجرا در راستای فرمان آتش به اختیار:

اقدامات قابل اجرا می‌تواند در حوزه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و علمی برنامه‌ریزی و اجرا شود، اما به‌نظر می‌رسد در شرایط فعلی، برگزاری اردوهای جهادی، محرومیت‌زدایی و کارآفرینی و اشتغالزایی، از اولویت بیشتر و بالاتری برخوردارند. به همین دلیل در گام نخست به شرح این موضوع پرداخته می‌شود.

برگزاری انواع اردوهای جهادی و محرومیت‌زدایی:

دستاوردهای این طرح ارزشمند، بسیار گسترده و ستودنی است، اما قطعاً با برنامه‌ریزی دقیق‌تر و همراهی و همکاری نزدیک‌تر بین دستگاه‌های متولیِ موضوع سازندگی و محرومیت‌زدایی، هم‌افزایی بیشتری در راستای اجرای بهینه این حرکت مبارک ایجاد و نتایج بهتری کسب خواهد شد.

این اردوها می‌تواند در دو سطح ملی یا محلی برگزار شود.

الف  اردوهای جهادی سطح یک (ملی) شامل:

  • ساخت مسکن برای محرومین و افراد ناتوان
  • بهسازی و تعمیرات اساسی منازل محرومین و مستضعفین
  • راه سازی روستایی و احداث پل در مناطق محروم
  • احداث و راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی روستاها و سایر مناطق محروم
  • احداث مراکز فرهنگی و خدماتی مثل؛ (مسجد، مدرسه، خانه عالم، خانه بهداشت، غسالخانه و ….) روستایی
  • کمک یه انجام عملیات کامل کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی و سایر موارد مشابه در روستاها
  • مهارت‌آموزی و ارائه خدمات آموزشی به محرومین در جهت ایجاد اشتغال در زمینه‌های مختلف (مشاغل خانگی و غیرخانگی) با همکاری دستگاه‌های ذیربط و یا برگزاری دوره‌های آموزشی در مدارس، مساجد و رده‌های مقاومت بسیج

ب  اردوهای جهادی سطح دو (محلی) شامل:

  • تعمیرات جزئی خانه مستمندان و افراد ناتوان
  • تعمیرات لوازم خانگی و تجهیزات تأسیسات ساختمانی افراد محروم و ناتوان
  • مشارکت در عملیات کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی افراد ناتوان
  • ارائه خدمات درمانی و بهداشتی وتوانبخشی سیار (مراجعه به افراد بی‌بضاعت و محلات محروم)
  • ارئه خدمات مشاوره‌ای به محرومین و مستضعفین در موضوعات مختلف مثل؛ (حقوقی، خانواده، سیاسی، پزشکی، روانشناسی و ….)
  • ارائه خدمات آرایشگری سیار و منظم (هفتگی یا ماهانه) در مناطق محروم
  • ارائه خدمات کفاشی سیار (ماهانه یا فصلی) در مناطق محروم
  • توزیع مواد غذایی و سایر مایحتاج و اقلام ضروری بین خانواده‌های محروم و مستضغف
  • ارائه خدمات آموزشی درسی و غیردرسی به دانش‌آموزان مناطق محروم
  • برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی در مناطق محروم
  • برگزاری و اجرای برنامه‌های فرهنگی و مناسبتی (مذهبی و غیرمذهبی) در مناطق محروم
  • سرکشی به خانواده‌های ایثارگران، ایتام، معلولین و سایر افراد ناتوان در محلات مختلف
  • تقدیر از هنرمندان، کارآفرینان، دانش‌آموزان ممتاز و قهرمانان ورزشی در سطوح مختلف
  • تآمین دارو و لوازم امدادی و بهداشتی موردنیاز بیماران و معلولین فاقد توانایی مالی
  • برگزاری اردوهای زیارتی، سیاحتی و تفریحی برای خانواه‌های محروم
  • شناسایی استعدادهای درخشان و فراهم نمودن امکان شکوفایی آنها با همکاری دستگاه‌های ذیربط
  • ایجاد ساز و کار مناسب برای کاریابی، با همکاری مراکز دولتی و غیر دولتی و نیز شناسایی توان تجربی و تخصصی افراد بیکار و معرفی به مراکز مذکور
  • کمک به تأمین سرپناه موقت، شامل؛ پیدا کردن خانه مناسب (رایگان یا استیجاری با قیمت مناسب) و تأمین ودیعه یا اجاره مسکن برای افراد محروم و مستضعف
  • ملاقات و پرستاری از افراد بیمار و ناتوانِ فاقد سرپرست
  • انجام امور اداری افراد ناتوان و یا همراهی و راهنمایی آنها
  • مشارکت در تأمین نیازمندی خانواده‌های بی‌سرپرست، بدسرپرست، زنان سرپرست خانواده و زندانیان
  • پخت و توزیع غذای گرم نذری، به ویژه در مناسبت‌های مذهبی و حتی غیرمذهبی

توضیح در مورد چگونگی گردآوری و توزیع اقلام اهدایی مردم:

  • این اقلام می‌تواند شامل؛ پوشاک، انواع لوازم خانگی از جمله؛ فرش، پتو، اجاق گاز، یخچال، ماشین لباسشویی، مبل، میز غذاخوری یا لوازم ساختمانی مانند؛ کابینت، کولر، شیرآلات، لوستر، یا وسایل بازی و نگهداری کودکان مثل؛ دوچرخه، فوتبال دستی، میز پینگ پنگ، انواع توپ، کالسکه، روروک یا وسایل آشپزخانه از قبیل؛ انواع وسایل برقی آشپزخانه و ظرف و ظروف و یا هر وسیله دیگری مشابه؛ تجهیزات درمانی (ویلچر، تخت، و عصا) باشد.
  • این اقلام باید ابتدا تفکیک ودسته‌بندی و سپس در صورت نیاز بازسازی و حتی‌المقدور به شکل مناسب و بهداشتی، بسته بندی شود.
  • برای تسهیل در توزیع عادلانه این اقلام، باید قبلاً کار شناسایی نیازمندان انجام شود.
  • اقلام آماده توزیع باید قبلاً با استفاده از نظر کارشناسان قیمت‌گذاری شود.
  • مکان مناسب (فروشگاه دائمی یا ماهانه و فصلی) برای عرضه اقلام گردآوری شده، تأمین شود.
  • در گام بعد باید حواله با مبلغ مشخص طراحی و به شکل عادلانه بین مستمندان توزیع شود.
  • دریافت‌کنندگان باید معادل مبلغ حواله، از آزادی انتخاب اقلام موردنیاز در فروشگاه‌ها برخوردار باشند.
  • فراخوان برای شناسایی و جذب نیروهای داوطلب متخصص در هر موضوع
  • فراخوان عمومی برای پیش‌بینی و تهیه مکان جمع‌آوری اقلام و فروشگاه، جمع‌آوری اقلام مازاد خانواده‌ها در محل‌های تعیین شده (اعم از موقت مثل؛ پایگا‌های مقاومت، مساجد، نصب چادر و یا دائمی).

راه‌اندازی موسسات خدماتی:

  • کمک به ایجاد صندوق قرض‌الحسنه خانوادگی یا ایجاد صندوق‌ قرض‌الحسنه در مساجد و محلات
  • ایجاد درمانگاه خیریه یا ایستگاه پزشکی و پایگاه امدادی در مساجد و محلات ویژه افراد بی بضاعت
  • ایجاد موسسات آموزشی درسی و غیر درس برای افراد بی‌بضاعت در مدارس، با همکاری آموزش و پرورش
  • ایجاد مرکز جمع‌آوری اقلام مازاد موجود در منازل (اعم از نو و یا دست‌دوم) و توزیع آن در فروشگاه‌های اختصاصی برای محرومین در محلات مختلف
  • ایجاد مراکز نگهداری و تعلیم و تربیت کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط
  • ایجاد مراکز نگهداری و تعلیم و تربیت افراد ناتوان ذهنی و جسمی با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط
  • ایجاد مراکز ترک اعتیاد و مهارت آموزی برای معتادان، با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط

انجام فعالیت‌های فرهنگی شامل:

  • راه‌اندازی یا معرفی کانال‌ها و گروه‌های تخصصی فعال در فضای مجازی در موضوعات مختلف مانند؛ حجاب و عفاف، کارآفرینی، دشمن‌شناسی، اخلاق، فرهنگ شهرنشینی، مفاخر علمی ایران و اسلام، مفاخر فرهنگی و هنری ایران و اسلام، تحقیق و پژوهش، نکته‌ها و دانستنی‌های علمی، دستاوردهای انقلاب اسلامی، معرفی جاذبه‌های گردشگری ملی و محلی، مشاوره‌های تخصصی با همکاری افراد متخصص، پاسخگویی به شبهات دینی، جنگ روانی، حفاظت از محیط‌زیست، امر به معروف ونهی از منکر، فرهنگ شهرنشینی، قوانین و مقررات، مشاوره و معاذدت حقوقی و قضایی
  • طراحی و ایجاد سایت و یا معرفی وبلاگ‌های فرهنگی و اطلاع‌رسانی عمومی یا اختصاصی در این زمینه
  • کمک به تولید یا نشر مطالب و کلیپ‌های انقلابی و ارزشی در کانال‌ها و گروه‌های موجود
  • برگزاری جلسات هم‌اندیشی در مدارس، مساجد، رده‌های مقاومت و سایر مراکز عمومی
  • برگزاری جلسات پرسش و پاسخ در مدارس، مساجد، رده‌های مقاومت و سایر مراکز عمومی
  • برگزاری همایش در مساجد و سایر مراکز با دعوت از صاحب‌نظران سیاسی، فرهنگی و اقتصادی
  • برگزاری مسابقات فرهنگی با مشارکت نهادها و دستگاه‌های ذیربط در مساجد، رده‌های بسیج و محلات
  • برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی با مشارکت نهادها و دستگاه‌های ذیربط در مساجد، رده‌های بسیج و محلات و سایر مراکز

مشارکت در انجام فعالیت‌های اجتماعی:

  • تأمین جهیزیه برای خانواده‌های بی‌بضاعت و مستضعف
  • جمع‌آوری و تأمین دیه زنداننیان غیرعمد
  • همکاری با ادارات در جهت اجرای بهینه مأموریت‌های محوله به آنها
  • شناسایی مشکلات شهری و اعلام به مسئولین دستگاه‌های ذیریط
  • تقدیر از کارمندان باوجدان، فعال و سخت‌کوش دستگاه‌های دولتی
  • مطالبه‌گری در مورد مشکلات موجود و اطلاع‌رسانی در مورد نتایج پیگیری‌ها
  • تقدیر و حمایت از اصناف منصف و باوجدان در تمام شهرها و روستاها
  • سرکشی به مراکز نگهداری جانبازان، معلولین و خانواده‌های محرومو حمایت و دلجویی از آنها
  • فراهم نمودن شرایط برای نشست اختصاصی یا عمومی مردم با مسئولین در مدارس، مساجد و رده‌های مقاومت و محلات شهری و روستایی

فعالیت‌های اقتصادی و کارآفرینی:

  • فراهم نمودن شرایط برای عرضه صنایع دستی خانگی، در مدارس، مساجد و رده‌های مقاومت و محلات
  • کمک به کارآفرینی در موضوعات مختلف مانند؛ فرش‌بافی، تراش سنگ‌های قیمتی و …. .
  • کمک به ساماندهی و استفاده بهینه و عادلانه از توان کارگران ساختمانی و فصلی
  • شناسایی و ایجاد ارتباط بین کارآفرینان نخبه و صاحب ایده با صاحبان سرمایه برای سرمایه‌گذاری
  • برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات ترغیبی و ترویجیِ برترین‌های کشاورزی در روستاها
  • ایجاد و توسعه تعاونی‌های شهری و روستایی در موضوعات و بخش‌های مختلف
  • شناسایی و معرفی مشاغل خانگی و غیرخانگی قابل اجرا در بخش‌ها و موضوعات مختلف

سایر اقدامات قابل اجرا:

  • هماهنگی با مراکز درمانی و پزشکان داوطلب برای تعیین یک زمان مشخص برای ویزیت رایگان نیازمندان
  • هماهنگی با پزشکان متخصص برای عمل‌های جراحی رایگان یا ارزان قیمت به بیماران مستمند
  • فراخوان و هماهنگی با نانوایی‌ها برای اجرای طرح «سفره مهربانی» با مشارکت مشتریان خیر
  • فراخوان و هماهنگی با سایر اصناف برای ارائه خدمات رایگان یا ارزان به محرومین و نیازمندان
  • فراخوان و هماهنگی با اتحادیه حمل و نقل بار و مسافر برای خدمات رایگان و ارزان به مستمندان و نیازمندان با معرفی کمیته امداد یا تشکیلات ذیربط

بخش دوم – اقدامات ستادی و اجرایی:

تجارب حاصل از فعالیت نهادهای انقلابی مانند؛ بسیج و سپاه در بخش‌ها و موضوعات مختلف و همچنین تجربه عینی نیروی انتظامی در ایجاد هماهنگی و بسیج دستگاه‌های ذیربط برای خدمات رسانی بهینه به مسافران نوروزی و سایر گردشگران در طول تابستان و یا ایام زمستان، ثابت نموده که هرکجا این هماهنگی و تقسیم کار با دقت و ظرافت بیشتری صورت گرفته، موفقیت بیشتری عاید شده است.

از همین رو شایسته است کلیه سازمان‌ها و نهادها (اعم از دولتی و غیردولتی و مردم نهاد) که در این رابطه مسئولیتی را بر عهده داشته و یا بر عهده می‌گیرند و از بودجه و امکانات دولتی برخوردارند و یا از طریق دریافت کمک‌های مردمی در این زمینه فعالیت می‌نمایند، در هماهنگی  و همکاری نزدیک با یکدیگر برنامه‌ریزی و انجام فعالیت‌ها را مدیریت نمایند. مهمترین این اقدامات عبارتند از:

  • هماهنگی با کلیه دستگاه‌های ذیربط از جمله؛ سازمان بسیج مستضعفین، کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان اوقاف و امور خیریه(از محل موقوفات)، سازمان بهزیستی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، بنیاد مستضعفان، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها، آموزش و پرورش و همچنین؛ آستان قدس رضوی، آستان مقدس حضرت معصومه (س)، آستان حضرت عبدالعظیم و دیگر امامزادگان (از محل نذورات و سایر هدایا) و سازمان‌های مردم نهاد و سایر خیرین و نیکوکاران.
  • طراحی ساز و کار (سازمان) اجرایی و مدیر یا مسئول کلی (مدیرعامل، هیئت مدیره یا امنا)
  • شناسایی و تعیین همکاران ذینفع یا ذیربط در هر شهر، روستا و محله (دولتی و غیردولتی یا افراد)
  • تهیه اساسنامه و در صورت امکان، ثبت رسمی موسسه خیریه یا جهادی
  • شرح وظایف و تقسیم کار دقیق افراد حقیقی و حقوقی ذیربط
  • بررسی محیطی و شناسایی نقاط ضعف و قوت و تعیین فرصت‌ها و تهدیدات منطقه‌ای
  • طراحی نرم‌افزارها یا فرم‌های اداری موردنیاز برای اجرای طرح
  • تهیه فهرست نیازمندی‌های منطقه و حوزه‌های کاری قابل اجرا در محدوده موردنظر
  • تهیه و تنظیم سند چشم‌انداز ۲۰ ساله برای شهر و روستا و حتی محله موردنظر
  • فراخوان عمومی برای مشارکت عمومی مردم (اعم از نیروی انسانی یا کمک‌های نقدی و غیرنقدی)
  • شناسایی، دسته‌بندی و اولویت‌گذاری نحوه بکارگیری ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ملی و محلی موجود و قابل دسترس برای بهره‌برداری
  • شناسایی خیرین و افراد نیکوکار داوطلب برای همکاری
  • تعیین اولویت‌ها و موضوعات کاری قابل اجرا با توجه به توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و سایر مقدورات
  • شناسایی محرومین و مستضعفین و سایر نیازمندان با همکاری سایر دستگاه‌ها
  • تعیین و اولویت‌گذاری نیازهای هر فرد یا محله و شهر یا روستا
  • تعیین محدوده عمل در محله موردنظر یا خارج از آن با همکاری و هماهنگی سایر تشکل‌های مشابه

چند توصیه بسیار مهم:

  • برای مدیریت صحیح کار و ایجاد هم‌افزایی بیشتر، باید حتی‌المقدور ابتدا تمام دستگاه‌های ذیربط اعم از دولتی، مردمی و حتی فردی و سایر تشکل‌های مشابه از جمله؛ مساجد و رده‌های مقاومت بسیج در شهر، روستا یا محله، شناسایی و با آنها هماهنگی، همفکری و تعامل لازم ایجاد شود.
  • برای جلوگیری از هدر رفتن امکانات، استفاده بهینه از منابع و انجام درست اقدامات، در تمام طرح‌ها باید حتی‌المقدور از توان علمی و عملی و یا مشاوره‌ای و نظارتی نیروهای متخصص و مجرب و آموزش دیده متناسب با موضوع استفاده شود.
  • در صورت لزوم، قبل از انجام هر طرحی حتی‌المقدور باید ضمن سازماندهی افراد، با هماهنگی سایر دستگاه‌های ذیربط، برای مجریان طرح‌ها، کلاس‌های توجیهی یا دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی لازم و متناسب با موضوع فعالیت برگزار شود.
  • برای جلوگیری از تداخل‌کاری، موازی‌کاری و انجام کار تکراری باید موضوع و حوزه کاری و محدوده عمل هر تیم و تشکیلاتی در تعامل و هماهنگی با سایر دستگاه‌ها و تشکل‌های مردمی کاملاً مشخص شود.
  • از آنجا که گاهی برخی از نیازمندان یا بعضی از نقاط شهری و روستایی، به علل مختلف از دریافت خدمات محروم و متقابلاً برخی از افراد و نقاط شهری و روستایی از مساعدت افراد و مراکز مختلف بهره‌مند می‌شوند، لذا برای توزیع عادلانه کمک‌ها و خدمات، باید پس از شناسایی افراد، خانواده‌ها و مناطق، فهرست افراد نیازمند و نقاط شهری و روستایی موردنظر و همچنین چگونگی انجام کار و متولی پوشش هر فرد، خانواده یا منطقه، به طور دقیق مشخص شود.
  • برای کاهش مستمر اشکلات احتمالی، باید سازوکار لازم برای نظارت بر نحوه انجام کار و ارزیابی نتایج حاصله، فراهم گردد.
  • مکتوب و مستندسازی فعالیت‌ها نیز از موارد ضروری است که می‌تواند در ارزیابی‌ها، کارهای مطالعاتی و پژوهشی و همچنین، ارائه گزارش عملکرد و شفاف‌سازی فعالیت‌های مالی مؤثر باشد.
  • در مورد رسیدگی به خانواده‌های محروم، برای هر یک یا چند خانواده، یک تیم با مسئول مشخص تعیین و گزارش منظم هفتگی یا ماهانه با فرمت یکسان و کامل از مسئول تیم دریافت شود.
  • نحوه پشتیبانی سرتیم‌های محرومیت‌زدایی (در امور مختلف)، مشخص شود.
  • در هر صورت از پذیرش و انجام کاری که تخصص و تجربه اجرای آن را ندارید و یا قادر به تکمیل آن نیستید، اجتناب نمایید، زیرا کار معیوب، ناقص و نیمه‌کاره ممکن است، هزینه‌های مددجو را مضاعف و دردسر و نارضایتی وی را به همراه داشته باشد.

توضیح ضروری: هر تشکل (رده‌های مقاومت بسیج، مساجد و سازمان‌های مردم نهاد و سایر تشکل‌های مشابه) می‌توانند متناسب با امکانات، مقدورات و منابع و نیروی‌ انسانی که در اختیار دارند یا قادر به جذب آنها هستند، همه یا صرفاً بخش‌های خاصی از این طرح را اجرا نموده و یا با همفکری و مشورت با افراد صاحب‌نظر، موضوعات دیگری را نیز به این طرح اضافه نمایند.

احمدرضا هدایتی کارشناس ارشد مدیریت

captcha