افزایش حقوق کارمندان نباید منجر به افزایش نقدینگی شود اسامی عده‌ای دیگر از اخلالگران در نظام اقتصادی اعلام شد/ تایید حکم اعدام باقری درمنی در دیوان عالی کشور ضرب‌ وشتم دانش آموزان توسط پلیس فرانسه+ عکس قاچاقچیان کتاب ایران سر از کابل درآوردند/ اژدهای هفت‌سر هر روز بزرگ‌تر می‌شود «چشم عقاب» ایرانی دوربردتر از پیشرفته‌ترین رادار اروپایی/ کشف و رهگیری ۱۰۰ هدف دریایی و هوایی با ۴ هزار اِلِمان +عکس نگاهی به عملکرد لژیونر‌های کی روش در آستانه جام ملت‌های آسیا کارگران امسال چقدر عیدی دریافت خواهند کرد؟ آنچه که باید درباره مزاج خود بدانید پزشکیان: ساختار را قبول ندارم و عقیده‌ام شبیه رهبری نیست/ سوالات سخت دانشجویان و آشوبِ آقای نماینده! هافبک استقلال به دنبال کریم باقری شدن/ بازیکنی که شفر می خواست
دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۰
کد خبر: 47562
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۱
فعال دانشجویی دانشگاه شریف:

روحیه خودباوری مهم‌ترین دستاورد ۴۰ ساله انقلاب/ تفکر جهادی، موتور پیش برنده جامعه علمی است/ عدم تدوین نقشه بلندمدت علمی مشکل اساسی پیشرفت علم در کشور

فعال دانشجویی دانشگاه شریف ضمن تأکید بر اینکه خودباوری میان نخبگان از بارزترین دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب است، گفت: امروز می‌بینیم که نخبگان مشکلات کلان را می‌یابند و برای برطرف کردن آن راه حل ارائه می‌دهند و در همین راستا با ایجاد هسته‌های علمی به‌صورت خودجوش، قصد بررسی و رفع مشکلات رادارند.

رمضانی دانشجوی دکتری فیزیک هسته‌ای دانشگاه شریف و از فعالین علمی و فرهنگی سابق دانشگاه اراک در گفتگو با دیار آفتاب؛ ضمن بیان اینکه متأسفانه برخی از جریانات دانشجویی در سال‌های اخیر سیاسی شده و کم‌تر به مسائل علمی می‌پردازند؛ گفت: جریان‌های دانشجویی انقلابی باعث شدند تا روح انقلابی گری در دانشگاه‌ها دمیده شود و این مهم در تحولات علمی  اثر گذارد.

تأثیر تشکل‌های انقلابی بر بعد تعهد دانشگاه‌ها

رمضانی به تأثیر تشکل‌های انقلابی بر بعد تعهد فضای تخصصی دانشگاه اشاره کرد و افزود: امروز می‌بینیم که چه میزان این نوع جریانات دانشجویی در شکل‌گیری تفکرات چهره‌های شاخص علمی چون شهدای هسته‌ای اثرگذار بوده و برای تحقق تحولات علمی، در آن‌ها انگیزه لازم را ایجاد کرده است و این دستاورد مهم تشکل‌ها و جریانات انقلابی در دانشگاه است.

وی با اشاره به توجه جریانات دانشجویی انقلابی به جنبش نرم‌افزاری و تولید علم عنوان کرد: جریان‌های انقلابی به انگیزه دانشجویان برای ایجاد تحولات علمی کمک شایان توجهی می‌کنند.

دانشگاه غرب‌زده، قادر به حل مشکلات جامعه نیست

این نخبه علمی پیشرفت‌های انقلاب در ۴۰ سال گذشته را قابل‌لمس دانست و ضمن بیان اینکه در مقام مقایسه این پیشرفت‌ها قابل‌فهم است، یادآور شد: قبل از انقلاب، دانشگاه صرفاً یک دروازه برای ورود فرهنگ غربی و فرهنگ وابستگی به کشور بود و غیر از عده معدودی، افراد تربیت‌شده روحیه ذوب شدن در فرهنگ غربی را داشتند و این نوع از دانشگاه، قادر به حل مشکلات جامعه نبود.

وی سیر تحول دانشگاه‌ها در انقلاب را با تمام کاستی‌های موجود خوب ارزیابی کرد و ادامه داد: پیشرفت‌های صورت گرفته در بازه‌های کوتاه زمانی و با کم‌ترین هزینه ممکن در حوزه‌های هسته‌ای، سلول‌های بنیادی، هوا و فضا و ...، نشان دستاوردهای قابل‌توجه و تحول در این حوزه دارد.

روحیه خودباوری مهم‌ترین دستاورد ۴۰ ساله انقلاب

این دانشجوی نخبه بسیجی ضمن تأکید بر اینکه خودباوری میان نخبگان از بارزترین دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب است، تصریح کرد: امروز می‌بینیم که نخبگان مشکلات کلان را می‌یابند و برای حل آن راه ارائه می‌دهند و در همین راستا با ایجاد هسته‌های علمی  به‌صورت خودجوش، قصد بررسی و رفع  مشکلات رادارند.

وی به وجود آمدن روحیه خودباوری در جامعه علمی را مهم‌تر از پیشرفت سخت دانست و تشریح کرد: انقلاب این انگیزه را به دانشجویان داده است که مشکلات بزرگ را حل کنند و این مسیر مطمئناً آینده درخشانی خواهد داشت.

عدم تدوین نقشه بلندمدت علمی مشکل اساسی پیشرفت علم در کشور

رمضانی بابیان اینکه در پیشرفت علمی مشکلات بسیاری داریم، عنوان کرد: مهم‌ترین مشکل در این زمینه عدم تدوین نقشه بلندمدت برای برنامه علمی کشور است و این نشان از نبود یک استراتژی دقیق برای پیشرفت علمی دارد؛ البته اسناد بالادستی زیادی تولیدشده ولی روی آن کار نشده است.

وی استفاده کم از جوانان در سیاست‌گذاری‌ها، عدم مشورت مسئولان با جامعه دانشگاهی در حوزه سیاست‌گذاری، روحیه ما نمی‌توانیم برخی از مسئولین، بروکراسی سنگین و دست پاگیر مراکز علمی، اولویت ندادن به مسائل مهم علمی از جهت اختصاص بودجه و از دیگر جهات و کمبود حمایت از هسته‌های علمی را از مشکلات فعلی فضای علمی کشور دانست و افزود: ازآنجاکه سیستم آموزشی و پژوهشی کشور دولتی است مسئولین هنوز به این رویکرد نرسیدند که کار را به دست مردم یا نخبگان علمی بسپارند و دولت فقط نقش حمایت‌کننده داشته باشد.

این فعال علمی ادامه داد: کشور در حوزه دانشگاه‌های نسل یک(دانشگاه‌های آموزش محور) بسیار موفق بوده و هست اما در حوزه دانشگاه‌های نسل دو که پژوهش محورند، رویکرد پژوهشی به‌رغم فعالیت‌های خوبی که صورت گرفته است ولی به حد کمال نرسیده و ضعیف هستیم. به‌طور مثال پایان‌نامه‌ها هنوز نتوانسته کاربرد صنعتی خودشان را پیدا کنند که برای تحقق این مهم باید در کنار دانشگاه‌ها پژوهشکده‌ها را ایجاد کنیم.

وی به دانشگاه‌های کارآفرین یا نسل سه هم اشاره کرد و افزود: به حوزه این دانشگاه‌ها نیز ورود پیدا کردیم ولی تا زمانی که در دانشگاه‌های پژوهش محور یا نسل دو قوی نشویم در کارآفرینی نیز نمی‌توانیم توفیقی را کسب کنیم.

روحیه جهاد، موتور پیش برنده جامعه علمی است

این فعال دانشجویی تشریح کرد: می‌توان گفت در جامعه غربی انگیزه‌ها مادی است و هرکسی که کار علمی انجام دهد منافع مادی دارد اما برای انسان انقلابی مادیات مطرح نیست و روحیه جهاد، شهادت‌طلبی به‌عنوان موتورهای خیلی پیش برنده‌تر از اهداف مادی مطرح هستند. اگر این روحیه در دانشگاه‌های ما به وجود بیاید مانند دانشمندان هسته‌ای می‌بینیم که عده‌ی کوچکی ولی باانگیزه‌های بالا کارهای بزرگی را انجام می‌دهند که غرب برای انجام همان کارها مدت‌زمان و هزینه زیادی به کار می‌گیرد.

وی ادامه داد: بنابراین اگر می‌خواهیم کاری انجام شود نیاز به ترویج روحیه انقلابی گری، جهاد و شهادت‌طلبی بین نخبگان داریم و آن موقع است که می‌توانیم به جهش‌های بزرگ علمی برسیم که با نگاهی به مشکلات گذشته کشور می‌بینیم با تکیه‌بر همین تفکر، غیر ممکن‌ها را ممکن کردیم.

هسته‌های خودجوش علمی از آینده‌ای روشن خبر می‌دهند

رمضانی آینده علمی کشور را درخشان ارزیابی کرد و ضمن بیان اینکه پیروزی اسلام وعده خداست، اظهار کرد: این پیروزی نیاز به تلاش ما دارد و باید جای خود را در این پازل بیابیم و مهم این است که بتوانیم دینمان را ادا کنیم.

وی افزود: هسته‌های خودجوش با فعالیت‌های مفید و با تکیه‌بر روحیه خودباوری نوید این را می‌دهند که ما به‌سرعت پیشرفت خواهیم کرد و اگر مسئولین هم بتوانند خودشان را با این پیشرفت هماهنگ کنند سرعت بیشتر هم خواهد شد.

نزدیکی دولت‌ها به گفتمان انقلاب سرعت رشد علمی را افزایش می‌دهد/مسئولین کارها را به نخبگان بسپارند

این نخبه بسیجی به نقش دولت‌ها در فضای علمی کشور پرداخت و اشاره کرد: قطعاً دولت‌ها نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کنند اما رویکرد دولت‌ها متفاوت است، هر دولتی که به گفتمان انقلاب نزدیک‌تر باشد می‌تواند روحیه جهاد را به راه بیندازد و همین مسئله منجر به افزایش سرعت علمی می‌شود.

وی ضمن بیان اینکه دولت‌ها باید نقش حمایت‌کنندگی را از بدنه نخبگان تقویت کنند و کار را به دست نخبگان بسپارند خاطرنشان کرد: امروز دولتی که امیدش به داخل و جوان‌های نخبه باشد و همچنین به فعالین علمی روحیه و انگیزه دهد و کار و مسائل کلان را به دست نخبگان بسپارد تا آن‌ها راه‌حل ارائه کنند را نیاز داریم؛ نه صرفاً یک دولت خیلی بزرگی که همه کارها را خودش انجام دهد و نتواند موفقیت لازم را نیز کسب کند.

انتهای پیام/

captcha