افزایش حقوق کارمندان نباید منجر به افزایش نقدینگی شود اسامی عده‌ای دیگر از اخلالگران در نظام اقتصادی اعلام شد/ تایید حکم اعدام باقری درمنی در دیوان عالی کشور ضرب‌ وشتم دانش آموزان توسط پلیس فرانسه+ عکس قاچاقچیان کتاب ایران سر از کابل درآوردند/ اژدهای هفت‌سر هر روز بزرگ‌تر می‌شود «چشم عقاب» ایرانی دوربردتر از پیشرفته‌ترین رادار اروپایی/ کشف و رهگیری ۱۰۰ هدف دریایی و هوایی با ۴ هزار اِلِمان +عکس نگاهی به عملکرد لژیونر‌های کی روش در آستانه جام ملت‌های آسیا کارگران امسال چقدر عیدی دریافت خواهند کرد؟ آنچه که باید درباره مزاج خود بدانید پزشکیان: ساختار را قبول ندارم و عقیده‌ام شبیه رهبری نیست/ سوالات سخت دانشجویان و آشوبِ آقای نماینده! هافبک استقلال به دنبال کریم باقری شدن/ بازیکنی که شفر می خواست
دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۳
کد خبر: 46908
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۵:۵۸
هستی که نیستش بهتر بود!

بلاتکلیفی 8 ساله در اجرای پروژه شهری در کلان‌شهر اراک/افتتاح پل سنجان طی ۸۴ ماه آینده!

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی کلان‌شهر اراک با اشاره به طولانی شدن روند اجرای پل سنجان گفت: اگر با توجه به روند پیشرفت فیزیکی پروژه تا به امروز حساب کنیم ۸۴ ماه آینده این پل به بهره‌برداری می‌رسد

به گزارش دیار آفتاب؛ مطمئناً پروژه‌های عمرانی همسو با نیاز شهرها زمینه‌های لازم را در راستای توسعه شهری ایجاد می‌کند و با یک نگاه کارشناسی و برنامه‌ریزی‌شده نسبت به این پروژه‌ها می‌تواند آینده روشنی را برای توسعه شهری رقم بزند.

شهر اراک نیز از این طرح‌ها و پروژه‌ها مستثنی نبوده و مطمئناً توجه به نگاه کارشناسی و نیازسنجی‌های معتبر به‌دوراز هرگونه نگاه‌های شخصی مسئولین، نیاز اصلی آغاز این پروژه‌ها است.

این روزها یکی از اصلی‌ترین مسائل شهری کلان‌شهر اراک رسیدگی به پروژه‌های نیمه‌تمام بالأخص پل‌های نیمه‌تمامی است که برخی از آن‌ها چند سالی است گریبان مردم را در فضای شهری گرفته و مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است.

دلیل عدم پایان پروژه‌هایی مانند پل شریعتی، پل خیابان شهید علم الهدی، پل شهید کاوه نبیری و پل میدان ورزش مواردی چون کمبود بودجه و وجود معارضات نامعلوم از قبل عنوان‌شده است و طبق وعده‌های جدید، مسئولین شهری از پیشروی پرسرعت این پروژه‌ها خبر می‌دهند.

اما نکته حائز اهمیت قبل از بررسی پایان یا عدم پایان به‌موقع پروژه‌های مدنظر بررسی لزوم ایجاد این‌چنین پروژه‌هایی است که با توجه به هزینه‌های سرسام‌آور و ایجاد مشکلات شهری، درصورتی‌که این پروژه‌ها با کار کارشناسی انجام‌نشده باشد لطمه‌های بسیاری ازنظر اقتصادی و به‌هم‌ریختگی افکار عمومی ایجاد می‌کند.

پروژه پل سنجان یکی از پروژه‌هایی است که با توجه به‌قرار گیری آن بر کریدور غرب به شرق کشور و پوشش یکی از اصلی‌ترین محورهای مواصلاتی استان و همچنین با توجه به حجم جمعیتی آن منطقه و ایجاد فضای رفت‌وآمد امن برای افراد ساکن در آنجا از اهمیت بسیاری برخوردار است اما وجود برخی مشکلات و اتفاقات باعث شده است که پروژه نه‌تنها ازلحاظ سرعت پیشروی بلکه ازلحاظ فنی و لزوم ایجاد نیز موردتردید و شک قرار گیرد.

بر اساس شنیده‌ها برخی کارشناسان استانی از شروع این پروژه بدون کار کارشناسی و نیازسنجی دقیق خبر می‌دهند و از طرفی با توجه به محل قرارگیری این پروژه اختلافاتی مابین شهرداری و راه و شهرسازی در راستای اجرا، تملک و دیگر مسائل مطرح است.

البته شاید این پروژه را نباید به‌عنوان یک پروژه شهری عنوان کرد و محل تأمین این پروژه را باید اعتبارات ملی و راه شهرسازی استان عنوان کرد اما مطالب مطرح‌شده در رابطه این پروژه آن‌قدر تعجب‌آور است که اشاره به آن خالی از لطف نیست.

در همین رابطه موضع‌گیری‌های اعضای شورای اسلامی کلان‌شهر اراک قابل‌توجه است.

رئیس کمیسیون فنی و عمران شورای اسلامی کلان‌شهر اراک:

تغییر برنامه از زیرگذر به روگذر اشتباه بود/ افتتاح پل سنجان طی ۸۴ ماه آینده!

فدایی رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی کلان‌شهر اراک در این رابطه گفت: واقعیت امر این است که اساساً نمی‌بایست به پروژه پل سنجان ورود پیدا می‌کردیم و حتی یک ریال هزینه هم نمی‌بایست آنجا انجام می‌شد و اگر تبعات مردمی نداشت خوب بود که بالکل از زمین برمی‌داشتیم و به صفر می‌رساندیم.

فدایی رقم هزینه شده برای این پروژه را تابه‌حال زیاد دانست و بابیان اینکه بر اساس گفته مسئولین استانی برای تکمیل به ۲۰ الی ۳۰ میلیارد دیگر نیاز است و گویا طبق گفته‌های آقایان اعداد کوچکی است افزود: دوستان این اعداد میلیاردی را راحت به زبان می‌آورند درصورتی‌که برای برطرف کردن معارض لوله ۴ اینچی آب‌رسانی فضای سبز همان‌جا که به ۱۷ میلیون تومان نیاز دارد پروژه چند ماه است معطل‌مانده است.

وی ضمن کنایه به مسئولین استانی بابیان اینکه اگر یکی دو میلیارد تومان داشتیم پل فراهان را تکمیل می‌کردیم عنوان کرد: اگر با توجه به روند پیشرفت فیزیکی پروژه تا به امروز حساب کنیم  ۸۴ ماه آینده این پل به بهره‌برداری می‌رسد درصورتی‌که برای ۴۴ ماه گذشته ۱۷ درصد پیشرفت داشتیم یعنی به ازای هر ده ماه حدود ۴ درصد پیشرفت.

رئیس کمیسیون فنی و عمران شورای شهر اراک تغییر برنامه از زیرگذر به روگذر در این پروژه را اشتباه دانست و تصریح کرد: اساساً در این حوزه مشکلات زیادی داریم که شخصی بدون کارشناسی همه مباحث مشاوره‌ای و مباحث دیگر کارشناسی را کنار می‌گذارد و نقطه‌نظر خودش را اعمال می‌کند بعدازآن هم می‌گوییم خب اشکالی ندارد و بودجه‌ای در نظر بگیریم این را تکمیل کنیم اما هیچ‌وقت این بررسی نمی‌شود که چه قدر بار مالی و تاوان این اشتباهات را مردم باید پرداخت کنند.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر اراک:

اگر همین‌الان پایه‌های ایجادشده پل را جمع کنیم به نفع شهر است

علیرضا مرادی عضو شورای اسلامی کلان‌شهر اراک در این رابطه گفت: یکی از مسئولین امروز و همان روز استان گفتند طرح برنامه‌ریزی‌شده در سنجان زیر گذری بوده است با اختصاص مبلغی قریب به ۲ میلیارد، و در یک تغییر و تحول در مسئولین استانی، بدون کار کارشناسی این پروژه تغییر می‌یابد و بحث روگذر با ۲۰ میلیارد هزینه مطرح می‌شود.

مرادی با تکیه‌بر نظر کارشناسان فنی ادامه داد: اگر در حال حاضر پایه‌های ایجادشده پل  را جمع کنیم، هم به لحاظ فنی و هم به لحاظ مبلغ به نفع شهر است. طبق گفته این مسئول کارشناس ازلحاظ مبلغی و فنی در محل ذکرشده زیرگذر بهتر از روگذر جواب می‌دهد و همان‌طور که اشاره شد طرح اولیه هم زیرگذر بوده است و قرار بوده همین اتفاق بیفتد حالا معلوم نیست چه می‌شود که عوض شدن یکی از مسئولین استانداری این طرح را تبدیل به روگذر می‌کند.

عضو شورای شهر عنوان کرد: زیرگذر طراحی‌شده باکیفیت و مشخصاتی که پیش‌بینی‌شده بود کارای یش از پل روگذر بیشتر است یعنی اگر این زیرگذر اجرا شود توان تسهیلی که آنجا ایجاد می‌کند یکی دو برابر پل روگذر است البته زیرگذر معنی‌اش مقطعی نگاه کردن نیست نکته اینجاست که بر اساس نظر کارشناسان ازنظر فنی هم بهتر جواب می‌دهد.

رئیس کمیسیون نظارت شورا اسلامی کلان‌شهر اراک:

به نفعمان هست که زیرگذر موجود را گسترش دهیم

رشیدی دیگر عضو شورای شهر نیز ضمن تائید صحبت‌های مرادی تشریح کرد: به نفعمان هست که زیرگذر موجود را با ایجاد تغییراتی درست شود اما شاید زورمان نرسد که چنین مطلبی را پیاده کنیم ولی شورا می‌تواند در قالب یک پیشنهاد مصوب کند و کمیسیون نظارت پیگیر باشد و با پیگیری از طریق استانداری این کار صورت گیرد.

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی کلان‌شهر اراک:

با تغییر برنامه تعداد تملکات از ۲ به ۱۶ رسیده است!

ایرج رضایی رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورا به اختلافات بین شهرداری و راه و شهرسازی پرداخت و با اشاره به اینکه سال ۸۹ برای اجرای این پروژه توافقی بین شهرداری و دیگر ارگان‌های مربوطه انجام‌شده است گفت: در سال ۹۲ مسئولین استانی تصمیم جدیدی گرفتند ولی با استناد به نامه‌ای که در سال ۸۹ تنظیم‌شده است و در آن نامه، محور فعالیت‌ها بر روی همان زیرگذر استوار است سهم شهرداری تأمین بودجه دو پلاک است که به‌عنوان معارض برای زیرگذر بوده است.

رضایی ادامه داد: بعد از اجرا نشدن این پروژه و ماندن آن و با توجه به اینکه در سال ۹۲ سنجان به اراک ملحق شده و همچنین پروژه از زیرگذر به روگذر تغییریافته است مسئولین استانی می‌گویند که به استناد همان نامه نزدیک به ۱۶ پلاک باید توسط شهرداری تملک شود درصورتی‌که این ماجرا خارج از تعهدات و وظایف شهرداری است و با قبول چنین چیزی ۲۰ میلیارد تومان هزینه پس‌دست شهرداری خواهد ماند.

وی تخریب ساختمان شهرداری سنجان آن‌هم به‌صورت تازه‌ساز و بدون استفاده ابتدایی را در راستای همین پروژه دانست و عنوان کرد: این مسئله در افکار عمومی ایجاد مشکل کرد و روشن نشد.

وجود این دست پروژه‌ها در سطح استانی و ملی نشان از بی‌توجهی به کار کارشناسی و نگاه‌های سطحی در اجرای پروژه‌ها دارد. از طرفی مدیران حال حاضر باید بدانند حتی بعد از پایان زمان فعالیتشان نیز باید پاسخ گوی اشتباهات زمان مدیریت خود باشند و دلایل لازم برای فعالیت‌های انجام‌شده را ارائه دهند.

انتهای پیام/

captcha