ستاره هواداران استقلال به دنبال بازار گرمی و حضور در استقلال + عکس ایران به اقدام هر متجاوزی در عرصه فضا پاسخی پشیمان‌کننده می‌دهد سکونشینی در اروپا و بی‌اثری در ترکیه؛ آخر و عاقبت بازیکنانی که از پرسپولیس جدا شدند دستگیری ۱۳۰ دلال ارزی/ طرح کاهش به زودی اجرایی می شود کدام اعضای دولت روحانی توقع مردم از برجام را بالا بردند؟ «سهمیه هیات‌علمی» چیست؟/ همه برابرند، فرزندان اساتید برابرتر! ولایت‌پذیری برادر بزرگ‌تر حضرت امام #گنبد_پوشالی اسرائیل در برابر راکت‌های فلسطینی استانی که می‌توانند سر تا پایش را طلا بگیرند! + تصاویر سانسور پیام ویژه خارجی‌ها به مقامات دولتی/ فوتبال ایران در آستانه تعلیق!
چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۳:۲۹
کد خبر: 46235
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۲
مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره)اراک:

مسئولان اجرایی طبق سیره سیاسی پیامبر عمل کنند/ صلح امام حسن(ع) زمینه قیام امام حسین(ع) را فراهم کرد

مدیر حوزه علمیه امام خمینی (ره) عنوان کرد: اگر جمهوری اسلامی هستیم و کسانی که بر رأس امور اجرایی هستند خود را مسلمان می‌دانند باید طبق سیره پیامبر عمل کنند.

حجت‌الاسلام سید احمد میر مهدی کارشناس مذهبی و مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک در گفتگو با دیار آفتاب؛ با اشاره به تشکیل حکومت اسلامی توسط پیامبر اسلام(ص) گفت: پیامبر هدایت جامعه را بر عهده داشتند و اگر فرمان کاری را صادر می‌کردند همه خود را موظف می‌دانستند آن را اجرا کنند، همچنین اگر بین مسلمین اختلافی رخ می‌داد برای حل اختلافات خود به پیامبر رجوع می‌کردند، همچنین حضرت فرماندهان نظامی را تعیین می‌کردند، دستورات نظامی می‌دادند و با فرماندهان و اصحاب خود مشورت می‌کردند.

میر مهدی افزود: حال اگر منظور از حکومت موارد گفته‌شده باشد، باید گفت تشکیل حکومت توسط پیغمبر صورت گرفته است ولی اگر حکومت را به‌مانند حکومت‌های فعلی معنا کنیم، واضح است که در آن زمان این‌چنین نبوده است.

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) در ادامه با اشاره به سیره سیاسی پیامبر(ص) عنوان کرد: روابط سیاسی ایشان در ارتباط با مردم و در مقابله با دشمنان همه بر اساس ضوابط معین‌شده در قرآن کریم است. به‌عنوان‌مثال بر اساس این ضوابط، خداوند می‌فرماید وقتی با فردی معاهده‌ای را امضا کردی، باید هر دو طرف به آن معاهده پایبند باشید ولی اگر طرف مقابل آن را شکست، عهد ساقط می‌شود. در قضیه حدیبیه که در سال ششم هجرت اتفاق افتاد و قراردادی ۱۰ ساله بود، پیامبر(ص) با طرف مقابل پیمان صلح بست، ولی وقتی آن‌ها پیمان را نقض کردند، پیغمبر(ص) نیز عهد خود را شکست و به‌این‌ترتیب در سال هشتم هجرت و دو سال پس از معاهده، شهر مکه توسط ایشان فتح شد. یعنی در یک معاهده اگر طرف مقابل پیمان را می‌شکست پیامبر نیز به عهد خود پایبند نبود.

وی اذعان داشت: متأسفانه امروزه بعضی افراد خیال می‌کنند به جهت اینکه ما قراردادی را امضا کردیم باید تا پایان به آن پایبند باشیم. خیر، یک‌طرف هم که تخلف کرد آن معاهده شکسته شده است. باید تکلیف خود را روشن کنیم، یا مسلمان هستیم یا نیستیم. اگر نیستیم نام اسلام را از کشور برداریم و تکلیف خود و همگان را معلوم کنیم. اما اگر جمهوری اسلامی هستیم و کسانی که بر رأس امور اجرایی هستند خود را مسلمان می‌دانند باید طبق سیره پیامبر عمل کنند.

میر مهدی در رابطه با سیره فرهنگی پیامبر(ص) اظهار کرد: ایشان با ترویج روش عملی اخلاق، مردم جامعه را مؤدب به آداب کردند. بنا بر فرمایش امیرالمؤمنین(ع)، پیامبر(ص) مانند طبیبی بودند که با وسایل طبابت خود در شهر می‌گشتند و هر جا مریضی را می‌دیدند او را مداوا می‌کردند. بنابراین تنها با حرف نمی‌توان مردم را به اسلام و انقلاب دعوت کرد و این را باید مسئولین ما هم در رفتار خود لحاظ کنند.

وی با اشاره به تأثیر خواص بر سیره سیاسی پیامبر(ص) پس از ایشان عنوان کرد: ابتدا باید بگویم که پیامبر(ص) به مرگ عادی از دنیا نرفتند و قطعاً به شهادت رسیدند. در نحوه شهادت ایشان چند روایت هست ولی در اصل اینکه ایشان به شهادت رسیده‌اند شکی نیست. خواصی که بر سیره پیامبر پایبند بودند مثل سلمان، مقداد و عمار همان روش پیغمبر(ص) را ادامه دادند و مایه دلگرمی مسلمانان بودند. اما عده‌ای هم بودند که با به دست گرفتن قدرت، روش پیامبر را کنار گذاشته و مسئله جانشینی پیامبر را به سلطنت تبدیل کردند. برای مثال وقتی حکومت به معاویه بن ابوسفیان رسید، خلافت جایگاه خود را ازدست‌داده بود و به سلطنت تبدیل‌شده بود. اما اصحاب خاص حضرت پس از ایشان باعث دلگرمی مسلمین و چراغ راه آیندگان بودند.

صلح امام حسن(ع) زمینه قیام امام حسین(ع) را فراهم کرد

این کارشناس مذهبی در ادامه با سالروز شهادت امام حسن مجتبی(ع) با اشاره به صلح امام حسن(ع) و معاویه تشریح کرد: امروزه این صلح بادید منفی بیان می‌شود. معاویه فردی بسیار سیاست‌مدار بود و سیاست را بر هر چیزی برتری می‌داد. یعنی اگر اسلام هم در مقابل سیاستش قرار می‌گرفت آن را کنار می‌گذاشت و خودش هم به این نکته تصریح کرده است.

وی اضافه کرد: این صلح زمانی اتفاق می‌افتد که حضرت از طرف اصحابشان مورد بی‌مهری قرار گرفتند و حتی بعضی از سران لشکر به ایشان خیانت کردند. به همین علت ایشان جنگ را به ضرر مسلمین دانستند. همچنین در جواب معترضین گفتند اگر صلح نمی‌کردم از شیعیان و محبین ماکسی باقی نمی‌ماند.

میر مهدی ادامه داد: البته باید گفت معاویه به موارد گفته‌شده در صلح نیز پایبند نبود. از مفاد قرارداد صلح این بود که معاویه نباید بعد از خود جانشینی تعیین کند درحالی‌که او جانشین تعیین کرد. نباید به اصحاب امیرالمؤمنین متعرض شود درحالی‌که این کار را کرد. حتی کاری کرد که در خطبه‌های نماز جمعه امیرالمؤمنین را لعن می‌کردند. در کل او با زیر پا گذاشتن این موارد خود و حکومت فاسدش را معرفی کرد.

وی افزود: پس‌ازاین وقایع بود که زمینه قیام حضرت اباعبدالله(ع) فراهم شد. اگر این صلح نبود و باطن پلید معاویه به مردم معرفی نمی‌شد شرایط برای قیام امام حسین(ع) فراهم نمی‌شد. چراکه بسیاری معاویه را اهل‌بیت پیغمبر(ص) می‌دانستند. بنابراین صلح امام حسن(ع) زمینه قیام امام حسین(ع) را فراهم کرد تا بتواند به‌وسیله قیامش حکومت فاسد را شکست دهد.

انتهای پیام/

captcha